Originally Posted by Ant_one
Een spoel is natuurlijk opnieuw te wikkelen, maar kan je dan ook hogere spanningen bereiken?

Een kleine uitleg..

Ik heb een leuek step met de mogelijkheid om er een Solex motor op te monteren. De achterwiel wordt elektrisch aangedreven door accu's. Nu wil ik dus de Solex motor gebruiken om de accu's van de electro motor te kunnen bijladen tijdens het rijden. Ik weet niet of dit mogelijk is, maar lijkt me wel een leuk hobby projectje.
de eigenschap van een spoel is dat er ( afhankelijk van de sterkte van het wisselende magnetische veld) per wikkeling een heel klein gedeelte van een volt wordt ontwikkeld. In principe mag je dus per wikkeling dezelfde bijdrage verwachten, dus meer wikkelingen een hogere spanning. Dan hangt het van de dikte van het draad af hoeveel stroom je er uit kan trekken. Beiden met elkaar vermenigvuldigt geeft dus het vermogen dat een spoel kan leveren. Dan zijn er nog wel wat bijkomstigheden ( zal ook eens niet zo zijn) zoals de frequentie van het wisselende magnetisch veld, als dat te hoog is kan een spoel in zijn eigen "smoren" ook de magnetische eigenschappen van de spoelkern zijn belangrijk, die moeten het magneetveld goed geleiden maar als het veld wegvalt ( wisselend veld) moet het magnetisme ook gelijk weg zijn ( weekijzer is een veel gebruikt materiaal ) anders ziet de spoel ook het magneetveld niet goed


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)