Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#77638 15/06/12 06:07 PM
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
ik ga beetje per beetje aan mijn solex werken ik zou beginnen met het frame.
de remmen zijn geroest hoe herstellen jullie dat of steken jullie direct nieuwe?
doen jullie die velgen en spaken met wat staalwol of iets ander?

solexus #77640 15/06/12 06:12 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Overal fotos van maken, van elk detail, hoe meer hoe beter, heb je later weer gemak van.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #77646 15/06/12 07:08 PM
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
heb ik net gedaan. ik heb hier 3 foto's van de stukken die ik eerst onder handen wil nemen.
het benzinetankje uitkuisen, remmen herstellen en roestvrij maken, zadel herstellen omdat hij precies scheef hangt.
o ja welke bougie heb ik nodig als ik de juiste bougie heb kan ik al kijken als hij vonkt.
gaan jullies met staalwol over de remmen tot op het ijzer en dan spuiten of wat?

Attached Images
P1010002.jpg (150.93 KB, 776 downloads)
P1010023.jpg (111.8 KB, 561 downloads)
P1010039.jpg (182.68 KB, 585 downloads)
Last edited by solexus; 16/06/12 02:30 PM.
solexus #77745 18/06/12 11:06 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je zou een zandstraal apparaartje moeten hebben. Wordt alles heel mooi.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
zo een tank met logo liever niet stralen, voorzichtig kuizen en in de blanke lak zetten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #77765 19/06/12 02:58 PM
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
ik had eignelijk gedacht om het frame niet te herspuiten om hem authentiek te laten da lak is nog zeer goed zelfs.
die tank ga ik gewoon goed poetsen en natuurlijk die sticker er op laten dat heeft iets vind ek.

een klein zandstraal machientje kan handig zijn voor remmen en zadel maar wat bedoel je met klein zandstraal machientje?
ik heb hier wel een compressor van 8 bar maar geen kop om mee te zandstralen.

solexus #77767 19/06/12 07:24 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja die tank zo laten of eromheen mooi maken kan ook.

Zandstraal aparaat. Zoiets.
http://www.toolmania.nl/garage-inrichting/zandstraal-cabines/zandstraalkast-tafel-90-ltr
Zeer handig voor kleine spullen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
wist niet dat zoiets bestond wel met zo'n pistool maar dan moet je ergens een ruimte luchtdicht maken zodat je je zand kan recupereren.
maar dat ziet er een zeer handig ding uit.

solexus #77774 19/06/12 09:37 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jazeker en in alle soorten en maten. Super makkelijk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
solexus #77775 19/06/12 09:38 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
En wat noch veel belangrijker is een pompje om voldoende lucht te verkrijgen om aan al dat zand voldoende snelheid te geven dat het zand zin heeft om zijn kop te stoten tegen de roest en andere ongerechtigheden en dat blijken heel wat liters te zijn,bij een druk van 5 bar.
Zo 500 tot 700 liters per min . en dat is een hele boel( ongeveer 5 k.w. motervermogen (een grote tank helpt hier niet aan mee ,hooguit een minuut blaaskracht,)

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Voor onze doel werkt dit toch prima. Ik heb toen bij Carl mijn kopje gestraald en dat ging perfect hoor. En zeker voor hobby doeleinden. We hebben toch best wel de tijd.
En als hij die zadelveren en remmen ermee doet weet ik zeker dat het perfect eruit komt.

Last edited by Alfons_Amuse; 19/06/12 09:44 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
heb je er zelf ook een?

solexus #77781 19/06/12 11:10 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nog niet maar gaat er wel komen. Nu nog niet echt nodig maar het gaat er toch aan komen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Of zelf maken , kan je na het stralen de onderdelen ook spuiten.



Er zit ook een afzuiging op die het te fijne stof afzuigt en natuurlijk de spuitnevel.
Bij spuitwerk wordt er een plaat triplex over het rooster gelegd om het straalmiddel eronder schoon te houden.

Last edited by FFAnders; 20/06/12 12:08 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
En wat noch veel belangrijker is een pompje om voldoende lucht te verkrijgen om aan al dat zand voldoende snelheid te geven dat het zand zin heeft om zijn kop te stoten tegen de roest en andere ongerechtigheden en dat blijken heel wat liters te zijn,bij een druk van 5 bar.
Zo 500 tot 700 liters per min . en dat is een hele boel( ongeveer 5 k.w. motervermogen (een grote tank helpt hier niet aan mee ,hooguit een minuut blaaskracht,)


Om mijn kast te kunnen gebruiken ( had er op een gegeven ogenblik 3 van die hobby machientjes tegelijk aan staan , die 200 liter luchtvermogen is een grote leugen) heb ik geinvesteerd in een HBM 4 kilowatt machine met 200 liter tank, die houdt het net bij met een nozzle van 6 mm


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
Origineel bericht van: FFAnders
Of zelf maken , kan je na het stralen de onderdelen ook spuiten.


Er zit ook een afzuiging op die het te fijne stof afzuigt en natuurlijk de spuitnevel.
Bij spuitwerk wordt er een plaat triplex over het rooster gelegd om het straalmiddel eronder schoon te houden.



mooi gemaakt, wat voor een fles licht daar onder?

solexus #77797 20/06/12 03:05 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is een gasfles die dient als buffervat , dan staan de compressoren minder te pendelen (aan/ uit te schakelen).


Last edited by Joan; 20/06/12 03:58 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
splintert je hout niet ??
als ik eens een carter afblind met een multiplex plaat om het grit eruit te houden ben ik vaak een heel stuk hout kwijt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #77804 20/06/12 05:22 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat splintert niet , daar is de afstand van de nozzle tot het hout veel groter (30cm) en dan is de snelheid van de korrels al aardig minder geworden .
Het is een simpel straalpistooltje waarmee ik behoorlijk dicht op het werk moet zitten om resultaat te behalen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zeker zo'n omgebouwde ontvetterspuitpistool uit de bouwmarkt, stuk slang en aanzuigbuis werd mee geleverd, ik heb me er jaren mee gered, mijn cabine was de groene container.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #77809 20/06/12 06:32 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nee , anders :HBM .
http://www.hbm-machines.com/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=4256

Alleen de "keramische "nozzles slijten nogal snel , helaas .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Wat gebruik je voor straalmiddel?


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #77813 20/06/12 07:43 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Heb ik ook gehad, kan je idd beter in de thee doen....ik gebruik nu zilverzand en bevalt me prima.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #77815 20/06/12 08:07 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb geen klachten over het straalmiddel , alleen over het pistooltje .
T.z.t. een ander aanschaffen.
Zilverzand is goed voor "schoonmaken" en aluminium maar op roest werkt het wat minder (afhankelijk hoe hardnekkig en hoe diep de roest zit.
In principe werk ik niet met zand : Silicose !!


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Klopt ik straal meest alum. en dat gaat prima, en idd het is minder gezond maar ik heb een goede afzuig en kom er niet mee in contact.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Nee , anders :HBM .
http://www.hbm-machines.com/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=4256

Alleen de "keramische "nozzles slijten nogal snel , helaas .


Klopt van dat slijten, soms ben ik er al na een 1/2 uur doorheen. had nog een stukje keramische buis liggen die ik eerst aan het opstoken ben in stukjes van 15 mm waar ik een pistoolhouder voor heb gedraaid ( buis bij fa Gimex vandaan)
heb geinvesteerd in een echte keramische nozzle, kostte alleen al 200 euro en dan heb je niet meer dan een buisje ter grote van een 1/2 viltstift, moet hem allen nog pas maken in zo een HBM spuitpistool ( die overigens al vele malen beter is dan het pistool dat ze ooit bij hun straalkast geleverd hebben die ik gekocht heb)

Last edited by Joan; 21/06/12 07:11 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
welke bougie heb ik precies nodig ?
hij heeft zeer lange tijd stilgestaan zonder bougie moet ik iets vervangen of reinigen?
hoe kan ik best het tankje reinigen?

solexus #77998 27/06/12 01:56 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou als hij zeer lange tijd heeft stilgestaan en dan zeker zonder bougie, dan moet je echt gaan sleutelen.
Doe je dat niet dan zal de pret snel over zijn. Kans dat je dan heel veel schade aan de motor hebt.
Wanneer je geen ervaring hebt met sleutelen aan een Solex dan moet je zeker iemand zoeken die dit wel kan.
Echt eerst sleutelen, zou heel zonde zijn van de Solex. Anderen zullen dit ook beamen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ja, bestel een pakkingset, draai cilinderkop, spruitstuk en cilindervoet los, demonteer de cilinder, verwijder carterdeksel en kijk hoe het daarbinnen uitziet. alles in de olie? prima.
goed schoonmaken en in de olie zetten, en alles weer monteren.

kruimelige roest? minder prima. als leek zou ik dan een deskundige erbij roepen, voordat je grote schade krijgt. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
en wat bedoel je dan precies met sleutelen?
ik heb wel wat ervaring met quads: een nieuwe cilinder en krukas steken,...
alleen nog nooit aan een solex.

solexus #78017 27/06/12 04:47 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oh je heb ervaring. Das altijd goed. Toch zou ik ook de raad opvolgen zoals John zegt.
Je zit namelijk met de afdichting van de rol aan de krukaszijde, de vraag is of deze goed is.
Zelf heb ik ook best wel ervaring met sleutelen maar een Solex is toch een apart verhaal hoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
ah ok ik ga dan wat hulp inschakelen van een kennis die aan solex werkt als hij me dat 1 keer getoond heeft ben ik er wel mee weg.
het membraan van het benzine pompje moet vervangen worden want dat ziet er niet meer zo best uit.
en overal nieuwe dichtingen steken ook al zijn ze nog in orde moet ik het nu niet fan doen moet ik het binnen een jaar ofzo toch doen.
beter alles in 1 keer nu ik er aan bezig ben.

solexus #78029 27/06/12 07:31 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Maak veel foto's en als je vragen hebt kun je mbv die foto hier op het form wel antwoord krijgen. En je kunt terug kijken hoe alles in elkaar zit.
Wees voorzichtig met elkaar halen. Het carter is zwak en je heb zo stukken. Een hamer gebruiken is uit den boze zeg maar en slaan helemaal niet.
Succes met sleutelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
ik heb contact gehad met degene waar ik mijn solex aan gekocht heb en hij heeft niet lang zonder bougie gestaan,
hooguit een paar weken maar er zat een dus kon er geen vuiligheid in komen.
ik heb gebeld met iemand die aan solex werkt en hij zegt dat het niet nodig is om er aan te sleutelen, hij maakt echt perfect compressie.
en de vorige eigenaar had alles al mooi in de olie gezet zegt hij dus is het dan nog nodig dat ik er nog aan sleutel?

solexus #78051 28/06/12 02:17 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke, dan heb je een beetje zekerheid.
En blijkbaar is het iemand die aan Solex heeft gesleuteld en dan mag je best er een beetje vanuit gaan dat het in orde is. Alleen vraag ik me af waarom heeft hij er dan geen bougie ingedraaaid?
Heeft hij er nog onlangs mee gereden dan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
het is een tijdje geleden dat er nog mee gereden geweest is maar het een restauratie project waar hij aan begonnen was.
hij is begonnen aan de motor en dan heeft hij geen tijd meer gehad.
het verhaal met de bougie weet ik niet, ik heb de cilinderkop er van gehaald en alles zag er piekfijn uit, niet droog mooi vettig.

solexus #78227 03/07/12 07:44 PM
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
ik heb hier 2 foto's de ene is van mijn remmen die ik in een zuurbad heb gelegd om al het roest te verwijderen
de 2e is mijn tank dopje die onder handen moet genomen worden, van welk metaalsoort is dit tankdopje?
oja wat moet ik nu doen met die remmen in donker grijs spuiten of zwart?

Attached Images
P1010079.JPG (133.12 KB, 342 downloads)
P1010076.JPG (181.92 KB, 334 downloads)
Last edited by solexus; 03/07/12 07:47 PM.
#78360 08/07/12 10:08 PM
Joined: Jun 2012
Posts: 25
solexus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2012
Posts: 25
dopje is mooi gepolijst, cilinderkop heb ik ook wat opgekuisd, tankje grondig gereinigd.
ben nu bezig aan het zadel.
alleen heb ik nu een probleem met men carburator ik krijg hem niet meer vastgezet op de inlaat hoe hard ik dat moertje ook aanspan je kan de carburator soepel ronddraaien.

Attached Images
2012-07-04 19.08.43.jpg (181.45 KB, 377 downloads)
2012-07-05 18.44.40.jpg (168.43 KB, 402 downloads)
2012-07-05 18.44.51.jpg (115.44 KB, 339 downloads)
2012-07-06 12.10.01.jpg (208.51 KB, 368 downloads)
solexus #78361 08/07/12 10:22 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Denk dat je een nieuwe kunstof ring moet hebben, de klemton moet deze aandrukken en zo afsluiten in de carburateur.


Vriendelijke groeten

Roelof
solexus #78399 10/07/12 09:10 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: solexus
dopje is mooi gepolijst, cilinderkop heb ik ook wat opgekuisd, tankje grondig gereinigd.
ben nu bezig aan het zadel.
alleen heb ik nu een probleem met men carburator ik krijg hem niet meer vastgezet op de inlaat hoe hard ik dat moertje ook aanspan je kan de carburator soepel ronddraaien.


Heb een vraagje.
Die cilinderkop zit deze met veren aangedrukt of moet ik het anders zien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
solexus #78415 11/07/12 04:05 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
die bus met SW14 nooit hard aandraaien dan druk je hem ovaal. wat vaak fout gaat is dat de ring niet goed over het pijpje komt, als je het niet vertrouwd eerst de carburateur op het pijpje monteren en dan pas aan de cylinder eventueel vooraf zonder plastiken busje meten hoever de pijp in de carburateur zakt. en er zijn er zat die niet eens weten dat er een plastic busje als dichtring in de carburateur zit omdat deze er meestal niet mee uit komt, iets afschuinen van het pijprandje wil wel eens schelen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #78419 11/07/12 04:46 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De cilinderkop zit met vier bouten vast gezet en de klemkracht van de bouten wordt op de cilinder over gebracht via ,eerst een grote ring die groot genoeg is om voor voldoende draagvlak te hebben voor het luchtfilter , dan komt de handel.
In de holten van de cilinderkop komen eerst per gat een stalen ring van ongeveer 10 m.m. rond en 1,5 m.m. dik, dat is nodig om voldoende sterk draagvlak te verkrijgen om voor steun vlak van de ophoogbussen.
Hieromheen komen 4 sterke veren, waarop de handel op komt te dragen.
Dan wordt de handel met de vier bouten aangedraaid en de pet op de cilinder vast getrokken.
De vier veren houden de handel klemvast en via de vier afstandsbussen wordt de kop op de cilinder vast getrokken..
Dus de pet wordt vast gehouden via de bussen en de handel via de veren.
Meer weten , meer vragen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mmmhh oke, ik ken het systeem niet, maar vond het een leuke afbeelding. Aparte constructie zo.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De motorlichter is "verend" bevestigd.
Bij een peperbus is het zo dat , wanneer je de motor licht , de motorlichter de decompresseur indrukt waardoor de motor uitgaat.
Bij een sleutelgat is dat ook wel eens .
Om te voorkomen dat de motor uitgaat bij het lichten van de motor kan je een extra ring onder de kopbouten doen.(en evt. wat sterkere veren)
Dan komt de lichter 1mm hoger boven de decompresseur.
Bij mij zitten er overigens geen bussen tussen want dan hebben de veren geen funktie.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#78449 11/07/12 07:54 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk, nu snap ik de constructie. Slim bedacht zoiets. Bedankt FF en Ghost. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb het nog even nagekeken (soms ga je aan jezelf twijffelen) , bij diverse motoren
: geen bussen maar borstbouten en met 3 veren.
Er zitten ook maar 3 gaten in de lichter.
Mogelijk dat er ook eens een uitvoering is geweest met gewone bouten en 4 bussen.
Op het plaatje van Solexus staan inderdaad 4 veren om de bouten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
klopt, je hebt verschillende constructies qua motorlichter. ook de kopbouten heb je in legio varieteiten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 75 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.069s Queries: 114 (0.025s) Memory: 1.3836 MB (Peak: 1.8983 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 09:53:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS