ja ook mijn uitlaat lekte luchtdruk aan de boven kant ,heb van alles gelezen over veren ed ,ben op zoek geweest naar kit ,hoogste warmte graad waar ik op uitkwam was 350 gr (kachelkit) maar dat was ook niet voldoende,dus ook maar nieuwe pijpjes gemaakt ,nu kan ik het oude kopje er af zagen en het nieuwe kopje er weer oppersen,perspassing von ong 0,05 ,moet kunnen met die dunne buis
ja ,ik heb hem van gewoon staal 37 gemaakt ,binnen kant heb ik rond gelaten ,omdat het tegendeel de ring dus licht ovaal is ,heb ik de nominale maat aangehouden .dus zodra je de ring kanteld sluit hij af doordat de wanddikte ong 1 mm is werkt dit mee bij staal ,als ik ze van rvs zou maken dan zal ik de wanddikte dunner moeten maken,hoop dat dit een beetje duidelijk is ,ik hen mijn eigen uitlaat even in de spantang van de draaibank gezet en met 20 bar weer in elkaar gedrukt ,en daarna weer pas gemaakt op mijn ring ,,ik heb de solex momenteel nog uit elkaar liggen ,wachtend op de rol ,dus kan ik het zelf nog niet testen.
De ring aan het spruitstuk hoort rond, kogelvormig te zijn . Als deze ovaal is dan komt dat door slijtage. Op zich niet verkeerd als je een bestaande, te grote, uitlaataansluiting met een spantang kleiner kunt maken.
Een nieuw gedraaid busje kan ook een uitkomst zijn, ik heb er ook wel eens een gemaakt voor een oud type , "Demper boven" , uitlaatje.
Mooi gemaakt maar je hebt er wel een Machine voor .
mijn idee hierachter was dan ook ,om een goedkope en simpele oplossing hier voor te maken ,want als de ring(wat meestal )het geval is aan slijtage le lijden heeft gehad ,dan heb je aan een nieuwe uitlaat ook niets ,dan moet je dus ook de ring met pijpje vervangen,vandaar deze eigenlijke simpele oplossing , want meestal zit er dan ook een slijtage groef in de uitlaat.
Met een (zadel)veer krijg ik ze altijd prima dicht. Vandaag een gehad die aanvankelijk ook met de veer nog lekte. de veer een paar windingen korter gemaakt en nu perfect.
uiteraard werkt het ook met een veer! het ging mij alleen om de achter;liggende logica,dat wil zeggen ,als men een nieuwe uitlaat en pijpje met ring monteerd ,monteer dan de ring zo hoog mogelijk in de uitlaat , zodra hier slijtage in komt dan kun je hem iets dieper leggen op de helft van het uitlaatbuisje en ook zo voor de derde keer helemaal onderin,en als laatste dan de veer ,daarom vind ik het dan ook jammer dat ze meteen in het midden werden geplaatst als men toendertijd een nieuwe solex kocht.
ook die snap ik ,maar je kunt het scharnierpunt toch verhogen door de uitlaat naar boven of naar beneden te zetten?dit is dus wat er ook gebeurt met een veer .toch?
Het scharnierpunt is vast. Dat wordt bepaald door de motor ophanging. Bij de truc met de veer wordt het boutje in de schetsplaat verwijderd. Op die manier kan de uitlaat een beetje bewegen. De veer zorgt ervoor dat de uitlaatpijp aan het spruitstuk getrokken blijft
Uitlaatveer werkt perfect, ik zet de uitlaat wel los vast met een boutje, het gat in de ophangbeugel van de uitlaat grootgenoeg maken zodat er genoeg speling is voor de uitlaat anders heeft de veer geen zin.
Ik repareer ook wel uitlaatbochten door een nieuw hulsje te maken, relatief vaak zijn de originele verrot of lek gerammeld ( komt op hetzelfde neer) stuk gas buis heeft precies de goede maten, daar heb je geen CNC voor nodig gaat met een simpele draabank, aan de ene kant wat dunner van buiten aan de andere kant wat dunner van binnenuit
Ik snap hier niks van, ik heb nooit een niet passend uitlaatje op een goed spruitstukje gehad, als het kapot is vervangen die zooi!
nou ik kom van alles tegen, in alle staten van ontbinding of in alle staten van (on)handigheid van vorige eigenaren. Wie gaat er nu een complete demper vervangen als er net een hoekje van de verbinding aan mankeert en denkt het zelf wel even met een blikje oid op te lossen. dan is een CNC methode natuurlijk een alternatief hoewel als je dat zou moeten laten doen de prijs van een complete demper waarschijnlijk lager uitvalt
Er zijn ook nieuwe uitlaatjes waarbij de diameter van het aansluitbusje te groot is. Die lekken al van het begin af, ook met een trekveer blijven ze lekken. In dat geval moet je een nieuw uitlaatje al aanpassen
Er zijn ook nieuwe uitlaatjes waarbij de diameter van het aansluitbusje te groot is. Die lekken al van het begin af, ook met een trekveer blijven ze lekken. In dat geval moet je een nieuw uitlaatje al aanpassen
ja vooral die "snelle" pijpen heben daar last van, want de pijp zelf is al bijna aan de maat dus elke bus die je erover maakt is te groot, gewoon afzagen en uiteinde buis iets optrompen ( is groter kloppen/drukken/duwen)en dan met een veer werken.
Er worden vaak mooie kunstwerkjes gemaakt om de uitlaat dicht te krijgen.
Het eenvoudigste is de "veertruuk": een zadelveer past prima, maar ik heb laatst een ringveer gekocht bij de kringloop, waarschijnlijk afkomstig van een oude droogtrommel. Doorgeknipt is deze 1,5 meter lang, daar kan ik zo'n 10-15 Solexen mee voorzien. Voor 50 cent geen grote investering
Het mooie is ook dat de uitlaat daarna heel snel gedemonteerd is, voor mijn bussiness ook een belangrijk gegeven
Als je een dun zakdoekje neemt gaat het nog vlugger. Je denkt dan dat je hem dan goed kan vastpakken (denken )En de demper ligt dan meteen een meter of vier verder zelfs zonder de veer en de bout los te maken.