Nou is de laatste tijd de discussie over fijnstof ( oa in de politiek) nogal heftig.
Zal mijn steentje bijdragen.
Van de solex die ik al behandeld heb bij '"toch EFFE kijken" moest ook de tank gekuist worden ( stalen tank).
Schoongemaakt met gebroken grind en in dit geval maar eens wasbenzine ( in plaats van heet water met een pil van een vaatwasser)
wasbenzine laat zich namelijk afdampen en ik wilde wel eens laten zien wat de oogst aan troep is die uit de tank komt.
Na schudden van de tank met het grind en de wasbenzine erin een zeef gebruikt om het het grind uit de wasbenzine te trekken, wasbenzine zeer roestbruin, door filter in zeef gestuurd, daar bleef het groffe vuil in liggen.
wasbenzine nog steeds roestbruin, uit laten zakken, decanteren en rest in laten drogen, dan houd je een randje in de pan over met fijnstof.
Een gedeelte zal ontstaan zijn door het schoonmaken, echter veel fijnstof vind je ook al door de tank alleen te spoelen.

Bij gebruik met vervuilde tank zal dit fijnstof meegetrokken worden met de benzine ( vaak vind je een rand met fijnstof sediment achter het membraan als je die ooit demonteert) met als gevolg dat dit fijnstof door de sproeier heen gaat en meeverbrandt met de benzine , beetje systeem van de hoogovens, Kool en roest (=ijzererts) geven CO2/CO en vloeibaar ijzer. dit meeverbranden lijdt tot vrij ijzer dat weer zorgt voor "(metaal)catalitische" coke en daarmee vervuiling en slijtage van de motor

foto's van de "muck" , ter oriëntatie voor de hoeveelheid een inbus bout M6x20 naast het groffe vuil gelegd ( foto 1 het fijnstof uit de verdampte benzine foto's 2 en 3 de oogst van de gefilterde wasbenzine, in filter en later los gestort )

Attached Images
fijnstof.jpg (152.35 KB, 166 downloads)
grof vuil 1.jpg (178.42 KB, 172 downloads)
grof vuil 2.jpg (209.18 KB, 164 downloads)
Last edited by Joan; 12/01/20 05:49 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)