Hallo allemaal,

Een week of vijf geleden heb ik een Solex gekocht. Voor mij een eerste keer, dus zowel op dit forum als in de Solexwereld ben ik nieuw. Ik wil mij bij deze ook even voorstellen:
Mijn naam is Levi van der Plas, ik ben 19 jaar en ik woon in Harderwijk. Ik ben al jaren bezig met het reviseren van oldtimer fietsen en iets minder dan een jaar geleden heb ik de restauratie van een Batavus Combisport afgerond, eentje uit 1965.

De Solex die ik heb gekocht is een Nederlandse sleutelgat met een zwanenhals frame, het bouwjaar is 1955.
De afgelopen weken heb ik de Solex volledig gedemonteerd, schoongemaakt en gereviseerd, met behoud van de originele lak en chroom. Inmiddels is de Solex in elkaar en hij loopt prima.

Maar prima kan altijd beter. Hij loopt namelijk maar 10 a 15 km/u. Mijn vraag is daarom ook hoe ik hem sneller kan krijgen.
Voor zo ver ik weet is alles origineel, de sproeier is 29 en het blokje heeft een kamzuiger. Verder heb ik alle slijtagedelen vervangen zoals lagers, pakkingen, bougie, pompmembraan en de bougiekabel. Maar ook het pompje en de wartels van de branstofleiding (deze waren dolgedraaid).

Afgezien van het mechanische revisiewerk heb ik weinig verstand van motoren, afstellen en opvoeren heb ik meestal wat moeite mee. Hier en daar lees ik dat een solex zo'n 30 a 35 km/u kan lopen, die snelheid zou ik erg fijn vinden voor als ik hem ga gebruiken. Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Groetjes Levi



Last edited by Levi_van_der_Plas; 09/08/20 09:28 PM.