Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jan 2012
Posts: 11
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2012
Posts: 11
hallo allemaal,
ik heb laatst een solex (een koffertje denk ik) uit schuur gehaald, hij stond daar al zo'n 10 jaar stil omdat mijn vader dacht dat hij was vast gelopen. ik heb de cilinder er afgehaald en toen kwam ik tot de ontdekking dat er een rond stukje ijzer in zijn carter lag. en de zuiger was een klein beetje beschadigd aan de onderkant. ik heb het er uitgehaald en alles weer in elkaar gezet, (de zuiger een beetje opgeschuurd) toen gestart en na een paar rondjes trappen begon hij een beetje te lopen. ook heb ik de ontsteking afgesteld en toen liep hij nog beter ongeveer 50 meter gereden en toen viel hij uit.

ik heb wel enig verstand van motortjes e.d. maar ik heb totaal geen verstand van solexen en ik heb dus ook geen idee wat het kan zijn. heeft iemand een vermoeden? en wat kan het ronde schijfje zijn wat in mijn carter lag? het kwam van ergens boven in het blokje want daar zat een mooi rond gaatje..

gr marco

Joined: Jan 2012
Posts: 11
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2012
Posts: 11
bedankt voor de snelle reactie..

moet ik dat er terug in lijmen of zo iets en kan het daardoor zijn dat hij niet meer start? en is dit niet een soort klepje ofzo?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Kun je eens een foto maken van het schijfje? En ook van de rest van je Solex, dat interesseert ons altijd wink

Ik heb eens meegemaakt dat ze de voorste bout waar de tank mee vast zit te lang hadden genomen, en met lekker goed vastdraaien door het carterdekseltje gedraaid hadden. Misschien is dit wat er bij jou gebeurd is? Het kan zijn dat hij hierdoor vals lucht zuigt en slecht loopt.

Afslaan na 50 meter na zo'n lange stilstand wekt bij mij altijd het bange vermoeden van een doorgeslagen spoel eek

Hoeft niet natuurlijk, dus niet direct panikeren. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2012
Posts: 11
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2012
Posts: 11
Ik denk niet dat het door een te lange bout of zo iets kan komen het gat zit namelijk in het soort tussen plaatje van de krukas en de rol en dan aan de bovenkant.. En ik heb zon vermoeden dat het een soort klepje of afdichting van een leiding is. (maar ik heb geen idee voor wat) en een doorgeslagen spoel wat mpet ik me daarbij voorstellen? En hoe kan ik dat zien? Alvast bedankt

ps ik misschien heeft het nut om te zeggen dat hij el gewoon vonkt (tot een bepaald aantal toeren met de boormachine op het vliegwiel)

Last edited by marco1000; 05/01/12 09:29 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Daarom graag een foto, zegt meer dan 1000 woorden.

Doorgeslagen spoel: is een lang verhaal.
Zet je bougie-electroden eens heel klein, op 0,3mm, en kijk wat hij dan doet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Nooit een ding startten dat al 10 jaar heeft stilgestaan, dan vreet hij zichzelf op aan de misere die hij van binnen heeft opgebouwd, altijd eerst kuizen en verwennen met nieuwe smeermiddelen.

deze solex zal last hebben van een combinatie van factoren: vergumd zeefje in de tank, gum in de toevoerleiding brandstof verhard pompmembraan, klevende kogels in de brandstofpomp, geoxideerde contactpunten en blijkens ook het afdichtplaatje in het carter los ( hierachter zit een labyrint van smeer/luchkanaaltjes en om dat te maken(gieten) heb je een opening in het carter nodig vor de gietmal, dat dien je af te blinden voor gebruik anders is het carter lek naar buiten toe


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2012
Posts: 11
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2012
Posts: 11
[quote=Joan]Nooit een ding startten dat al 10 jaar heeft stilgestaan, dan vreet hij zichzelf op aan de misere die hij van binnen heeft opgebouwd, altijd eerst kuizen en verwennen met nieuwe smeermiddelen.

Er zat nog benzine in de tank, die heb ik er uit gehaald en ik heb de tannk om gespoeld ook heb ik een beetje olie op de draaiende delen in het carter gedaan en een beetje olie in de cilinder. (allemaal vóór het starten) later heb ik het pompje open gehaald en dat zag er nog goed uit. (alleen zag ik geen kogeltjes?) heb ik iets over het hoofd gezien? En er zit toch hoop ik geen olie tankje ofzo iets op?

Ik ga vanmiddag eens naar de filters en slangetjes kijken en dat met die bougied uitproberen, ook zal ik dan eens een paar fotos maken.

Die contactpuntjes afstelen, ik had ergens gelezen dat je dit kon doen door het vliegwiel gelijk te zetten met een streepje op het blok en dan met een sigarettenvloeitje tussen de contactpuntjes voelen of hij goed stond zegmaar. Hebben jullie hier ervaring mee en klopt dit altijd? Want zo heb ik hem afgesteld.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
weet je de onderdelen te vinden ?

en hoe was de staat van het membraan ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2012
Posts: 11
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2012
Posts: 11
Origineel bericht van: Joan
weet je de onderdelen te vinden ?

Mhmm die kogeltjes weet ik niet te vinden, ik.weet dat er ergens onderin de tank een filter zit en in zijn pompje zijn er nog meer? De bougie weet ik wel te vinden ;D

Origineel bericht van: Joan

en hoe was de staat van het membraan ?

volgens mij goed, geen scheurtjes ...

Joined: Jan 2012
Posts: 11
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2012
Posts: 11
Origineel bericht van: Hans
bedoel de je dat plaatje?


ja dat bedoelde ik, ik wist niet hoe ik het moest uitleggen maar ik zie geloof ik ook dat stopje (schijfje) zitten bovenin

maar nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat hij bijnavniet vonkt (met nieuwe bougie en ook niet als ik hem op 0.3mm zet...) ik ben weer aan het rommrlen aan de contactpuntjes maar het helpt niets..

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja Marco, kom maar langs Middelburg.
Carl woont in Heinkenzand, nog een stuk dichter bij.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2012
Posts: 11
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2012
Posts: 11
ow ja graag, ik zal dan eerst mijn vader moeten overhalen om mij te brengen -.- en hoeveel kost dat om er even naar te kijken?
:$

Joined: Jan 2012
Posts: 11
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2012
Posts: 11
hahahaha :P het is meer het probleem dat de solex van mijn vader is en hij liever niet wilt dat ik aan de solex pruts (en er dus ook niet veel geld aan uitgeef :P) omdat ik volgende week weer naar school moet -.- en ik heb geen auto dus ik moet eerst mijn vader overhalen :P

maar voor de rest geen dingen die jullie te binnen schieten die ik eerst nog kan proberen?

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Hoi Marco,

Je mag best een keertje langskomen hoor hier in Heinkenszand, dan kunnen we er samen naar kijken.
En wat de kosten zijn vraag je, als je de eventuele onderdelen betaald die nodig zijn dat is dan alles.
Er wordt ook geschreven over jou spoel, deze kan ik voor jou opwarmen en drogen in een oventje wat ik heb staan.

Laat maar weten wat je wil, stuur anders een persoonlijk berichtje.

Groetjes carl

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat plaatje is een gedeelte van de labirindafdichting.
Dit plaatje moet goed vastzitten en is d.m.v een felsrand vast gefelst.
De ruumte van de kamer waar het plaatje hoort in vast te zitten staat in verbinding met de ruimte acchter de verende afdichtplaatjes.
Als de druk in het carter hoog is zal er een beetje lucht naar deze kamer gaan, en als de druk lager wordt gaat er weer wat lucht uit deze kamer.
Door de werking van de drukverschillen onder het carter zal er iets meer lucht naar deze ruimte stromen dan er uit gaat.
Dehoeveelheid lucht die op deze mannier er uit gaat is net voldoende om er vooer te zorgen dat er geen stofdeeltjes in het carter kunnen komen.
De carterdruk is gemiddeld een stuk hoger dan de onderdruk.
Stel de ruimte onder het carter is 50 c.c. en de zuiger gaat nog eens 50 c.c. er bij maken ,dus 100 c.c. volume.
Als er geen lucht zou instromen zou de druk nu 0,5 bar zijn ( onderdruk).
Stel nu dat deze inhoud nu zal volstromen met lucht ,dus 100 c.c. en men dit nu weer zou samenpersen naar 50 c.c. de druk niet 1,5 maar 2,0 bar zal zijn.
Dus van 50 naar 100c.c. is maar een half bar verschil.
En van 100c.c. weer naar 50 c.c. is een drukverschil van 1 bar.
Dus de gemiddelde druk is hoger dan 1 bar.
Dat zal ook moeten anders is het niet mogenlijk am de gassen naar boven te krijgen.
Een labirindafdichting werkt zeer goed als de afdichtplaatje goed afsluiten en is eigenlijk onderhoudsvrij.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik voel me geveild. smile smile

Marco, Solex vrienden doen veel voor elkaar zonder kosten. Zoals Carl al zei, alleen de onderdelen, dat zijn de kosten.

Ik zal met Carl overleggen, hoe we dit oplossen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Marco en Alfons, ik heb jullie bijden een pb'tje gestuurd.

Groetjes Carl

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
De solex staat inmiddels hier in mijn schuurtje om nagekeken te worden.
Misschien vanavond nog ff verder kijken, maar het rondje wat vanuit het carter los geraakt is ziet er niet zo best uit, wie weet hoe je dit vast kan zetten zodat het niet meer loskomt ( lock-tide / metaal lijm / of carter verwarmen en later borgen )

Groetjes Carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zal morgen mijn fototoestel mee nemen Carl en maken dan duidelijke foto's.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Edgard
Origineel bericht van: carl
De solex staat inmiddels hier in mijn schuurtje om nagekeken te worden.
Misschien vanavond nog ff verder kijken, maar het rondje wat vanuit het carter los geraakt is ziet er niet zo best uit, wie weet hoe je dit vast kan zetten zodat het niet meer loskomt ( lock-tide / metaal lijm / of carter verwarmen en later borgen )

Groetjes Carl


Hoi Carl

Vraag eens aan de vennixen,zij hebben het carter van Hans zijn 330 ook eens hersteld met hetzelfde probleem.


gelukkig heb ik een draaibank, ik draai een tonnetje met de afmetingen van het gehele gat, maak dat gat brandschoon en lijm het tonnetje er dan in. Nooit problemen mee gehad, alleen dien je wel eerste met warmte eventueel een nieuw lager in te zetten want als je dat lijmen al gedaan hebt gaat dat niet goed, lijm verdraagt deze hitte niet ( wel de warmte van het motortje opgewekt tijdens rijden)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (FFAnders), 32 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.086s Queries: 56 (0.034s) Memory: 1.1039 MB (Peak: 1.3602 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-17 17:03:03 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS