De begin situatie.
De motor draait niet er is dus ook geen brandstof die gaat verplaatsen naar de venturi .
De motor wordt gestart .
Er wordt lucht aangezogen want de carburateur staat niet ( nooit ) helemaal dicht en word benzine aangevoerd tot de hoogte vanwaar de uitstroom is (ongeveer 8 m.m. ).
Door de sproeier kan nu door het hoogte verschil zoveel brandstof stromen dat dat ongeveer genoeg is om goed te kunnen draaien op een laag toerental ( bij de juiste sproeier ).
Geef je meer gas dan zal er in de venturi een lagere luchtdruk ontstaan en zal het drukverschil van die 8 m.m. benzine vergroot worden en zal er door dezelfde sproeier meer brandstof gaan stromen.
Wordt door het verder open draaien van de gasklep meer lucht aan gezogen dan ontstaat er een foute verhouding tussen de lucht stroming en de drukverlaging bij het pijpje waar de benzine uit zal komen.,
Deze verhouding wordt met het toenemen van de stroomsnelheid in de venturi steeds groter en zal er steeds meer benzine te veel naar de motor gaan.
Door nu een remsysteem op de te grote stroom benzine te maken
Heeft ooit iemand iets bijzonders uitgevonden namelijk de remluchtsproeier.
Deze werking is een samenspel tussen het gaatje van de venturi naar de sproeier en het gaatje van de sproeier en het hoogteverschil in de benzine boven de sproeier en benzine uitstroom opening en de grootte van de toevoer van de remlucht.
Door de juiste maat van het propje boven in de carburateur zou de verhouding precies goed moeten zijn.
Maar bij het starten en bij kouder weer klopt dat niet helemaal
en daarom hebben ze er nog een regelkraan in gemoffeld die we soms de choke noemen.
Is er niets aan de motor gerommeld en is de buiten temperatuur goed dan zou deze handel geheel rechts moeten staan.
En naar links om te starten en bij het opwarmen.
Door allerlei gerommel moet deze handel meestal op een andere stand staan om een betere loop te krijgen.
Wanneer er dus te gemakkelijk de lucht in de motor kan komen zal deze handel dus in een andere stand moeten staan.
Nog meer weten ,meer vragen.