Beste Forumleden,

Vandaag heb ik mijn Solex 1700 laten keuren en laat graag weten hoe dit is verlopen.

Zoals op de RDW-website beschreven staat moet de snorfiets voldoen aan de oldtimer snorfiets eisen. Enkele onderdelen hieruit zijn werkende verlichting, goede remmen, geen speling op de wielen en balhoofd, voldoende bandprofiel en een maximale snelheid van 25km/u. Voor de gehele lijst kun je contact op nemen met de RWD om zo een specifieke lijst op te vragen die past bij het productiejaar van je Solex.

Bij aankomst op de locatie overhandigde ik het aankoopbewijs ( bericht vanuit marktplaats met hierin de prijs, framenummer en datum). Hierna werd ik meteen gevraagd om 161,40 euro af te rekenen.... (2021), dit een kleine 10 euro hoger dan in 2020. In deze kosten zit de keuring, inschrijving en het kentekenbewijs. Als het laatste binnen is kan ik zelf een blauwe kentekenplaat aanvragen (ongeveer 20 euro)

Ik werd omgeroepen en mocht mijn Solex 1700 laten zien aan de keurmeester. Hij meette de wielbasis op en liep een rondje om de Solex. Hierna vroeg hij waar het framenummer stond. Omdat ik aan het begin documenten heb overgedragen met daarin de specificaties van de Solex en informatie over de productiedatum a.d.h.v. het serienummer, was de keurmester erg snel tevreden en nam deze waardes meteen over. De keurmeester vertrok hierna 15 minuten achter de computer.

Bij terugkomst vroeg de keurmeester of ik de Solex kon starten en aan kon tonen dat de verlichting het deed. Dit was goedgekeurd en mijn keuring zat er op.

Geen rollerbank, geen remafstand meting en geen weging.

Aankomende week ontvang ik via de post het kentekenbewijs en kan ik deze bij een aangewezen producent (zie website RDW) laten maken.

Ik hoop jullie hiermee een beeld te hebben gegeven van de werkwijze en voorbereiding voor en tijdens het keuren. Laat vooral je Solex op kenteken zetten en ga er mee op pad!

Groet