Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
#100641 15/03/14 03:00 AM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Kan iemand mij vertellen wat de juiste spaaklengte moet zijn voor een oto voorwiel?


Met vr. gr.
Onne
ovee #100655 15/03/14 09:20 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vlechtpatroon "kruis over vier" of "kruis over één"?

"kruis over één" kan voorkomen vanaf motornummer 558000, en de koppen van de spaken liggen hierbij aan de binnenzijde van de naafflens.
Het Stokvis artikelnummer is:
vooraan 52 194 409 (V); omschrijving 14/216 (ik vermoed dat 14 staat voor draadmaat en dikte ca. 2 mm)
achteraan 52 194 410 (A); omschrijving 13/197
(ik vermoed dat 13 staat voor draadmaat en dikte ca. 2,3 mm)
http://www.vanderheem.com/product_images/solex/Solex%20onderdelen%20prijzen%20apr%201966.pdf wink (pag. 19)

"kruis over vier" (V)090 19 omschrijving 14-231; (A)090 20 omschrijving 13-230 (zie pag. 5 van Stokvis produktlijst) wink

Last edited by AlienSolexfiend; 16/03/14 06:49 AM. Reason: moet 14/216 zijn i.p.v. 14/116

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
ovee #100657 15/03/14 06:51 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk bij restauratie "wielen en spaken" hierin wordt alles uitgelegd.
Met foto's en al, wat wil je nog meer.
laugh

Last edited by Alfons_Amuse; 15/03/14 06:52 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
ovee #100662 16/03/14 02:51 AM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Bedankt voor de info


Met vr. gr.
Onne
ovee #100664 16/03/14 07:35 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
216 mm (kruis over één) of 231 mm (kruis over vier) dus wink (vanaf onderkant spaakkop gemeten).

Last edited by AlienSolexfiend; 16/03/14 07:49 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
AlienSolexfiend #100694 17/03/14 02:52 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
"13" en "14" ( en andere nummers in deze reeks) geeft het nummer van de spaaknippel aan. je hebt van die ronde spaaknippel sleutels met gleuven aan de zijkant, die hebben een hele reeks van breedtes.
Helaas is niet voor iedere fabrikant dit nummer een garantie voor dezelfde spaakdraad dikte en zelfs niet voor het gat in de velg waar de spaaknippel doorheen moet, maar meestal lukt dat laatste redelijk, dus dat nummer staat indirect voor het gat in je velg dat je moet vullen en waar de kop van de nippel niet doorheen mag trekken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
ovee #100717 18/03/14 07:24 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat de koppen van de spaken bij deze velgen aan de binnenzijde moeten heeft te maken met de hoek hoe de kop aan de steel zit.
Bij de binnen spaak manier heb je alle spaken met een kophoek van 85 graden.
Dat is nodig om de spaak heel goed vast geklemt (voorspanning ) in de naafrand zal klemmen.
Dat wil zeggen dat de kop het gat geheel onder spanning zal opvullen en geen enkeke speling zal toelaten bij het vehogen of wat verlagen van de spaakspanning ( denk hierbij aan snel zwenken of door grote kuilen in de weg ).
Bij het spaken van de binnenkant en aan de buitenkant heb je twee soorten spaken nodig namelijk binnenkant 85 graden en aan de buiten kant 75 graden spaken.
Dat moet toch iedere spaken man weten.
Als je een spaak van 85 graden aan de buitenkant zet dan zal je na een bepaalde tijd zien dat deze spaken altijd de kop verliezen omdat bij elke trekkracht verandering de hoek van de kop zal veranderen en deze hoek die bij het spannen al geen 85 graden meer is maar b.v. 87 graden zal bij elke spannings verandring van 85 graden (lage spanning ) naar wel naar meer dan 90 misschien wel 92 graden veranderen ( spanning verhoging ).
Door deze steeds wisselende hoek dan breekt deze spaak gewoon af en is hij niet goed meer bij zijn hoofd.
Ook zo als de monteur die dat gespaakt heeft.
Maar soms is het materiaal waar deze kop zijn toevlucht heeft gezocht zo zacht dat door deze beweging de spaakgat aangepast is aan de spaakkop en aan de spanning die hierdoor wat lager is geworden

Jan Vennix #100719 18/03/14 08:34 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
"kophoek" hangt erg af van de rand op de naaf en tot op zekere hoogte ook van de hoek waaronder de spaak op de naaf/cq velg staat ( spaken over "2" of over "4" ) scheelt ook in de hoek.
Ik heb zat spaken waar de hoek tussen kop en steel veel groter is dan 90 graden, vooral zundapp en crossers zijn daar goed in, sommige crossers hebben zelfs rechte spaken, daar zit de kop dus op 180 graden
maar alle spaken binnen en alle kopes buiten scheelt weer in de prijs kun je met 1 spaak toe hoewel je dan wel iets moet doen om ze bij kruisen niet elkaar in de weg te laten zitten ( of een kleine bocht in de spaakdraad voor lief nemen zoals sommigen bij racefietsen moedwillig spaken)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
ovee #100720 19/03/14 02:41 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik probeer jullie verhalen te volgen maar snap er niet veel van. Toch kan ik mee er wel iets bij voor stellen. Beetje mechanica inzicht is wel nodig. Dank jullie beide voor de kennis.
Wel grappig omschreven van Jan V.
laugh

Last edited by Alfons_Amuse; 19/03/14 02:41 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
ovee #100721 19/03/14 03:04 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb gewoon "spaken" maar het klinkt wel logisch dat er verschil is of je van binnen of van buiten spaakt.
Naar mijn redenering zou de hoek groter dan 90 graden moeten zijn als je de spaak van buiten insteekt. Als je van binnen insteekt moet ie kleiner zijn.

Nooit op gelet en al mijn gespaakte wielen zijn nog prima

blush laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

ovee #100722 19/03/14 04:00 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik denk ook dat het niet zo spannend is. Pak altijd normale fiets-spaken en soms zelfs gebruikte spaken. En dan spaken kruis over 3 en één keer vlechten. Werkt perfect en nog nooit problemen gehad.

ovee #100723 19/03/14 04:48 AM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Er zijn nippels bv voor spaak 13 en gat 14 dus als het gat in de velg te klein is voor een normale nippel 13 kun je een nippel gebruiken die dunner is maar er past wel een spaak 13 in ik hoop dat ik begrepen wordt vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
ovee #100724 19/03/14 05:23 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Helemaal duidelijk, de bekende verloopnippels.

ovee #100734 19/03/14 09:05 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Is het origineel formaat dan nog verkrijgbaar?
En wat is de reden waarom sommige drie over één bespaken, het rijcomfort qua veerbaarheid of is het louter een praktische overweging? Want authentiek is het dan niet, zover ik het begrijp.

Ja, best wel een leuk onderwerp, men zou van minder een spaakhoofd krijgen. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
AlienSolexfiend #100737 19/03/14 02:30 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is het origineel formaat dan nog verkrijgbaar?
En wat is de reden waarom sommige drie over één bespaken, het rijcomfort qua veerbaarheid of is het louter een praktische overweging? Want authentiek is het dan niet, zover ik het begrijp.

Ja, best wel een leuk onderwerp, men zou van minder een spaakhoofd krijgen. laugh

waarom over 3 of over vier in plaats van over 1, dat is al eerder beschreven, je moet je aandrijfkracht ( of remkracht bij een naafrem) kwijt en dan is het beter voor een spaak als hij meer in de lijn van de kracht ligt.
over "1" spaken zijn korter dat scheelt op een miljoen spaken een paar kilo en een paar euri


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
ovee #100742 19/03/14 06:32 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
De wielen van mijn onvolprezen Gazelle Champion Mondial uit 1996.
Voorwiel volledig radiaal gespaakt.
Achterwiel links radiaal en aan de aandrijfkant 2x kruis.
Heerlijke wieltjes!

Attached Images
IMG_20140319_100440A.jpg (168.73 KB, 233 downloads)
IMG_20140319_101503A.jpg (167.98 KB, 213 downloads)

Groet, Tim
zeezout #100745 19/03/14 10:48 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja met velgremmen kan dat, en die 300 watt vermogen die jij op het achterwiel loslaat kunnen die paar spaken aan de tandwielkant ook nog wel wegwerken, zoals gezegd korte spaken scheelt gewicht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #100748 20/03/14 12:44 AM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Joan
ja met velgremmen kan dat, en die 300 watt vermogen die jij op het achterwiel loslaat kunnen die paar spaken aan de tandwielkant ook nog wel wegwerken, zoals gezegd korte spaken scheelt gewicht

300 watt is teveel eer grin
Ik ben geen wielrenner maar (geoefend) recreant. 30 km/h gedurende een uurtje en dan zakt het af, dus zo'n 150 watt is het maximale dat het wiel voor zijn kiezen krijgt. En daar is dat wiel al jaaaren tegen bestand. smile
Overigens heb je volkomen gelijk. Met een trommelrem was mijn wiel vanwege de radiale spaken al lang een krakeling geweest.


Groet, Tim
Jan Vennix #100761 20/03/14 08:17 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Jan Vennix
Dat de koppen van de spaken bij deze velgen aan de binnenzijde moeten heeft te maken met de hoek hoe de kop aan de steel zit.
Bij de binnen spaak manier heb je alle spaken met een kophoek van 85 graden.
Dat is nodig om de spaak heel goed vast geklemt (voorspanning ) in de naafrand zal klemmen.
Dat wil zeggen dat de kop het gat geheel onder spanning zal opvullen en geen enkeke speling zal toelaten bij het vehogen of wat verlagen van de spaakspanning ( denk hierbij aan snel zwenken of door grote kuilen in de weg ).
Bij het spaken van de binnenkant en aan de buitenkant heb je twee soorten spaken nodig namelijk binnenkant 85 graden en aan de buiten kant 75 graden spaken.
Dat moet toch iedere spaken man weten.
Als je een spaak van 85 graden aan de buitenkant zet dan zal je na een bepaalde tijd zien dat deze spaken altijd de kop verliezen omdat bij elke trekkracht verandering de hoek van de kop zal veranderen en deze hoek die bij het spannen al geen 85 graden meer is maar b.v. 87 graden zal bij elke spannings verandring van 85 graden (lage spanning ) naar wel naar meer dan 90 misschien wel 92 graden veranderen ( spanning verhoging ).
Door deze steeds wisselende hoek dan breekt deze spaak gewoon af en is hij niet goed meer bij zijn hoofd.
Ook zo als de monteur die dat gespaakt heeft.
Maar soms is het materiaal waar deze kop zijn toevlucht heeft gezocht zo zacht dat door deze beweging de spaakgat aangepast is aan de spaakkop en aan de spanning die hierdoor wat lager is geworden


Quote:
Bij het spaken van de binnenkant en aan de buitenkant heb je twee soorten spaken nodig namelijk binnenkant 85 graden en aan de buiten kant 75 graden spaken.

Hebben daarom sommige rijwielen een beurtelings verzonken gat in de naafflens?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joan #100762 20/03/14 08:33 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
[...]
waarom over 3 of over vier in plaats van over 1, dat is al eerder beschreven, je moet je aandrijfkracht ( of remkracht bij een naafrem) kwijt en dan is het beter voor een spaak als hij meer in de lijn van de kracht ligt.
over "1" spaken zijn korter dat scheelt op een miljoen spaken een paar kilo en een paar euri

Dus hoe meer kruisingen, hoe meer torsiekracht het wiel aankan.

Bij het originele Stokvis (vier-over-één) Oto wiel zijn de spaken ietsie langer dan als men drie-over-één zou spaken.
Wat geeft dan de doorslag om toch over-drie te spaken: de voorhanden spaaklengte, of om moeilijkheden met de hoek van de spaakkop te voorkomen?
Die paar Euri verschil zal het op één wiel niet maken toch?

Last edited by AlienSolexfiend; 20/03/14 08:34 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
AlienSolexfiend #100763 20/03/14 02:32 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Hebben daarom sommige rijwielen een beurtelings verzonken gat in de naafflens?

inderdaad dan compenseer je net de dikte van de draad en kunnen ze elkaar passeren zonder te knikken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
AlienSolexfiend #100764 20/03/14 02:35 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: Joan
[...]
waarom over 3 of over vier in plaats van over 1, dat is al eerder beschreven, je moet je aandrijfkracht ( of remkracht bij een naafrem) kwijt en dan is het beter voor een spaak als hij meer in de lijn van de kracht ligt.
over "1" spaken zijn korter dat scheelt op een miljoen spaken een paar kilo en een paar euri

Dus hoe meer kruisingen, hoe meer torsiekracht het wiel aankan.

