Ik heb een nieuwe spie voor mijn oto besteld omdat de vorige mij is afgeknapt maar volgens mij is deze te klein zie bijgevoegde foto, of doe ik iets verkeerd.
fred
Heb je zelf de spiebaan er in gemaakt?
De spie moet 3mm zijn anders is er te veel speling op de krukas.
Ziet er volgens mij wel goed uit.... Was de spiebaan er al in? Heb je dus echt een gebroken spie gehad? Dan heeft het vliegwiel niet voldoende vastgezeten.
Klopt het vliegwiel zat niet vast ( mijn eigen schuld ) maar als ik spie er inleg dan moet deze toch uitsteken zodat deze in as glijd ?
Ik zou daar een stukje dubbelgevouwen tinsoldeer van 1mm
onderleggen, dan ligt de spie hoger in de gleuf.
Die spie vergemakkelijkt het nagenoeg vastgelegde ontsteektijdstip, er zijn ook motormerken die
zonder spie werken en dat is wat meer zoekwerk voor de juiste positie.
Het "borgen" van het vliegwiel tegen verdraaiing doe je met de moer.
Zit de moer niet vast genoeg dan breekt die originele spie uit het vliegwiel.
Ik leg de spie in de as, daar steekt hij voldoende uit. Het vliegwiel zet zich vast door aandraaien van de moer.
Ik kan het zo gauw niet vinden: wat is het aandraaimoment van deze moer?
Ik kan het zo gauw niet vinden: wat is het aandraaimoment van deze moer?
zie
hier het schema van de aanhaalmomenten.
Voor de meeste momentsleutels moet je dit omrekenen naar Nm
Ik kan het zo gauw niet vinden: wat is het aandraaimoment van deze moer?
zie
hier het schema van de aanhaalmomenten.
Voor de meeste momentsleutels moet je dit omrekenen naar Nm
ik zou daar voorzichtig mee zijn, aanhaal momenten zijn voor staal op staal en vlak op vlak en hier trek je een zacht metaal met ook nog eens een wigvorm ( conus) vast, bij te vast gaat de wig wijken
Ik kan het zo gauw niet vinden: wat is het aandraaimoment van deze moer?
zie
hier het schema van de aanhaalmomenten.
Voor de meeste momentsleutels moet je dit omrekenen naar Nm
ik zou daar voorzichtig mee zijn, aanhaal momenten zijn voor staal op staal en vlak op vlak en hier trek je een zacht metaal met ook nog eens een wigvorm ( conus) vast, bij te vast gaat de wig wijken
Is ook weer waar...
Ik gebruik de momentsleutel enkel voor de cilinderkop. Vliegwiel met links stevig vasthouden, met rechts aandraaien. Nog nooit geforceerd omdat je het niet écht blokkeert maar zelf tegenhoudt