Als de scharnierpunten van de koppeling te veel speling hebben dan kan je dat het beste horen als de motor als de motor zo langzaam mogelijk laat draaien en er is ook verschil in geluid als de motor op de band staat .
Dat ratelen ontstaat doordat een solex eigenlijk twee vliegwielen ( twee vliegwiel massa's heeft).
Het ene is het vliegwiel en het andere is de koppeling met al zijn aanhang massa.
De rotatie snelheid van het vliegwiel is niet constant per omwenteling (bij arbeid en compressie slag ).
Als alles nog nieuw is zal de koppeling deze rotatie verhouding goed volgen maar de krachten op de scharnier punten zijn veel groter dan de solex maker gedacht heeft.
Dus de scharnier punten zijn gouw versleten en gaan deze flink aan het rammelen bij een lager toerental en bij het wegrijden.
Bij een hoger toerental en bij meer trekkracht zal deze speling opgeheven worden door de trekkracht van de motor op de koppeling.
Dat verslijten gaat vlugger als je gewent bent de motor te laten draaien bij stilstand van de solex.
Deze scharnier punten die uitgeslagen zijn kan je weer goed vastlassen en daarbij is ook weer het gerammel verdwenen.
Gewoon effe tig lassen ( vergeet niet de trekveren even te verwijderen want deze worden anders te warm ).
De speling zit bijna altijd tussen de grote meeneem plaat en het middelste scharnierpunt.
Een lang verhaal zo kort mogelijk beschreven.
Meer weten meer vragen.