Bij het originele Stokvis (vier-over-één) Oto wiel zijn de spaken ietsie langer dan als men drie-over-één zou spaken.
Wat geeft dan de doorslag om toch over-drie te spaken: de voorhanden spaaklengte, of om moeilijkheden met de hoek van de spaakkop te voorkomen?
Die paar Euri verschil zal het op één wiel niet maken toch?

alle beetjes schelen, en meer kruisingen laten de spaken zich ook moeilijker inzetten, kun je al gauw een paar minder wielen per uur doen ( tenminste ik heb daar meer moeite mee)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
ovee #100766 21/03/14 12:41 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik bedoelde dat de kop 85 graden gebogen moet zijn
Ik bedoelde dat de kop75 graden gebogen moet zijn.
Dat is iets anders dan dat de kop een hoek insluit van deze hoeken.
Dus de spaaken zijn 85 of 75 graden gebogen.
Dus nogmaals de kop staat uit de haak.
Dat is wat ik wilde zeggen en daar zult u het mee moeten doen.
Daarmee wil ik zeggen dat de spaak als hoij van binnen is ingestoken de spaak niet naar de velg wil en dus tegen zijn wil in nog verder krom gebogen moeten worden.
Zodat de kop bij lastverandering niet verder krom of recht kan buigen.
Dat geld ook voor van buiten spaken.
Is de spaak ingestoken dan moet ook deze spaak buigen naar de velg toe maar dan naar de andere kant,.
Worden alle spaken van binnen uit gestoken dan zullen alle spaken naar de velg geboigen moeten worden en zullen de spaakkoppen niet afbreken bij sterk wiielende spanningen op de spaken ( denk hierbij vooral aan het remmen.
Ik hoop dat het nu wat beter duidelijk is.

Jan Vennix #100770 21/03/14 11:41 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de toelichting, ik onthoud vooral hiervan dat vanaf twee kruisingen men best gebruik maakt van binnen en buitenspaken, en dat de buitenste spaken het sterkst moeten zijn.

Toch wil ik nog opmerken dat mijn oude 4800 (kruis-over-één) achterwiel de fameuze cout frein, als gevolg van een geblokeerde trommelrem, goed heeft weerstaan. Mijn achterbrug vond dat minder leuk. smirk

Last edited by AlienSolexfiend; 21/03/14 11:51 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
ovee #100772 21/03/14 01:09 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85 graden gebogen... Betekent dus dat de kop een hoek maakt van 95 graden.
Moest het zelf 2x lezen en toen ging de lamp aan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #100773 21/03/14 02:46 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Over die spaak/nippel nummers ( 14 -15- etc) vaak is het niet mogelijk om nipples van het ene merk te gebruiken voor een ander merk , qua draadvorm zitten daar nogal eigenwijze gasten tussen, het is niet zo goed geregeld als standaard gesneden draad waar je je te houden hebt aan de standaard voor het draad.

en er zijn er nogal wat die spaken maken:
Overzicht fabrikanten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #100774 21/03/14 05:26 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Over die spaak/nippel nummers ( 14 -15- etc) vaak is het niet mogelijk om nipples van het ene merk te gebruiken voor een ander merk , qua draadvorm zitten daar nogal eigenwijze gasten tussen, het is niet zo goed geregeld als standaard gesneden draad waar je je te houden hebt aan de standaard voor het draad.

en er zijn er nogal wat die spaken maken:
Overzicht fabrikanten


Dat er zoveel merken zijn is heel mooi, maar wat je zegt Joan, niet zo goed gestandaardiseerd en dat maakt het lastig. Ik heb ook toen nippels gehaald voor spaak 13 en ja hoor net iets dikker en dan ging hij net niet door de velg heen. Nu weet ik hoe het kan zitten.
smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
ovee #100775 22/03/14 03:29 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
In de fietsen-branche werken de meeste met Sapim en Swiss (nog iets). Je hebt inderdaad spaakdiktes, maar 13er is 13er draad. En 14er draad is 14er draad. Maar het verschil tussen 13 en 14 is niet veel. Dus als 14er spaak in 13 draait dan lijkt het dat deze pakt en onder spanning gaat deze dan toch los.

Johnnie #100803 24/03/14 02:58 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Johnnie
In de fietsen-branche werken de meeste met Sapim en Swiss (nog iets). Je hebt inderdaad spaakdiktes, maar 13er is 13er draad. En 14er draad is 14er draad. Maar het verschil tussen 13 en 14 is niet veel. Dus als 14er spaak in 13 draait dan lijkt het dat deze pakt en onder spanning gaat deze dan toch los.

vooral als de spoed van spaken verschillend is dan lijkt het of een verkeerde nippel wel goed pakt want dan lopen de toppen A-synchroon in elkaar, snijden dus van zichzelf ( duwen is het eigenlijk) het draad naar elkaar toe, hangt dan alleen aan de ingeduwde toppen en zodra je de spaken op spanning zet trek je het draad eruit want alleen toppen op elkaar heeft geen kracht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #100807 24/03/14 07:10 PM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Origineel bericht van: Joan


en er zijn er nogal wat die spaken maken:
Overzicht fabrikanten


Het merk "(unknown)" is wel wat oververtegenwoordigd..:)
Raar eigenlijk dat er geen enkele Nedelandse fabrikant is terwijl wij na China toch landje 2 zijn op de Fietslijst.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
49cc #100808 24/03/14 07:12 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik heb ook "lemet" spaken en dat is volgens mij heel erg nederlands

( Hilversum om precies te zijn)

Last edited by Joan; 24/03/14 08:32 PM. Reason: Hilversum erbij

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
ovee #122601 20/08/16 07:34 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik voeg even een korte vraag toe aan dit oude topic.
Een aantal van mijn spaken waren gebroken...nieuwe gekocht en ingeleverd bij de fietsenmaker. Maar nu krijg ik hem terug, zie ik dat de ene kant gekruist is zoals hij was en de andere kant helemaal geen kruis smirk
Klopt dat wel en kan dit kwaad?



Last edited by Orange; 20/08/16 07:37 PM.
ovee #122602 20/08/16 07:58 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Wel apart van je fietsenmaker dat hij een Solex wiel aan een zijde niet gekruist gespaakt heeft.
Kan op zich geen kwaad, want aan de kant van het tandwiel heeft hij wel kruis over 2 (of 3, ik kan het niet goed zien) gespaakt en daar moeten de krachten van het freewheel door kruising worden opgevangen. De andere kant is zogenaamd radiaal gespaakt, dus zonder kruising. Blijft een aparte fietsenmaker en ik ken deze manier van spaken alleen van racefiets wielen, maar ik zou me geen zorgen maken. Radiaal gespaakt aan de niet-tandwiel kant levert een sterk wiel op.


Groet, Tim
Orange #122603 20/08/16 08:41 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Orange
Ik voeg even een korte vraag toe aan dit oude topic.
Een aantal van mijn spaken waren gebroken...nieuwe gekocht en ingeleverd bij de fietsenmaker. Maar nu krijg ik hem terug, zie ik dat de ene kant gekruist is zoals hij was en de andere kant helemaal geen kruis smirk
Klopt dat wel en kan dit kwaad?




Levens gevaarlijk niet op rijden, eerst de rechte spaken gekruist spaken, tjonge wat een fietsenmaker!


Vriendelijke groeten

Roelof
ovee #122604 20/08/16 09:04 PM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Waarschijnlijk een rijwielhersteller uit een ontwikelings land toch kunnen die aardig prutsen en rekenen kunnen ze ook ,ik spreek uit ervaring in Den Haag vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
ovee #122606 21/08/16 12:09 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Met trommelrem is dit geen verantwoorde methode. Voor velgremmen kan het geen kwaad, gekruist aan kettingzijde.

Last edited by john meisters; 21/08/16 09:07 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

zeezout #122612 21/08/16 01:17 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Sorry, foutje van mij.
Ik had niet stilgestaan bij de trommelrem. Dom dom.
Inderdaad niet rijden met dit wiel!!


Groet, Tim
ovee #122613 21/08/16 01:21 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zou eens naar die amateur fietsenmaker gaan verhaal halen. Pruts werk gewoon.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
ovee #122614 21/08/16 02:05 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het is wel gedaan door iemand die toch al wat verstand van spaken heeft, 2 verschillende lengtes spaken zijn gebruikt.
Omspaken naar gekruist zal niet gaan, de spaken zijn daar te kort voor.

Blijft de vraag hoe je zoiets verzint.... sick

Ik zie wel dat de ongekruiste spaken nieuw zijn, en de andere gebruikt. Ontwikkelingslandtechniek: gebruik wat je hebt .... cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #122615 21/08/16 05:02 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat probleem had ik van de week ook, één afgebroken spaaknippel.
Op zich geen probleem.
Het is bij een achterwiel met spaak 13 maar met vrij dunne nippels.
Deze en de 27 andere vervangen door een dikkere variant maar nu blijkt ook de spaak wat aan de korte kant (192mm).

Eigenlijk moet er 193 of 194mm in maar de leverancier springt van 192 naar 196mm, net te lang dus.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #122616 21/08/16 06:38 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #122620 21/08/16 11:38 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat zijn ze, 194mm.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #122621 22/08/16 12:11 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dat zijn special spokes, Sapim maakt ze op speciaal verzoek, je moet wel geduld hebben want ze draaien eens in de paar maand tussen maten....plus ze zijn een klap duurder als de gangbare maten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #122622 22/08/16 12:54 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat verklaart dan ook waarom ze niet standaard in het leveringsprogramma staan.
Een optie is 196mm inkorten en wat extra draad oprollen = veel x-tra werk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #122623 22/08/16 01:02 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Er zitten enkele nieuwe tussen, want er waren er 7 of 8 kapot gegaan op dat wiel. Ik heb toen nieuwe via van heersbeek besteld. Vandaar dat er oude en nieuwe opzitten. De fietsenmaker is hier in Stockholm maar hij is zelf een Deen, ze hebben daar toch ook veel fietsen? smile
Maar het kan dus niet zo op een trommelrem? Ik weet niet waarom wel of niet, maar ik zal wel teruggaan. Heb ik dan de verkeerde spaken besteld als het niet gekruist kan? Zijn er zoveel verschillende lengtematen? Ik had bij mij bestelling alleen opgewekt nadat het voor een s3600 was.

Last edited by Orange; 22/08/16 01:02 AM.
Orange #122625 22/08/16 01:50 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wanneer de spaken "gekruisd" aangebracht zijn dan creëer je driehoeken.
Constructief is een driehoek erg sterk en stijf met in verhouding weinig materiaal, kijk maar naar b.v. hoogspanningsmasten en oude stalen bruggen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
ovee #122627 22/08/16 02:37 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
En die stijfheid heb je nodig bij een trommelrem, want de trommel wil stoppen en het wiel wil nog vooruit.
Bij velgremmen wordt op de velg geremd, de spaken worden dus niet door de remkracht belast.

Welke maat heb je trouwens gekregen van Ad van Heerbeek? Als je voor 3800 achterwiel besteld hebt dan moet je 195 of 196 hebben gehad. Deze zijn een stuk korter frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Roelof #122628 22/08/16 08:36 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Roelof
Dat zijn special spokes, Sapim maakt ze op speciaal verzoek, je moet wel geduld hebben want ze draaien eens in de paar maand tussen maten....plus ze zijn een klap duurder als de gangbare maten.


Idee om gezamenlijk in te kopen? Ik lust wel een gros wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #122634 22/08/16 12:43 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Correctie ik bedoelde uiteraard een s3800.
Ik zie dat ik het ook in m'n bestelling als een s3600 had aangegeven crazy
Ik zal thuis eens opmeten hoelang degene zijn die ik heb ontvangen, wellicht heb ik dan te korte besteld/gekregen.
Ik moet toch nog een aantal bijbestellen dus dan kan ik meteen de goede maat doen.

ovee #122637 22/08/16 03:55 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Bij het wiel op de foto zijn de spaken niet radiaal gespaakt maar in een schuine stand en dat is een zeer grote fout.
In de ene richting staan de spaken zo dat ze een grote draaikracht kunnen opvangen.
In de andere draairichting staan de spaken zo dat ze de gewone kracht kunnen opvangen.
Maar in deze manier van spaken gaan de spaken zeker heel gouw stuk ,want door deze foute manier worden de spaken aan de zijde die wel gekruist zijn de spaken dubbel belast doordat er driemaal zoveel spaken naar een kant trekken en maar een vierde naar de andere kant.
Volgens mij.
Recht spaken wordt alleen gedaan om met minder spaken een sterk wiel te krijgen ,maar dan mag er geen tandwiel of een remtrommel in zitten

Jan Vennix #122640 22/08/16 06:39 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Jan Vennix
Bij het wiel op de foto zijn de spaken niet radiaal gespaakt maar in een schuine stand en dat is een zeer grote fout.
In de ene richting staan de spaken zo dat ze een grote draaikracht kunnen opvangen.
In de andere draairichting staan de spaken zo dat ze de gewone kracht kunnen opvangen.
Maar in deze manier van spaken gaan de spaken zeker heel gouw stuk ,want door deze foute manier worden de spaken aan de zijde die wel gekruist zijn de spaken dubbel belast doordat er driemaal zoveel spaken naar een kant trekken en maar een vierde naar de andere kant.
Volgens mij.
Recht spaken wordt alleen gedaan om met minder spaken een sterk wiel te krijgen ,maar dan mag er geen tandwiel of een remtrommel in zitten

Scherp gezien!
Bovendien zitten aan de recht gespaakte kant de spaakkoppen aan de binnenkant, wat op zich al fout is. In zo'n geval zitten de koppen altijd aan de buitenkant. Maar inderdaad, bij een trommel of schijf of een tandwiel mag je nooit radiaal spaken.
Overigens is bij bijv. een racefiets een radiaal gespaakt voorwiel (met velgrem dus) wel de sterkste constructie en levert dan ook een sterk en stijf wiel op.

Last edited by zeezout; 22/08/16 07:55 PM. Reason: Voorwiel racefiets

Groet, Tim
ovee #122641 22/08/16 07:48 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 31
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jul 2016
Posts: 31
Is er nog een maat tussen 13 en 14, op de spaken in mijn achterwiel gaat de sleutel met maat 14 er niet op en 13 slipt er over heen.


Gr.

Fulco

"Mensen zijn zo snel geneigd om gelijk negatieve kanten van iemand te zien,
Terwijl een complimentje juist motiveert
"
ovee #122646 22/08/16 11:35 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Dat zijn verloop nippels. Dunne nippel voor dikke spaak.
In mijn solexen gebruik ik altijd spaak 13.

ovee #122661 23/08/16 10:08 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 31
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jul 2016
Posts: 31
mooi dat die nippels bestaan, daar zou je dus die verdoemde engelse sleutel voor kunnen gebruiken.


Gr.

Fulco

"Mensen zijn zo snel geneigd om gelijk negatieve kanten van iemand te zien,
Terwijl een complimentje juist motiveert
"
ovee #122668 24/08/16 12:26 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Gewoon een fatsoenlijke nippelspanner, heeft elke rijwielhandel.

ovee #122684 25/08/16 03:17 AM
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Gewoon bij de Gamma gekocht ik heb het niet zo op Engelse sleutels en tangen dat is gewoon knoeien

ovee #122825 30/08/16 07:43 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ben even langsgegaan bij de fietsenmaker en hij zei na enige twijfel dat hij inderdaad een foutje had gemaakt.
Er waren een stuk of 9 spaken stuk en die stonden allemaal dezelfde kant op. Toen hij ze is gaan vervangen bungelden ze waarschijnlijk in dezelfde richting als degene die er nog inzaten, waardoor hij de vergissing maakte dat ze in die richting hoorden. Hij gaat het opnieuw doen smile

ovee #122830 30/08/16 09:24 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 75 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.099s Queries: 132 (0.039s) Memory: 1.4905 MB (Peak: 2.1063 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 09:54:44 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS