Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Beste forum leden. Ff voorstellen. Ik ben Jim. Ik ben 75 jr. sinds kort heb ik een Solex 1400, tenminste dat denk ik. Heb wat dingetjes moeten doe voordat hij liep. Alleen "maar" 15km/h. Misschien is het wel normaal. Qua brommers waar ik vroeger aan gewerkt heb is dit een byzondere. Ik weet er geen raad mee. Ik durf ook niet zomaar aan in/uilaat en spoelpoorten te fraisen. Ik hoop dat ik van jullie ervaring gebruik kan maken. De kamzuiger is vroeger al een moeilijk ding geweest. Misschien kan ik het probleem vermijden door een vlakke zuiger en cilinder van een 3800 b.v te monteren? Wie weet raad?
Alvast bedankt.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik werk in Dilsen, als je wilt kom ik het een keer bekijken.
Laat de frees maar liggen, 15 km/u is te langzaam, eerst zien wat er werkelijk aan de hand is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Dat is nog een end van mij af. Ik vind het nu ook nog te koud voor sleutelwerk.. ik wil eigenlijk gegevens verzamelen en als het wat warmer wordt mijn plan trekken. Misschien kun je me wel al vertellen of een cilinder en platte zuiger op de 1400 past en te gebruiken
Alvast

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Jim
Dat is nog een end van mij af. Ik vind het nu ook nog te koud voor sleutelwerk.. ik wil eigenlijk gegevens verzamelen en als het wat warmer wordt mijn plan trekken. Misschien kun je me wel al vertellen of een cilinder en platte zuiger op de 1400 past en te gebruiken
Alvast


Ik woon in Roermond, ligt op de route.
Cilinder kun je gewoon door een moderne vervangen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Bedankt John. Met dat laatste stel je me gerust, mocht ik de origine cilinder verknoeien haha.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een kamzuigermotor kan onder normale omstandigheden minimaal de 25km/uur halen.
Hier nog een enkele punje wat een oorzaak kan zijn voor de lage snelheid :

Als de snelheid veel lager is kan het zijn dat er veel slijtage aan zuiger(veren) en cilinder is dat hierdoor de compressie laag is.

Wat ook een oorzaak kan zijn is dat de uitlaatpoort, spruitstuk en uitlaat zelf dicht zitten door koolafzetting.

Mocht de cilinder en zuiger vervangen worden, vervang dan ook de kop voor een uitvoering met vlakke zuiger.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Bedankt voor de tip. Ik heb de zuigerveren in de cilinder gedaan. Het slot (tussen deuiteinden van de veer is ong 0,5 mm. Dus dat kan het niet zijndenk ik. Ga nog kijken of de zuiger zwemt. De uitlaatdemper 2 schotten met een gat erin, 1 schot afgedicht. Geen verandering.

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Met het warmere weer nog ff naar de solex gekeken. De zuiger is prima. Veren ook. Van de band af maakt hij flink toeren en na gas minderen weer gas geven is hij ook weer snel op toeren. Ik denk dat ik moet afvallen. 88 kg is teveel voor hem. Is een 3800 krachtiger? Kan ik nog meer vermogen uit deze kamzuiger solex persen. Ben er ook achter gekomen dat als ik het filterdeksel te vast aandraai ook de decompresseur word geactveerd. Zal daar iets op moeten vinden

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
88kg is niet teveel hoor. Ik ben zwaarder. Idd, goed en zeker weten dat de decompresseur goed werkt. Klepje moet goed afsluiten, anders verlies je zeker vermogen. Het beste is. Kopje eraf en klepje inslijpen/inschuren met kleppasta.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Bedankt Alfons. Was ik al van plan. Weet je of ik de ontsteking iets vroeger kan zetten. Dat scheelt ook. Staat nu precies op het merkteken. Ik wil het een zo'n 3 mm vroeger zetten

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Jim
Bedankt Alfons. Was ik al van plan. Weet je of ik de ontsteking iets vroeger kan zetten. Dat scheelt ook. Staat nu precies op het merkteken. Ik wil het een zo'n 3 mm vroeger zetten


Kun je zeker, contactpunten iets verder open zetten, checken, klaar.
Hij zal echt niet ineens harder lopen hierdoor, integendeel. Fabrieksafstellingen zijn er niet voor niets. Gewoon aanhouden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
OK. Ik heb in " techniek en sleutelen" dagen gesnuffeld. Veel gelezen over opvoeren. Ook van de kamzuiger, maar tekst is voor mij niet zo duidelijk i.v.m. De termenelogie. Een foto of zelfs een summiere tekening verklaart m.i. véél meer. Zou daar hartstikke lij van worden. Dus heren solex experts maak me blij, s.v.p.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zolang de Solex met berijder niet sneller gaat dan 15km/uur (kamzuiger of niet) heeft opvoeren weinig nut.
Er is iets aan de hand, b.v. een slotspeling op de zuigerveren van 0,5mm is al wat aan de ruime kant en als de zuigerspeling ook wat grote is dan gewenst dan heb je al niet zo'n beste compressie.
Eventuele carter lekkage('s) hebben ook een slechte invloed op het vermogen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Speling in de zuigerveren is naar mijn ervaring prima, immers het is gemeten in koude toestand. Als de motor warm is zal de speling misschien zelfs kritisch worden.Omdat er geen slot op zit denk ik dat het wel kan. De zuiger past in de cilinder als nieuw. Ik zou blij zijn als ik vroeger een tweedehand brommer kocht met zo'n goede cilinder/ zuiger. Ik ben inmiddeld al wat gevorderd. Decompressor afgesteld en ontstkeking 2 mm vroeger. Hij loopt nu ong 25 km. Ga een teller erop zetten.
Continuing story.
Freetz Jim

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Er moet iets aan de hand zijn. Nu staat de ontsteking op 3,8mm.das erg veel. En toch loopt hij beter. Nu de vraag natuurlijk, wat.
Toch een ander eens erbij halen.
Als ik de Amuse (mijn oto) op 3,8mm zou zetten, denk ik dat hij misschien niet loopt. Dus wat is er nu aan de hand.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Hieronder een heel verhaal, ik heb dat ooit eens opgeslagen. De auteurs zijn Jan Vennix en Joan. Doe er je voordeel mee.

