Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#131611 30/12/18 12:18 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
meermalen kom je problemen tegen met vliegwiel, vaak is de spie eruit geknald ( veelal foute montage) Maar ook vaak is het vliegwiel gewoon moe ( gesleuteld).

Ook nu weer een vliegwiel met nogal schade, maar wel met een goede spie . Duidelijk is te zien aan de binnenkant dat er aanloopsporen van de (ontstekings)spoel zijn op de "spaken" van het vliegwiel. Hier was het zelfs zo erg dat ook de achterkant van de kern/conus tegen de spoelenplaat heeft gelopen. Niet handig om dit vliegwiel weer te gebruiken. In geval van nood kan het wel, dan dient de kern/conus iets ingekort te worden en minimaal de pootjes waarop de ontstekings spoel staat ( deze is veel groter dan de lichtspoel en neemt daarmee meer ruimte in) enkele millimeters ingekort te worden.

Nu was ik gisteren op de eindejaarsbeurs in vriezenveen, normaliter weinig solex, maar nu een paar handelaren met verse aanvoer waaronder solex ( beurs "weider" opgezet waaraan je kan zien dat het allemaal minder word) .
Niet gevonden waar ik voor kwam ( andere zaken dan solex ) wel bij een vaste kennis van me, ALTIJD koop ik daar wat, een leuk Victoria blokje gekocht. Leuk en oud goed vliegwiel van Solex gekocht , gestraald en fotos gemaakt ter vergelijking hoe het er wel uit zou moeten zien.
Ik heb een krukas in het "foute" vliegwiel gestoken en met een viltstift gemarkeerd tot hoe ver de krukas in het vliegwiel steekt, daarna dezelfde krukas in het goede vliegwiel gestoken, dat scheelt nogal wat want de streep zweeft nu millimeters boven het einde van de kern/conus

Attached Images
vliegwiel.jpg (116.67 KB, 280 downloads)
vliegwiel leed 1.jpg (83.65 KB, 266 downloads)
vliegwiel leed 2.jpg (76.4 KB, 254 downloads)
vliegwiel leed 3a.jpg (87.92 KB, 258 downloads)
vliegwiel leed 3b.jpg (88.67 KB, 249 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131613 30/12/18 02:13 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ben benieuwd welke creatieve oplossing je hiervoor hebt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ben benieuwd welke creatieve oplossing je hiervoor hebt.
al in het verhaal verteld, als het echt niet anders kan, conus korter maken en spoel lager zetten, al bij meerdere peperbussen moeten doen .

