ik heb een oto die ik verleden week heb laten keuren bij de rdw. in 1 keer goed gekeurd. maar de verlicht brand maar 1 keer als ik die aanzet en de volgende keer doet die het niet meer want dan zijn de lampjes doorgebrand. ik gebruik 7,5 watt 6 volt lampjes. wie weet raad. ben heel benieuwd naar jullie reacties.
ik heb een oto die ik verleden week heb laten keuren bij de rdw. in 1 keer goed gekeurd. maar de verlicht brand maar 1 keer als ik die aanzet en de volgende keer doet die het niet meer want dan zijn de lampjes doorgebrand. ik gebruik 7,5 watt 6 volt lampjes. wie weet raad. ben heel benieuwd naar jullie reacties.
cees
Ja Cees zeker even dat verhaal van Jan Vennix lezen. Wat ik je wel mee geef is, zorg dat je goede contacten maak en goede massa's. Namelijk door trillingen zal er af en toe een onderbreking zijn en door de energiestoot die je dan door het lampje krijg als er dan weer contact is, branden de lampjes door.
Ik hoop binnen een paar weken een led verlichting gebruiksklaar te hebben. De ledlamp heeft een vermogen van 4,2 watt en heeft een mooie sterke lens en geeft heel veel licht . Aan de achterkant is er een ruimte om een plaatje te maken waarop een spanningstabilisator gemonteerd kan worden en een aan sluiting voor een led achterlicht. IK hoop dat ik hiermee de verlichtings problemen kan verbeteren.
ben inmiddels ver op weg met een LED van 5 watt 250 lumen. ledtuning heeft me even op weg geholpen met een omvormertje, ik moet er alleen nog een gelijkrichterje tussen plaatsen en dan moet het werken, is ook erg klein en kan zomaar ergens bij de koplamp geplaatst worden.as het werkt stuur ik foto'kes
net eerste test gedaan, wel met een accu en omvormertje kan heel de tuin verlichten, ben benieuwd wat dat op de solex wordt. lijkt me schitterend om met n solex een soort auto verlichting te hebben
heel mooi. kan je me helpen als het klaar is. ik heb nu 12 volt 4 watt lampjes er in en het voorlicht gaat steeds minder branden. achter doet die het nog wel.
wil de solex ook in de avonduren meegeven aan mijn zoon en een goede verlichting is dan wel noodzakelijk.
net een avondrit in de donker achter de rug ook op polderweggetjes. 23:15h thuis dus donker zonder plastic glas een berg licht met plastic glas verstrooid licht maar wel ruim voldoende. 5 watt lED gebruikt van http://www.ledtuning.nl/ verrekt goeie service en snelle levering, willen en doen ook meedenken LED Lens (Collimator) 30 graden bijgekocht die in mijn ogen het best resultaat geeft koeling LED zelf uitgeboord met een gatenboor zonder center, eerst mal gemaakt in hout daarna koeling tussen twee houtjes "mal"geklemd en uitgeboord. met een beetje knutselen in de reflector gebouwd zie foto afgeregeld met een velleman kit 1823 € 9,95 op 760 MA 800 MA is de maximale stroom voor een 5 watt LED
Netjes gedaan,door de grote koelplaat zit de LED wel wat ver in de koplamp. Let er wel op dat dit koellichaam ook de warmte van de motor opneemt en dat de LED hierdoor minder koeling krijgt. En dat spul(LED) kan behoorlijk heet worden. Totale kosten ,rond de €25,- ??schat ik.
Klopt ff niet opgelet hier zit een 1 watt led in die geen koelplaat nodig heeft maar omdat de led dicht op het "glas'zit is de lichtopbrengst goed was weer te snel met antwoorden ik zal proberen een foto te maken in de donker als we rijden of gewoon de tuin in als de buren niet thuis zijn
nou lekker is dat. heb ik de verlichting voor elkaar dus in serie geschakeld met 12 volt lampjes. werkt perfect. de solex heeft er 300 mtr meegereden gaat de koppeling slippen. kan ik dat ding weer uit elkaar halen.ik mag er echt niet mee rijden. sta meer in de schuur dan dat ik er mee op straat rij.
nou lekker is dat. heb ik de verlichting voor elkaar dus in serie geschakeld met 12 volt lampjes. werkt perfect. de solex heeft er 300 mtr meegereden gaat de koppeling slippen. kan ik dat ding weer uit elkaar halen.ik mag er echt niet mee rijden. sta meer in de schuur dan dat ik er mee op straat rij.
nou lekker is dat. heb ik de verlichting voor elkaar dus in serie geschakeld met 12 volt lampjes. werkt perfect. de solex heeft er 300 mtr meegereden gaat de koppeling slippen. kan ik dat ding weer uit elkaar halen.ik mag er echt niet mee rijden. sta meer in de schuur dan dat ik er mee op straat rij.
Mooie hobby he Cees.
Een mooie hobby Alfons !! Maar Cees ik heb met je tedoen, het is zeker niet leuk als je met dit seizoen meer in de schuur staat dan dat je kunt rijden . Zelf kan ik hier over meepraten, het is tegenwoordig niet anders en hoop dat ik ook nu uit de problemen kom en kan gaan toeren. Zou de koppelingsmoer niet los gekomen zijn !!
samen met hans welp de spoelenplaat verwijderd en ....... de grote moer was losgelopen. daardoor werd de koppeling niet meegenomen. de vraag is hoe an een moer na 20 jaar stil gestaan te hebben zomaar los komen. hij zit nu vast en de plaat is weer op zijn plaats maar als het weer gebeurd ga ik de moer borgen met loctite. de andere motor die ik heb een 3800 is volgens mij ook losgekomen. ook die koppeling stopte er mee na 20 mtr te hebben gereden. deze ga ik zo wie zo vast zetten met loctite. die loopt dan niet los meer.
ja moet hem nu nog weer even verder in elkaar zetten maar morgen is dat gedaan en dan rijden. eerst maar eens naar mijn werk en vanaf 16 juli in de omgeving van wapse. ga ik ook gelijk eens langs bij Roelof. want die wilde me ook heel graag helpen.
mijn vakantie begint dan. enne die brengen we door in de omgeving van wapse.
tja en voor mijn werk zit ik gewoon door het hele land. groningen, amersfoort, utrecht, enschede, eindhoven zijn de plaatsen waar in veelvuldig kom. zolang mijn werkgever me rustig laat gaan zonder dwang en mijn eigen tijd indelen heb ik er geen moeite mee.
trouwens de solex staat weer in elkaar. loopt weer als een zonnetje. de verlichting doet het ook weer. is niet echt heel veel maar het is geen auto met halogeen.
ben blij dat die het weer doet. morgenavond maar weer eens een ritje maken om te kijken of die het vol houdt.
Ik heb uit je verhaal begrepen dat je twee maal 12 volt in serie hebt gezet ,dan zal je niet veel licht meer overhouden want de spoel geeft niet 24 volt. De bedoeling is dat er twee lampen van 6 volt in serie komen opde spoel zodat de spoel 12 volt moet leveren voor bijde lampen. Bij tweemaal 12 volt par. zal ook het lampje gaan branden als een van de twee geen goed stroom doorlaat.( gloeilampen).
oke ga ik wijzigen. die 6 volt lampjes zijn niet zo gemakkelijk te krijgen hier in de buurt. deze moet ik op internet bestellen. of heb jullie een beter idee
Bij solex v.heerbeek (kasten bijna niets) In 6volt en 6watt In 6volt en 7,5 watt Bij een zeer goede spoel tweemaal 7,5 watt Bij een mindere spoel tweemaal6 watt Bij een slechtere spoel voor 6 watt en achter 7,5 watt Dit bij een serie schakeling.
heb je al wat gemaakt dat werkt, mocht dit niet zo zijn laat het even horen zodat we samen iets kunnen doen, heb nog wel wat liggen om te knutselen Groet ANdre
Ik heb een goede oplossing voor het niet meer branden van de lampjes en het kost 2euro. Koop 20 stuks dioden van 3 amp en 40 volt of veel hoger. Zet er 10 in serie neg en neg in serie.of als nodig is 9 stuks) Zet er 10 in serie pos en pos in serie(of als nodig is 9 stuks, Schakel de neg trein parralel aan de pos trein. Dus 10 negatief en 10 positief paralel. Je hebt nu een spanningsstabilisator van 6 volt voor wisselstroom. Dat wil zeggen dat wanneer de spanning te hoog wil worden de neg of de pos diodes gaan geleiden en alles wat hoger is dan de 6 volt die de lampen nodig hebben door de diopdes gaat lopen. Tot deze spanning van de 6 volt gaat er geen stroom verloren ,dus alles gaat naar de lamp. Dus de lampem gloeien op 6 volt. Als er een ogenblik slecht contact is b.v. her achterlicht doet even niet mee dan gaat de stroom die nu over is meteen naar de diode combinatie en zal de spanning niet hoger worden over het nog goede lampje ,ook niet als even het voorlicht niet meedoet. Je bent nu vrij in de keuze van de lampjes, je kan nu voor meer licht van voor een lamp gebruken van 7,5 watt en achter een veel kleiner lampje van b.v. 2 of 3 watt, Het teveel aan vermogen word meteen door de diodes opgegeten. De lampen gaan meteen volop gloeien tot de spanning van de lampjes en daarna gaat het teveel aan vermogen door de diode tak naar de massa.
Excuses dat ik een oud topic oprakel, maar Jan heb jij misschien een schema van jou toepasing met diodes? Ik ben er namenlijk nog niet helemaal uit hoe jij je diodes schakelt. Is het de bedoeling dat deze parallel over de lampjes staan? En de doorlaatspanning van de diodes bij elkaar hoger word dan 6v?
Geen enkel probleem Rico. Rakel gewoon op. Hoe meer ideeën er komen hoe beter. Altijd een gedoe met die lampjes van 6V op die wisselspanning spoel bij een Solex. Meerdere oplossingen zijn er. De 1 beter dan de andere.
Zorg eerst voor goede verbindingen, ook goede massa's. Kwaliteit lampje is ook belangrijk. Desnoods probeer je een ander merk. Ik weet niet wat voor merk ik heb maar de lampjes blijven heel.
Rij je altijd met licht aan? Het is ook zo dat we 40km/h willen rijden en dat gaat met hoog toerental natuurlijk.
Als ik last zou hebben van steeds doorbrandende lampjes zou ik de bedrading zo aanpassen dat de lampjes in serie komen te staan. Dubbele draadjes natuurlijk maar werkt wel.
Je zal zien dat er meer reacties zullen komen die allemaal wel werken. De keuze is aan jou.
Bij mijn vorige solex had ik de verlichting inderdaad in serie aangesloten. Dit heeft overigens altijd goed gewerkt en heb hier dus ook geen problemen mee gehad. Nu bij mijn andere solex moet ik de verlichting opnieuw bedraden aangezien de vorige eigenaar de voorkeur had naar losse LED lampjes. Hierdoor had hij de bedrading verwijderd en nu was ik wel benieuwd naar de oplossing van Jan. Maar natuurlijk zijn alle ideeën en oplossingen welkom!!