Originally Posted by Marc31
Sinds ik het motortje van mijn Oto heb opgeknapt, zo'n 200 km geleden, blijkt het een bandenhapper te zijn geworden. Vroeger deed hij dat nooit! Maar de bijgevoegde foto's spreken boekdelen. Tijdens het rijden heb ik niets gemerkt van slippen. Ik heb een keer in de regen gereden, ik heb het vermoeden dat de happen vooral tijdens die rit zijn ontstaan want daarna zag ik ze voor het eerst, maar ook toen heb ik niets gemerkt van slippen. Wat veroorzaakt deze nieuwe ellende?

- Ik heb met de opknapbeurt een nieuwe rol laten maken, bij Ad van Heerbeek. Ik vind 'm zelf niet zo fraai, de carborundumkorrels zijn nogal onregelmatig verdeeld. Zie foto. Maar ik lees ook dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt.
- De bandenspanning was een beetje aan de lage kant, maar ook niet extreem.
- De band zelf (Vredestein made in India) vind ik erg zwak, je kan met je nagel het rubber beschadigen. Sinds ik deze voorband heb, al een jaar of tien, slipte de rol altijd in de regen. Dat deed hij niet meer met die nieuwe rol, dus die heeft kennelijk meer grip, maar dat gaat misschien ten koste van het rubber?
- De motor zit nogal vast in zijn glijstukken. Het is behoorlijk trekken om 'm in zijn vergrendeling te krijgen. Dansen doet-ie absoluut niet. Het kan zijn dat de motor daardoor wat dieper op de band drukt dan alleen door de veerspanning.

Wat kan het zijn?


Die Vredestein banden staan er om bekend dat ze een vreemd slijtagepatroon hebben, vooral als achterband, als de bandenspanning daar iets te laag is slijt het profiel aan de zijkant sneller als in het midden zelfs zo erg dat het canvas er door komt. Nieuwe VWP band er op en dan weer kijken. Overigens vind ik het een slechte rol er zit op sommige plekken te weinig carburundum.


Vriendelijke groeten

Roelof