Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#92175 05/06/13 03:21 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Van mijn Oto was de zuiger versleten en zaten er krassen in de cilinder. Hierdoor weinig vermogen en trekkracht.

Nu heb ik een compleet setje van JRT gekocht.
Ook naar veel gelezen hebben op het forum over de trekkracht.
Heb alleen nog wel een vraag.

Om genoeg trekkracht te krijgen moet de uitlaatpoort ook aangepast worden?
Heb ooit eens op het forum gelezen dat deze aan de bovenkant breder word gemaakt.
Ik heb ook de standaard uitlaat nog. Moet deze ook aangepast worden of een uitlaat met dikkere bocht erop?

Graag hoor ik jullie bevindingen en reacties.


Groeten Richard
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Ik zou hem eerst eens gewoon monteren en kijken hoe de Solex loopt. het duurt een paar honderd km voordat het zaakje ingelopen is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja eerst gewoon is rijden.

Omdat de zuiger iets minder hoog komt, (1,5mm of zo)heb ik het kopje 1,5mm afgedraaid. Bij mij merkte ik het verschil, misschien bij een andere niet.
Ook een dikkere uitlaat kan uitmaken, maar hoeft zeker niet het geval te zijn.

Het ligt aan zoveel factoren.

Wat wil je precies bereiken?

Momenteel rijd mijn vrouw haar Solex met mijn niet aangepaste JRT, en dat rijd heel goed. Snel zat. Ook een normaal kopje erop.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Ik heb mijn kopje 1mm afgevlakt.
Wat ik wil bereiken is wat meer trekkracht zodat hij ook bij tegenwind niet instort.

Wil er bij mooi weer op naar het werk. Mooie route door de landerijen maar ook veel wind. Het zou leuk zijn als ie 35 km/h onder alle omstandigheden haalt maar ook betrouwbaar is.

Maar jullie zeggen dus in elkaar zetten, proberen en inrijden.


Groeten Richard
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De Solex is geen drag-racer.

Met veel tegenwind loopt een Solex soms makkelijk 8 km langzamer.
Toen ik mijn kopje iets afvlakte bleef hij met tegenwind wel beter vast houden. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo is.

Eerst idd maar gewoon gaan rijden. En eeeehhh 35 tegen wind lopen er niet veel hoor. Alleen opgevoerde kunnen dat halen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Met windkracht 4 tegen op een open vlakte ga je al heel snel snelheid verliezen omdat die wind dan continu drukt en dat is het. Ben net terug van school en had die wind tegen op open vlakte en heb hem gewoon op 30 gehouden maar dan zit er niet meer veel extra pret in.
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Ik maak de uitlaatpoort recht hoekig en de uitstroom van de poorten ook, nu knijpen ze aan de kant die juist de uitstroomkant is.
heel belangrijk dat je eerst met een slijpsteentje het nicasil weg slijpt zodanig dat de dikte van he materiaal een oploopkant krijgt, anders splinter je bij bijwerken in model het materiaal los van de poorten en ook de zuigerveren kunnen stukje loshakken als ze er zo tegen aan botsen, goede schuine kanten om de zuigerveren te geleiden als ze over het gat lopend weer op de volle laag nicasil komen.
compressie is erg belangrijk, flink omhoog brengen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Waarom klink je gewoon niet een kopere munt op je zuiger ,want volgens vroegere opvoerders scheelde dat wel vijf kilometer.
En met een gaatje in de zuiger weetje of ze vroeger het beter wisten,en voor maar weinig ben je dan klaar.
Was het maar waar .
meer weten ,meer vragen .

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ja het was waar.
Door een paar dikke stuivers was de kompressie hoog genoeg gewordenen en die goed heet wordende stuivers maakten ook na een tijdje een goed hitteschild voor de zuiger wat minder heet te laten worden.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Nu we toch onzin aan het verkopen zijn.
Of de bougie zal vonken in de cilinder kan je niet meten door de bougie te laten vonken op het blok buiten de moter.
Om er zeker van de vonk ,dat kan alleen met een bougie die geen buitenpunt meer heeft.
De vonk moet makkelijk van het midden naar de buitenkant kunnen vonken,zoniet dan zal een komplete bougie ook niet vonken in de
hogere druk in de cilinder.
Meer weten ,meer vragen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Als bij ons de bougie niet vonkte werd er ééntje naar de fietsenmaker gestuurd voor een doosje bougievonken.
Ook compressiepoeder, daar was veel vraag naar volgens die fietsenmaker, was altijd op wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan Vennix
Waarom klink je gewoon niet een kopere munt op je zuiger ,want volgens vroegere opvoerders scheelde dat wel vijf kilometer.
En met een gaatje in de zuiger weetje of ze vroeger het beter wisten,en voor maar weinig ben je dan klaar.
Was het maar waar .
meer weten ,meer vragen .


HAHHAA, een leuk verhaal. Tja, maar als je het nooit geprobeert hebt dan weet je het niet. En als het dan zo is, schrik je misschien wel.

Zijn er nog meer van die uitspraken?

laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb ook een verhaaltje. Iemand zei eens, na 10 bier te hebben gedronken, dat hij met zijn auto en caravan niet een steile helling opkon op vakantie. Toen hij de wielen links en rechts verwisselt had reed hij zo de berg op. Best mogelijk asl je een beetje nadenkt maar vond het toch een sterk verhaal.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik heb ooit een verhaal gehoort van iemand die beweerde dat hij bij het oprijden van een stijle berg ongeveer elke 100 meter uit de truk moest om met een grote stok aan elke kant tegen de vrachtwagen moest timmeren ,dan klom hij weer heel snel in de auto en kon weer een 100 meter rijden.
Dat ging zolang tot hij boven was aangekomen, en reed weer vrolijk zonder dat timmerwerk,
Totdat hij moest stoppen voor een verkeerslicht en ik graag , wou weten wat er aan de hand was zij hij dat hij eigenlijk te veel duiven had geladen voor zijn outo.
En door nu steeds de duiven op te jagen kon hij weer verder.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
HAhAaaa, dit is 1 van de mooiste die ik gehoord heb Jan V. Nu de vraag zou het kunnen of niet. laugh laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Houten proppen of kurk onderin de zuiger was ook zo een opvoermythe.
en een heel oude die je ook nog wel eens in de krant tegen kwam als het over opvoeren ging: de sproeier opboren

ook aan de werking van "de afgezaagde uitlaat" werden grote verwachtingen mee gewekt.

er zijn ook mensen die hebben gehoord dat je de spoelkanalen moet uitvijlen, ik ken veel typen vijlen maar spoelkanaal vijlen ben ik nog niet tegengekomen.
Voor spoelkanalen scheen ook een tijdlang de tandartsen frees populair te zijn, geen idee hoeveel tandartsen hun frees kwijt bleken te zijn na het bezoek van een brommer enthousiast, nu heb je dremel en dergelijke.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Houten proppen of kurk onderin de zuiger was ook zo een opvoermythe.
en een heel oude die je ook nog wel eens in de krant tegen kwam als het over opvoeren ging: de sproeier opboren

ook aan de werking van "de afgezaagde uitlaat" werden grote verwachtingen mee gewekt.

er zijn ook mensen die hebben gehoord dat je de spoelkanalen moet uitvijlen, ik ken veel typen vijlen maar spoelkanaal vijlen ben ik nog niet tegengekomen.
Voor spoelkanalen scheen ook een tijdlang de tandartsen frees populair te zijn, geen idee hoeveel tandartsen hun frees kwijt bleken te zijn na het bezoek van een brommer enthousiast, nu heb je dremel en dergelijke.


Nou niet de uitlaat afzagen, maar ik deed de uitlaatbocht inkorten. Ik had een stuk of 10 bochtjes liggen voor mijn zundappje. Een standaard bocht van zundapp is 520mm lang. (meet maar na) de eerste 10 cm ging er gelijk af en dan elke keer na rijden 2 cm eraf halen. Ik ging net zo lang door tot ik het bereikte gehaald had. Trekkracht of snelheid. Ohja de demper klepjes liet ik dicht, want al die rot herrie wilde ik niet. Ik had 4 setjes van carb, cilinder en bocht. Ik heb gemerkt dat de lengte van de bocht heeeeeel belangrijk was.

Van dat kurk en hout had ik nog nooit gehoord.

Last edited by Alfons_Amuse; 11/06/13 03:04 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse.
Ik heb gemerkt dat de lengte van de bocht heeeeeel belangrijk was.


deze ervaring kan ik inderdaad helemaal delen, een Zundapp is erg gevoelig op zijn bochtlengte en vaak kwamen we tot uitlaatsystemen waar de uitlaat net tot aan de bocht kwam ( een "uitlaatbocht" van zundapp bestaat uit de feitelijke bocht en een recht stuk nodig om de dikkere demper vrij te laten lopen van de trappers en of de remhevel.
Meestal verdween dan het complete rechte gedeelte en diende je de uitlaat iets onder het blok te vouwen om hem vrij te laten lopen, gelukkig had zundapp een vrije ophangbeugel die over de demper kan glijden en een ophangstang die redelijk te buigen was.
beste resultaten met een "sigaar" slechtste resultaten met de uitlaat met vlakke achterkant, het tussenmodel met de voorkant a la sigaar en de achterkant met een losse cylindrische bus gaf ook het tussen resultaat qua vermogen.
Typen met trapstel: gelijk verwijderen want de carburatie had dan een te lange slang tussen luchtfilter en blok.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zal u uit de droom helpen met die duivenwagen
het maakt geen lor uit of de duiven vliegen of blijven zitten.
Het vliegen van de duiven geeft op de bodem van de auto net zo veel gewichtskracht als een duif die op de bodem zit van de kooi die weer op de bodem staat.
Zo is de luchtdruk onder een vliegtuig even groot als het vliegtuig weegt.
Als een vliegtuig heel laag over een huis vliegt dan zal het huis instorten.
Maar we hebben geluk ,de natuur gaat ons een beetje helpen als de lucht onder het vliegtuig naar alle kanten vrij weg kan stromen.
De drukkegel onder een vliegtuig heeft een hoek van 120 graden rondom de plaats van het vliegtuig ( ongeveer ).
Dus kan je uitrekenen dat als een vliegtuig heel laag over komt dat de kracht zo groot is dat een huis kan instorten.
dat kan je ook goed zien bij een hefschroefvliegtuig als deze laag boven het water stil hangt ,.dan zie je een heel grote kuil in het water.
Dus in een gesloten vrachtwagen word niet lichter of zwaarder door het opjagen van de duiven.
meer weten ,meer vragen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat maakt niet uit Ghost want de massa van de lucht in de vrachtwagen blijft gelijk.
Ja daar had je niet aan gedacht he.
laugh

Ohja het ging over de JRT cilinder toch?

Last edited by Alfons_Amuse; 12/06/13 01:31 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
om sommige voor te zijn bij de vliegtuigdruk.
De druk neemt kegelvormig af omdat de drukgolf zich niet zo snel naar alle kanten kan verplaatsen.
Dus als het vliegtuig hoog vliegt zal je niet veel meer van merken.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Eigenlijk wordt ie dan zelfs ietsje zwaarder, want de duiven moeten ook nog omhoog. Dus de kracht om de duiven omhoog te krijgen komt er ook nog bij.

meestal als een duif opvliegt poept hij ook nog even, moet dat er dan als kracht weer vanaf ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat maakt niet uit Ghost want de massa van de lucht in de vrachtwagen blijft gelijk.
Ja daar had je niet aan gedacht he.
laugh

Ohja het ging over de JRT cilinder toch?

ja hoor JRT, gewoon opvoeren en zorgen dat je de compressie op orde hebt. Grote voordeel is dat je moderne smalle zuigerveren hebt met een slotje tegen verdraaien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De duiven zaten in een gesloten wagen en volgens mij valt dan de poep gewoon op de wagenbodem, tenzij ze aan de dunne zijn want dan kan er wel eens wat van de bodem aflopen.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb ik ff een vraagje over JRT cilinder-setje. Heb vandaag voor een klant een JRT-setje gemonteerd en laten lopen.
Nu is mijn vraag: Hoe laat ik zo'n setje de eerste meters maken. Mag het gekijk vollast en moet ik een tankje oprijden met extra olie, of wat is het beste?
Gaarne uw mening.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik knalde meteen volgas en geen problemen gehad.
Zoveel vermogen komt er echt niet vrij.
Oke dan de eerste 20 meter langzaam gedaan. laugh

Gewoon 1:40 is prima.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik knalde meteen volgas en geen problemen gehad.
Zoveel vermogen komt er echt niet vrij.
Oke dan de eerste 20 meter langzaam gedaan. laugh

Gewoon 1:40 is prima.

Ik knal meteen volgas en geen problemen gehad.
Zoveel vermogen komt er echt niet vrij.
Oke dan de eerste meter langzaam gedaan. (haal anders de bocht de schuur uit niet) laugh

Gewoon 1:30 is prima.
( niet voor de cylinder maar er is meer dan dat)

Gaande weg gaat hij wel beter lopen, teken dat hij inloopt, van te voren al wat inwendig aangepast, poorten anders en uitlaatpoort (bijna)recht

Last edited by Joan; 05/07/13 02:10 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Helemaal mee eens Ghost en we weten waarom.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Precies Ghost lekker laten lopen zo.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Meer dan zat.
De afgelopen 2 dagen gereden en hou hem lekker op 30 ofzo. Lekker tuffen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
te begrijpen als je een goede rijdende hebt, maar er zijn er nog al wat die een solex hebben met vermoeiings verschijnselen en dan is een alu cylinder ( in aangepaste vorm) zeker een alternatief.( mogelijk de oude te veel zand en of ander slijtage gezien, zie ook de Jan Vennix inzendingen over zand)
Heb er net 1 van mijn "boodschappen" solex moeten demonteren want een carter draadeind was dol. zuiger bleek wel heel erg zwart te zijn geworden, had ik niet verwacht.
ik zie wel als nadeel van deze zuiger dat "de rok" niet goed ondersteund is, de zijkanten hebben geen gat voor de ovestroompoorten maar een heel lange u vormige gleuf, leuk voor de race voor even, maar minder voor langdurig gebruik dan zou je onder wat steun willen hebben middels een "brug" tussen de rok aan inlaatkant en de rok aan de cylinder voorkant.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat zwart is er heel vlug af daar hoef je de cilinder niet voor af te halen.
Een klein puntje op een theelepel van onze aardkorst en dat heel voorzichtig boven het inlaatkanaal naar beneden laten vallen (heel voorzichtig ) want de motor zou zich kunnen verslikken en zou zo vroeg kunnen stil vallen voordat het zijn reinigende werking had kunnen volbrengen.
Succes is verzekert.
Zelfs hoef de cilinder niet eens er af om zeker te zijn dat de cilinder weer blank is ,Dat kan ik op grote afstand wel meedelen, en zeker als je het spul eerst door een zeef gooit om de grootste brokken er uit te halen die er toch niet tussen kunnen komen
Ik hoop hierdoor te zeggen en jullie nog wat wijs te maken dat een zwarte zuiger een goed teken is.
Alleen als het zwart maar aan een kant zit is niet goed want dan is de drijfstang zo krom dat de zuiger maar aan een kant de cilinder raakt en aan de andere kant zoveel ruimte over blijft dat het aangevoerde fijn stof er makkelijk tussen kan zonder de zuiger of cilinder te raken.
Wie het beter kan uitleggen graag een reactie

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Ja, jan, dat zwart is mij bekend heb het ook gewoon laten zitten
Dat aardkorst komt er bij mij niet in, had in mijn verhaal al een referentie naar jouw uitbundige verhalen gemaakt. Goed dat je dat nog even ververst want ze zullen maar net nieuw zijn op dit forum en de zoekmachine nog niet kennen.

Over die kromme/scheve drijfstang, leuk product dat je gemaakt hebt ( zie bericht jan de Laat), ben benieuwd of die zuiger dat recht houdt.
welk metaal heb je gebruikt om de drijfstang van te maken en nog gegloeid om hem spanningsarm te maken zodat eenzijdig wegfraisen niet tot een kromming leidst ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat materiaal is een aluminium legering met een sterkte van 75
En is vele malen sterker dan de drijfstangen van de solex.
Het wordt met hardmetalen frezen gemaakt op zeer hoge toerentallen draaien.
Na het draaien en frezen blijft zo alles recht en op maat.
Zelfs het dunne gedeelte is bijna niet te verbuigen.
Eigenlijk kan dat niet want de stang wordt over de gehele lengte ondersteund door een wand van lager brons bij druk.

De zuiger weet niet dat er zo een rare kronkel in de drijfstang zit, dus die vind het goed.
De steel zit uit het midden maar de lagers niet.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Kleine update, klant heeft motor met JRT-setje afgehaald. De meneer is laaiend enthousiast over de prestaties van het ding.
Zo moeten we het hebben, toch. Bij de orginele cilinder had men gepoogt een andere overmaat zuiger passend te maken.
Een JRT-tje is dus goed spul cool

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Deze klant rijdt op een solex die bij mij gekocht is, heeft toen zeker 1000km gereden. Die liep perfect en ruim 32km/uur.
Kreeg toen een ingeving: hij wou een nieuwe zuiger en heeft deze laten monteren in Sevenum, ja, het ding liep en toen...
Toen ging het alleen berg af, tot het ding koud bleef.
Het blokje kwam toen bij mij binnen in een groene krat, helemaal in losse delen. Zuiger veel te ruim geslepen.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat is niet altijd,
Ik heb pas een blokje onderhanden genomen waarvan de speling wel goed was ,dus het kan wel.
Gelukkig had het blokje nog niet veel gelopen toen het bij ons kwam om het beter te laten lopen.
Na wat overtollig materiaal weg halen en zijn amandelen knippen bleek deze moter meteen een 1o tot 12 k.m. sneller te zijn geworden.
Ook had ik meteen het overtollig schuurmiddel er uit gehaalt en een echt luchtfilter er in gemonteerd.
Volgens mededeling rijdt hij nu meer als 38 k.m.zonder problemen
De hele montage was ook gedaan bij de uitslijper kompeet met de hoeveelheid stof en wat er niet in thuis hoort.
Hij moet daar wel meer op letten.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ongeveer gelijkluidend aan wat ik geantwoord heb bij "nieuwe cylinder of overmaat zuiger".
Uithonen is zo slecht nog niet, maar het verdiend aanbeveiling om binnen zekere tijd de boel te trekken en te laten controleren en eventueel zoals Jan beschrijft hier en daar wat bij te (laten) werken. Dan is de snelheid nog niet eens zo een punt maar betere trekkracht is altijd welkom.

Wat meestal niet gedaan word en toch aan te bevelen: schuine verkanting maken aan de poorten zodat de zuigerveren een aanloop hebben voordat ze weer tegen een stuk wand aan moeten klimmen. nu zijn de poorten niet zo groot maar als je dat vergeet bij echte cylinders dan fietsen de zuigerveren zo naar buiten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2015
Posts: 6
N
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Jan 2015
Posts: 6
Ik heb paar weekjes geleden mijn ouwe TUM cilinder van een pas aangepakte 3800 eraf gegooid wegens te lui en maar 7 bar compressie.
Het Soleksje draaide als een lier maar ging voor geen meter vooruit.Haalde hoop en al 22 km/u met alles open,vlakke weg en zonder wind.Ik voelde soms de neiging om er voor te gaan lopen !
Heb zo'n alu / Nicasil cilinder geplaatst met bijpassende zuiger + veren en ben nu aan het 'inrijden'.
Gaat super lekker met 95 Exellium en de duurste Castrol olie 1/50 + een scheutje xtra (voorlopig).
Soleksje loopt op 2 meter aan en knort als een geil varkentje de helling op aan 28km/u.Enken de benz/luchtverhouding moet ik nu wat bijstellen aan het hendeltje.
Gaat nu al 33km/u plat en zonder wind en wordt steeds beter.
Heerlijk snorren over vlaamse wegen en nu nog het zonnetje erbij en dit feestje kan niet meer op !

Last edited by nodewu; 15/04/16 10:00 AM.

Pas begonnen met de Solex gekte.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Das dan een hele vooruit gaan.
Veel plezier met inrijden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Wil je voor de lol de compressie nog eens meten van dit setje?
Mijn ervaring is dat de alu cilinders maar nčt boven de 7 bar zitten. Kan natuurlijk dat ik steeds pech heb gehad... heb er nu al 3 in de la liggen waar de puf uit is. Heb betere ervaring met de chinese HD, qua trekkracht onderin tenminste. Topsnelheid is met alu misschien ietsje hoger maar daar gaat het bij mij niet om wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Wil je voor de lol de compressie nog eens meten van dit setje?
Mijn ervaring is dat de alu cilinders maar nčt boven de 7 bar zitten. Kan natuurlijk dat ik steeds pech heb gehad... heb er nu al 3 in de la liggen waar de puf uit is. Heb betere ervaring met de chinese HD, qua trekkracht onderin tenminste. Topsnelheid is met alu misschien ietsje hoger maar daar gaat het bij mij niet om wink


Dat wordt een dure hobby als de cilinders op de plank gaan.

Een compressie van 7 bar is niet verkeerd (=goed) voor een standaard motor.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Klopt Ronald, ik ben genezen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het eerste wat je moet doen bij een nicasil cilinder is de zuigerspeling op meten want die chinezen nemen dat niet zo nou, ik heb ze al wel gehad die nieuw al bijna versleten waren, plus bij een nicasil cilinder duurt het heel lang voor de zuiger/cilinder mooi op elkaar zijn ingesleten door de zeer harde nicasil want, die van mij begon pas na 1000km steeds mooier te lopen, dat heeft hij 6 jaar vol gehouden en vorig jaar heb er een nieuwe nicasil want in laten zetten met een zuigerspeling van 0,04mm.....en dat maakt echt het verschil.....ook in de portemonnee!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Klopt Roelof, ik heb er ook een paar die wčl goed lopen.
Momenteel bestel ik overmaat HD, met JRT zuiger een goede combinatie. Niet echt supersnel maar loopt vanaf de eerste slag goed. Ook na vele km blijft het lekker lopen.

Nog een nadeel van de alu cilinder: veel te weinig vlees bij het spruitstuk. Pakking wordt gauw doorgeblazen. Voor de verhuur niet betrouwbaar genoeg. (Mijn ervaring).



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
het eerste dat ik doe is de uitlaatpoort aan de bovenkant recht maken, da lopen ze al een heel best beetje beter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 151 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.073s Queries: 107 (0.027s) Memory: 1.3684 MB (Peak: 1.8635 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-10 01:43:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS