Vandaag met de achterremmen bezig gehouden. Het frame moet (nog) versterkt worden en dat merk je meteen. Ik ga denk ik een verbindgingsplaat maken tussen links en rechts en de u profielen worden 'geboxed'
Vandaag met de achterremmen bezig gehouden. Het frame moet (nog) versterkt worden en dat merk je meteen. Ik ga denk ik een verbindgingsplaat maken tussen links en rechts en de u profielen worden 'geboxed'
….voor zover ik weet hebben ze voor deze remmen standaard ook een "hoefijzer" die de remmen onderling verbindt , net zoals dat "hoefijzer" dat standaard komt bij de solex voor rem en waar ze dan ook maar meteen het spatbord aan hangen ( niet bij die "'hoefijzers" die bij de remmen komen )
Dat klopt Joan, de bracket die ik gebruik worden bij trial bikes oa gebruikt. Met de beugels die jij bedoelt kan je de set 1 op 1 stappen met de originele remmen van veel fietsen.
Edit: Dit bedoel je. Ik heb de originele onderdelen nog liggen dus kan kijken ik daar iets mee kan maken.
Ja daar heb je een puntlas apparaat voor nodig. zie je die twee doordrukken, daar stuitert hij mee op de plek waar hij moet komen, met een puntlas apparaat gaat dat dan daar op de contactplaats gloeien en smelt hij vast. Ook moet de bout die erin komt wel van de goede kant komen anders trek je de moer weer los
Om de originele standaard te kunnen blijven gebruiken samen met de gisteren gemaakte versteviging plat(mal) moest er een verhoging komen om plaats te maken om de 3 mm dikke standaard vrij te kunnen bewegen. Voor de eerste keer wat model in een plaatje metaal aan te brengen vind ik het niet zo verkeerd en het werkt ook nog.
Nu moet de mal omgezet worden naar ijzer en de verhogen mee genomen worden..echter heb ik maar 2 plaatjes ijzer :-( in die maat, dus opzoek naar paatjes ijzer, 200 x 200 x 1/1.5 mm
Een vraagje over die ontluchtingsnippels.Deze nippels sluiten af als ze vast gedraaid worden.Bij lossen komt er vloeistof uit (nodig voor ontluchten) maar dan zit de nippel niet vast en loopt er ook brandstof langs de schroedraad weg. Hoe zie jij dit of zie ik het fout? Groetjes en fijn weekend.Kok18 (Cor)
Deze nippels moeten op maak gemaakt worden die kan je niet zo monteren. Dus lengte schroefdraad inkorten en misschien een randje eraan dat in het pompje valt en dus meteen afsluit..al weet ik niet of dat mogelijk is.
Deze nippels moeten op maak gemaakt worden die kan je niet zo monteren. Dus lengte schroefdraad inkorten en misschien een randje eraan dat in het pompje valt en dus meteen afsluit..al weet ik niet of dat mogelijk is.
als je de kopse kant netjes afwerkt kan hij daar op afdichten, doen de leidingen ook. let wel op dat het uiteinde een stuk GEEN draad mag hebben want in de pompjes loopt het draad ook niet tot het einde door en dan zou je de bodem niet halen
Ja,dat zou kunnen,op maat afzagen en koperen ring(en) gebruiken die de borst met het huis afdicht. De nippel staat altijd open en de draad dicht af op de koperen ring(en). Succes! Met vr.grt Kok18(Cor)
Ik heb ze gekocht om te testen, als het niet werkt is het jammer en leuk geprobeerd.
Net zoals vandaag.. Geprobeerd wat metaal te buigen en ik kreeg het niet naar mijn zin, dus maar meteen wat anders gaan verzinnen en materiaal besteld.
Ik heb ze gekocht om te testen, als het niet werkt is het jammer en leuk geprobeerd.
Net zoals vandaag.. Geprobeerd wat metaal te buigen en ik kreeg het niet naar mijn zin, dus maar meteen wat anders gaan verzinnen en materiaal besteld.
soms heb je de vlam nodig om OF zacht te gloeien wat je hard heb gebogen OF om materiaal te "stuiken" , lokaal heet maken zet het uit tot een bolletje, dan met licht hamertje de bol plat slaan alsof je aan het klinken ben, Bij afkoelen krimpt het dan de hoek om of net waar je het hebben wilt ( OEFENEN)
Ik weet dat ik het me meteen moeilijk heb gemaakt, maar tot op heel klein stukje na ging het goed. Misschien ligt het ook aan het materiaal en de dikte.. Dit is koud gewalst 1.5 mm dik. Misschien beter (voor mij) om , als ik het nog eens wil proberen, automaat te gebruiken.
Nieuw metaal ik onderweg dus verwacht morgen weer verder te kunnen met dit onderdeel.
Aangezien ik blindklinkmoeren wil gaan gebruiken was ik opzoek vaan een tang, deze heb je vanaf een euro of 30. Voor de 40 moeren die ik waarschijnlijk ga aanknijpen en omdat het toch vakantie is, heb ik zelf maar iets bedacht. Kosten?? een oude steek/ring sleutel, klein lagertje, 2 grote ringen gat 4mm, inbusbout(slechte keuze moet vervangen worden) en 2 kartel ringen gat 4mm.
Vandaag is ook het bestelde betaal gearriveerd vanuit Leeuwarden, super service!
Ik twijfel nog tussen deze delen aan elkaar te schroeven of te lassen. Nadeel is dat het framenummer erachter zit, dus moet er minimaal een gleuf in komen dat het nummer te zien is.
Daar had ik hem voor kunnen gebruiken, maar heb geen doel ermee. Ik wilde 2 grote platen op die plaats, echter heb je dan 2 messen mocht je ooit vallen die stukken van je lichaam af kunnen snijden. Daarom toch maar dicht gemaakt.
Het wordt gelast door een kennis van mij die al vele jaren schades repareerd en thuis diverse wagens heeft gerestaureerd, daar heb ik heel veel vertrouwen in.
Al een tijdje opzoek naar een passende hendel/lever om de decompressie te kunnen bedienen, nu 1 gevonden die gebruikt wordt icm MTB voorvorken. Je kunt de hedel vergrendelen (dan is de decompressie geopend) druk je op een knopje dan sluit de decompressie en hopelijk start de motor dan.
Ik weet niet of dit werkt, maar hier een filmpje van de voorrem/wiel
filmpje werkt. Wel jammer dat je een smal balhoofd hebt en geen breed balhoofd, je ziet dat aan het feit dat de ophanghaken voor het blok OP de poten zitten en niet aan de binnenkant hangen . Heel goed opletten dat de ophang haken vast zitten aan de vork, dit is een heel zwak gemaakte constructie
Joan, smal is 24 inch, breed 23 inch toch? Ik heb een 24 inch frame. Bedankt voor de tip, die beugels moeten dus mee genomen worden bij het lassen.Inderdaad
Vandaag het achterwiel gespaakt dus die staat ook al klaar. Deze week hopelijk tijd vinden om nog wat ijzer passend te maken voor de voorvork. Dan is hij gereed om naar mijn kennis te brengen voor wat las werk.
De voorvork is ook gereed incl montagepunten voor de spatbord beugels. Naaf verlenger heb ik verwijderd en heb het (tijdelijk) anders gemaakt, nu nog opzoek naar een goede stuurpen 22.2 - 28.6 mm. Vandaag ook een balhoofdenset van een vespa besteld.
Voor de geïnteresseerde.. we gaan vrolijk verder ..
Weer wat vooruit gang in het project, het vordert al goed. Vandaag nieuwe BMX crankstel en tandwiel gekocht en een proef fitting gedaan. Aan beide kanten hebben de cranken evenveel ruimte. Verder nog spatbordbeugels gemaakt en een foto van de wielen.
met een sisser Mark :-) of bedoel je het eindresultaat?
Ik ben zelf ook erg benieuwd als alles gemaakt kan worden zoals ik heb bedacht en naar het totaal plaatje van het fiets gedeelte.
Het motor verhaal is weer een ander hoofdstuk. Ik heb wel iets bedacht maar wat betreft motoren weet ik helemaal niets. Ja, zal er best 1 in elkaar kunnen schroeven en dan...
Tot nu toe beleef ik er veel lol aan en dat was ook het doel.
Het doel wat er nog even tussendoor is gekomen is iets lastiger.... maar daar later meer over (kan nog wel een aantal maanden duren)
Als het goed is komt dit weekend de eerste ontsteek carter en kan er getest worden.
Verder vandaag wat aluminium ontvangen om wat te gaan maken voor om de motor. We zien wel of het iets wordt, anders is het leuk geprobeerd maar helaas..
Het proto type van de ontsteek carter is gearriveerd en wordt op dit moment gepast en getest. Vliegwiel is aangepast aan de diameter van de krukas en verzwaringsplaat is ook klaar.
probleem met de decompressieklep is dat ze gekozen hebben voor een 14 mm bougie EN om die in het midden te zetten dat brengt de bougie zo ver naar achteren dat er eigenlijk geen plek meer is voor de DECO ik weet dat in ieder geval 1 partij dit opgelost heeft door de DECO iets schuin te zetten. Met een vrijloopkoppeling systeem heb je vaak geen deco nodig want met een goede rol en dat éénweg lager van het systeem druk je hem wel door de compressie heen, hoewel dat OOK weer afhangt van het vliegwiel dat je gebruikt dat moet wel voldoende zwaar zijn om mee te helpen . Dus kans van slagen om hem aan te krijgen hangt van veel factoren af ( ook als het nat is wat weer extra compliceert)
Morgen ga ik met mijn ontsteking passen en testen. Dan gaan we meteen een boormal maken voor de 6 gaten voor montage. Daarna is hij klaar voor ' productie '
Morgen ga ik met mijn ontsteking passen en testen. Dan gaan we meteen een boormal maken voor de 6 gaten voor montage. Daarna is hij klaar voor ' productie '
Ja zo een boormal heb ik ook, maar dan voor andere doeleinden, project 2021
Ja en dat voor 26 euro... Ik had al een beetje rond gekeken en had er diverse gezien. Vandaag was ik bij een bedrijfje voor iets anders en daar stond deze.. meteen meegenomen dus
Gisteren mijn ontsteking gepast op de grondplaat en deze past perfect. PVL heeft de grondplaat aangepast waardoor oudere type's niet meer passen. De ontsteek grondplaat wordt zo aangepast dat beide type's passen. Tevens een RVS verzwaringsplaat gemaakt, welk je nodig hebt om het gewicht van het vliegwiel te vergroten.
Toch maar besloten om het meteen goed te doen en in ga een kop bij Jouke of Marcel bestellen. Als ik goed naar de foto's kijk zijn beide precies hetzelfde?!
Dank je. Natuurlijk gaan we vrolijk verder. Morgen ga ik de laatste restjes van het frame af maken en dan is hij klaar om gelast te worden. Helaas een verkeerd artikel geleverd gekregen , maar het goede deel is onderweg.
Edit: vandaag gaat door omstandigheden ook niet door.
van zo een stuur ga je een heel kromme rug krijgen want een solex is qua frame al erg kort dus moet je je dan super opvouwen OF je maakt een zadel op de bagagedrager ( word hij instabiel alle gewicht achter) OF je zorgt voor een heel lang uitsteeksel aan je stuurpen naar voren om je stuurbeugel aan te monteren, dat had je voor racefietsframes ook al, stuurpennen met verschillende lengtes uitsteeksel om de configuratie perfect pas te maken aan de renner.
Dit stuur komt van een fiets waar ik misschien een fixie van ga maken. Ik wel foto's gezien van een 'Gordini' Solex en daar hadden ze ook een soort gelijk stuur gemonteerd.
Deze week weer wat gedaan aan het frame. De dwarsliggers (letterlijk en figuurlijk) zijn weer recht en meteen bekeken hoe ze recht gemonteerd blijven straks. Alhoewel dat profiel straks niet meer zoveel kan bewegen dan normaal.
Volgens mij ben ik bijna klaar met de voorbereidingen.
Deze week weer wat gedaan aan het frame. De dwarsliggers (letterlijk en figuurlijk) zijn weer recht en meteen bekeken hoe ze recht gemonteerd blijven straks. Alhoewel dat profiel straks niet meer zoveel kan bewegen dan normaal.
Volgens mij ben ik bijna klaar met de voorbereidingen.
ze horen geknikt ( als het tenminste om de "langs" liggers gaat )
Ik zal het wel gemist hebben, maaaaarrrrr… wat staat er eigenlijk op het logo. Ik lees: Anlex. Ohh, er staat Antex op, ik zie het nu bij de title staan.
Ja dat klopt Antex. Ik wilde mijn Solex een eigen naam geven. Antex is een combinatie van mijn naam en Solex. Op mijn werk heb ik veel met buitenlanders te doen en die hebben problemen met het uitspreken van mijn naam. Ooit heb ik tegen een Amerikaan gezegd : noem mij maar Ant one , of te wel mier 1. Sinds dien kunnen ze mijn naam goed uitspreken Vandaar ook de mierenkop.
Ik heb niet veel gedaan, zelfs het logo heb ik niet gemaakt.. wel bedacht. Het logo is een bestand zodat er van alles mee kan doen en in elke afmeting.
Hij is bezig met de ontsteek carter (CNC) , vliegwiel verzwaarplaat en vliegwielen aan te passen. Cnc programma is al gereed, alleen de tijd nu dus. Bedankt voor je aanbod.