vandaag mijn cilinder er af gehaald omdat er een rammel in het blokje zat ,wat mij opviel is dat de zuiger blauw was geworden , dat lijkt mij niet goed ik smeer met mijn 2200 1 op 25 daar kan het volgens mij niet aan liggen , ook lijkt het mij dat er nog al wat speling op de zuiger /cilinder zit met warme motor kan ik de zuiger iets zijwaarts bewegen in de cilinder ik weet niet of dat ook was toen ik de cilinder nieuw binnen kreeg maar het lijkt mij niet goed , de oude cilinder die heeft dat niet in koude toestand, ik heb nu 2300 km met de cilinder gedraaid nu is mijn vraag zijn er meerdere mensen die dit hebben?van de week ga ik mijn oude cilinder terug plaatsen om te kijken of de rammel uit de cilinder vandaan kom .
Ik ben afgelopen zondag tijdens de Pegalex Ronde van Gelderland (Betuwe editie) tegen een big end probleempje aangelopen. Heb dus de JRT cilinder verwijderd. Ik heb 2700 km met het setje gereden en smeer 1:40 met Total Racing T2. Overal zat olie behalve op het big end, vandaar het probleem. Hierbij een foto van de zuiger. De zuiger was niet blauw maar zwart van de onverbrande olieresten.
De zuigerveren zien er ook niet schoon uit of is dat gezichtsbedrog. Heeft het Bigendlager voldoende "speling" ?? of loopt het(nu)zwaar. Het carter is wel vet maar door een warmlopend lager stook je de olie snel op .
Ik ben afgelopen zondag tijdens de Pegalex Ronde van Gelderland (Betuwe editie) tegen een big end probleempje aangelopen. Heb dus de JRT cilinder verwijderd. Ik heb 2700 km met het setje gereden en smeer 1:40 met Total Racing T2. Overal zat olie behalve op het big end, vandaar het probleem. Hierbij een foto van de zuiger. De zuiger was niet blauw maar zwart van de onverbrande olieresten.
Groet,
Huub Haaker
Ziet er niet zo verkeerd uit alleen een beetje zwart, verbranding niet optimaal, wat voor olie gebruik je.
De zuigerveren zijn zoals ze er uit zien. Kool aanslag. Het big end was geheel vetvrij wat het niet had moeten zijn. Ik ben gestopt omdat het deerlijk begon te 'piepen'. Ik vermoed dat het zwaar is gaan lopen, de snelheid liep terug, en daarna is het big end echt heet geworden. Ik ben gestopt voordat alles aan gort draaide en ben toen maar naar huis terug gefietst (15 km). Erg jammer want het was een machtig mooie tocht en prima Solex weer. Wat het big end probleem betreft (dit het vierde big end in 3 jaar) denk ik nu dat het carter (de cilinder voet) niet loodrecht op de drijfstang staat (of als je wilt evenwijdig met de krukpen). Dit is moeilijk te meten. Een paar tienden van een graad afwijking en elke keer als de zuiger naar beneden gaat krijgt het lager op zijn donder. Ik heb nog niet bedacht hoe ik het probleem van de uitlopende big enden ga oplossen.
Ik denk dat er bij een cilinder met een slijvaste wand hoge eisen gesteld moeten worden aan de zuigerveren.(rondheid en oppervlakteruwheid) Deze zullen langzaam en weinig slijten en zich hierdoor ook niet snel kunnen "inlopen". Bij een kleine onzuiverheid aan de veer kan het gas er langsheen.
De zuigerveren zijn zoals ze er uit zien. Kool aanslag. Het big end was geheel vetvrij wat het niet had moeten zijn. Ik ben gestopt omdat het deerlijk begon te 'piepen'. Ik vermoed dat het zwaar is gaan lopen, de snelheid liep terug, en daarna is het big end echt heet geworden. Ik ben gestopt voordat alles aan gort draaide en ben toen maar naar huis terug gefietst (15 km). Erg jammer want het was een machtig mooie tocht en prima Solex weer. Wat het big end probleem betreft (dit het vierde big end in 3 jaar) denk ik nu dat het carter (de cilinder voet) niet loodrecht op de drijfstang staat (of als je wilt evenwijdig met de krukpen). Dit is moeilijk te meten. Een paar tienden van een graad afwijking en elke keer als de zuiger naar beneden gaat krijgt het lager op zijn donder. Ik heb nog niet bedacht hoe ik het probleem van de uitlopende big enden ga oplossen.
Groet,
Huub Haaker
Dat heb je niet slecht ingeschat Huub.
Zie bijlage
Dat zamak gaat omhoog waar de cilinderboutjes aangetrokken worden, je snap het wel.
Al onze blokjes doen we eerst vlakken, en gebruiken dan de stalen drijfstang van top racing. wel uitbalanceren, wij rijden er al (theo) 3000 km mee, geen problemen meer gehad. deze drijfstang heeft een mooi smeersleufje, zie bijlage
Een gort droog piepend naaldlager. Op het eerste gezicht is het lager niet gedesintegreerd. In september 2010 ben ik doorgereden totdat het motorje helemaal niet meer liep. Toen was het big end naaldlager kapot. Ik heb nadien ook een ander krukas gemonteerd. Dat heeft niets geholpen bleek afgelopen zondag.
De zuigerveren zijn zoals ze er uit zien. Kool aanslag. Het big end was geheel vetvrij wat het niet had moeten zijn. Ik ben gestopt omdat het deerlijk begon te 'piepen'. Ik vermoed dat het zwaar is gaan lopen, de snelheid liep terug, en daarna is het big end echt heet geworden. Ik ben gestopt voordat alles aan gort draaide en ben toen maar naar huis terug gefietst (15 km). Erg jammer want het was een machtig mooie tocht en prima Solex weer. Wat het big end probleem betreft (dit het vierde big end in 3 jaar) denk ik nu dat het carter (de cilinder voet) niet loodrecht op de drijfstang staat (of als je wilt evenwijdig met de krukpen) Denk dat je hier ook moet zoeken. Dit is moeilijk te meten. Met een ingeboude krukas is dit lastig . Een paar tienden van een graad afwijking en elke keer als de zuiger naar beneden gaat krijgt het lager op zijn donder. Ik heb nog niet bedacht hoe ik het probleem van de uitlopende big enden ga oplossen. (Probeer een ander krukas) en(laat) deze nameten.Groet,
Jan zo'n techneuten zijn wij niet We willen alleen rijden met goed spul wat je koopt????? grt LeiS
We kunnen hier toch veel van elkaar leren. Mooi toch
Zeker , vraagje : waar steunt de korte strip tegen bij de eerste foto?? tegen een bus die in de lagerboring zit ?
Ik heb eerst gekeken/gemeten of het pasvlak voor het carterdekseltje haaks is met de krukas, dit is natuurlijk wel belangrijk. dit was goed, nu kan je makkelijk met twee linialen (stalen) kijken of de cilinderpasvlak haaks is. Bij mij is er nog niet één geweest die goed was, en zeker met een "stalen" drijfstang moet dat wel haaks zijn.
Origineel bericht van: JanZeker , vraagje : waar steunt de korte strip tegen bij de eerste foto?? tegen een bus die in de lagerboring zit ? [/quote
Ik heb eerst gekeken/gemeten of het pasvlak voor het carterdekseltje haaks is met de krukas, dit is natuurlijk wel belangrijk. dit was goed, nu kan je makkelijk met twee linialen (stalen) kijken of de cilinderpasvlak haaks is. Bij mij is er nog niet één geweest die goed was, en zeker met een "stalen" drijfstang moet dat wel haaks zijn.
Oké Jan . ik had niet goed op de foto gekeken , het is me nu hardstikke duidelijk
Als ik die foto zie van de tandum van Hans toen hij hem kocht... En dan moet je nu kijken..... Hopelijk volgende keer jullie met z'n drieen, mooooooi!!!
Origineel bericht van: JanZeker , vraagje : waar steunt de korte strip tegen bij de eerste foto?? tegen een bus die in de lagerboring zit ?
Ik heb eerst gekeken/gemeten of het pasvlak voor het carterdekseltje haaks is met de krukas, dit is natuurlijk wel belangrijk. dit was goed, nu kan je makkelijk met twee linialen (stalen) kijken of de cilinderpasvlak haaks is. Bij mij is er nog niet één geweest die goed was, en zeker met een "stalen" drijfstang moet dat wel haaks zijn. [/quote
Oké Jan . ik had niet goed op de foto gekeken , het is me nu hardstikke duidelijk
Ik heb die naaldlager constructie van sollex altijd al een uitdaging gevonden voor de olie om daar te komen, alles zit met ringen zo dicht gebouwd dat er al welhaast geen olie kan bijkomen, sommige krukaslagers hebben dat ook. wat betreft de JRT cylinders, mogelijk zijn deze ook niet haaks. van de 4 die ik heb, heb ik er 2 moeten bijwerken. overigens hoef je niet een werkplaats a la Jan de Laat te hebben om een ander bigend setje te monteren, die van een puch maxi past 1 op 1
Ik heb die naaldlager constructie van sollex altijd al een uitdaging gevonden voor de olie om daar te komen, alles zit met ringen zo dicht gebouwd dat er al welhaast geen olie kan bijkomen, sommige krukaslagers hebben dat ook. wat betreft de JRT cylinders, mogelijk zijn deze ook niet haaks. van de 4 die ik heb, heb ik er 2 moeten bijwerken. overigens hoef je niet een werkplaats a la Jan de Laat te hebben om een ander bigend setje te monteren, die van een puch maxi past 1 op 1
Ik heb die naaldlager constructie van sollex altijd al een uitdaging gevonden voor de olie om daar te komen, alles zit met ringen zo dicht gebouwd dat er al welhaast geen olie kan bijkomen, sommige krukaslagers hebben dat ook. wat betreft de JRT cylinders, mogelijk zijn deze ook niet haaks. van de 4 die ik heb, heb ik er 2 moeten bijwerken. overigens hoef je niet een werkplaats a la Jan de Laat te hebben om een ander bigend setje te monteren, die van een puch maxi past 1 op 1
Deze zijn voor/van puch maxi
Ja, dat weten wij, maar dat wist de vraagsteller niet.
Op de laatste foto zie je het blokje waar de krukas inhangt, i.v.m de aluminium plaat tegen het carter is de krukas iets terugedraaid. dus ben je gewicht onder kwijt, en dan nog een zwaardere drijfstang, Er moet dus gebalanceerd worden. Om dit goed te krijgen had ik hiervoor 5 stukjes wolfraam nodig.
Dan zou je weer terug moeten naar een lichtere drijfstang van een sterker materiaal ,daar ben je toch ook mee bezig geweest ?? En een lichtere zuiger > minder massatraagheid.
Dan zou je weer terug moeten naar een lichtere drijfstang van een sterker materiaal ,daar ben je toch ook mee bezig geweest ??KloptEn een lichtere zuiger > minder massatraagheid.
Is niet goed gegaan
Zoals Peter zegt moeten we het dan daar gaan zoeken, maar dit draaid nu zo lekker, ik hou het even zo.
Wij hadden 20 jaar geleden in de race-solex zelfbouw drijfstangen van titanium. Die waren niet zwaarder als de standaard drijfstengen maar wel sterker zodat ze smaller gemaakt konden worden waardoor er meer cartervulling in kon.
Werkte zeer goed.
Dat is mijn voordeel dat ik met een plaat onder de cylinder werk voor racers om de cylinder op te hogen, die plaat is niet zomaar een plaat maar een stuk vierkant waaraan onder en boven een stuk rond is gedraaid, de een steekt onderin de zuiger en de ander is met een profiel het carter in zodat de hele ruimte naar de krukas precies is opgevuld, de drijfstang komt door een gleuf, nadeel is wel dat je lokaal een wat bredere sleuf moet maken om het small end door te laten.
vandaag mijn cilinder er af gehaald omdat er een rammel in het blokje zat ,wat mij opviel is dat de zuiger blauw was geworden , dat lijkt mij niet goed ik smeer met mijn 2200 1 op 25 daar kan het volgens mij niet aan liggen , ook lijkt het mij dat er nog al wat speling op de zuiger /cilinder zit met warme motor kan ik de zuiger iets zijwaarts bewegen in de cilinder ik weet niet of dat ook was toen ik de cilinder nieuw binnen kreeg maar het lijkt mij niet goed , de oude cilinder die heeft dat niet in koude toestand, ik heb nu 2300 km met de cilinder gedraaid nu is mijn vraag zijn er meerdere mensen die dit hebben?van de week ga ik mijn oude cilinder terug plaatsen om te kijken of de rammel uit de cilinder vandaan kom .
vandaag mijn oude cilinder terug gemonteerd en de rammel is weg kan het zijn dat de cilinders of zuigers van JRT niet zo goet zijn dan dat we denken ???of heeft er iemand een idee wat het kan zijn
Hoi Huub, 2 weken terug heb ik mijn JRTje eraf gehaald en de vervuiling is minimaal. Idd, hier is het niet zo geweldig. Kun je de cilinder en zuiger zelf opmeten of laat je het doen. Ik woon in Middelburg en als het kan wil ik de zaak voor je opmeten.
Inderdaat daar stond ik van tekijken Jan dat daar zoveel afwijking in zit, maar wel vindt ik het een goede uitvinding om dit op temeten. Zaterdag heb ik best veel bij geleerd !!
Een zuiger die na een lange tijd bewegen door een cilinder en daarbij aan een gedeelte van de zuiger een donkere kleur heeft dat is een goed teken (helemaal donker is nog beter). Om hem weer mooi blank te krijgen hoef je maar een tijdje te rijden zonder werkende luchtfilter en alle met moeite er op gekregen bruin laagje is er weer af .De bruine aanslag kont door het niet geheel dicht zijn van de zuigerveren doordat de olie die altijd een beetje zal verbranden nou eenmaal die kleur heeft ende gemiddelde druk is nou eenmaal meer naar beneden dan naar boven langs de zuiger. Als je een blanke zuiger belangrijk vind dan hoef je alleen maar je filter wat slechter te maken en de rest komt dan van zelf. Bij een goed oliefilm raakt n.l. de zuiger de cilinder niet. Dat doen alleen de kiezelstenen die tussen de cilinderwand en zuiger bevinden,bij een cilinderspeling van 0,05 is de opening hier maar 0,o2 m.m. als de cilinder nog niet warm is, dus dan zal je die kiezelstenen eerst wat kleiner moeten malen om nog tussen een warme cilinderwand en zuiger te kunnen bewegen.. Dus volgens mij zit er nog niet genoeg puin in je motor om de zuiger blank te houden.
Mijn idee is dat de olie niet goed verbrand omdat er veel koolafzetting te zien is. Dit kan problemen geven bij de zuigerveren. Mijn advies is een andere olie gebruiken.
Inderdaat daar stond ik van tekijken Jan dat daar zoveel afwijking in zit, maar wel vindt ik het een goede uitvinding om dit op temeten. Zaterdag heb ik best veel bij geleerd !!
Mijn idee is dat de olie niet goed verbrand omdat er veel koolafzetting te zien is. Dit kan problemen geven bij de zuigerveren. Mijn advies is een andere olie gebruiken.
vandaag mijn oude cilinder terug gemonteerd en de rammel is weg kan het zijn dat de cilinders of zuigers van JRT niet zo goet zijn dan dat we denken ???of heeft er iemand een idee wat het kan zijn
Ik heb niet het idee dat er problemen zijn, de verschillende setjes die ik heb hebben verschillende diameters zuiger, dat is er tot op een 1/100ste op de kop ingestampt, net zoals dat vroeger ook was bij chromewand cylinders waar ze de zuigers in letter categorien indeelden, het enige dat ik mis is dezelfde aanduiding op de cylinder dat je de setjes niet verwisseld.
.De bruine aanslag kont door het niet geheel dicht zijn van de zuigerveren doordat de olie die altijd een beetje zal verbranden nou eenmaal die kleur heeft ende gemiddelde druk is nou eenmaal meer naar beneden dan naar boven langs de zuiger. .
Zoals jan al stelt komt "bruin"door lekkage langs de zuigerveren. goed inspecteren dus of daar eventueel slijpfouten gemaakt zijn. zeer belangrijk is de aanligging van de onderkant van de zuigerveer op de zuiger, is dat niet goed heb je een lekpad achterlangs/onderlangs je zuigerveer. na inlopen moet de zuigerveer rondom en onderop perfect gepolijst zijn, je mag dan geen doffe vlekken of onregelmatigheden meer zien.
Bekijk de foto nog maar eens goed , deze veren zijn niet schoon en sluiten niet goed af
En Harding schrijft :" met warme motor kan ik de zuiger iets zijwaarts bewegen in de cilinder ik weet niet of dat ook was toen ik de cilinder nieuw binnen kreeg maar het lijkt mij niet goed " , lijkt mij ook niet goed .
Bekijk de foto nog maar eens goed , deze veren zijn niet schoon en sluiten niet goed af
En Harding schrijft :" met warme motor kan ik de zuiger iets zijwaarts bewegen in de cilinder ik weet niet of dat ook was toen ik de cilinder nieuw binnen kreeg maar het lijkt mij niet goed " , lijkt mij ook niet goed .
zuigerveren gewoon apart bekijken dan zie je het het beste.
zuiger dient iets heen en weer te gaan, bovenaan horen ze iets kleiner omdat daar die verrekte vlam staat, hij zet daar harder uit.
de maat ook altijd meten net onder de pistonpen en wel haaks erop nooit in de buurt van de zuigerveren
Wat ik nu denk is dat de zuigerveren idd niet goed afdichten en de hoge vebrandingstemperatuur de olie die onder de veren zit gewoon verbrand, en daardoor van die vlekken geeft.
Heb bij mijn oude JRT gekeken (1200 km) en die veren zien er veel schoner uit. Zoals ik al zei de zuiger is ook vele malen schoner.
Ik stel voor de veren eraf halen in de cilinder plaatsen en dan met een klein lichtje langs de cilinder en veer schijnen. Een goede veer zal weinig tot niets licht door laten schijnen.
Soms gaan de zuigerveren trillen d.w.z. ze gaan trillen lang de omtrek,dus ze gaan b.v op 3 tot soms 5 maal aan de omtrek trillen. Dat is zichtbaar aan de omtrek (buitenkant) ,hier ontstaan dan blinkende en doffe plaatsen . Is dat bij een nieuwe zuiger dan zijn er dat meestal drie plaatsen. Als de veer op resonantie gaat trillen dan komen er vier plaatsen bij en zal dus niet goed afsluiten. Je hebt nu twee mogenlijkheden De veer gaat na een bepaalde tijd wel goed afsluiten. Of de veer gaat gewoon in stukken breken. De oorzaak is ,de veer is op een verkeerde mannier om de zuiger geplaatst door iemand.(te ver open gebogen) Hierdoor is de zuiger te sterk driekantig geworden als hij in de cilinder zit(ligt aan op de twee uiteinden en aan de tegenovergestelde kant van de ronding. Als nu de verbrandingsdruk achter de driekantige zuigerveer komt gaat deze tegen de cilinder aanliggen, om vervolgens bij het passeren van een der poorten weer heel snel de driekantige vorm aan te nemen en raakt zo in een sterke trilling en ontstaan er aan de omtrek sterke slijtplekken meestal 4- 6- 7- plaatsen. Als dit zo is dan moet je nieuwe zuigerveren plaatsen, Dit gaat niet meer over tot de veer breekt. Hetbruin aan de zuiger is een goed teken ,Dan zit er nog niet te veel zand in de motor
dergelijke cylinders horen vanaf de eerste dag vol open te kunnen, het duurt te lang om ze echt ingereden te krijgen om het al die tijd rustig aan te doen. ze gaan wel beter lopen na verloop van tijd, maar moeten "geen krimp" geven bij al meteen voluit rijden
dergelijke cylinders horen vanaf de eerste dag vol open te kunnen, het duurt te lang om ze echt ingereden te krijgen om het al die tijd rustig aan te doen. ze gaan wel beter lopen na verloop van tijd, maar moeten "geen krimp" geven bij al meteen voluit rijden
Daar ben ik met je eens Joan. Na 1 minuut ging ik ook voluit, en na 20 km had ik het gevoel dat hij al aardig was ingereden. Na 40 km was hij gewoon goed en knallen maar. Ik vind dat na een uurtje rijden het gewoon goed moet zijn, anders is het spulletje gewoon niet in orde in mijn ogen. Inrijden is iets van vroeger, toen was de smeerolie nog niet best en de materialen ook niet. Moderne scooters, motoren en auto's hoeven ook niet meer ingereden te worden net als vroeger.
Wij kregen in het General Motors opleidingsinstituut in Sliedrecht te horen dat het ongeveer 20.000 km duurde alvorens een automotor echt ingereden was..
Wij kregen in het General Motors opleidingsinstituut in Sliedrecht te horen dat het ongeveer 20.000 km duurde alvorens een automotor echt ingereden was..
Klopt wel, mijn Ford transit met peugeot motor deed er ca 40.000 over. maar je krijgt niet als vroeger bij aflevering de mededeling mee dat je de eerste 1000 km niet harder mag dan 80 en de volgende 4000 km niet harder dan 100. het enige dat je nu meekrijgt is : tot over 30.000 KM
Je moest eens zien hoe de motoren aan de tand gevoeld worden als ze rechtstreeks van de motorenlijn komen. Worden gewoon even warm gereden en dan op vollast getest of ze wel het beoogde vermogen leveren.
Wel kan het zo zijn dat de 4takt motoren in het begin wat meer olie verbruiken omdat het allemaal nog wat moet inlopen.
(6-7 2011) ik zal morgen even kijken voor de diameter van de cillinder em de zuiger
Morgen was gisteren maar dan een paar dagen geleden , ben benieuwd of er al wat gemeten is en ook hoe de cilinder er binnenin uitziet . Zitten daar ook "vlekken" in ?? Deze vraag geld ook voor Huub Haaker ,met die mooie foto's.
Heren meten zit er nog even niet in , de cilinder met zuiger is op een andere solex gezet daar is het gerammel aanzienlijk minder wat ik nu ga doen is al mijn lagers vervangen [ drijfstang krukas) daarna plaats ik de cilinder terug om te kijken of het gerammel over is ,
OMDAT HET ALLEMAAL MOET INLOPEN,Waarom deze setje,s niet dan Joan=????
NICASIL is een slijtvast materiaal wat weinig wrijving geeft en hierdoor slijten de veren ook heel weinig/langzaam t.o.v. een gietijzeren cilinder met hoongroeven e.d. Daarom moeten de zuigerveren heel zuiver op diameter zijn en een lage oppervlakte-ruwheid hebben.
Toen de Opel 16 klepper diesel met directe inspuiting uitkwam. Jaartje of 10 geleden inmiddels
10 jaar geleden hadden de motoren nog een iets andere olie dan diegene die bij de beurten erin gaat. Deze olie was iets dunner en mocht niet vroegtijdig ververst te worden. Bijvoorbeeld, echt 10000 km erin en dan de goede olie erin. Als je eerder ging verversen dan was b.v. de cilinder slijtage na 100000 km vel te veel geworden en dat was te zien. De zogenaamde inloopolie was er om idd de cilinder in te laten lopen.
Nu zit er al de gewone olie erin. Misschien dat er nog een ouderwets merk is die inloopolie gebruikt maar dat is idd iets van vroeger.
Was destijds ook al niet meer zo, maar die dingen deden geen 10000 km met de olie want die zopen ze al eerder op.
Man, man wat een oliezuipers warn dat zeg.
Ja klopt ze hebben daar een tijdje last van gehad. En ze vraten nokkenassen. Is nu volledig over. Rij nu zelf de nieuwe Corsa (cosmo) al 3,5 jaar, en ben zeer tevreden. Nog nooit zo'n goede auto gehad.
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?
Heb je ook een foto van de andere kant???? (Zuiger)
Nee Jan ,heb ik nu niet.Maar is niet zo erg. Ontsteking stond ook veel te laat,slechte verbranding dus. Veel krassen in de zuiger.Lange tijd gereden zonder luchtfilter.(was niet nodig vlgs verkoper)
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?
Heb je ook een foto van de andere kant???? (Zuiger)
Nee Jan ,heb ik nu niet.Maar is niet zo erg. Ontsteking stond ook veel te laat,slechte verbranding dus. Veel krassen in de zuiger.Lange tijd gereden zonder luchtfilter.(was niet nodig vlgs verkoper)
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?
Heb je ook een foto van de andere kant???? (Zuiger)
Nee Jan ,heb ik nu niet.Maar is niet zo erg. Ontsteking stond ook veel te laat,slechte verbranding dus. Veel krassen in de zuiger.Lange tijd gereden zonder luchtfilter.(was niet nodig vlgs verkoper)
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ? Is trouwens geen JRT cilinder
nummertjes ?
Hallo Ad, kijk even bij mijn profiel dan zie je de leeftijd Dat heb ik niet in mijn hooft zitten.
maar heb ze wel hier liggen, dus dat word koffie drinken
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ? Is trouwens geen JRT cilinder
nummertjes ?
Hallo Ad, kijk even bij mijn profiel dan zie je de leeftijd Dat heb ik niet in mijn hooft zitten.
maar heb ze wel hier liggen, dus dat word koffie drinken
Heb jij geen mapje op je pc van "gebruikte materialen " of " magazijn voorraad "
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?
Small-end lager: HK 1212 (SKF) Big-end lager: Dl 1413 (Timken)
Bedank jongens voor de info over de lagers ( gaan in het archief ) , Maar het plan is veranderd. Heb ff contact gehad met m`n maat en heb besloten om een nieuwe drijfstang,met lagertjes incl. zuiger te monteren. Drijfstangetje lag niet vlak op de vlaktafel,is ook daar helemaal "verbrand" De spoelpoorten,ja,daar zat nog een openingetje in van 2 mm .de rest hiervan helemaal dichtgekoold. Dat is niet van geen goede olie (castrol power RS) die hij gebruikt of van 2000 km rijden na aankoop. Affijn maar even een bezoekje aan Ad van Heerbeek brengen. ( let op dit is niet van een JRT cilindersetje )
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de speling tussen zuiger en cylinder veel te groot is waardoor gassen TE makkelijk langsheen de zuiger ontsnappen om zo de boel als een brander veel te heet te stoken. het hete gas dient boven te blijven, daar zijn werk te doen en dan die agressieve gas(t)Sen afvoeren via de achterdeur ( uitlaat dus) en niet door de ramen. Zo een small end met verkoling is een bewijs van zware oververhitting. zou dus ook de cylinder maar in de verdachtenbank zetten.
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de speling tussen zuiger en cylinder veel te groot is waardoor gassen TE makkelijk langsheen de zuiger ontsnappen om zo de boel als een brander veel te heet te stoken. het hete gas dient boven te blijven, daar zijn werk te doen en dan die agressieve gas(t)Sen afvoeren via de achterdeur ( uitlaat dus) en niet door de ramen. Zo een small end met verkoling is een bewijs van zware oververhitting. zou dus ook de cylinder maar in de verdachtenbank zetten.
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?
Small-end lager: HK 1212 (SKF) Big-end lager: Dl 1413 (Timken)
Bedank jongens voor de info over de lagers ( gaan in het archief ) , Maar het plan is veranderd. Heb ff contact gehad met m`n maat en heb besloten om een nieuwe drijfstang,met lagertjes incl. zuiger te monteren. Drijfstangetje lag niet vlak op de vlaktafel,is ook daar helemaal "verbrand" De spoelpoorten,ja,daar zat nog een openingetje in van 2 mm .de rest hiervan helemaal dichtgekoold. Dat is niet van geen goede olie (castrol power RS) die hij gebruikt of van 2000 km rijden na aankoop. Affijn maar even een bezoekje aan Ad van Heerbeek brengen. ( let op dit is niet van een JRT cilindersetje )
Motortje komt weer geweldig op toeren,reageert goed. Ga nu niet naar buiten met dit kl*otenweer voor een proefritje.
Een vervolg op de 'blauwe' zuiger is een geluid wat ik hoor. De Solex met een JRT cilinder waar ik op rij maakt naar mijn idee mogelijk een ongezond geluid. Ik heb geprobeerd het geluid vast te leggen met mijn fototoestel. Het is een behoorlijk schokkerige vertoning en je hoort behoorlijk wat windgeruis maar het metaalachtige geluid is toch wel goed te horen. Boven de 30-32 km/uur hoor ik het niet meer. Dan ‘spint’ de Solex in mijn optiek. Het filmpje is vandaag opgenomen op de Haarweg tussen Veenendaal en Overberg. De weg gaat daar een beetje op en neer vandaar de wisselende snelheid. Ik heb een paar keer in de rem geknepen om de snelheid terug te brengen om het voor mijn gevoel ‘nare’ geluid weer terug te krijgen. Ik hoor graag suggesties wat de oorzaak van het geluid kan zijn. Mogelijk is dit iets specifieks ‘Solexs’ en kan het geen kwaad. De link: http://www.youtube.com/watch?v=8ac74GPtFvs Groet, Huub Haaker
Moeilijk te horen Huub , met die rijwindgeluiden . Heb je dit alleen als je rijdt of ook als de motor van de band is en hetmotortje op- en af laat toeren ?? Als het laatse het geval is dan kan je nog eens filmen zonder bijgeluiden.
Als je rond de 20 km rijdt en dan vol gas geeft dan hoor je het metaalachtige geluid het beste. Zo onbelast klinkt het anders, net of de kleppen die een Solex niet heeft rammelen.
Ik vraag me af wat ik moet voelen of horen als ik aan het vliegwiel draai?
Bedankt voor de suggesties, maar ik heb een reparatie geschiedenis opgebouwd met dit solexmotortje. In 2007 heb ik van de Solex van mijn zoon het carter en lagers vervangen omdat een van de drie koppelingsbevestigingspunten was afgebroken. De Solex had hij in 1992 gekocht en na ongeveer 2 jaar erop te hebben gereden stond hij bij mij in de garage. Na de reparatie ben ik toegetreden tot de Solexliefhebbers. In juni 2008 liep het big end eruit en brak de drijfstang in stukken. Er bleek een glijlager in gezeten te hebben. Ik heb toen een nieuwe drijfstang met naaldlager gemonteerd. Deze heeft het 100 km volgehouden. De volgende heeft het van juli 2008 tot september 2010 volgehouden (2300 km). De daarop volgende heeft 2700 km gefunctioneerd tot juli 2011. De volgende slechts 16 km. Ik ben toen maar van 1 op 40, 1 op 25 gaan mengen. Het motortje begint alweer ernstig lawaai te produceren, nu na 800km. Er is dus iets niet goed met dit motortje. Ik heb gekeken of de drijfstang loodrecht staat op het carter door de cilinder vast te zetten op het carter (geen carterdeksel gemonteerd) en dan gekeken of in alle standen van de krukas het big end lager soepel te bewegen blijft en niet onder spanning komt te staan. Het oorspronkelijke motornummer (carter) was 685.631 en is vervangen door 681.726. Lijkt me uit hetzelfde productie. Verschillende solexreparateurs hebben naar het blokje gekeken en hun oordeel gegeven. Bijvoorbeeld, het krukaslager draait soepel en zit goed vast in het carter en er is geen lek langs de rol, het motortje loopt prima maar het slijtageprobleem lijkt nog niet gevonden te zijn. Ik sta open voor elke advies. Groet, Huub Haaker
Het lijkt die radio kwis van vroeger wel ( en nu van Q-music iets dergelijks.
"Raad het geluid"
Mij lijkt het inderdaad erg uitgelopen lager werk. Ik heb solexen waarbij er een alternatief type krukas in zit, daar zit achter het lager een ronde borst die extreem strak in de lagerborgplaat past. daar komt dan geen olie door hetgeen het lager niet leuk vind.
waarom ze dat gedaan hebben weet ik niet.
bij dit type zet ik de lagerborgplaat in een speciale houder in de draabank en draai hem uit zodat het gat binnen behoorlijk groter word. vroeger boorde ik rondom gaten 5 mm maar dat vond ik uiteindelijk niet zo een mooie oplossing
Ook zij er solexen met dichte lagers, ook al geen succes.
Als het een solex is waar een bronzenlager drijfstang in hoort te zitten dan past er geen drijfstang in met naaldlagers ,dan moet ook de zijkant verwisseld worden. Als tweede tip denk toch dat het lager los zit in het huis,dit is makkelijk te horen als het geluid minder word wanneer de motor bij dezelfde toeren wat van de band gelicht wordt zal dan ook het geluid veranderen. En als derde tip,de remplaten aan de zijkanten niet gemonteerd zoals het moet. Of misschien een vliegwiel dat niet goed vast zit.
Ik heb 'het ding' inderdaad opengemaakt. Het probleem zat weer in het big end (950 km). Ik heb de suggesties nagelopen: het lager zit vast in het carter en draait prima, het vliegwiel zat niet los. Het naaldlager draaide op een krukpenbusje dat over de krukpen geschoven is. Het big end liep er ook een aantal keren uit met de standaard cilinder dus vermoed ik dat de oorzaak niet in de JRT cilinder moet worden gezocht. Voorlopig denk ik dat de big end ellende gezocht moet worden in het carter dat ik in 2008 vervangen heb. Ik denk nu dat het cilindervlak niet loodrecht op de krukas staat. Hoe een leek dit kan meten weet ik niet. De krukas heb ik trouwens ook al eens vervangen (heeft ook niets geholpen). Al met al was ik het spul aardig zat en heb een ander kaal blokje geregeld. Dat loopt prima met mijn spulletjes.
Ik zou er een andere drijfstang in zetten die zo'n sleuf heeft in het big end gedeelte. Dan kan de olie er beter bij voor smering. Vraag even Jan de Laat die weet waarschijnlijk welke je moet hebben.