alternatief is om twee lichtspoelen te gebruiken en met een externe bobine te werken ( dat kan zelfs een extern gemonteerde solex ontstekings spoel zijn !) maar sowieso dient de conus ingekort te worden , kun je dremelen, hoeft niet mooi te zijn als het maar effectief is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dit is geen leed maar een gewone lompe manier van veel te vast aandraaien. Ik mag er van uit gaan dat u bij beide proeven de moer er goed op had gemonteerd. En vast gezet.
Het materiaal waarvan de vliegwielen zijn gemaakt heeft een slechte gewoonte om zich aan te passen aan hetgeen er met wat stevige aandrang zal worden ingeperst.
Dus elke keer als het vliegwiel er met een te grote kracht wordt vastgezet zal de as er steeds een beetje verder ingaan .Dus 10 maal te vast draaien is meer als 1 m.m. verder er in..
Deze truc gebruikte wij ook voor het gat door de carburateur groter te maken met een lange conische pen van 8 m.m. boren tot ruim 9m.m.groter oprekken.
Zelfs tot 9,5 m.m. als we een beetje geluk hadden..
Een gladde harde pen ,een grote bankschroef en een carburator en dan de pen langzaam door de opening drukken .
Langzaam bedoel ik een dag en dan per 0,1 m per keer.
Ik ben van af 6 Januari in lange tijd in het ziekenhuis geweest en nog 4 maanden thuis gelegen..Ik werd alleen maar meer ziek en wat bleek, ik werd voor iets anders behandelt zodat ik steeds slechter en zieker werd.
Toen mijn verstand het begon te verdwijnen en ik niet meer mij kon bewegen hebben ze mij maar naar een ander reparatie huis gebracht waar ze betere monteurs hadden en mij al meteen een heel andere reparatie gaven ,Met heel andere olie smeersel kregen ze weer wat beter. Ik kan nu weer lopen en een arm gebruiken. En mijn hersens doen ook weer mee.
Veel kan ik weer zij het met veel moeite. Ik moet nu mijn computer met een hand de knopjes indrukken en dat gaat nu dikwijls fout.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Jan Vennix
Dit is geen leed maar een gewone lompe manier van veel te vast aandraaien. Ik mag er van uit gaan dat u bij beide proeven de moer er goed op had gemonteerd. En vast gezet.
Het materiaal waarvan de vliegwielen zijn gemaakt heeft een slechte gewoonte om zich aan te passen aan hetgeen er met wat stevige aandrang zal worden ingeperst.
Dus elke keer als het vliegwiel er met een te grote kracht wordt vastgezet zal de as er steeds een beetje verder ingaan .Dus 10 maal te vast draaien is meer als 1 m.m. verder er in..
Deze truc gebruikte wij ook voor het gat door de carburateur groter te maken met een lange conische pen van 8 m.m. boren tot ruim 9m.m.groter oprekken.
Zelfs tot 9,5 m.m. als we een beetje geluk hadden..
Een gladde harde pen ,een grote bankschroef en een carburator en dan de pen langzaam door de opening drukken .
Langzaam bedoel ik een dag en dan per 0,1 m per keer.
Ik ben van af 6 Januari in lange tijd in het ziekenhuis geweest en nog 4 maanden thuis gelegen..Ik werd alleen maar meer ziek en wat bleek, ik werd voor iets anders behandelt zodat ik steeds slechter en zieker werd.
Toen mijn verstand het begon te verdwijnen en ik niet meer mij kon bewegen hebben ze mij maar naar een ander reparatie huis gebracht waar ze betere monteurs hadden en mij al meteen een heel andere reparatie gaven ,Met heel andere olie smeersel kregen ze weer wat beter. Ik kan nu weer lopen en een arm gebruiken. En mijn hersens doen ook weer mee.
Veel kan ik weer zij het met veel moeite. Ik moet nu mijn computer met een hand de knopjes indrukken en dat gaat nu dikwijls fout.
He Jan welkom terug, we hadden je al gemist, heel veel beterschap gewenst en vertrouw niet altijd op de medische wereld........ook een beetje op je zelf.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #131620 30/12/18 07:46 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Goed om te lezen dat het met Jan Vennix weer wat beter gaat smile


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #131621 30/12/18 08:44 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hee Jan, leuk dat je er weer bij bent.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
inderdaad goed Jan dat je weer wat kunt en mee blijft doen. Overigens heb ik niets "getest" maar als gepensioneerd schade onderzoeker kijk en vergelijk ik wat me in de handen wordt geduwd als er een vraag komt "hoe nu verder' .
In mijn eerste bericht schreef ik al dat je ziet dat vliegwielen "moe gesleuteld" worden QUOTE van regel 1 :Maar ook vaak is het vliegwiel gewoon moe ( gesleuteld) en dan komt jouw verhaal weer van pas om duidelijk te maken dat "vast is vast" genoeg moet zijn.

Over oprekken van carburateurs: heb ook al meerdere malen stukjes geschreven over het vastzetten van de sproeier, daar zie je er ook veel van die VEEL te diep zitten, ook opgerekt materiaal ( het pasvlak is conisch en dan gaat het wel erg snel)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 136 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 32 (0.009s) Memory: 0.9889 MB (Peak: 1.1589 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-16 11:26:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS