NEEEEEEEE, de draad van de ...(hoe noemt dat ding eigenlijk :)) is overgedraaid .... zie foto. wat nu ?? Nieuwe krukas ? nieuwe draad trekken ? Wie heeft hier goed raad?
Draad van het big-end Of van de moer? Draad is M10x1, vrij gangbaar dus, fietswielen asdraad. Misschien helpt een keer overtappen, of een nieuwe moer, die is wel te krijgen. Voorzichtig vastzetten daarna en borgen met loctite en borgplaatje. Succes
Draad van het big-end Of van de moer? Draad is M10x1, vrij gangbaar dus, fietswielen asdraad. ia andere draad lijkt wel heel erg op M10 x 1 meet fietsdraad maar eens na, 9 mm en een beetje dan helpt overtappen inderdaad omdat die draad ondermaats is ten opzichte van M10, maar vind maar eens een snijplaat , je kunt wel proberen er een moer op te wurgen maar dat werkt maar 1 keer Misschien helpt een keer overtappen, of een nieuwe moer, die is wel te krijgen. Voorzichtig vastzetten daarna en borgen met loctite en borgplaatje. Succes
alternatief is een boormal te maken zodat je netjes in het midden een gat van 4,2 mm boort en dan M5 in de big end ( eerst inkorten) tappen en geheel vast zetten met een M5 bout met verzonken kop en een carrosserie ring
Dank voor het advies Ik ga eerst proberen een nieuwe draad erop te trekken en hem zo vast te krijgen Mocht dat niet lukken dan ga ik voor de tap. En daarna voor Joan zijn oplossing
Ik vraag me af ... Ik heb dat precies nogal vaak voor in het leven dat ik bouten over draai. Doen jullie dat met momentsleutels of op een bepaald gevoel ? Wanneer is vast vast eigenlijk? Zodat hij niet gaat lekken natuurlijk. Is dat metaalmoeheid of te veel kracht ?
Te veel kracht. Je bent te sterk. Die moer zet ik met 40Nm vast. (35 geloof ik voorgeschreven) Dat bereik je zo hoor die 40. Je draad is er echt wel geweest hoor. Tip van Joan opvolgen, voor dat je het erger maakt.
Draad van het big-end Of van de moer? Draad is M10x1, vrij gangbaar dus, fietswielen asdraad. ia andere draad lijkt wel heel erg op M10 x 1 meet fietsdraad maar eens na, 9 mm en een beetje dan helpt overtappen inderdaad omdat die draad ondermaats is ten opzichte van M10, maar vind maar eens een snijplaat https://www.hbm-machines.com/produc...nijplaten/volkel-snijplaat-metrisch-fijn , je kunt wel proberen er een moer op te wurgen maar dat werkt maar 1 keer Misschien helpt een keer overtappen, of een nieuwe moer, die is wel te krijgen. Voorzichtig vastzetten daarna en borgen met loctite en borgplaatje. Succes
alternatief is een boormal te maken zodat je netjes in het midden een gat van 4,2 mm boort en dan M5 in de big end ( eerst inkorten) tappen en geheel vast zetten met een M5 bout met verzonken kop en een carrosserie ring
De bijbehorende tap hebben ze ook https://www.hbm-machines.com/produc...nijplaten/volkel-snijplaat-metrisch-fijn . Dit bij elkaar opgeteld , tap en snijplaat, is wel een aardige investering voor eenmalig gebruik. Het bovenstaande, boren en tappen van M5 is de goedkoopste oplossing maar je moet wel nauwkeurig kunnen werken en het juiste gereedschap hebben.
Draad van het big-end Of van de moer? Draad is M10x1, vrij gangbaar dus, fietswielen asdraad. ia andere draad lijkt wel heel erg op M10 x 1 meet fietsdraad maar eens na, 9 mm en een beetje dan helpt overtappen inderdaad omdat die draad ondermaats is ten opzichte van M10, maar vind maar eens een snijplaat https://www.hbm-machines.com/produc...nijplaten/volkel-snijplaat-metrisch-fijn nee M10x1 is makkelijk te vinden het gaat juist om die ondermaatse fietsmaat om daarmee een wielasmoer te kunnen gebruiken , je kunt wel proberen er een moer op te wurgen maar dat werkt maar 1 keer Misschien helpt een keer overtappen, of een nieuwe moer, die is wel te krijgen. Voorzichtig vastzetten daarna en borgen met loctite en borgplaatje. Succes
alternatief is een boormal te maken zodat je netjes in het midden een gat van 4,2 mm boort en dan M5 in de big end ( eerst inkorten) tappen en geheel vast zetten met een M5 bout met verzonken kop en een carrosserie ring
De bijbehorende tap hebben ze ook https://www.hbm-machines.com/produc...nijplaten/volkel-snijplaat-metrisch-fijn . Dit bij elkaar opgeteld , tap en snijplaat, is wel een aardige investering voor eenmalig gebruik. Het bovenstaande, boren en tappen van M5 is de goedkoopste oplossing maar je moet wel nauwkeurig kunnen werken en het juiste gereedschap hebben.
Dank voor het advies Ik ga eerst proberen een nieuwe draad erop te trekken en hem zo vast te krijgen Mocht dat niet lukken dan ga ik voor de tap. En daarna voor Joan zijn oplossing
Ik vraag me af ... Ik heb dat precies nogal vaak voor in het leven dat ik bouten over draai. Doen jullie dat met momentsleutels of op een bepaald gevoel ? Wanneer is vast vast eigenlijk? Zodat hij niet gaat lekken natuurlijk. Is dat metaalmoeheid of te veel kracht ?
Je hebt korte sleuteltjes, die helpen enorm. Vaak kom je daarmee ook nog beter bij de moertjes of boutjes. Ik heb deze hele handige zelfgemaakt, en als ome Henk komt is dat de enige sleutel 9 die in de kist ligt
Ja dat kan ook, maar dan de krukas eruit halen, op de draaibank op maat afdraaien en een M7 denk ik erop.
Moet je een aardige draaibank hebben volgens mij wil je het excentriek centrisch kunnen krijgen. Ik zie het nog maar niet zo 1 2 3 gebeuren. Met een doorlaat van 30 mm waarmee je vaak al een heel behoorlijke draaibank hebt.
Als je jezelf niet vertrouwd kies dan voor een moment sleutel.
Nou ik vertrouw me wel voor 100% maar die teveel aan kracht tja eens gebroken kan ik niet terug ... Dat gaat dan van ...ok vast ... hmm neen toch nog een beetje .... hmm nee nog een tikje verder .... KNAK ??? nou moe
Bougie heb ik al geleerd dat ik die vast draai en dan eraf blijf ===> Ooit een post van Joan gelezen waar hij aangeeft dat die rand heel snel vervormd en dan de cylinder lek is.
Nou ja ... ik heb weer wat te doen. Ik ga me toch een helpende hand zoeken hier ergens in de buurt vrees ik. Ik heb wat schrik om een draad erin te tappen omdat daar reeds een gleuf in is en het dan mss wat zwak gaat worden. Dus toch eerst even proberen met draad hertrekken en dan een nieuwe moer erop proberen vast te krijgen.
Dank voor het advies Ik ga eerst proberen een nieuwe draad erop te trekken en hem zo vast te krijgen Mocht dat niet lukken dan ga ik voor de tap. En daarna voor Joan zijn oplossing
Ik vraag me af ... Ik heb dat precies nogal vaak voor in het leven dat ik bouten over draai. Doen jullie dat met momentsleutels of op een bepaald gevoel ? Wanneer is vast vast eigenlijk? Zodat hij niet gaat lekken natuurlijk. Is dat metaalmoeheid of te veel kracht ?
Je hebt korte sleuteltjes, die helpen enorm. Vaak kom je daarmee ook nog beter bij de moertjes of boutjes. Ik heb deze hele handige zelfgemaakt, en als ome Henk komt is dat de enige sleutel 9 die in de kist ligt
Oh OH OH Men zegt dat het nooit went als je samen met een "hoarder" bent.
Je mag het niet zeggen! Dat is stout. Maar waar je soms meer van je spullen dan van je vrouw ...
Maar wat ben ik dan hartstikke blij als ik ergens in een doos Dat ding vindt waarvan ik vroeger voor bijhouden koos.
Ja een mens wordt er lyrisch van
Ik heb me een originele moer gevonden met de juiste draad en de defecte draad netjes hersneden. En ja hoor het past en gaat vast. Sterker nog ik heb zelfs een originele borgring voor die moer We kunnen weer verder.
Maar doe ik er nu locktite op ? En zo ja dewelke ?
hangt van de loctite af. "Nut seal" zet de boel niet echt muurvast maar vult het draad lekker, zeker nu er al aan gesneden is. Dat kan passingroest ( roesten door tegen elkaar rammelen van metalen delen) voorkomen
hangt van de loctite af. "Nut seal" zet de boel niet echt muurvast maar vult het draad lekker, zeker nu er al aan gesneden is. Dat kan passingroest ( roesten door tegen elkaar rammelen van metalen delen) voorkomen
Ik ga toch zowel de borgring als de loctite erop zetten.