in het verleden had solex daar overmaat bussen voor met een speciale carterhuls ruimer maar dat is al heel lang niet meer.
Als je begrijpt hoe het werkt ga je dus nooit met de "oplossing" komen om deze huls vast te lijmen. Hij zit vast aan de krukas en die draait wel, dus draait de bus ook ( behalve als je hem vast lijmt en dan draait de krukas ook niet meer ) . Je hebt deze en alle andere bussen nodig om de koppeling aan de krukas vast te kunnen zetten. Je bouwt een heel torentje aan onderdelen op en door uiteindelijk de moer bij de koppeling aan te draaien druk je al deze onderdelen vast ( kopse kant op kopse kant) tegen de krukwang van de krukas, zo garandeer je de aandrijfkracht. Een beroerder systeem heb ik niet gezien maar het werkt ( meestal) wel . Na jaren kwam ik NOG een beroerder systeem tegen, toen ik mijn eerste 3800 moest repareren ( beroerd, beroerder, toch weer solex) daar wordt de kracht van de krukas over gebracht door twee moeren heel strak tegen elkaar aan te draaien ( met de koppeling daar tussen) en wordt de kracht dus overgebracht door schroefdraad met geweld in elkaar te drukken . Als ik solexen opvoer maak ik een pennetje ( meestal 4 mm) in de krukas waar ik de koppeling overheen schuif ( met een gleufje in de dragerplaat waar dat pennetje in valt )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)