Solex forum
Posted By: Joan vliegwiel leed - 30/12/18 10:18 AM
meermalen kom je problemen tegen met vliegwiel, vaak is de spie eruit geknald ( veelal foute montage) Maar ook vaak is het vliegwiel gewoon moe ( gesleuteld).

Ook nu weer een vliegwiel met nogal schade, maar wel met een goede spie . Duidelijk is te zien aan de binnenkant dat er aanloopsporen van de (ontstekings)spoel zijn op de "spaken" van het vliegwiel. Hier was het zelfs zo erg dat ook de achterkant van de kern/conus tegen de spoelenplaat heeft gelopen. Niet handig om dit vliegwiel weer te gebruiken. In geval van nood kan het wel, dan dient de kern/conus iets ingekort te worden en minimaal de pootjes waarop de ontstekings spoel staat ( deze is veel groter dan de lichtspoel en neemt daarmee meer ruimte in) enkele millimeters ingekort te worden.

Nu was ik gisteren op de eindejaarsbeurs in vriezenveen, normaliter weinig solex, maar nu een paar handelaren met verse aanvoer waaronder solex ( beurs "weider" opgezet waaraan je kan zien dat het allemaal minder word) .
Niet gevonden waar ik voor kwam ( andere zaken dan solex ) wel bij een vaste kennis van me, ALTIJD koop ik daar wat, een leuk Victoria blokje gekocht. Leuk en oud goed vliegwiel van Solex gekocht , gestraald en fotos gemaakt ter vergelijking hoe het er wel uit zou moeten zien.
Ik heb een krukas in het "foute" vliegwiel gestoken en met een viltstift gemarkeerd tot hoe ver de krukas in het vliegwiel steekt, daarna dezelfde krukas in het goede vliegwiel gestoken, dat scheelt nogal wat want de streep zweeft nu millimeters boven het einde van de kern/conus

Attached picture vliegwiel.jpg
Attached picture vliegwiel leed 1.jpg
Attached picture vliegwiel leed 2.jpg
Attached picture vliegwiel leed 3a.jpg
Attached picture vliegwiel leed 3b.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: vliegwiel leed - 30/12/18 12:13 PM
Ben benieuwd welke creatieve oplossing je hiervoor hebt.
Posted By: Joan Re: vliegwiel leed - 30/12/18 01:06 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ben benieuwd welke creatieve oplossing je hiervoor hebt.
al in het verhaal verteld, als het echt niet anders kan, conus korter maken en spoel lager zetten, al bij meerdere peperbussen moeten doen .

alternatief is om twee lichtspoelen te gebruiken en met een externe bobine te werken ( dat kan zelfs een extern gemonteerde solex ontstekings spoel zijn !) maar sowieso dient de conus ingekort te worden , kun je dremelen, hoeft niet mooi te zijn als het maar effectief is
Posted By: Jan Vennix Re: vliegwiel leed - 30/12/18 01:10 PM
Dit is geen leed maar een gewone lompe manier van veel te vast aandraaien. Ik mag er van uit gaan dat u bij beide proeven de moer er goed op had gemonteerd. En vast gezet.
Het materiaal waarvan de vliegwielen zijn gemaakt heeft een slechte gewoonte om zich aan te passen aan hetgeen er met wat stevige aandrang zal worden ingeperst.
Dus elke keer als het vliegwiel er met een te grote kracht wordt vastgezet zal de as er steeds een beetje verder ingaan .Dus 10 maal te vast draaien is meer als 1 m.m. verder er in..
Deze truc gebruikte wij ook voor het gat door de carburateur groter te maken met een lange conische pen van 8 m.m. boren tot ruim 9m.m.groter oprekken.
Zelfs tot 9,5 m.m. als we een beetje geluk hadden..
Een gladde harde pen ,een grote bankschroef en een carburator en dan de pen langzaam door de opening drukken .
Langzaam bedoel ik een dag en dan per 0,1 m per keer.
Ik ben van af 6 Januari in lange tijd in het ziekenhuis geweest en nog 4 maanden thuis gelegen..Ik werd alleen maar meer ziek en wat bleek, ik werd voor iets anders behandelt zodat ik steeds slechter en zieker werd.
Toen mijn verstand het begon te verdwijnen en ik niet meer mij kon bewegen hebben ze mij maar naar een ander reparatie huis gebracht waar ze betere monteurs hadden en mij al meteen een heel andere reparatie gaven ,Met heel andere olie smeersel kregen ze weer wat beter. Ik kan nu weer lopen en een arm gebruiken. En mijn hersens doen ook weer mee.
Veel kan ik weer zij het met veel moeite. Ik moet nu mijn computer met een hand de knopjes indrukken en dat gaat nu dikwijls fout.
Posted By: Roelof Re: vliegwiel leed - 30/12/18 01:27 PM
Originally Posted by Jan Vennix
Dit is geen leed maar een gewone lompe manier van veel te vast aandraaien. Ik mag er van uit gaan dat u bij beide proeven de moer er goed op had gemonteerd. En vast gezet.
Het materiaal waarvan de vliegwielen zijn gemaakt heeft een slechte gewoonte om zich aan te passen aan hetgeen er met wat stevige aandrang zal worden ingeperst.
Dus elke keer als het vliegwiel er met een te grote kracht wordt vastgezet zal de as er steeds een beetje verder ingaan .Dus 10 maal te vast draaien is meer als 1 m.m. verder er in..
Deze truc gebruikte wij ook voor het gat door de carburateur groter te maken met een lange conische pen van 8 m.m. boren tot ruim 9m.m.groter oprekken.
Zelfs tot 9,5 m.m. als we een beetje geluk hadden..
Een gladde harde pen ,een grote bankschroef en een carburator en dan de pen langzaam door de opening drukken .
Langzaam bedoel ik een dag en dan per 0,1 m per keer.
Ik ben van af 6 Januari in lange tijd in het ziekenhuis geweest en nog 4 maanden thuis gelegen..Ik werd alleen maar meer ziek en wat bleek, ik werd voor iets anders behandelt zodat ik steeds slechter en zieker werd.
Toen mijn verstand het begon te verdwijnen en ik niet meer mij kon bewegen hebben ze mij maar naar een ander reparatie huis gebracht waar ze betere monteurs hadden en mij al meteen een heel andere reparatie gaven ,Met heel andere olie smeersel kregen ze weer wat beter. Ik kan nu weer lopen en een arm gebruiken. En mijn hersens doen ook weer mee.
Veel kan ik weer zij het met veel moeite. Ik moet nu mijn computer met een hand de knopjes indrukken en dat gaat nu dikwijls fout.
He Jan welkom terug, we hadden je al gemist, heel veel beterschap gewenst en vertrouw niet altijd op de medische wereld........ook een beetje op je zelf.
Posted By: FFAnders Re: vliegwiel leed - 30/12/18 05:46 PM
Goed om te lezen dat het met Jan Vennix weer wat beter gaat smile
Posted By: John Meisters Re: vliegwiel leed - 30/12/18 06:44 PM
Hee Jan, leuk dat je er weer bij bent.
Posted By: Joan Re: vliegwiel leed - 30/12/18 09:43 PM
inderdaad goed Jan dat je weer wat kunt en mee blijft doen. Overigens heb ik niets "getest" maar als gepensioneerd schade onderzoeker kijk en vergelijk ik wat me in de handen wordt geduwd als er een vraag komt "hoe nu verder' .
In mijn eerste bericht schreef ik al dat je ziet dat vliegwielen "moe gesleuteld" worden QUOTE van regel 1 :Maar ook vaak is het vliegwiel gewoon moe ( gesleuteld) en dan komt jouw verhaal weer van pas om duidelijk te maken dat "vast is vast" genoeg moet zijn.

Over oprekken van carburateurs: heb ook al meerdere malen stukjes geschreven over het vastzetten van de sproeier, daar zie je er ook veel van die VEEL te diep zitten, ook opgerekt materiaal ( het pasvlak is conisch en dan gaat het wel erg snel)
© Solex Forum