Han

Tot ongeveer 40 km. snelheid hoef je maar weinig aan je moter te doen.
Aan de demper helemaal niets ,als deze goed schoon is (ik bedoel aan de binnenkant).
Aan de caburateur helemaal niets.
Aan het luchtfilterhuis de twee toevoer gaten opboren tot acht mm.
Monteer een goed luchtfilter ,wat niet alleen stenen maar ook stofdeeltjes kan tegenhoeden.
De uitlaatpoort aan de bovenkant recht uitfrezen tot een breedte van ongeveer 16 mm. met een radius van R 1,5 mm.
De uitlaatpoort niet hoger maken dan hij al is.
Aan de onderkant van de poort gewoon rond laten en een beetje fatsoeneren naar boven toe.
De bovenkant van de spoelpoorten ongeveer 0,6 tot 1 mm.hoger maken door ze iets schuiner weg te slijpen.
Let hierbij op dat de rechte kant (vertikaal) niet anders gemaakt mag worden (de gassen mogen niet naar de uitlaat gaan)
De boven kant die nu ongeveer 1 mm.hogerligt recht leggen tot over een breedte van 8 tot 9 mm. en zo goed mogelijk aanpassen aan de bestaande situatie.
De spoelpoort moet recht zijn omdat bij het opengaan van de poort meteen de volle breedte beschikbaar moet zijn om een grote aanvangswsnelheid van de spoeling te vekrijgen( de drukverschillen zijn dan nog het grootst)
Onderdruk van het zuigeffect van de uitlaat .
En de overdruk van de cartergassen.
De rest van de spoelpoort is daar niet erg belangrijk,behalve grote oneffenheden (glad maken heeft geen enkele zin b.v.polijsten).De oliefilm maakt alles zo glad als nodig is.
Aan de onderkant de spoelpoorten wat peervormig uit slijpen tot een breedte van 10-11 mm.zodanig dat wanneer de zuiger in de onderte stand staat je door het gat in de zuiger een goede overgang ziet.
De ronde gaten in de zuiger bij de pistonpengat recht uitslijpen over een breedte van 8 mm. en van een radius voorzien van ongeveer 3 mm. d.w.z. dat je nu bijna inhet gat van de zuigerpen uitkomt.
Het inlaat kanaal.
Laat het gat van 8 mm. zo goed mogelijk intact.
Slijp nu vanuit het gat naar de twee hoeken van het ingegoten gat
met een frees of slijpsteen en zorg daarbij dat je de onderkant
( de grote boog)niet raakt dit om later grote problemen te voorkomen.
De rest van het kanaal doet niets ,dus ook niets aan doen dus wat je slijpt moet alleen aan de onderkant aansluiten vanuit het gat van 8 mm. naar de onderkant van de spoelpoort.
En nu komt de grote truuk waar de grootste winst is te halen.
Steek de zuiger in de cilinder met de onderkant ter hoogte van de inlaat poort ,draai de zuiger in de goede stand zoals hij staks gemonteert zal worden en teken nu de breedte van de imlaat af op de zuiger.
Nu gaan we een stuk uit de zuiger halen van 5 mm.diep maar let op niet overal even diep.
De diepte is in het midden 2 mm. minder als aan de zijkanten ,zodanig dat de ronding dezelfde ronding krijgt als de inlaat d.w.z. dat de inlaat bij opengaan ineens over de volle breedte open gaat.
Omdat de onderdruk nu het grootst is is bij minder dan 1 mm. opening de gehele kapaciteit van de caburater al geheel in gebruik, dit geld ook voor het sluiten van de poort.
Men kan nu een kortere spoeltijd gebruiken zodat er bij lagere toeren toch voldoende kracht is.
De inlaatlucht krijgt hierdoor meer snelheid en zal het carter beter vullen zelf als de zuiger al naar beneden gaat en zal het terug blazen minder worden.
Door dat de uitlaat breder is zal het uitlaatgas er uit zijn gegaan voordat de uitlaat 4 mm. open is en gaat nu de cilinder leeg zuigen ,zodanig dat de spoeling versterkt wordt.
Dit zuigen mag niet te sterk zijn want dan gaan er ook goede vitamine mee de uitlaat in dus knoei nog niet te veel aan je uitlaat (wij doen dit nooit)
Deze streken kun je niet uithalen als je geen zuigerveer borging
hebt.
Zuigerveerborging bij drie veren.
Eerste borgpen tegeover de uitlaat.
tweede borgpen de zuiger naar links draaien(120gr )Je komt dan uit op 1mm. voorbij de rand van het zuigerpengat en dan naar boven.
Derde borgpen ,de zuiger nog verder naar links draaien ( 90gr )
je komt dan uit op 1mm. voor de rand van het zuigerpengat ,en dan naar boven.d.w.z.dit slot komt niet voor de inlaatpoort.
Bij twee zuigerveren ,gebruik dan pos. 2 en 3 .
Dit geld voor een lange zuiger, voor een korte zuiger hoef je alleen maar een paar stukjes uit te halen en aanpassen aan de inlaatpoort.

Door Jan Vennix

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Is het ook mogelijk om een solex met kamzuiger iets sneller te laten lopen?



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Ja, plaatje van 2 mm onder de cylinder, zuiger maken zoals Jan Vennix beschrijft en onder het dekseltje voorop de cylinder een diepe groef frezen, de onderste poort langer maken naar beneden toe ( Idem het corresponderende gat in de zuiger), de bovenste poorten iets naar buiten toe breder maken ( NIET naar elkaar toe) en de haakse overgangen van de geboorde poorten naar het pasvlak onder het dekseltje zo mooi en groot mogelijk afronden.
monteer een uitlaat met het potje boven.

Niet het actuele pasvlak voor de pakking vernielen, Niet aan het dekseltje werken.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






Is het mogelijk een kamzuiger sneller te laten lopen?
Ja dat is mogelijk zonder de carburater op te boren en zonder de cilinder met een plaatje op te hogen.
Zie hierboven bij hans.
Bij een kamzuiger moter is het uitlaat potje boven zeer belangrijk (het klijne potje).
Bij deze potjes mogen de plaatjes niet verwijderd worden want dan wordt de uitlaat te snel meesstal moet er een prop met een klijner gat inde uitlaat gezet worden ,onderaan in het potje.
Dit geld dus bij een breder gemaakte inlaat en een breder gemaakte uitlaat en de aangepaste zuiger en spoelpoorten.
Ik zal proberen uit te leggen waarom.
De spoeling bij een kamzuiger is wat probleematich ,waardoor er makkelijker vermenging op kan treden van inlaat en uitlaat gassen.
Ophet moment van opengaan van de uitlaatpoort vliegen de gassen met grote snelheid naar buiten ,dit gebeurt al in de eerste 2 tot 3 mm.
Bij nog verder openen van de poort zal de gas snelheid de cilinder een beetje leeg zuigen, dit versnelt de spoeling wat ook nodig is bij hogere snelheid.
Als dit zuigen van de uitlaat te sterk is zal er zoveel vers gas meegezogen worden dat wanneer de uitlaatpoort gaat sluiten er nog een grote onderdruk in de cilinder aanwezig is en er geen voldoende gas gecomprimeert kan worden hier door is de verbrandingstijd veel te lang en wordt de cilinder zeer heet .
De moter komt niet goed op toeren en zal ondanks het opvoeren niet voldoende kracht en snelheid ontwikkelen om b.v. 35 of 40 km. te rijden wat ook met een kamzuiger goed mogelijk is.
Door nu een propje in de uitlaat te maken kan men de luchtstroom vertragen (dus de uitlaatpijp moet verder wel geheel schoon zijn).
Dus niet de gassen belemmeren uit de cilinder te laten komen.
Het gaat dus om de eerste drukpuls die in het potje komt die moet wat afgeremd worden en mag dus geen vers gas meenemen.
Wij hebben goede resultaten met een propje met een gat dat tussen 8 en 10 mm. is gemaakt en onder in het potje in pijp is gedrukt.
Ik ben blij dat ik duidelijk ben met mijn uitleg over opvoeren maar dat op voeren doe ik altijd zodanig dat de moter daar helemaal tegen kan en verder ga ik niet .Dus geen opboren van caburaters geen petjes afvlakken geen plaatjes of dubbele pakking monteren en andere krukas monteren.
Ik heb al vele motoren tot ver over de 45 km. gebracht zonder veel poespas.



--------------------------------------------------------




inderdaad tussen carter en cylinder, gebruik bijv aluminium.
1 of 2 mm dik.
ga geen pakkingen gebruiken om op te vullen die zijn te zacht en precies op de hoeken krijgen ze dan de meeste indrukking, dan heb je kans dat de flens van je cylinder knapt.

wel de zuiger inkorten ( ter plaatse van de inlaat opening) met minimaal de dikte van het plaatje want omdat de cylinder hoger komt zou dan de inlaat minder lang open staan.

_________________________



Met een alu plaatje er tussen gebruik je dan 2 pakkingen of doe je het met vloeibare pakking.



2 pakkingen ( wel de dunne uitvoering, bij mij in geval van experimenteren Hema taartdoos karton)) de metalen tussenplaat zorgt voor voldoende steun tegen vervorming

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Wauw. Ik heb alle verhalen wel vier keer gelezen, maar kan er niks van maken. Je mag me voor dom verslijten, als ik het daarna wel begrijp ben ik dik tevreden. Het opboren van de gaten in het filterhuis heb ik gedaan. Uilaat poort naar boven recht maken tot een breedte van 16 mm. Moet ik hierbij denken aan de vorm van een 1/2 circel met het rechte stuk aan de boven kan? Afronden met een radius van 1,5 mm. Is dat dat ik het recht gedeelte moet afronden in de richting van de carburateur? De bovenkant van de spoelpoortjes schuin slijpen. Ik neem aan in de richting van het afdekplaatje. Bovenkant recht maken net als de inlaat? De onderkant v/d spoelpoorten peervormig slijpen, de breedtste kant boven of onder? De ronde gaten bij het pistonpen gat? Bij mij zit er maar één? Deze komt gelijk met het grootste gat van de drie gaten achter het dekseltje. Het vervolg, de grote truuk begrijp helemaa niks van. De spoeling vanuit het carter gaat via het gat in de zuiger, welke in de onderste stand van de zuiger gelijk komt met het grootste gat van de drie achter het dekseltje. Vandaar stroomt het verse brandstof / luchtmengsel naar de bovenkant van de zuiget waar het verder gecomprimeerd wordt voor de arbeids slag.
Wat moet er dan gebeuren voor de grootste truuk? Ik zou niet weten hoe ik een schets kan meesturen. Een tekening vertelt méér als 100 woorden
Hèhè das een heel verhaal ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
Groetjes Jim
Keep them rolling

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zet eerst de ontsteking nog eens OP de merktekens zoals het hoort en kijk dan of hij nóg beter loopt.

Ga je echt opvoeren? Tip van mij: Doe het gefaseerd! Niet alle tips ineens uitvoeren, als hij dadelijk slechter loopt (wat zomaar zou kunnen) dan weet je niet de oorzaak als je meerdere dingen tegelijk doet.

Opvoeren is niet mijn ding, ik laat ze liever origineel. En als ze goed in orde zijn dan gaan ze hard genoeg. Koop een Zündapp om op te voeren wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jim
Wauw. Ik heb alle verhalen wel vier keer gelezen, maar kan er niks van maken. Je mag me voor dom verslijten, als ik het daarna wel begrijp ben ik dik tevreden. Het opboren van de gaten in het filterhuis heb ik gedaan. Uilaat poort naar boven recht maken tot een breedte van 16 mm. Moet ik hierbij denken aan de vorm van een 1/2 circel met het rechte stuk aan de boven kan? Afronden met een radius van 1,5 mm. Is dat dat ik het recht gedeelte moet afronden in de richting van de carburateur? De bovenkant van de spoelpoortjes schuin slijpen. Ik neem aan in de richting van het afdekplaatje. Bovenkant recht maken net als de inlaat? De onderkant v/d spoelpoorten peervormig slijpen, de breedtste kant boven of onder? De ronde gaten bij het pistonpen gat?Dit gaat hier niet over een kamzuigercilinder Bij mij zit er maar één? Deze komt gelijk met het grootste gat van de drie gaten achter het dekseltje. Het vervolg, de grote truuk begrijp helemaa niks van. De spoeling vanuit het carter gaat via het gat in de zuiger, welke in de onderste stand van de zuiger gelijk komt met het grootste gat van de drie achter het dekseltje. Vandaar stroomt het verse brandstof / luchtmengsel naar de bovenkant van de zuiget waar het verder gecomprimeerd wordt voor de arbeids slag.
Wat moet er dan gebeuren voor de grootste truuk? Ik zou niet weten hoe ik een schets kan meesturen. Een tekening vertelt méér als 100 woorden
Hèhè das een heel verhaal ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
Groetjes Jim
Keep them rolling


De omschrijving die je maakt is voor 2 verschillende typen cilinder.
Bij de Kamzuiger cilinder zitten achter het dekseltje 3 gaten.
De bovenste 2 kan aan de linker en rechterkant wat vergroten en get middenstijltje laten staan.
Het onderste gat mag groter, zo ook het gat in de zuiger.
Met de cilinder en zuiger op het blok kan je de zuiger omlaag draaien tot het punt dat de bovenste 2 poortjes opengaan.
Nu kan je ook zien of het onderste gat in de cilinder gelijk staat met het gat in de zuiger, meestal is dat niet zo en als je de zuiger verder naar onderen verplaatst dan wordt de doorstroming bij die gaten weer kleiner en dat wil je niet.
Hiervoor kan je de zuiger wat aanpassen.

Maar, zoals John ook zegt, zorg eerst dat de motor van zichzelf al goed loopt voordat je van alles-en-nogwat overhoop haalt en uiteindelijk een motor hebt die nog slechter loopt dan voorheen.






Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Hoi FFAnders,
Bedankt, hier kan ik wat mee. De motor loopt nu best al goed. Ik heb de decompresseur nog geslepen. Zaten wat vlekjes op. Nu niet meer. V.w.b de verschillende cilinder/zuiger. Dat staat naar mijn mening ook zo in het verhaal. Dat heeft me ook in de war gemaakt. Ik heb al naar het gat in de zuiger gekeken. In de onderste stand van de zuiger zit het gat in de zuiger precies voor het het grootste gat van de drie achter het klepje. Dus niks meer aan doen? Het gat in de zuiger op jouw foto zit ong. in het midden het ovale gat op de foto. Ik denk dat het beste is het gat alleen in de richting van de bovenkant v/d zuiger te vergroten. De toevoer van het benzine mengsel naar de kleine spoelpoorten kan dan eerder beginnen. Breder maken heeft geen zin omdat het gat in de cilinder blijft zoals ie is. Of zit ik verkeerd? Maandag ga ik e.e.a bekijken. Ik melld me dan weer.
Fijne zondag
Jim

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Oja, als de zaak uit elkaar gaat, ook de keering aan vliewielzijde controleren. Ik deed dat vroeger met een ballon. Alle gaten dicht op de inlaat na. Ogeblazen balon op de inlaat aansluiten en de askant aan de vliegwiezijde afzepen. Mogen geen belletjes komen. Misschien gaat get ook met de solex

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Jim.
De kenners zoals solexnl, ff anders en John weten precies waarover ze het hebben. Soort dokters.
Doch staat er een belangrijke tip tussen. Namelijk, eerst zorgen dat de solex gewoon goed loopt zoals het zou moeten en dan pas aanpassingen maken. Een slecht lopende motor opvoeren gaat eigenlijk niet. Of je moet er veel vanaf weten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Hoi Alfons. De solex loopt al redelijk, maar ik denk er meer uit te halen. Ik ben als ik het zo mag zeggen geen leek v.w.b brommers. Ik heb in mijn jeugd en ook wat later zo tot mijn 50 ste nog veel aan brommers gesleuteld, alleen solex was er niet bij. Het is ook een afwijkende motor, daarom ook een uitdaging. Krukassen opvullen, zuiger met kurk schadelijke ruimte opvullen, spoelpoorten vergroten, in/ uitlaatpoorten wijzigen voor hoogtoerenmachine. Ik heb zelf een Berini eitje gehad, van mijn oom gekregen in de jaren 60. Maar die had een"normale" motor. Immers die tijd was de tijd van bromnozems. Fijne tijd! Bedankt voor je bezorgdheid.

Last edited by Jim; 28/01/17 11:18 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Wat ik al zei over opvoeren: ik ben geen voorstander!
Hier een voorbeeld, onze 24 uur raceblok 2016, Panorama team.
We vermoedden al een scheur in het carter, nou het waren er een paar meer!
Straks iets uitgebreider verslag, hier al één foto.
Les geleerd: alu carter, anders niet opvoeren!
Jammer hij liep als de brandweer frown
PAS OP: Voor liefhebbers... schokkende beelden cry



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Jammer dit, nu ik dit zag kan ik vanavond niet meer slapen cry

Joined: Jan 2017
Posts: 26
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2017
Posts: 26
uhhh tsja daar zit een klein scheurtje in...... R.I.P.

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Vandaag 15 km gereden op mengsmering 1:25 Kroon olie. Reed wel 25 km/h. Ik vond dat het voorspatbordje erg kort op de band zat. Ik heb het blok met de hendel iets opgetild, zonder dat de rol slipt. En zie ff later reed de solex wel 35 km/h. Toen ik de hendel losliet viel hij weer terug in snelheid. Dus dat is de boosdoener. Ik ga kijken wat er fout zit en/of de veren te sterk zijn. Remand in tip? We komen er wel.
Alvast bedankt
Jim

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dan kan je inderdaad de veren wat oprekken zodat de motor wat minder strak op de band getrokken wordt.
Ook heel belangrijk is de bandenspanning, met zachte banden heb je meer weerstand (rolweerstand).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Hoi John,
Jaja zoiets heb ik al eerder gezien in mijn jonge jaren. Wie het onderste uit de kan wil.....Nu wil ik van de solex geen race monster maken. Alleen goed vooruit komen en weinig meetrappen. Ik ben er bijna met de ervaring die ik vandaag heb gehad. Mijn Itom liep bijna 90 Km/ h. Mijn pa had bezwaren. Ik moest meer aan school denken dat aan dat scheurijzer. De Itom is wel heel gebleven.
Groetjes
Jim

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Hey John,
Ik heb de foto 'ns goed bekeken. Het carter was niet 100% meer. Ik zie corrosieputjes. Alurot wordt het ook wel genoemd. Is heel veraderlijk, is moeilijk te stoppen. Caravans en campers hebben er wel last van.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik denk dat je filevormige corrosie bedoelt...?
Dit is toch iets anders, maar dat het carter niet meer 100% was dat klopt... na 50 jaar in een kist liggen zal er van ons ook niet veel meer over zijn laugh

Des te meer reden om ze niet sneller te laten lopen dan vroeger de bedoeling was wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Is geen verwijt,hoor. Heb mijn bericht gelezen over de veren? Daar had nog niet aangedacht. Ik heb gezien dat bij de schuifstukken eea niet aanWezig is. Ik ga ook andere veren erop zetten. In de campingshop ( de vrijbuiter) bij jou kun je veren krijgen on tentstokken aan elkaar te maken. Ik denk dat die beter zijn én goedkoper. 5 stuks ong 3€. De solex van mij is van 1958 dus ik verwacht ook niet dat alles 100% is. Maar er wordt aan gewerkt.
Sjoenen daag nog

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb al vaker geschreven over die veren, Hier bijvoorbeeld.
Met andere veren moet je het wiel opnieuw gaan uitvinden wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Jammer dat ik het niet eerder gezien had. Dan waren de goedgemeende adviezen overbodig geweest. Maar was toch gezellig. Ik had de hendel met een tie- rep al provisorisch willen blokkeren. Morgen de campingveren uit proberen. De boutjes met drukveren is nog een probleem. Zaten helemaal geer drukveren op. Ze zijn wel te koop heb ik gezien. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het met de veren lukt, ook al ben ik geen willie wortel!

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Ik heb gezien dat er héél wat geschreven is over schetsplaten. Ik denk dat ik een hele week nodig heb om alles te lezen.Ik denk dat de campingveren een goed alternatief is. Ga ermee aan het werk. Niet geschoten is mis geschoten.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jim
Ik heb gezien dat er héél wat geschreven is over schetsplaten. Ik denk dat ik een hele week nodig heb om alles te lezen.Ik denk dat de campingveren een goed alternatief is. Ga ermee aan het werk. Niet geschoten is mis geschoten.


Ik denk dat camping veren niet gaan werken en wel om de volgende reden....zie foto...de bovenste veer is voor de koppeling loze motortjes (oa 1400), de eerste 6cm is windingloos anders zou de veer de band raken.

De middelste is een oto veer.

De onderste is de veer die nu nog gereproduceerd worden en is een 3800 veer maar kan ook voor de oto gebruikt worden, met een beetje geduld en vakwerk zou je van deze veer nog een geschikte veer voor de 1400 kunnen maken...ben wel bang dat je dan niet genoeg windingen overhoud.

suc6



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Hoi Roelof.
Ik heb het veergebeuren bekeken. Op de eerste plaats zat het schuifgedeelte verkeerd gemonteerd. De vaste aansluiting zat op de schetsplaat ( ik dacht dat die zo genoemd wordt). Op de tweede plaats zit de veer van een 3800 met de vreemde bocht erop. Dure veer vanwege de verzendkosten. De bovenste veer zat om mijn solex gemonteerd, maar die was erg verroest. De bovenste veer heb ik op de online winkels niet gevonden, aanders had ik die wel aangeschaft i.p.v de 3800 veer. Ik heb met de campingveer ook nog een ander idee. Vertel het wel als het werk. Anders opzoek naar de1400 veer. Ik zit veel in Frankrijk. Ga het daar proberen
Groetjes
Jim

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als je kijkt naar de lengte van de originele motorveer dan weet je nu ook waarom de motor veel te strak op de band werd getrokken, voor de nieuwe veren zou ik zeker de originele lengt van 115mm aanhouden plus de eerste 60mm geen windingen maar recht dan heeft de band ruimte.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Het igelukt. Campingveer 2 à 3 cm ingekort. de bananen op de juiste manier gemonteerd. Op het schuifgedeelte geen metalen schijfjes maar ronde pakkingen van sanitaire apparaten, roodbruin materiaal schijfjes met 6 mm boring. Deze zijn wat stroefer met schuiven. Als ik de veren voor de 1400 vind zet ik die wel weer erop mét de fiber? Schijfjes. Rijdt nu prima. Hoeft voor mij niet opgevoerd. Nu wachten op beter weer. Ik dank de forumleden vvoor hun medewerking.

Groetjes Jim

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mooi Jim, nu nog mooi weer en we kunnen


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Misschien een ritje Roermaond? Haha. Zal niet lukken. Laatste brommertoer 80 km geradbraakt thuis gekomen. Nee, dat doen we niet meer. Al mij oldtimers verkocht en niet meer in de club. Hou het idd simpel.
Greetz

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Het zit me niet mee met de 1400. Ben er achter gekomen dat de schetsplaten ook nog verkeerd zijn gemonteerd. Dus het blokje lidt er nu ook vanaf.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Gewoon alle origineel maken dan werk het perfect.





Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Mooie duidelijke foto's Roelof!

En ik weet ook gelijk hoe ik mijn sloot moet schoonmaken... wink grin


Groet, Tim
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Geweldig! Roelof. Mijn 1400ziet iets anders uit, maar het is duidelijk, alles zat fout. Is nu op weg naar origineel. Veel werk, maar ik steek er veel van op. Jammer dat de motorveren niet meer te krijgen zijn, maar ik kan de veren wel zo maken. Bedankt,
Jim

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
http://www.ebay.fr/itm/Ressort-de-bequille-solex-660-1010-1400-/401257831049?hash=item5d6cd49a89:g:6y4AAOSw2xRYdkLL

mss heeft ie er meer ??

Han

Last edited by solexnl; 04/02/17 12:20 PM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: solexnl
http://www.ebay.fr/itm/Ressort-de-bequille-solex-660-1010-1400-/401257831049?hash=item5d6cd49a89:g:6y4AAOSw2xRYdkLL

mss heeft ie er meer ??

Han


Lijkt meer op een standerveer....


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Yeps nu zie ik t in de titel staan. Ressort de bequille. Is dus veer voor de staander. Sorry.

Han

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Bequile is standaard. Misschien overbodig, maar als je de veer roodheet maakt met een verfbrander hun je een gedeelte van de veer recht trekken. Als ie afgekoeld is niet meer buigen, anders knapt ie. De rest van de veer blijft ok. Ik gebruik de camping veren, die zijn niet zo sterk, alleen een paar cm eraf halen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik gebruik een puntbrander van camping gas en dan trek ik steeds een winding recht, vlam net op de overgang zetten zodat de rest van de wikkelingen niet heet worden ( is "ontlaten" van koud getrokken verenstaal, dat word weer zacht na verhitten, niet erg voor een stuk dat toch recht moet zijn, zo verbouw ik de moderne 3800 veren terug tot de vorm van de oude veren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Met de snijkant van een combinatietang druk ik de veer uiteen en zo selecteer ik 3 of 4 gangen die ik heet maak om te strekken.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 46 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.084s Queries: 117 (0.035s) Memory: 1.4286 MB (Peak: 1.9702 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 00:49:52 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS