Simpel: het is geen koppeling dus hij hoeft niet vrij te lopen en dat doet hij dus ook niet . Het is een wegrijhulp die zorgt dat er een slepende verbinding is tussen motor en aandrijfrol zodat de rol niet in de band graaft wat bij de oude type wel het geval was als de motor draaide en de rol snelheid niet overeenkwam met de bandsnelheid dan vlogen de brokken rubber je om de oren . Meest misbruikte onderdeel van de solex, ik heb ze gezien totaal verbrand omdat bij dat "slepen" alle energie wordt omgezet in hitte.
Stilstaan is beste met motor uit. Niet voor niets dat er veel investeren in de "vrijloopkoppeling" ben je ca 200 euro verder met inruil van een oude goede rol ( gebaseerd op een OTO) en voor de 3800 is er eigenlijk nog steeds niet iets goeds in de handel. ik heb er een paar gemaakt in overleg met bobby maar dat is zo veel werk EN er moet aan ( kostbare) inbouwonderdelen zoveel in geinvesteerd worden dat Bobby ze niet als handel zag want deze worden duurder dan 200 euro.

het eeuwige advies is nog steeds "stilstaan > motor uit "


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)