Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
iemand al iets van gehoord...???
bestaat toch echt zo te zien.

volgens de beschrijving kun je zowel 100% electrisch als 100% op benzinemotor rijden.

http://www.blacknroll.com/mopelex_fiche_technique.htm

Last edited by john meisters; 16/12/09 08:58 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Mijn opvolger in mijn fietsenwinkel heeft zo'n set ingebouwd in een Oma fiets en nu als klap op de vuurpijl in een fiets met 36 inch wielen grandioos maar het gaat onbehoorlijk hard en er komen krachten op de voorvork en de remmen vrij die mijns inziens behoorlijk gevaarlijk zijn. Welke voorvork van een gewone fiets is gebouwd op aandrijving dus kracht van achteraf. In de eerste Berini eitjes tijd gebeurde het vaak dat de vork afbrak bij het kroonstuk dus je zat ineens op de grond met het voorwiel en het opgebouwde Eitje iets verderop.Er werd toen een soort van zekerheid ingebouwd een bus in het kroonstuk, dat is waar de beide vorkpoten in de buis waar het stuur ingaat bij elkaar komen zodat dat sterker werd en hij daar niet meer kon breken.Nu spreek ik over gerenomeerde merken als Gazelle Batavus Sparta enz die echt wel sterke frames en vorken konden bouwwen maar het tegenwoordige PISBAKKENIJZER uit China en Taiwan maakt dit ombouwen echt LEVENS gevaarlijk.Om over de remmen maar helemaal niet te spreken.Al met al geen positief oordeel over dit fenomeen van achteraf inbouwen van een trapondersteuning op een gewone fiets vr gr Hans Welp PS Ik ben een oude Bonds Rijwielhersteller van 72 jr


gr Hans Welp
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: hanswelp
Mijn opvolger in mijn fietsenwinkel heeft zo'n set ingebouwd in een Oma fiets en nu als klap op de vuurpijl in een fiets met 36 inch wielen


36 inch ???? foto??
Ik verwacht dat de aanloopstroom erg groot word en dat daardoor de motor verbrand.
Wat zijn de limieten voor wielmaten die voor zo een naafmotor wordt opgegeven?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Joan vraag ik voor je na, maar je moet eraan denken dat de trapfrekwentie meewerkt om de motor van stroom te voorzien, dus niet trappen geen stroom naar de motor, op de onderhavige fiets waar ik de foto morgen zal proberen te plaatsen zit in het sachterwiel een naaf versnelling met 8 versnellingen het is en blijft een TRAPONDERSTEUNING dus geen echte aandrijving als een bv Solex motor vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Weer een paar mnd later en nog meer geleerd over die trapondersteuning.Komt een klant met zo'n ding, hij doet het niet meer, zoeken zoeken.Nu heb ik achteraf op mijn camper een cruise control laten bouwen met de aansturing op de aandrijfas na een paar jaar deed hij het niet meer, bleek dat de afstand tussen de aandrijfas en de magneten te groot was geworden, dichter op elkaar gezet en het pientere pookje deed het weer.Bij die onwillige fiets die ruimte bij de trapas verkleind en hij ging weer als een speer.Heeft niets met Solex te maken en wie het niet wil lezen doet het niet, maar zo leer je elke dag weer vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
...........en dan aan het einde : en wie het niet lezen wil .......
Maar ik wil het wel lezen grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: hanswelp
Heeft niets met Solex te maken en wie het niet wil lezen doet het niet, maar zo leer je elke dag weer vr gr Hans Welp


Hans is altijd bang dat hij zo weinig bijdraagd aan het forum maar ik denk dat je van een oud fietsenmaker nog veel kan leren.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Origineel bericht van: hanswelp
Weer een paar mnd later en nog meer geleerd over die trapondersteuning.Komt een klant met zo'n ding, hij doet het niet meer, zoeken zoeken.Nu heb ik achteraf op mijn camper een cruise control laten bouwen met de aansturing op de aandrijfas na een paar jaar deed hij het niet meer, bleek dat de afstand tussen de aandrijfas en de magneten te groot was geworden, dichter op elkaar gezet en het pientere pookje deed het weer.Bij die onwillige fiets die ruimte bij de trapas verkleind en hij ging weer als een speer.Heeft niets met Solex te maken en wie het niet wil lezen doet het niet, maar zo leer je elke dag weer vr gr Hans Welp

En ook ik wil het lezen,
want ik heb ook zo'n fiets (Sparta ION) en heb mij eigenlijk nooit in verdiept hoe het werkt.
Ga ik nu wel doen.

Last edited by citrofieltje; 25/06/10 12:22 PM.

Groetjes Willy B.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: hanswelp
Heeft niets met Solex te maken en wie het niet wil lezen doet het niet, maar zo leer je elke dag weer vr gr Hans Welp


Hans is altijd bang dat hij zo weinig bijdraagd aan het forum maar ik denk dat je van een oud fietsenmaker nog veel kan leren.


Hij kan dan wel oud zijn, maar deze techniek is nieuw, Hij gaat dus aardig met de tijd mee


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Laatste nieuwtje vandaag een klant was drie mnd ziek geweest,accu leeg niet meer te laden,Nu blijkt zo,n accu een soort veiligheid te hebben bij leegstand wordt hij uitgesloten om hem bij te laden.De accu moet naar de importeur van dat merk en wordt dan gereset en je kan hem weer laden.Je kan ook zo'n test apparaat kopen (2500 euro)dan kan je hem zelf weer bruikbaar maken.Geef mij toch maar weer een benzine of diesel hulpmotor die kan de grootste .... weer aan de praat krijgen gr Hans Welp PS puntjes voor elk woord te vertalen


gr Hans Welp
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Er zijn verschillende soorten van terugkoppeling voor de motor.Bij de motor in het achterwiel gaat dat via een soort rekstookje wat op een onderdeel is geplakt waar de trapkracht op komt te staan(als er meer kracht op komt rekt het strookje en word de weerstand groter )
Ook gaat het soms om een kleine verdraaing van een onderdeel wat een klein weerstandsverandering geeft.
Een ander systeem werk met een kleine verbuiging van de as door de trekkracht van de ketting.
Bij een motor in het voorwiel zit de trapkrachtopnemer in de trapas en is dan ook nog een pulsteller op de trapas gemonteerd omdat er ook een versnellingsnaaf roet in het eten komt gooien.
Dan heb je nog een systeem met een zwaardere motor die vooral bij mensen die niet goed kunnen trappen daar wordt het motor koppel geregeld van min naar max .
Hier zijn twee soortyen in
Een met een motor van 250 watt en een met een motor van 500 watt met een topvermogen 800 watt
Met een motor van 250 watt kan niet harder dan 25 k.m.
Met een motor van 500 watt kn niet harder dan 40 k.km.
Die 800 watt is alleen voor even weg rijden tot op snelheid
De regelaar hiervoor gaat van 0 naar 100 % en dan verder tot 120%
Van 0 tot 75 % moet je meetrappen tot ongeveer 16 tot 18 k.m.
Laat je de motor alles doen dan zijn de 36 volt en 15 amp zo op,
ogeveer 30 k.m.Deze motoren zijn 3 faze draaistroom en worden op freqentie geregeld.
De andere zijn gelijkstroom motoren en worden geregeld door de stroompulsen korter of langer door de motor te sturen (let op de pulsen komen we altijd even vlug
Bij deze motoren zit de hele regeling in de motor.
Let op ; bij sommige mag je niet het achterwiel los maken want dan werkt het zaakje niet meer ,het moet door een vakman gebeuren. nog meer weten ,dan nog meer vragen.

Joined: Feb 2011
Posts: 7
A
alb Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Feb 2011
Posts: 7
heb filmpjes bekeken van (oude)solex met extra Honda hulpmotor, is er ook al een (oude)solex met een extra elektra hulpmotor door iemand gemaakt in het forum?
lijkt mij de oplossing voor gebieden waar brommers (met verbrandings motoren) niet zijn toegestaan

http://www.blacknroll.com/mopelex_fiche_technique.htm
nog nergens te koop gezien deze nieuwe uitvoering


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 185 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.033s Queries: 40 (0.008s) Memory: 1.0273 MB (Peak: 1.2246 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-02 23:51:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS