Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#72983 17/02/12 04:11 AM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Een vraag over mijn Oto blok:

Het kapje, ring, of hoe je het ook noemen wil (zie foto, het is het kapje waar het papiertje naartoe wijst) naast de rol van mijn Oto blok zit los. D.w.z. ik kan het gewoon ronddraaien en er zit gewoon ruimte in.
Is dit door een verschoven krukas of is er iets anders aan de hand?
Bedankt alvast voor de reacties!

Attached Images
OtoRol.jpg (70.92 KB, 358 downloads)

Groet, Tim
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De ring zit normaal vast gevelst in de grondplaat, dit komt bij deze rollen vaak voor dat ze los gaan, ik zou daar wel een oplossing voor hebben maar denk dat de rollenmannen het beter weten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Toevallig voor de eerste keer zo'n rolunit voor Jan Graste gedaan.
Deze moest toch open, omdat er een vrijloop koppeling in komt
Rolunit opengeperst, en die stalen ring met 3 rvs verzonken boutjes vastgezet, aan deze kant kan dat, maar aan de andere kant loopt de trommel, dus daar verzinken.

Misschien heeft peter ook een idee, maar ik denk dat hij zeker open moet.


[Linked Image from jandelaat.nl]
#73000 17/02/12 07:04 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Voor klinken heb ik het gereedschap niet, maar de oplossing van Jan zie ik wel zitten. Dus koppeling trommel eruit en drie verzonken boutjes aanbrengen. Voor moertjes is aan de binnenkant wel ruimte.

Wat zou jouw oplossing zijn Roelof?


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er zijn ook goede konstructie lijmsoorten , is ook een mogelijkheid.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
In mijn geval was er geen randje meer over om hem opnieuw om te velzen, je ontkomt er niet aan om hem uitelkaar te perzen, ring en grondplaat toen mooi blank gestraald en de ring in een bedje van Loctite 3455 A&B gedrukt, ook om de rand van de ring, spul word keihard en zit nog steeds.
Vliegwielen die zwaar zijn mishandeld en dan bedoel ik dat er met een zaag tien keer een verkeerde spiebaan is gestoken vul ik weer op met deze Loctite en is daarna gewoon weer te bewerken, druk er zo weer een nieuwe spiebaan in en zit muurvast.

Ik vind de oplossing van Jan ook niet verkeerd en als er nog een randje over is in de grondplaat om opnieuw om de ring te krimpen vind ik dat ook een goede oplossing.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Dank allemaal voor de adviezen!
Ik ga eens rustig nadenken welke methode ik zal volgen.
Lijmen? Schroeven? Of misschien wel allebei? ik weet het echt nog niet.
Maar jullie horen uiteraard wel hoe het afloopt! smile


Groet, Tim
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Wij als rollenman hebben er helemaal geen probleem mee.
Wij halen de rol geheel uit elkaar en draaien de ruimte voor de stofbus gewoon iets dieper en felsen de ring na het gehhel schoonmaken er weer op de juiste mannier weer terug.
Maar ik denk zo te zien dat het verstandiger is om meteen ook de rol te vernieuwen.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Om het met drie boutjes te doen hoeft de rol er niet af.
Je kan gewoon een groter gat boren in de koppelingstrommel van b.v. 6 m.m. ,waar de gaatjes van 3m.m. geboord moeten worden om het stofschermpje vast te zettn (de moeren aan de kant van de rol).
Laat de koppjes niet te ver uitsteken want de trommel loopt er bij sommige er heel kort langs.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Jan Vennix
Om het met drie boutjes te doen hoeft de rol er niet af.
Je kan gewoon een groter gat boren in de koppelingstrommel van b.v. 6 m.m. ,waar de gaatjes van 3m.m. geboord moeten worden om het stofschermpje vast te zettn (de moeren aan de kant van de rol).
Laat de koppjes niet te ver uitsteken want de trommel loopt er bij sommige er heel kort langs.

Dit wordt het Jan! Bedankt.
Ik vraag me trouwens wel af waarom je in het vorige bericht dacht dat het beter was de rol te vervangen.
Ok, jij bent de expert, daar ga ik 100% van uit, maar die rol ziet er toch nog prachtig uit? Ik zie geen scheuren en ook geen stukjes die ontbreken. De diameter is, met de schuifmaat gemeten 45 mm over de gehele breedte van de rol.
Ik heb er nog maar even 2 foto's van genomen die wellicht duidelijker zijn.
Maar als jou iets bijzonders opvalt dan hoor ik het natuurlijk graag.

Nog even een andere vraag:
Dit blokje heeft nr: 557390.
Ik heb nog een ander Oto blok met nr: 658258. Bij dit laatste blok draait de ring (kap) waarom het gaat met de rol mee. Schijnt daar aan vast te zitten. Is dit een constructie verandering geweest destijds?

Dank voor de expertise en het antwoord! smile

Attached Images
P1010441.JPG (52.38 KB, 193 downloads)
P1010442.JPG (65.33 KB, 187 downloads)

Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja ziet er toch goed uit. Ben ook benieuwd naar de uitleg.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#73063 18/02/12 11:47 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat is zeker Ghost.
Ik heb een nieuwe rol van Jan de Laat.
Prachtige rol. Helemaal niet ruw maar een fantastische grip.
Hoe het kan begrijp ik niet maar als het maar werkt. Bij nat weer blijft de grip aanwezig. Met de oude rol die vele malen ruwer was slipte deze toch bij nat weer door.
Jullie zijn echt specialisten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Op de nieuwe rol zitten scherpe korrels aan de buitenkant.
Bij de oude zijn de korrels door zand e.d. afgesleten waardoor het scherpe eraf is.
Hierdoor is er minder grip.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Van de week gaat Amuse op de operatie tafel. Niet schrikken gewoon onderhoud. laugh
Ik zal dan eens foto's maken van de oude rol en de nieuwe rol en dan zul je zeker zien dat deze veel gladder is.
Het zal idd door veel nieuwe kleine scherpe korreltjes meer grip geven dan de grotere minder scherpe korreltjes. Toch vind ik de oude rol zeker nog goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Van de week gaat Amuse op de operatie tafel. Niet schrikken gewoon onderhoud. laugh


Toch wel lekker die schoolvakanties hè wink


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Verdiend. blush


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: zeezout
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Van de week gaat Amuse op de operatie tafel. Niet schrikken gewoon onderhoud. laugh


Toch wel lekker die schoolvakanties hè wink


Dat is ook (onderandere)de reden dat ik niet in het onderwijs gegaan ben ;

VÉÉÉÉÉL TE ZWAAR


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zal even uitleggen waarom de oude rollen steeds doorslippen als het nat weer is,dat ligt aan de mannier hoe een rol gemaakt is en aan de korrelscherpte van de korrels en de hardheid van de nieuwe korrels.
De oude rollen hadden een zeer poreuze binding van de korrels waar veel water door de band ingeperst kan worden en er bij het verder draaien van de rol er weer er uit geslingert kan worden,dus de rol is eigenlijk altijd geheel doordrengt met water en zal er altijd een behoorlijke waterfilm tussen rol en band aanwezig zijn.
de nieuwe rollen hebben een dichte structuur waar geen water in kan gaan zitten, dus als de rol bij de volgende passage op dde band komt is deze niet voorzien van een waterfilm en komen de korrels meteen op de band en niet eerst op een waterfilm ,die ze moeten wegdrukken voordat ze de band kunnen mee nemen.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zal even uitleggen waarom de oude rollen steeds doorslippen als het nat weer is,dat ligt aan de mannier hoe een rol gemaakt is en aan de korrelscherpte van de korrels en de hardheid van de nieuwe korrels.
De oude rollen hadden een zeer poreuze binding van de korrels waar veel water door de band ingeperst kan worden en er bij het verder draaien van de rol er weer er uit geslingert kan worden,dus de rol is eigenlijk altijd geheel doordrengt met water en zal er altijd een behoorlijke waterfilm tussen rol en band aanwezig zijn.
de nieuwe rollen hebben een dichte structuur waar geen water in kan gaan zitten, dus als de rol bij de volgende passage op dde band komt is deze niet voorzien van een waterfilm en komen de korrels meteen op de band en niet eerst op een waterfilm ,die ze moeten wegdrukken voordat ze de band kunnen mee nemen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk weer wat bijgeleerd. Het was dus een soortje van aquaplaying. (waterskiën).
Ik ben zeer tevreden over de nieuwe rol van Jan de Laat. Inmiddels zo'n 400 km me gereden en ziet er nog perfect uit.



Last edited by Alfons_Amuse; 21/02/12 03:44 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#73157 21/02/12 06:17 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik vind het knap van jullie dat je dat zelf kunt.
Je moet er ook bijzondere gereedschappen voor hebben die je zelf maakt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Och ja , iemand moet het doen en ieder z'n vak.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou FF, ik sta echt te kijken welke kwaliteiten de mensen hier van het form hebben. Fantastisch gewoon. Zoveel kennis en ik als docent geniet hiervan. Mis dit bij jonge mensen wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Jonge mensen leren snel , gebruiken dat later en dragen dat over aan jonge mensen wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Jonge mensen leren snel , gebruiken dat later en dragen dat over aan jonge mensen wink


Helaas Ronald, ik ken geen mensen meer onder de 30 die ook echt iets kunnen "maken" op een conventionele draaibank/freesbank. cry

Vraag ze een programma te schrijven voor een CNC bank, dat wel.


[Linked Image from jandelaat.nl]
#73189 21/02/12 03:31 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Ik ben ook heel tevreden over mijn, door mij zelf, gemaakte rol. Slipt ook niet grin

Ik ken ook alleen maar mensen die erg tevreden zijn over de "Vx" revisie rollen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Jan #73194 21/02/12 06:21 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Idd, Jan. Ik kan hier heel lang over praten. Waar het op neer komt is dat jonge mensen tegenwoordig slecht begeleid worden wanneer ze beginnen te werken. Het moet zo want ze moeten productief zijn. Bijvoorbeeld, ze vernieuwen een bougie en daarmee uit. Wij vroeger, keken naar de bougie en konden hieruit veel dingen uit op maken. Nu kunnen ze dat niet meer. Omdat ze snel moeten werken. Verloren vakmanschap.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is niet alleen de begeleiding maar ook iemand z'n interesse .
De een werkt voor de centen en de ander omdat het een mooi vak is.
Dat zal je zelf ook wel opvallen in de klas dat er leerlingen zijn die wat leren om dat ze wat moeten en anderen die er lol en interesse in hebben en die vragen ook meeren vaker.

Last edited by FFAnders; 21/02/12 10:16 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Jan Vennix
Ik zal even uitleggen waarom de oude rollen steeds doorslippen als het nat weer is,dat ligt aan de mannier hoe een rol gemaakt is en aan de korrelscherpte van de korrels en de hardheid van de nieuwe korrels.
De oude rollen hadden een zeer poreuze binding van de korrels waar veel water door de band ingeperst kan worden en er bij het verder draaien van de rol er weer er uit geslingert kan worden,dus de rol is eigenlijk altijd geheel doordrengt met water en zal er altijd een behoorlijke waterfilm tussen rol en band aanwezig zijn.
de nieuwe rollen hebben een dichte structuur waar geen water in kan gaan zitten, dus als de rol bij de volgende passage op dde band komt is deze niet voorzien van een waterfilm en komen de korrels meteen op de band en niet eerst op een waterfilm ,die ze moeten wegdrukken voordat ze de band kunnen mee nemen.

Dat de nieuwe rollen (jullie rollen dus) beter zijn daar bestaat geen twijfel over Jan, maar dat zal echt alleen te maken hebben met de structuur van het carborundum.
Dat het te maken heeft met wateropname daar geloof ik niks van.
Ten eerste omdat de oude rollen geen water opnemen (getest door er een onder te dompelen in water en te kijken of het waterniveau zou zakken, wat niet gebeurde) en ten tweede doordat bij pakweg 4000 toeren van het rolletje zelfs een kubieke millimeter water niet de kans krijgt om er zelfs maar aan te denken om in de rol te kruipen.
Wat niet weg neemt dat ik graag zo'n Vennix rol zou willen hebben! smile


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan V zegt niet dat het carborundum water opneemt maar dat het bindmiddel poreus is en hierdoor water naar binnen toelaat en bij een hoger toerental het weer naar buiten wil.
Het water wordt erin geperst doordat het er tussen komt. Een rol in water liggen zou best kunnen betekenen dat ze geen water opnemen. Het wordt tijdens het rijden erin geperst. Dan kan ik me voorstellen dat je dan toch een waterfilm ertussen krijgt. Een moeilijk aan te tonen verschijnsel maarja de nieuwe rollen werken wel. Dus moet het toch door de nieuwere bindmiddel komen. Voorlopig neem ik de stelling van Jan V aan.
Ben benieuwd naar andere stellingen.

Last edited by Alfons_Amuse; 22/02/12 03:23 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Daar heb je absoluut gelijk in FF. Ik ken veel van die jongens.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Lezen is moeilijk , schrijven ook (voor mij wel crazy )
Soms moet ik iets meerdere keren overlezen om te begrijpen wat er precies bedoeld wordt.
In dit geval heeft Hr. Vennix het toch echt over een zeer poreuze binding en niet over het bindmiddel (een of andere kunsthars die weinig of geen water opneemt).
Bij de oudere rollen kan je bij wijze van spreken half om de nogal grove korrel heenkijken.
Ze zijn nogal poreus en zouden water op kunnen nemen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Volgens mij houd Jan ons voor het lapje, en zit hij stiekum te lachen.

Kijk eens onder bij je rol, "een zooitje". Die poriën in de rol zijn al lang dicht gelopen/gedrukt met rubber/zant, enz.
Komt geen water meer tussen.

Althans, dat is wat ik denk.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dan moeten we Jan V nog eens vragen wat hij nu echt bedoelt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Jan #73217 22/02/12 06:03 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik was eigenlijk benieuwd over jou theorie Jan.
Tenslotte maak jij de rollen ook.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#73229 22/02/12 02:53 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik heb pas nog twee van mijn "losse" rollen ( zie eerdere berichten) gerepareerd door een thermisch hardende 2 komponenten epoxy er bij 60 graden in te gieten, ging redelijk wat in.

Rollen vooraf een uurtje in de wasbenzine in een ultrasoonbad laten schoonweken, kwam aardig wat troep overal vandaan.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #73269 23/02/12 06:51 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Een iets andere vraag. Waarom heeft zo'n motorveer zo'n rare krul erin zitten.

Attached Images
22-2-2012 22-51-16.png (66.43 KB, 177 downloads)
Last edited by Alfons_Amuse; 23/02/12 06:57 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Een iets andere vraag. Waarom heeft zo'n motorveer zo'n rare krul erin zitten.


Het zijn veren voor een 3800 de krul haakt om het carter, voor een oto knip je die er af.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Die krul zit er niet voor niets in .
Dat was nodig voor de solexen die een beugel op het neusje hadden hangen, want dan zakte als je door een kuil reed de neus op de band en ging ook als een gek op en neer liggen dansen.
Deze vorm maakte hier een einde aan,als de veer op de goede mannier was ingehaakt dan komen de omgebogen uiteinden achter het carter te haken en kan de neus niet meer naar beneden zakken.
Er zijn ook neusjes geweest die hadden voor het dragen van de beugel een 4 m.m. boutje als derde bevestigingspunt zodat het neusje niet naar beneden kon door het gewicht van de beugel.
Voor de 3800 is dat niet meer nodig want deze beugels hangen niet meer op het neusje en ook zijn deze veren strakkes dan vroeger om het slippen van de rol bij het iets hogere vermogen tegen te gaan .

#73332 24/02/12 05:05 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Leg maar eens een rol in het water en je zal zien dat er geen water in de rol gaat zitten dat komt omdat de rol altijd een beetje vettig straatvuil op de rol heeft zitten.
Als je nu de moeite neemt om een glas met water neemt en er een rol inlegt en dan de deksel er op doet en er dan een heel klein beetje druk op het water zet dan zal je zien dat het water er wel in zal gaan.
IK zal eens een proef beschrijven waar je dat goed mee kan doen.
Pak een leeg doorzichtig bierflesje doe er vier willekuirig luciferkopjes in die je hebt afgebroken van de houtjes en vul het glas geheel met water tot bovenaan.
Druk nu met je grootste duim boven op de bierfles zodat er druk op het water komt(geen water laten ontsnappen) en je zal zien dat je de koppen op elke gewenste hoogte kan laten zweven door meer of minder druk op het water uit te oefenen.
He lijkt op een truk maar is dat niet.

#73333 24/02/12 05:14 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je een rol in het water legt dan zal het water niet zakken, (dat is echt waar) maar je moet ook even er aan denken dat het materiaal van de rol toch echt een bepaalde volume heeft wat het water zal doen stijgen volgens mij of was dat alleen vroeger toen opa nog jong was .

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat is nou eens goed onderbouwd. Zo gaat dus het water toch in de rol zitten. En bij hoog toerental wil dat weer naar buiten en hebben we dus aquaplaying.
Mooi dat we eruit zijn. Althans voor mij dan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 71 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.066s Queries: 103 (0.023s) Memory: 1.3294 MB (Peak: 1.7947 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 03:40:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS