Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#143323 29/04/24 03:23 PM
Joined: Apr 2024
Posts: 4
S
Siebe Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2024
Posts: 4
Goeiedag,
Enkele maanden terug heb ik een solex 4800 (black n roll) ge kocht en heb hier ontzettend veel plezier van. Om hem beter te laten lopen heb ik de pomp met het membraam vervangen en er een nieuwe bougie opgezet. Ook heb ik de carburateur schoongemaakt en een nieuw luchtfilter geplaatst. Voor een aardige tijd liep de solex erg goed echter lijkt hij het ineens minder te doen. Op het moment hapert hij erg en gaat gemiddeld nog maar zo tussen de 15 en 20 km/u. ik heb de bougie gecontroleerd en weer op 0,4 gezet en de sproeier schoongemaakt, dit hielp een beetje maar het probleem blijft voordoen. Zelf denk ik dat het wellicht aan de compressie kan liggen of dat er een grotere sproeier in moet, echter moet ik hierbij zeggen dat ik nog niet heel bekend met het blok en voornamelijk nog niet met de compressie. Heeft iemand toevallig tips waar ik nog in kan kijken voor oplossing of hoe ik een mogelijk compressie probleem kan controleren?
ps hij heeft sinds ik hem heb nog nooit met de choke volledig naar rechts kunnen rijden. Is dit normaal voor solexen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
heveltje van "choke" die geen choke is maar mengsel lucht regelaar mag overal staan als hij er maar goed mee loopt . er staat ook nergens het woord "choke" maar alleen maar een aanwijzing voor de stand waarmee hij het beste start. Carters van een B&R zijn nou niet je van dat mogelijk dat er ergens een scheur of gat in zit of anderszins lekkage ( zijdeksel los bv) overigens zijn de carter van B&R van een iets andere maatvoering ( pasvlak cilindervoet ligt iets lager ) dus als je iet van fouten vindt "originele" onderdelen van een 3800 gaan niet 1 op 1 passen maar verdient aandacht bij de montage


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2024
Posts: 4
S
Siebe Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2024
Posts: 4
Bedankt voor je respons joan, nooit geweten over het schuifje dat het geen choke is, er interessant. Ik heb zojuist een compressie meter ontvangen en ga vanavond meten wat het is. Zal daarbij gelijk letten op lekken en scheuren inderdaad.

Joined: Apr 2024
Posts: 4
S
Siebe Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2024
Posts: 4
De compressie staat op 5 bar, te weinig denk ik toch?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
5 bar is niet veel, check de volgende zaken:

- Is de uitlaat en uitlaatpoort al eens ontkoold?
- lekt hij misschien bij de décompressieklep?
- is je koppakking nog goed dicht?
- zuigerveren versleten?
- cilinder aan vervanging toe?

Kijk ook eens of je je vliegwiel naar binnen en naar buiten kunt bewegen. Zo ja dan is je krukaslager los.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2024
Posts: 4
S
Siebe Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2024
Posts: 4
ik heb de uitlaat en uitlaatpoort ontkoold, compressieklep gecontroleerd, pakkingen van de cilinder vervangen. veren en cilinder zijn in prima staat. hij loopt nu al een stuk beter echter bij top snelheid hapert hij nog behoorlijk, ik heb een nieuwe electronische ontsteking besteld, wellicht dat dat gaat helpen


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 220 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.032s Queries: 28 (0.009s) Memory: 0.9622 MB (Peak: 1.1085 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-16 07:57:42 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS