In deze wintertijd waar "het strooizout onze Solex van de wegen houdt" is er mooi tijd om je met wat andere dingen dan het toeren bezig te houden en tevens het forum een heel klein beetje uit de winterslaap te schudden smile

Zo heb ik hier wat tank reparatie- en uitdeuk projectjes onderhanden waarbij ik uiteindelijk toch gekozen heb voor een volledige demontage, inclusief stralen, hardsolderen van steuntjes en volledig inwendig vertinnen.

Er zijn al diverse methodes beschreven door meerdere forumleden die dit vertinnen regelmatig aan de hand hebben gehad.

Ingegeven door een link van een youtube filmpje (dankbaar ontvangen via Frank, kees33) welke gemaakt is door een oldtimer carrosserie bewerker heb ik gisteren via Ebay in China enkele verschillende potjes soldeerpasta besteld om daar eens mee te gaan spelen en live met tankjes hier te testen.
(in principe ook bedoeld als "goedkoper alternatief" voor de nogal prijzige en wat moeilijker in kleinere dan 1 kilo verkrijgbare verpakking "castotin 2".)

Volgens navraag bij de carrosseriebouwer is het aanbrengen van de tinlaag zoals hij dat als "primer" inzet al afdoende voor ons Solexisten doel om de tankjes inwendig te behandelen/vertinnen.
Het voordeel is dat er in zijn geheel geen S39 wordt toegepast waardoor het achteraf intensief en nauwkeurig spoelen en reinigen komt te vervallen.
Het aanbrengen is bovendien ook eenvoudig, zie het filmpje voor wat betreft de eerste laag, want alleen die is van toepassing voor ons doel.

Nu lijken al die potjes op elkaar, toch heb ik minimaal 2 verschillende gevonden voor wat betreft legering en smeltpunt.
Drie van de potjes zijn legering Sn73Pb27, d.w.z. 73% tin en 27% lood en hebben een smeltpunt van 183C.
Er is 1 potje bij (groene op foto) met een legering inclusief bismuth, waardoor het "meltingpoint" zelfs bij 138C ligt, legering Sn45Pb35Bi20, dus 45% tin, 35% lood en 20% bismuth.

Ter vergelijk nog even de specs. van de Castotin erbij:
Legering: Sn50Pb50 (50% tin, 50% lood), smeltpunt ook 183C, volledig vloeibaar bij 216C

Alle potjes hebben een netto inhoud van zo'n max. 40 gram (op etiketten staat veelal bruto gewicht) en voor nog geen Euro 3,- per potje incl. verzendkosten is dit een overzichtelijke uitgave voor een leuke test.
Zodra de potjes over een paar weken effectief binnen zijn ga ik de proef op de som nemen en zal de testresultaten hier gaan presenteren.

Om de tankhelften te verwarmen en op temperatuur te houden tijdens het vertinnen wil ik ook proberen of dit gaat met een klein draagbaar gaskacheltje (ca Euro 10,- bij Action) die ik normaliter gebruik om bbq sauzen op temp te brengen/houden smile
Met name de pasta met meltingpoint 138C zou toch op deze wijze prima moeten kunnen.

Ik verwacht met 1 potje à 40 gram toch minimaal 1 en wellicht 2 tankhelften te kunnen bewerken, ik heb daarom voor de zekerheid van alles toch maar 2 stuks besteld, het is ook prima om voor normale soldeerwerkzaamheden in te zetten om bijvoorbeeld draad te vertinnen etc.

Hier zijn dan de verdere details en plaatjes!

Filmpje vertinnen van plaat: http://youtu.be/O0vY7KmZ23U

De 4 bestelde soorten soldeer pasta's:











Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63