Solex forum
Posted By: tomtim nederlandse 3800 - 29/03/16 08:12 PM
hey
ga morgrn naar nederland achter twee jukeboxen.(winterswijk).
heb voor onderweg ook nog een deal gedaan met een nederlandse solex 3800 die ik ga oppikken onderweg.
kan er mij iemand wat meer vertellen over dit type?


Posted By: solexnl Re: nederlandse 3800 - 30/03/16 12:47 PM
Zo te zien een standaard Nederlandse 3800 met een koplamp van een hongaars/chinees model.

Han
Posted By: John Meisters Re: nederlandse 3800 - 30/03/16 02:59 PM
Goudbiessticker met vleugels gecombineerd met groene sticker klopt niet. Bagagedrager is Frans, en achterspatbord is wel wit maar lijkt mij te kort.
Posted By: solexnl Re: nederlandse 3800 - 30/03/16 07:55 PM
Deze dragers zaten toch gewoon op de op het laatst in NL geleverde 3800's ?

Han
Posted By: John Meisters Re: nederlandse 3800 - 30/03/16 10:39 PM
Origineel bericht van: solexnl
Deze dragers zaten toch gewoon op de op het laatst in NL geleverde 3800's ?

Han


Ja, op de laatste wel (1969?). Daarvoor waren de Nederlandse dwarsliggertjes van u-profieltjes gemaakt.

Ook de witte trappers zijn volgens mij niet in NL verkocht destijds (maar kan er altijd later op gekomen zijn).

In elk geval was mijn vermoeden juist dat het hier een Franse Solex betreft die een beetje "vernederlandst"is wink
Posted By: tomtim Re: nederlandse 3800 - 31/03/16 06:50 AM
Heb hem gisteren gaan ophalen.
Het is idd een fake Nederlandse 3800.het is een Franse 3800 met een voorlichtje van wss Hongaarse 4800.ondanks dat er op het lichtkapje 3800 gegoten staat.
Dus bij deze bedankt voor de info.
Posted By: tomtim Re: nederlandse 3800 - 14/04/16 05:38 AM
Heb probleempje met benzinepompje.
De twee onderste boutjes kan ik niet behoorlijk aanspannen.er was al aan geknoeid met dichtingspasta doordat de schroefdraad zo zot draaid gelijk een tol.
Hoe herstel ik dat?
Nu dacht ik om er m5 draad in te tappen en dus grotere boutjes in te plaatsen.
Indien jullie een andere oplossing weten hoor ik het graag.
Grts tom
Posted By: John Meisters Re: nederlandse 3800 - 14/04/16 06:43 AM
Langere boutjes, en aan de binnenkant een ringetje en moertje wink
Posted By: Roelof Re: nederlandse 3800 - 14/04/16 06:51 AM
Origineel bericht van: tomtim
Heb probleempje met benzinepompje.
De twee onderste boutjes kan ik niet behoorlijk aanspannen.er was al aan geknoeid met dichtingspasta doordat de schroefdraad zo zot draaid gelijk een tol.
Hoe herstel ik dat?
Nu dacht ik om er m5 draad in te tappen en dus grotere boutjes in te plaatsen.
Indien jullie een andere oplossing weten hoor ik het graag.
Grts tom


https://www.heelgoedgereedschap.nl/recoil-helicoil-set-m4-0-0-70-spoed-10-inserts

Komt vaker voor, kan je repareren met een m4 schroefdraad reparatie setje....bv helicoil.
Posted By: Joan Re: nederlandse 3800 - 14/04/16 01:11 PM
heel snel te "repareren" door dubbele helix gipsplaat schroef te gebruiken lijkt lomp, maar je bedreigd daarmee niet een eventuele reparatie met helicoil, kun je "in het veld" nog uitvoeren, geen enkel helix spaanplaat schroef gebruiken die hebben een heel erg dun lichaam en kunnen vastlopen en breken
Posted By: Johnnie Re: nederlandse 3800 - 14/04/16 05:23 PM
Inderdaad lekker door en door, of helicoil, of M5.
Wat ever.
Of zelfs de echtte M4 proberen want dat is het orgineel niet.
Posted By: tomtim Re: nederlandse 3800 - 14/04/16 08:22 PM
zal eerst eens proberen om er eens met een draadtap van m4 door te lopen.
en eens 2 nieuwe m4 bouten te gebruiken.

mss is het daarmee terug vast.
Posted By: tomtim Re: nederlandse 3800 - 26/04/16 09:45 AM
Alle problemen opgelost.
Ook een helicoil moeten plaatsen in het carter voor het cilindertje vast te bouten.
Alles is nu perfect in orde met nieuwe pakkingen en pompje.draait goed maar er zit niet veel kracht in.ook maakt het motortje weinig toeren.heeft voldoende compressie.maar vrees dat het carter niet goed afdicht.
Ik zie wel niks van olie onder het neusje aan de rol.
Of aan wat zou het nog kunnen liggen?
Posted By: tomtim Re: nederlandse 3800 - 26/04/16 12:17 PM
Er lekt niks.alles is vernieuwd van filters en membraam.ontstekingstijdstip correct afgesteld met de stroboscooplamp.
Origineel bericht van: rover61
Kijk naar de ontsteking en condensator de meest voorkomende problemen , als de pomp en carbu niet lekken
© Solex Forum