|
Joined: Dec 2016
Posts: 50
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2016
Posts: 50 |
Beste forum leden,
Betreft Solex oto van der heem.
Vorige week ben ik een week lang per Solex heerlijk naar mijn werk gereden tot dat er op een dag geen brandstof meer inzat (oeps vergeten te tanken).
Uiteindelijk bij een tank station getankt en na meerdere startpogingen wou de Solex nog niet aan de praat. Uiteindelijk thuis geraakt en onderzoek gestart.
Brandstof tank zat vol met gruis (vuil van jaren!) dus tank leeg gepomp en verwijderd en schoongemaakt. Vervolgens pomp plaatje verwijderd zat vol met gruis. Carburateur verwijderd leiding door gespoten met lucht Carburateur door geblazen (zit hier ook een filter in? Cilinder lekte iets of wat dus verwijderd en koolaanslag verwijderd uit kop en poorten. Carter pakking vervangen Decompressie klepje verwijderd en schoongemaakt klep + zitting (afstand stifje moer opgemeten vooraf demontage)
Cilinder terug geplaatst met nieuwe pakkingen. Spruitstuk terug geplaatst met nieuwe pakking Carburateur terug geplaatst Decompressie klepje terug gemonteerd en terug afgesteld op oudere afstand. Tankje terug en gevuld met brandstof.
De Solex slaat wel aan maar rijdt enkel met choke vol aan, vooraf alle ellende kon ik hem gelijk na starten verzetten.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Ik hoor graag van jullie.
Mvg,
Erik
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Decompressie klep terug afstellen op zelfde plek als voorheen echter nu zonder eventuele koolafzetting kan nu zorgen dat hij nu niet meer goed sluit.
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Jul 2008
Posts: 253 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2008
Posts: 253 Likes: 1 |
sproeier verstopt misschien
|
|
|
|
Joined: Dec 2016
Posts: 50
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2016
Posts: 50 |
Is er een bepaalde richtlijn hoe dat je deze afsteld? Of gewoon iets strakker zetten nog? Hoewel ik persoonlijk denk dat het niet aan de decompressie klep ligt.
Met vriendelijke groet/Best regards, Erik van Maldegem "Gank is alles en remmen is angst"
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Komt er brandstof door de retourleiding?
|
|
|
|
Joined: Dec 2016
Posts: 50
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2016
Posts: 50 |
Daar heb ik eerlijk gezegd niet opgelet tijdens de proefrit, stel er stroomd geen brandstof door wat zou hier dan de oorzaak van zijn? En zit er een filter in de carburateur? Of enkel eentje in de tank en pompje?
Last edited by Erikvanmal; 25/02/17 12:00 AM.
Met vriendelijke groet/Best regards, Erik van Maldegem "Gank is alles en remmen is angst"
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Of er een filter in de carburateur zit hangt af van het bouwjaar.
de oudere modellen hebben een kort leidinkje van opzij uit de tank naar een pompje met afschroefbaar dekseltje waarachter een rond schijffiltertje zit. Dit tankje heeft onderop een afschroefbare,holle dop die ook vol met vuil kan zitten. Draai je de dop eraf dan hoort er een filtertje op het uiteinde van het leidinkje te zitten. Vanaf de pomp(meestal) een koperen leidinkje die een paar centimeter in de carburateur steekt en heeft een afdichting met een kunststof tonnetje(knelring). De carburateur heeft een dunne retouraansluiting.
De latere modellen hebben een leiding op de zijkant, onderin de tank geschroefd waarachter een filter zit en is zichtbaar door de vulopening. Een pompje zonder afschroefbaar deksel, geen tonnetjes op de leidingen. Achter de leidingwartel van de carburateur zit ook een kunststof filter, van hetzelfde soort als die in de tank. De carburateur heeft een dikke retouraansluiting.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Dec 2016
Posts: 50
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2016
Posts: 50 |
Ik heb het oude type dan dus vandaar dat ik geen filter ben tegen gekomen in de carburateur, het filter in de tank kreeg ik er niet uit de schroefdraad hiervan is dol (vorige eigenaar) ik heb deze afgeseald van buitenaf met tank care. Filter kan ik zien zitten met zaklamp en is weer netjes schoon.
Zijn de sproeiers verwijderbaar want ik vermoed dat daar nog vuil schuilt omdat hij enkel op chocke rijdt en dus met amper lucht wil rijden dus amper brandstof.
Wel leuk dit goed voor je Solex kennis op te peppen.
Met vriendelijke groet/Best regards, Erik van Maldegem "Gank is alles en remmen is angst"
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Een sproeier is zo verwijderbaar met sleutel 9, achterop de carburateur. En let op, deze niet te vast aandraaien anders is de doorstroming door de sproeier minder of helemaal weg.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Ik las dat je de spruitstuk pakking vernieuwd had en daarna met choke moet rijden. Zit die pakking goed? Wees er van overtuigd dat je geen valse lucht trekt. Deze kan via vele kanten (lekken) komen.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Ik heb het oude type dan dus vandaar dat ik geen filter ben tegen gekomen in de carburateur, het filter in de tankzit dat filter onderop of aan de zijkant, als het onderop zit dan dient de bout echt uit de tank gehaald te worden want dan zit de duikpijp nu 98% zeker te weten in een laag roestpap en zuigt amper brandstof op, heb al heel veel van deze afdekdoppen met een boor 6 uit moeten baggeren kreeg ik er niet uit de schroefdraad hiervan is dol (vorige eigenaar) ik heb deze afgeseald van buitenaf met tank care. Filter kan ik zien zitten met zaklamp en is weer netjes schoon.
Zijn de sproeiers verwijderbaar want ik vermoed dat daar nog vuil schuilt omdat hij enkel op chocke rijdt en dus met amper lucht wil rijden dus amper brandstof.
Wel leuk dit goed voor je Solex kennis op te peppen.
[b][/b] als de dop onderin "dol" is dan is dat meestal niet de dop zelf maar het messing stuk dat aan de tank moet vast zitten, aan twee tegenover elkaar liggende plekken netjes een platte kant maken dat er een steeksleutel op past en dan met eeen dop 14 de afdek dop losmaken, daarna voorzicht met S39 het tankstuk weer aan de tank solderen zilversoldeer is nog beter, koper soldeer(las) niet dan gaat het messing stuk er ook aan dit alles als je dop en aanzuig onderin de tank zit
Last edited by Joan; 25/02/17 12:28 PM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Dec 2016
Posts: 50
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2016
Posts: 50 |
Ik heb vanmiddag even gereden en wat remreiniger op het spruitstuk gespoten en dan liep tie wel dus vermoed inderdaad valse lucht. Ga zo ie zo even carburateur sproeier schoonmaken en vloeibare pakking aan spruitstukpakking.
Met vriendelijke groet/Best regards, Erik van Maldegem "Gank is alles en remmen is angst"
|
|
|
|
Joined: Dec 2016
Posts: 50
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2016
Posts: 50 |
Joan ik zal je brandstof tandje even checken en je tip opvolgen.
Bedankt je hoort er van.
Mvg,
Met vriendelijke groet/Best regards, Erik van Maldegem "Gank is alles en remmen is angst"
|
|
|
|
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094 |
Al gekeken naar de luchtbypass van de carburateur?
"Toeren, Trappen, Trimmen"
|
|
|
|
Joined: Dec 2016
Posts: 50
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2016
Posts: 50 |
De Solex doet het weer, de moer die de carburateur verbind met spruitstuk zat niet goed vast waardoor hij valse lucht trok. Loopt weer prachtig en soepel.
Bedankt voor mee denken en een fijn weekend.
Met vriendelijke groet/Best regards, Erik van Maldegem "Gank is alles en remmen is angst"
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Kijk opgelost. Je weet ook dat daar ook een kunstof knelring zit?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
0 members (),
101
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|