Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#34455 11/09/09 08:07 PM
J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Hallo,

Ik wil graag de onsteking afstellen voor een solex 4800.
In de handleiding (3800) staat een hele andere spoelenplaat op aangegeven. Wie helpt mij?






Mvg,

Friso

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze solex is omgebouwd naar een electroniche ontsteking en is normaal niet nodig om af te stellen.

J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Toch heb ik het idee dat mijn ontsteking niet optijd is.
Het maakt dus niet uit hoe ik m'n vliegwiel monteer, hij zou gewoon optijd de vonken moeten geven...

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Hoe heb je dat gecontroleerd
Nee het maakt wel uit hoe het vliegwiel staat , als de spie er uit is kan het vliegwiel een willekeurige stand aannemen en dus ook de vonkplaats is dan willekeurig.
Als de spie nog aanwezig is kan de ontseking niet fout staan als ook het goede vliegwiel aanwezig is.
Er zijn twee soorten
Een die werkt met een opnemer en een die werkt op het magneetvelt van het vliegwiel.
Die met een opnemer staat altijd zeer goed op tijd,maar kan een aangepaste tijdstip verlating hebben om te kunnen voldoen aan de
uitstoot van vuile gassen.
Ook kan hierdoor de snelheid begrensd worden.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zie niet in waarom je dat graag doet, ik vind er niks aan dat gepriegel in die klijne gaten in het vliegwiel dus ben maar blij dat die geen puntjes heeft die je niet goed kan afstellen van wegen de rotkonsruktie.

J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Ik had het vliegwiel nog eens eraf gehaald, en er weer op gedaan.
Ik kreeg de solex nu wel gestart, maar gaat denkik 15km/h met vol gas open. Als ik stil sta slaat de motor af na 3seconde.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jasper123
Ik had het vliegwiel nog eens eraf gehaald, en er weer op gedaan.
Ik kreeg de solex nu wel gestart, maar gaat denkik 15km/h met vol gas open. Als ik stil sta slaat de motor af na 3seconde.


Laat dat vliegwiel nu eens zitten, plaats dan een streepje(0) op het vliegwiel als de zuiger op het bovenste dode punt staat en een streepje op het carter(1).
controleer dan met een stroboscoop waar de ontsteking vonkt en zet dan een extra streepje op het carter(2) ter plaatse waar het enige streepje op het vliegwiel(0) oplicht door de lamp.
Controleer dan of het verdraaien van het vliegwielstreepje (0) van streepje 1 op het carter naar streepje 2 op het carter 2 mm voorontsteking oplevert, zo niet heb je pech en het vliegwiel verkeerd gemonteerd


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Bedankt voor de tip Joan!

En als het vliegiel dan niet goed zit, hoe moet ik het vliegwiel dan wel goed monteren?

Ik begrijp hieruit dat ik gewoon dom heb gedaan met het blokkeren van de krukas? Nooit de blokkeerspie eruit halen als het vliegwiel er niet op zit?

J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Ok, de onsteking zit goed, precies bij het tekentje op de carter en het vliegwiel, staat de zuiger op zijn bovendste dode punt.

Toch blijft m'n solex maar 15km/h lopen =(
ik snap het niet meer...

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
dat kan nogal wat oorzaken hebben.'
hoe ziet de bougie eruit? mooi bruin of zwart?
dat is al een indicatie.
verder zijn bougiekabels vaak de veroorzaker van slecht lopende solexen.
Een goede analyse kan ik met de gekregen informatie niet geven,
loop eerst eens de eenvoudigste punten na, zorg dat dat in orde is, en meld je dan nog eens. best kans dat je het zelf al gevonden hebt tegen die tijd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Loopt het vliegwiel niet aan? Bij 4800 komt het wel voor dat het vliegwiel tegen een van de spoelen of tegen de grondplaat aan loopt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jasper123
Ok, de onsteking zit goed, precies bij het tekentje op de carter en het vliegwiel, staat de zuiger op zijn bovendste dode punt.

Toch blijft m'n solex maar 15km/h lopen =(
ik snap het niet meer...


Als dat zo is klopt het niet want de tekentjes dienen het ontstekingstijdstip aan te geven en dat dient 2 mm VOOR het BDP te zijn en niet OP het BDP.
voor het BDP heb je zoals ik beschreven heb een EXTRA tekentje nodig en dat kan wel 2 cm verder staan dan het tekentje van de ontsteking
( hangt van de diameter van je vliegwiel af)

( Goh lullig dat ik dit antwoord heb gegeven, de teller van mijn aantal berichten stond net zo mooi op 4444 en nu al weer 4445)

Last edited by Joan; 12/09/09 08:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Als de solex geen trekkracht heeft en nog maar 15km/h loopt en de ontsteking staat wel goed dan zal er wel een lekkage bij die hele 'beste' krukaskeerringen zitten.
Of het motortje trekt ergens anders valse lucht, maar ik vermoed dat de keerringen niet goed afdichten. succes.


Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb voor het eerst een 4800 onderhanden gehad, op het eerste oog niet zoveel verschil met een 3800 en op wat bramen na ziet het er best aardig uit zo'n blokje, echter toen ik aan het reviseren kwam heb ik vulringen moeten plaatsen op plekken waar ik die nog nooit geplaatst heb om alles pas te krijgen, qua inbouw toleranties steekt het bij de 4800 niet zo nauw. whistle


Vriendelijke groeten

Roelof
J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Ik vind het raar, zojuist gemerkt dat er 2 tekentjes op het vliegwiel zitten. Naar mijn idee is dat het ODP en het BDP (het zijn er tenslotte Twee!)

Maar hoe weer je dan ooit waar de ontsteking plaatsvind!?!?

Ohja, vliegwiel eraf gehad, spie zat niet goed, dus nu ben ik weer mn orientatie kwijt, nu krijg ik de solex niet meer gestart omdat ik niet weet hoe het vliegwiel erop moet..

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
met boormachine motortje ronddraaien en met stroboscooplamp kijken waar je merkteken staat. van hieruit goed redeneren:

als motor stilstaat, vliegwiel merkteken zetten waar je het met de stroboscoop zag,
vliegwiel loshalen en krukas niet bewegen (haha succes).

dan het vliegwiel plaatsen zoals het hoort te zitten. maak één van de merktekens vooraf herkenbaar met krijt / tippex, zodat je weet welk kenmerk je moet hebben.

ik begrijp eigenlijk totaal niet hoe je spie verkeerd kan zitten, want normaal is bovenstaand verhaal helemaal niet nodig.

of is de binnenbus van je vliegwiel zodanig aan gort dat je totaal geen spie meer ziet? dan lijkt het mij raadzaam daar iets aan te doen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jasper123
Ik vind het raar, zojuist gemerkt dat er 2 tekentjes op het vliegwiel zitten. Naar mijn idee is dat het ODP Er zit helemaal niemand te wachten op een merkteken voor ODP=onderste dode punt dat is voor geen enkele motor belangrijk.
het BDP=bovenste dode punt is belangrijk want rondom dat punt gebeuren de belangrijke zaken
en het BDP (het zijn er tenslotte Twee!) en hoever staan deze punten dan uit elkaar ? en zijn het ECHT wel merktekens of zomaar overblijfselen uit het productie process zoals bramen of aantekeningen vanuit een gietmal of indrukkingen van uitper stiften, een onderdeel zit altijd barstens vol me dergelijke informatie/aanduidingen en herken ze maar eens !!

Maar hoe weer je dan ooit waar de ontsteking plaatsvind!?!?

Ohja, vliegwiel eraf gehad, spie zat niet goed, dus nu ben ik weer mn orientatie kwijt, nu krijg ik de solex niet meer gestart omdat ik niet weet hoe het vliegwiel erop moet..


en de spie hoort vast te zitten aan het vliegwiel, losse spieën zijn er wel maar die vind je oa in vliegwielen die door mij ( of een ander) gereviseerd zijn cq weer bruikbaar gemaakt maar dan vind je een gleuf in zowel het vliegwiel als ook in de krukastap
dat kan niet misgaan, daar is juist die spie voor: plaatsbepaling ten opzichte van de hoekverdraaiing van de krukas.

Last edited by Joan; 14/09/09 12:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Sorry, ik had het over de blokkeerspie van de krukas (voorkant carter)

Foto's markeertekens;



Naar mijn gevoel zijn het wel markeertekens. Op het carter zie je ook zo'n puntje zitten.
Het zijn er maar 2, die kun je best uitproberen. Maar in welke stand moet de zuiger staan als je het vliegwiel monteerd.

