Originally Posted by JoGrien
Dank voor de reacties en tips. Ik heb de achternaaf weer aan de praat.

Maar de volgende uitdaging, de benzinepomp, dient zich aan.
Er is geen benzinetoevoer. Ik heb het pompje gedemonteerd en schoongemaakt. Op de montageplaat staat: GR 098 58 Dit is kennelijk het type.
Ik lees overal dat er glazen of stalen kogeltjes in moeten zitten. Om te voorkomen dat ik de kogeltjes kwijt zou raken heb ik heel voorzichtig het pompje uitelkaar gehaald. Ik heb ze niet kunnen ontdekken.
Ik vraag me ook af of dit pompje wel origineel op dit motortje (129285) hoort.
Het carter maakt voldoende, voelbare, druk om het pompmembraam in beweging te krijgen
Iemand enig idee of er in dit type kogeltjes zitten en waar die dan moeten zitten en of dit wel het originele pompje is?


kijk eens op de starpagina van deze website ( NIET het forum dus) daar staat een drop down menu met oa een hoofdstuk : hoe werkt het . Overigens zijn er veel verschillende typen pompjes met veel grote verschillen. een GR nummer kom je vaker tegen staat veelal op gietwerk van een toeleverancier . Zuig en pers proef, al veel hier beschreven de aansluiting van de tank: moet je aan kunnen blazen en niet zuigen ( terugloop kogel werkt dan) de uitgang naar de carburateur: moet je aan kunnen zuigen maar niet blazen ( de opvoer kogel werkt dan ) vaak zie je één van de kogeltjes zitten als je de pomp in zijn kont kijkt het gaatje in de holle kant waar normaliter het membraan tegen aan zit.

Nog even leren hoe je hier foto's plaatst ( terugwerken tot weinig MB's ) kun je laten zien wat je echt hebt, gezien dat er een GR numer op staat waarschijlijk nog origineel met messing binnenwerk om de kogeltjes op zijn plaat te houden ( dienen voor de oude typen nog van staal te zijn en gaan met de huidige E5 en E 10 benzines verdomt snel vastroesten aan het zink ( dat er ook al niet tegen kan )

Last edited by Joan; 07/01/20 09:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)