Even een kleine update. De afgelopen week eerst geprobeerd het busje in de cilinder er met een kromme drevel en lange kromme spijker uit te tikken. Het busje bleek echter muurvast te zitten. Toen de truc met het boutje met de (bijna) afgeslepen kop en de grote moer en ring. Ook dit lukte niet, volgens mij omdat de verdikking achter het busje e.e.a. alsnog tegenhield. Uiteindelijk heb ik met een dremel een gleuf in het busje gefreesd waarna ik het busje met een schroevendraaier kon draaien en alsnog met de kromme spijker er uit kon tikken. Gelijk de dremel ook maar gebruikt om ook de verdikking achter het busje weg te slijpen.




Vandaag twee nieuwe carburateurs ontvangen van een 3800 en twee nieuwe spruitstukken. Omdat de carburateurs wel gebruikt leken heb ik even met de leverancier gebeld (solexonderdelengriendtsveld). Zij laten veel onderdelen in China maken en dan schijnt het normaal te zijn dat het er zo uitziet. Afgesproken dat ik gewoon e.e.a. kon monteren en anders terug mocht sturen. Omdat de nieuwe spruitstukken dikker zijn bij de aansluiting, de gaten van de pakking niet mooi over de gaten van het spruitstuk vielen en ik geen verschil qua grootte kon meten heb ik het oude spruitstuk overgezet. Ook de smoorklephaak en gaskabelhouder heb ik overgezet van de oude carburateur omdat deze een stuk soepeler bewogen die die van het Chinese exemplaar.
Vervolgens alles weer in elkaar gezet en een proefrit gemaakt. De solex loopt nu max 26 km/u, dus toch een snelheidswinst van zo'n 7 km/u waar ik niet ontevreden over ben. Van de week komen nog de nieuwe uitlaten binnen en ik ben benieuwd wat dit nog aan snelheidswinst oplevert. Omdat zo'n 5000 niet heel erg stabiel is denk ik dat ik het hier bij laat, de meeste fietsers kan ik nu tenminste voor blijven :-)


Uit de schuur van opa: 2 x originele zwarte Solex 5000 (Westerterp)