|
Janbleijenberg
Unregistered
|
Janbleijenberg
Unregistered
|
Hallo,
Ik ben bezig met het vervangen van het krukaslager van een Solex Oto vd Heem (1963). Achter het krukaslager zitten twee ringetjes welke volgens mij niet goed zitten. De ene is dicht, de andere is voorzien van tandjes. Kan iemand mij vertellen op welke manier deze bevestigd dienen te worden? (volgens mij als eerste de ring met de tandjes (waarbij de tandjes (licht gebogen) naar je toegericht zijn) en dan het dichte ringetje)
Alvast bedankt voor de reactie! PS Wat is eigenlijk de functie van de ringetjes?
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Vraagje : is de ring met tandjes (bloemplaat) van de OTO een modificatie van die ringen , die er bij mij inzitten ?? Ik heb ze met om-en-om gebogen tandjes. Oftewel , zijn die van de OTO beter ??
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Nog maar een leer dan. De functie van die ringetjes is heel eenvoudig. Het is de krukasafdichting omdat de Solex geen keerring heeft. Het ringetje met de tandjes is eigenlijk een veer dat het vlakke ringetje tegen het lager duwt. Kijk deze tekening zocht ik een week geleden toen ik aan het oto blok bezig was, maargoed ik heb het goed gedaan. Groetjes carl
|
|
|
|
Janbleijenberg
Unregistered
|
Janbleijenberg
Unregistered
|
Bedankt voor de snelle reactie en uitleg!
|
|
|
|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Die tekening heb ik toen ook bij jouw topic geplaatst als ik me niet vergis Sorry sorry sorry Ghost, ik heb dit nog even terug gezocht en inderdaat je had dit ook bij mijn topic geplaatst . Maar hoogstwaarschijnlijk heb ik dit over het hooft gezien, sorry voor mijn reactie. Groetjes carl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Die tekening heb ik toen ook bij jouw topic geplaatst als ik me niet vergis Sorry sorry sorry Ghost, ik heb dit nog even terug gezocht en inderdaat je had dit ook bij mijn topic geplaatst . Maar hoogstwaarschijnlijk heb ik dit over het hooft gezien, sorry voor mijn reactie. Groetjes carl en bij revisie heel erg goed opletten dat je het juiste lager koopt, de lagerschalen moeten van het brede type zijn omdat de dunne hardstalen ring tegen beide kanten aan moet lopen om het lager gasdicht te drukken daar mag dus geen spleet open blijven staan
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Janbleijenberg
Unregistered
|
Janbleijenberg
Unregistered
|
Beste Joan,
Kun je mij vertellen waar ik zo`n "breed" krukaslager kan vinden voor een Oto van der Heem (1963)?
Groeten Jan
|
|
|
|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Beste Joan,
Kun je mij vertellen waar ik zo`n "breed" krukaslager kan vinden voor een Oto van der Heem (1963)?
Groeten Jan Er staan nummers op het bestaande lager. Bestel deze bij één van de sponsoren, die weten wel welke je moet hebben. Groetjes carl
Last edited by carl; 08/06/11 05:23 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Beste Joan,
Kun je mij vertellen waar ik zo`n "breed" krukaslager kan vinden voor een Oto van der Heem (1963)?
Groeten Jan De beter gereedschapzaken hebben lager voorraden daar even specifiek laten zien wat ze hebben, mijn lagerman is overgeschaled op uitsluitend RS en Z lager en de gewone uit zijn gamma gehaald met de melding "dan wip je gewoon de plaatjes eruit" nou dat werkt in dit geval dus niet want dan houdt je smalle loopringen over. Ik meen dat FAG lagers rechte randen heeft en SKF randen met de afronding te groot.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Zijn gewoon in Eindhoven te koop bij Brammer lagers,Turnhoutlaan. Wel even zeggen wat je moet hebben, meestal weten ze als je zegt dat het voor een solex is wat je moet hebben.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Brammer zit in heel Nederland , ook in Breda , voor jou de dichst bijzijnde vanuit Roosendaal . (goeie tip Jan V. ,ik was het vergeten) http://www.brammer.nl/nl_brammer.aspx
Last edited by FFAnders; 10/06/11 05:07 AM.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
en ik koop bij de Biesheuvel groep
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Beste Joan,
Kun je mij vertellen waar ik zo`n "breed" krukaslager kan vinden voor een Oto van der Heem (1963)?
Groeten Jan De beter gereedschapzaken hebben lager voorraden daar even specifiek laten zien wat ze hebben, mijn lagerman is overgeschaled op uitsluitend RS en Z lager en de gewone uit zijn gamma gehaald met de melding "dan wip je gewoon de plaatjes eruit" nou dat werkt in dit geval dus niet want dan houdt je smalle loopringen over. Ik meen dat FAG lagers rechte randen heeft en SKF randen met de afronding te groot. Deze SKF lagers wel Joan, plaatjes eruit. Je hebt een mooie dikke binnenring.
Last edited by Jan; 11/06/11 02:22 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Deze SKF heb ik ook altijd, je moet niet besparen op kwaliteit, ze zijn er ook in chinese kwaliteit die gaan ongeveer tot het eind van de straat mee.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Een puch kennis wel, alle klanten kwaad. (ook uit Brabant)
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Hebben we namen????? Dan zetten we die op de zwarte lijst
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Beste Joan,
Kun je mij vertellen waar ik zo`n "breed" krukaslager kan vinden voor een Oto van der Heem (1963)?
Groeten Jan De beter gereedschapzaken hebben lager voorraden daar even specifiek laten zien wat ze hebben, mijn lagerman is overgeschaled op uitsluitend RS en Z lager en de gewone uit zijn gamma gehaald met de melding "dan wip je gewoon de plaatjes eruit" nou dat werkt in dit geval dus niet want dan houdt je smalle loopringen over. Ik meen dat FAG lagers rechte randen heeft en SKF randen met de afronding te groot. Deze SKF lagers wel Joan, plaatjes eruit. Je hebt een mooie dikke binnenring. Wat bedoel je met ''plaatjes eruit'' ??
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Stofplaatjes eruitwippen, zodat je de kogeltjes weer ziet.
|
|
|
|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Stofplaatjes eruitwippen, zodat je de kogeltjes weer ziet. Hoe wordt er hier op het forum over gedachten om één zijde dicht telaten ( dit om lekkage naar de rol cq koppeling tevoorkomen ) Dit heb ik bij mijn TerroT ook toegepast toen deze gereviseerd heb . Alfons : wij hadden het een poosje terug toch over een lager die aan één zijde dicht was, dit is het zelfde idee. Groetjes Carl
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Niet doen want de plaatjes achter het lager (labirint) moeten gesmeerd worden anders slijten ze door.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
De lagers met de stalen plaatjes kan je gewoon gebruiken die zijn zo lek dat ze de olie niet kunnen tegenhouden naar de plaatafdichting en laten de olie gewoon met de lucht gewoon door naar de afdichting. Maar moeten wel de dikke binnenring hebben voor de afdichting van de plaatjes.. Dus het weghalen van de plaatjes is niet nodig bij zo een stalen afdichting ,maar let wel op er zijn lagers met een speciale afdichting van kunststof met ook een stalen beschermplaat er nog voor. Maar deze zal je wel niet kopen als je weet wat die meer kosten.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Oke Jan, Jan V, Roelof en Carl. Ik weet genoeg. Zelf zou ik dan de open lagers kopen en zorgen dat deze goed gemonteerd zal worden.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Japanse lagers kun je gerust kopen, maar die Chinese rommel ? ?
Alhoewel ik wel denk dat binnen nu en een paar jaar de Chinezen ook geen rommel meer maken. Ze weten daar donders goed dat ze daar een slechte naam mee maken.
De rommel zal dan voortaan in nog goedkopere landen gemaakt gaan worden. Afrika wellicht ? Kwaliteitscontrole is in China heel slecht, zo heb je een goede partij zo weer een slechte van dezelfde fabrikant. ik heb wiel lagers geleverd gekregen waar de buitenschaal o.1 mm te groot was in diameter, daar kom je pas achter als je ze wilt monteren. Ik heb carters gehad daar zaten boringen in die ca 0.07 te klein waren voor de lagers, moest je de carters zo heet stoken om de lagers eruit te krijgen dat de lagers kompleet verbrand waren, uiteindelijk eruit gekregen door bouten aan de lagers te lassen en ze er met een huls uit kunnen trekken.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
probleem is de gigantische groei, meen getallen te zien van 17% per jaar dan trek je steeds wat boeren van het land de fabriek in en dan gaat het even fout, voordat die door hebben hoe je moet werken heb je al een paar garantie gevalletjes
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Haha , mooi topic , ong. 30 reactie's en geen 1 die nu verteld welk type lager waar we het hier over hebben , met dikke binnenring inderdaad maar welk type
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
6203 c3 heb ik vrijdag nog gehaald. Dit is de SKF aanduiding, ik heb een NSK lager van Brammer.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
in principe is de 6203 (C3)niet alleen van SKF, dit is een genormeerde aanduiding gebruiken anderen dus ook dat 6203 geeft de maten en C3 is de tolerantieklasse op de speling tussen kogels en loopringen C3 een grotere tolerantie voor hoogtoerige lagers
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Als ik het dan goed begrijp is dit lager dan niet juist, omdat we niet hoge toeren draaien. Of?
(weer wat geleerd over C3)
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
het hoeft niet, maar erg is het ook niet
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
299
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|