De twee merktekentjes staan ongeveer 1/3 van de omtrek van het vliegwiel uit elkaar.

mini stroboscoopje zit in de bestelling...

Last edited by Jasper123; 14/09/09 06:14 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
sorry maar ik kom er niet uit wijs. als je in het gat van je vliegwiel kijkt moet je de vaste spie zien zitten.

is dit gat volledig rond dan is je spie kapot. er zijn methodes om dat op te lossen, o.a. Joan heeft dat hier op de site uitvoerig beschreven.

blijf niet proberen met een vliegwiel zonder spie, dat bezorgt je alleen maar ergernis.

en de ministroboscoop is nooit weg, daar zul je straks nog veel plezier van hebben.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
John,

Met mijn vliegwiel is alles in orde. de spie van het vliegwiel is gewoon goed!
Ik had het over de blokkeerspie van de krukas voorop het carter.
Maar ik wil graag van iemand een bevestiging hebben dat dit de merktekentjes zijn van het vliegwiel (post hierboven)..

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik heb even gekeken naar een vliegwiel van een 4800 vliegwiel wat ik heb liggen. Er zit geen merkteken op. Het streepje wat je ziet is volgens mij afkomstig van de een gietmal.
Het lijkt op de foto alsof je vliegwiel erg dicht tegen de spoelenplaat zit.
Het zou kunnen zijn dat het krukaslager loszit en dat de krukas richting carterdeksel is opgeschoven.

mvg
Thijs

J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Ok, ik heb het ontstekingstijdstip afgetekend op het vliegwiel en op het carter.

In welke positie moet de zuiger staan als de vonk moet komen?
2mm VOOR het BDP?????

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
exact.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Klopt het ook als je de onsteking op 3mm voor het BDP zet dat hij dan meer trekkracht heeft?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jasper123
Klopt het ook als je de onsteking op 3mm voor het BDP zet dat hij dan meer trekkracht heeft?


Hangt van de rest af, verbaas je niet als je weg wilt rijden dat je in 1 keer achteruit gaat in plaats van vooruit, als je ontsteking te vroeg staat slaat hij terug en gaat achteruit lopen.
kwam veel voor bij oude sachs motoren met membraaninlaat, dat kon je je schenen kosten als het aantrapmechanisme van de trappers ingeschakeld werd


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
YES!

Zojuist m'n solex weer lopende gekregen door de ontsteking af te tekenen op het vliegwiel met stroboscoop. Vervolgens het vliegwiel eraf gehaald. De zuiger in goed positie gezet, en het vliegwiel weer gemonteerd.

Nogmaals met het lampje gecontroleerd. Binnen 2meter kon ik het motortje starten en reed weg. trekkracht heel slecht, maar topsnelheid rond de 20!

Nu de volgende stap, 30/35 laten lopen. maar hoe?
Brandstof mengsel lijkt me goed, de chokeklep staat in het midden, dan loopt het motortje het lekkerst, en er loopt ook nog genoeg brandstof terug.
ik heb alle pakkingen vervangen, dus compressie lijkt me ook goed.
Ik twijfel 'n beetje aan de sterkte van de bougie (kabel?)

Welke opties zouden er nog meer kunnen zijn? of zou ik nu moeten beginnen met caburateur opboren of zuiger aanpassen????

Ik ga nu even rijden om het motortje goed warm te laten lopen.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Opboren is het laatst wat je moet doen,je krijgt dan problemen met gas afsluiten.
Kijk eens een stukje terug op de webpagina daar staat een goede manier om je motertje wat sneller te maken.
Als je dat goed doorleesd zul je zien wat er allemaal komt kijken om je motertje te laten doen wat jij zoo graag wilt.
Bijna alle andere nanieren zijn niet goed voor de moter of van korte duur.
Of ze willen niet goed optrekken of lopen van windaf wel de goede snelheid maar bij een beetje wind of een beetje bergop moet je dan de solex zelf vooruit bewegen en daar krijg je grote neus gaten van .
Dus als je een solexrijder tegen komt ,,,,,,,,,,,,,.
Dan weet je meteen hoe die solex is sneller gemaakt.

J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Update;
De ontsteking terug gezet naar 4/5mm voor het BDP. Hij komt nu iets beter op toeren. Hij haalt nu als topsnelheid 25.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jan Vennix
Opboren is het laatst wat je moet doen,je krijgt dan problemen met gas afsluiten.
Kijk eens een stukje terug op de webpagina daar staat een goede manier om je motertje wat sneller te maken.
Als je dat goed doorleesd zul je zien wat er allemaal komt kijken om je motertje te laten doen wat jij zoo graag wilt.
Bijna alle andere nanieren zijn niet goed voor de moter of van korte duur.
Of ze willen niet goed optrekken of lopen van windaf wel de goede snelheid maar bij een beetje wind of een beetje bergop moet je dan de solex zelf vooruit bewegen en daar krijg je grote neus gaten van .
Dus als je een solexrijder tegen komt ,,,,,,,,,,,,,.
Dan weet je meteen hoe die solex is sneller gemaakt.


Sterker nog: opvoeren moet je juist niet doen als je solex slecht loopt want daarmee los je de oorzaak niet op en introduceer je alleen maar meer problemen omdat je dan niet meer kan weten welke factoren allemaal bijdragen tot het slechte lopen.
Wel kan je een solex opvoeren die langszaam loopt en veelal heeft dat dan te maken met slechte fabrieks toleranties.
Vaak wordt dit soort van "opvoeren" "blue printen" genoemd ofwel maken zoals het eigenlijk zou moeten zijn volgens een origineel goed ontwerp met alle toleranties BINNEN de maten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Ok, ik heb nu de onsteking op 5mm voor het BDP gezet. Nu heeft de solex meer trekkracht en kan die veel beter op toeren komen. topsnelheid is nu 28! hij kan me nu ook makkelijk een berg optrekken! goede vorderingen dus!

Ik heb soms het idee dat de motor soms een slag mist. daarom heb ik maar een nieuwe bougie en bougiekabel besteld. komen volgendeweek binnen.

De motor moet wel 2minuutjes warmlopen om echt lekker te trekken. Bij de afstelling op 4/5mm hoefde dit NIET. Klopt het dat de afstelling nog niet helemaal perfect is?

Verder heb ik de cilinder geopend en de zuiger eruit gehaald. Aan een kant is de zuiger bruin/zwart. Maar aan de andere kant is de zuiger mooi schoon. Zou dit kunnen komen doordat de zuiggerveerringen niet goed afsluiten? verder Poorten wat bijgewerkt en geheel koolvrij gemaakt. Aansluiting bij de krukas en drijfstang zag er zeer mooi schoon uit.

Ik zou ook graag de cilinder een kleurtje willen geven. kan dit gewoon door met een staalborstel op te poetsen en radiatorverf af te werken?

tot nu toe iedereen bedankt voor alle reacties! M'n solex wordt steeds mooier en sneller! groet

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je moet de koollaag nooit van de zuiger halen en ook niet van de binnenkant van het petje ,alleen heel grote stukken die je er bijna met je vingers kunt afwrijven.
Wel de uitlaatpoort schoon peuteren en verder de gehele uitlaat goed schoon maken.
De koollaag heeft als doel om de zuiger te beschermen tegen de grote hitte van de verbranding gassen, het zelfde geld voor de binnenkant van het petje.
Als de koollaag dikker is wordt de verbrandings temperatuur veel hoger en dus het vermogen veel groter(heet verbrandinggas zet veel meer uit)
Ook wordt de verbrandings tijd veel korter waardoor het energie verlies veel minder is.
Bij een goede verbranding is die temperatuur dan zo hoog dat er bijna geen kool meer op de zuiger komt en ontkolen niet meer nodig is.
De verbrandingstijt is bij een slechte verbranding ongeveer 0,02 sec.
Bij een goede verbranding ongeveer 0,002 sec..
Dat wil dus zeggen dat bij een grote voorontsteking als dat nodig is de motor niet goed in orde is, en er wat moet werk aan de winkel is.
Bij een goede goede verbranding , wil men die simetrisch laten gebeuren dan zal men de ontsteking later moeten zetten(hooguit 1 tot 1,5 mm. en geen 4 tot 5 mm.
Dus er is nog wat werk aan de winkel.
Tenminste als alles goed gemeten is.

J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Oke, even wat voorgaande misverstanden wegwerken (Sja, ik ben maar een beginnende sleutelaar... onthoud dat wink.

Jullie hadden het over de spie in de krukas en op het vliegwiel zodat het vliegwiel er maar op één manier op past. Ik bedoelde met de spie de blokkeerbout aan de voorkant van het carter om de krukas stil te houden. sorry voor die newb actie.

In de 4800 hebben ze de spie in het vliegwiel weggehaald(meen ik), je kunt het vliegwiel in alle mogelijke standen erop zetten. De 4800 heeft een electronische ontsteking. De enige manier om de onsteking af te stellen is het vliegwiel eraf halen en te verdraaien ten opzichte van de krukas.

Zekerweten dat ik goed gemeten heb. Ik twijfel alleen over het tekentje op het vliegwiel van het onstekingstijdstip (zelf er op getekend). Je kunt de stroboscoop alleen gebruiken als het vliegwiel voldoende vaart heeft om spanning naar de bougiekabel op te wekken. Als er dan voldoende vaart is zie ik het lampje branden. Maar precies op het tijdstip waar het lampje brand, wil ik ook aftekenen. Kortom een heele preciese aftekening van het ontstekingtijdstip krijg ik nooit! Iemand tips om het wel precies voor elkaar te krijgen???

@vennix; Ik hoor heel wat anderen die zeggen dat je je ontsteking tot 6mm voor het BDP kan afstellen, om meer trekkracht te produceren. Toch loopt m'n solex beter op 4/5mm dan op 1/2mm. Hoe kan dat dan? (Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of de onsteking daar zit, zie bovenstaand verhaal. Overigens denk ik wel dat het verschil minimaal is. 2cm op het vliegwiel is 1mm verschuiving van de zuiger, zeker aan de top van de cilinder.)

Ik hoop dat jullie m'n verhalen snappen. Naar mate het topic groter word, worden de vragen en antwoorden steeds complexer...

Groetjes en fijn weekend iedereen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Ik hoor helemaal niemand ooit beweren dat er 6 mm voorontsteking gegeven kan worden, misschien in de kroeg maar niet bij een solex.
bij 3000 toeren ( dat is per minuut) gaat de zuiger dus 50 keer per seconde op en neer ( 3000 delen door 60)bij dat op en neer gaan gaat dit niet helemaal symmetrisch, maar laten we even aan nemen dat hij dat wel doet.
1 keer op en neer in 1/50 sec dat is dus 0,02 seconde per omenteling.
Van die omwenteling is ca 1/4 de echte arbeids slag (die andere kwart is uitlaatpoort voledig open, dan weer een kwart voor uitlaat poort vollediig dicht en het laatste kwart is de compressie.
Voor verbranden is er bij 3000 toeren dus maar 1/4 van 0,02 seconde beschikbaar dat is dus 0,005 seconde
bij 6000 toeren ( en dat haalt een solex toch niet heb je dus maar de helft en dat is 0,0025 seconde.

Zie je meteen dat Jan Vennix de spijker op zijn kop slaat.

Als je dan met 6 mm voorontsteking gaat werken weet de zuiger echt niet meer welke kant hij op moet, het liefste gaat hij dan terug uit
Zorg dus dat je motortje perfect voor elkaar is om deze sprintprestatie in die flits van een seconde te voltooien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jasper123


Zekerweten dat ik goed gemeten heb. Ik twijfel alleen over het tekentje op het vliegwiel van het onstekingstijdstip (zelf er op getekend).

Maar precies op het tijdstip waar het lampje brand, wil ik ook aftekenen. Kortom een heele preciese aftekening van het ontstekingtijdstip krijg ik nooit! Iemand tips om het wel precies voor elkaar te krijgen???

@vennix; Ik hoor heel wat anderen die zeggen dat je je ontsteking tot 6mm voor het BDP kan afstellen, om meer trekkracht te produceren. Toch loopt m'n solex beter op 4/5mm dan op 1/2mm. Hoe kan dat dan? (Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of de onsteking daar zit, zie bovenstaand verhaal. Overigens denk ik wel dat het verschil minimaal is. 2cm op het vliegwiel is 1mm verschuiving van de zuiger, zeker aan de top van de cilinder.)

Ik hoop dat jullie m'n verhalen snappen. Naar mate het topic groter word, worden de vragen en antwoorden steeds complexer...



Aftekenen is Heeel makkelijk, je begint met een streep op je vliegwiel te zetten ( liefst ergens bovenop als hij in BDP staat) maar echt belangrijk is dit NIET.
gebruik het liefst een witte (verf)viltstift.
Als de streep droog is start je de motor, dan belicht je met de stroboscoop je vliegwiel en dat staat dan stil( voor je OGEN dan tenminste, NIET aankomen) ook de streep staat stil.
je zet dan tegenover de streep een andere streep op je carter en klaar!!

Dan controleer je via je bougiegat de positie van je zuiger en meet DAAR dan die 2 mm die de zuiger weer naar beneden moet, en wel vanaf BDP TEGEN de klok indraaien DAT is de maat.

Ik krijg sterk de indruk dat je maten in mm's opgeeft over de omtrek van je vliegwiel ( dus tussen twee strepen of wat dan ook) dat is NIET de maat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Ok, bedankt joan!
Nu snap ik ook de werking van die stroboscoop.

Ik heb het vliegwiel afgetekend met tipp-ex. Met behulp van de strobo, ook een streepje op het carter. Vliegwiel eraf gehaald, zuiger 1,5mm voor het BDP gezet. En daarna het vliegwiel gemonteerd op de streepjes.

Solex loopt nu velen beter! trekkracht is ook veel beter.
In de stationair ook veel lagere toeren, nu ontkoppeld de koppeling ook helemaal!!!
Als de solex goed op toeren komt loopt hij tegen de 32!
Yeahh, bedankt heeeren.

Ik ga nog even een rondje toeren!
groetjes

Last edited by Jasper123; 21/09/09 06:54 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Mooi toch zo een forum ! Je blijft leren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
mooi resultaat! en dat zonder te vijlen aan poorten of zuigers, en zo hoort het ook!
mocht je echt een opvoerfanaat zijn, dan heb je nu in elk geval een goede basis.

maar als je het aan mij vraagt: blijf er lekker van af! 32 km/u is de mooiste snelheid om te rijden en ook een beetje van de omgeving te genieten. ga je harder, dan moet je je meer op de weg concentreren, en dat uitzicht stelt niet veel voor. koop daar maar een motor voor.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Zeker mooi resultaat! ik ben er zeer tevreden over.

Als het motortje na 3/4 minuutjes lekker warm is loopt hij best goed.

Toch heb ik het idee dat er aan trekkracht echt nog wat gedaan kan worden. Als ik stil sta voor het stoplicht en weer weg trek, dan duurt het lang voordat het motortje weer op toeren komt.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
zo heb ik er ook een paar. tijdens de toertochten die ik organiseer, geef ik altijd de gouden tip:
"effe meetrappen" laugh
maar het is natuurlijk het fijnste als je genoeg power hebt om snel weg te komen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jasper123
Zeker mooi resultaat! ik ben er zeer tevreden over.

Als het motortje na 3/4 minuutjes lekker warm is loopt hij best goed.

Toch heb ik het idee dat er aan trekkracht echt nog wat gedaan kan worden. Als ik stil sta voor het stoplicht en weer weg trek, dan duurt het lang voordat het motortje weer op toeren komt.


Hoe zwaar ben je ??

En de koppeling is een startHULP met de nadruk op HULP, gewoon lekker meetrappen tot een snelheid van een km of 10
Vaak helpt het al om even een kort duwtje te geven.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
J
Jasper123
Unregistered
Jasper123
Unregistered
J
Ik weeg 60 kilo..

Nieuwe bougie en bougiekabel binnen gekregen. Die ga ik even monteren. Ook nieuwe zuigerveerringen, ik had het idee dat de vorige niet goed meer terug veerde...

Ik kijk het even aan deze week of ik echt nog harder wil gaan, of dat ik het zo laat.

Ik heb veel geleerd van dit topic. Idereen bedankt voor de reacties! Wat mij betreft slotje.



p.s Jammer dat het weer langzamerhand minder wordt. Ik hoop jullie volgendjaar een te spreken bij een van de toertochten!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jasper123

p.s Jammer dat het weer langzamerhand minder wordt. Ik hoop jullie volgendjaar een te spreken bij een van de toertochten!


Ik rijd dagelijks op de motor heen en weer naar mijn werk en ik merk er niets van dat het weer langszamerhand minder wordt.
Het is al wel wat meer donker.
En daar heeft Jan Vennix weer een antwoord op, kijk maar naar de topic over de lampjes


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 189 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.063s Queries: 99 (0.022s) Memory: 1.2976 MB (Peak: 1.7495 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-08 21:23:56 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS