Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Collega Solex-liefhebbers,

Laat me mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Tuur uit Mechelen, België. Ongeveer 15 jaar geleden kocht ik mijn eerste Solex: een 3800 met sportuitlaat. Vele kilometers plezier aan gehad tot ik een Flandria Vedette (je weet wel, de Flandria Solex met motor op het voorwiel) aangeboden kreeg. Meteen gekocht en ook daar erg veel plezier van gehad. Nadien volgden nog een hele hoop Superia's, een enkele Hercules om uiteindelijk vooral bezig te zijn met Superia. Zo heb ik ondertussen een 10-tal Superia's staan.

De oude liefde voor een eenvoudige bromfiets met simpele mechaniek en techniek was echter nog niet weg. Vandaar mijn zoektocht naar een Solex.. Na enige tijd rustig kijken en vergelijken kwam ik uit bij een oude verroeste (maar helemaal originele!!) Solex 660 uit 1957. Volledig compleet, een mooie patina en een mooi projectje. Meteen opgehaald en beginnen sleutelen dus! (foto als bijlage!)

Ik merkte dat de Solex geen ontsteking had toen ik hem kocht. Meteen even het voorkapje met licht eraf gehaald. De bougie-kabel bleek niet aangesloten te zijn. Als ik de bougiekabel in het juiste gat duwde en even een draai aan het vliegwiel gaf, zag ik wel een kleine vonk. Goed nieuws dus!

Na nadere inspectie zag ik 2 zaken:
- het bakeliet armpje is spijtig genoeg gebroken.
- aan het einde van de losse bougiekabel zat wel een schroef (http://michel.touchot.pagesperso-orange.fr/solex/BorneFilBougie660.jpg), maar spijtig genoeg zat het schroefgaatje dicht aangezien er een schroef in afgebroken bleek te zijn.. Die heb ik even uitgeboord en vervolgens het magneetwiel en de ontstekingsbobijn eraf gehaald, en het oude schroefje vervangen door een nieuw. Aan de achterkant van de ontstekingsbobijn zit een klein staafje met aan het uiteinde een veertje (http://www.zimagez.com/miniature/bobine660.jpg). Dit duwt dan tegen die schroef en geeft vervolgens ontsteking door aan de bougiekabel..

Na meermaals proberen had ik nog steeds geen vonk.. Heeft iemand enig idee aan wat dit kan liggen? En is er manier om dit systeem te wijzigen zodat de bougiekabel rechtstreeks vastzit aan de bobijn? Het lijkt me allemaal nogal omslachtig nu..

Attached Images
Solex 660.JPG (107.08 KB, 1213 downloads)
Last edited by Superia; 02/03/16 10:50 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Welkom op het forum, Tuur.

Mooie Solex! Ik had hem op FB al gezien.

Heeft deze lang stilgestaan? Dan is het belangrijk dat je de spoel (bobijn) goed laat drogen, bv enkele dagen op de radiator vd verwarming. Zo niet loop je het risico dat hij doorslaat, onherstelbaar! frown

uiteraard kun je de kabel rechtstreeks op de spoel solderen. Maar je kunt ook zorgen voor goed contact tussen spoel en kabel (schuurpapiertje, blank schuren, lipje wat meer voorspanning geven.

Oude meuk die lang heeft stilgestaan heeft meestal vuile contactpuntjes (patines). even opschuren zodat ze goed contact maken.

Begin hier maar eens mee. Hopelijk heb je niet teveel startpogingen gedaan, een spoel in ruste is daar niet blij mee wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Ai, had het vliegwiel toch al meerdere keren rondgedraaid om te zien of er vonk was.. Hopelijk geen onherstelbare schade. Ik haal de bobijnen er vanavond af en laat ze drogen! Bedankt voor de tips, hopelijk snel positief antwoord.

Kan het trouwens kwaad dat het bakeliet elleboogje gebroken en weg is? ik heb in de plek een stuk oude binnenband errond gedaan, zodat het metalen gedeelte zeker geen contact maakt met het carter..

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Superia
Ai, had het vliegwiel toch al meerdere keren rondgedraaid om te zien of er vonk was.. Hopelijk geen onherstelbare schade. Ik haal de bobijnen er vanavond af en laat ze drogen! Bedankt voor de tips, hopelijk snel positief antwoord.

Kan het trouwens kwaad dat het bakeliet elleboogje gebroken en weg is? ik heb in de plek een stuk oude binnenband errond gedaan,niet eens nodig, als je de kabel direct aan de spoel maakt ( hoeft zelfs niet eens gesoldeerd te worden maar wikkelen van de kern is al genoeg heb je isolatie zat, que productie een horrelconstructie dus daarom zit het anders maar voor een individu die er tijd aan kan besteden best zat. zodat het metalen gedeelte zeker geen contact maakt met het carter..


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Joan,

Moet ik dan de isolatie rond de spoel verwijderen? Of bedoel je dat ik de bougiedraad moet wikkelen rond het staafje aan de spoel?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De isolatie rond de spoel laten zitten en van de bougiekabel weghalen zo veel als nodig is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Superia
Joan,

Moet ik dan de isolatie rond de spoel verwijderen? Of bedoel je dat ik de bougiedraad moet wikkelen rond het staafje aan de spoel?

precies, elke spoel heeft al een uitgang en daar dien je je draad aan vast te frutten, als er genoeg "lucht" omheen zit zal de vonk daar niet overslaan naar het carterdeel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Net nog even aan de Solex gesleuteld. Als ik mijn vinger aan het einde van de bougiedraad hou en vervolgens het vliegwiel draai, voel ik een schok. Als ik vervolgens de draad tegen de cilinder hou en het vliegwiel draai zie ik echter geen vonk..

De bobijn en ontsteking lijken dus wel te werken..

iemand enig idee hoe ik zoiets oplos?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die schok voel je al bij een paar honderd Volt maar voor een goede vonk op de bougie (in de cilinder) heb je toch wel zo'n 15 à 20 duizend Volt nodig.
Ik denk dat de spoel zijn leeftijd heeft gehad en dat hij nu niet meer doet wat hij doen moet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
En kan je zo een nieuwe spoel makkelijk vinden?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Niet nieuw maar wel een gebruikte op Marktplaats, Speurders, Tweedehands.net, enzovoorts...

Volgende week zondag op de Beurs in Lommel zijn ze in ieder geval te vinden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Die schok voel je al bij een paar honderd Volt maar voor een goede vonk op de bougie (in de cilinder) heb je toch wel zo'n 15 à 20 duizend Volt nodig.
Ik denk dat de spoel zijn leeftijd heeft gehad en dat hij nu niet meer doet wat hij doen moet.

ja dat is zo maar er word gesteld "tegen" de cylinder dat vonkt nooit, het moet zijn "bij" de cylinder ( of enig ander metaal aan het blok) op een afstand, als je aan de lucht test, van ongeveer een 1/2 centimeter, heb je wel een vaste hand voor nodig. je kun hem ook aan een bougie steken en dan de bougie met zijn voet WEL tegen het blokmetaal aan houden en dan kijken of de bougie vonkt, maar dat wil er bij een kapotte bougie ook wel eens aan markeren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Maak eens een foto van je spoel, hier ligt mss nog wat. Ik ga ook naar Lommel en kan zelf spoelen testen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey tuur

leuk om u hier ook aan te treffen.
dit is het forum waar de echte solex kenners zitten en op al uw vragen een antwoord weten.
ik had u al op facebook toegevoegd aan de groep solex liefhebbers.
uw spoel zal idd de beste tijd gehad hebben.
ik heb eens aan een perfect werkende bougiekabel gekomen met de blote hand.en kan u garanderen dqt ik mij de eerste 10min heb moeten neerzetten op een stoel.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Vandaag gezien dat mijn achterband versleten is. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe; 24 × 1 1/2 × 1 3/4. Zijn deze nog nieuw te koop volledig zwart? Of zoek ik best een oude?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Ondertussen weer enkele stappen verder: op de beurs in Lommel vandaag nieuwe Ontstekingsspoel, Bougiekop en bougie gekocht. Ontsteking lijkt me dan ook in orde. Ook nieuwe binnen en buitenband voor vooraan.

Nu begon in dan eindelijk aan de bezinetoevoer. Ik merkte dat er geen benzine tot in de bezinepomp kwam. Heb ze dan ook gedemonteerd en nu ligt ze te weken in een badje van benzine. Ik gok op klevende stalen balletjes..

Ik heb de blaas en zuig test van Joan gedaan en dat leek me vrij goed te gaan. Ook voldoende aanzuiging uit het Carter... kan dit aan iets anders dan de bezinepomp liggen dat er geen benzine tot in het pompje komt? Na meerdere malen draaien aan vliegwiel bleef deze poederdroog...

Last edited by Superia; 14/03/16 12:26 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Controleer of de benzineleidinkjes open zijn.
Aan het eind van he leidinkje dat in de carburateur zit een klein gaatje , haaks op de leiding, deze kan ook dicht zitten.
Ook het tankzeefje kan dichtzitten.
Dit zeefje zit achter de aftapplug van de tank .
De aftapplug zelf heeft een holte waar ook vuil in vast aankoekt, dus deze ook schoonmaken.
Het pompje zelf kan je ook in spiritus/alcohol leggen om eventueel aangekoekt vuil los te weken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Na het pompje een nacht in bezine te hebben laten liggen, eerst de carburateur er af gehaald, alle leidingen uitgeblazen en vervolgens alles terug gemonteerd.. nog steeds geen benzine die tot in het benzinepompje komt. Iemand nog tips wat ik kan doen? Kan dat aan het benzinepompje liggen? Gaat zoiets kapot?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Controleer ook of het kanaaltje in het carter wat de pomp bedient niet verstopt is.
Als het pompje er nog af is en je draait aan het vliegwiel, dan moet er lucht uit het gaatje blazen.
Bij een 660 is dat een kanaaltje met een haakse bocht.

Attached Images
Draai Frees (103),.jpg (97.2 KB, 479 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Daar blaast inderdaad lucht uit..

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In het pompje zitten 2 kogeltjes, een onderin die er niet uit kan en een bovenin die eruit kan als de schroef boven uit de pomp gedraaid is.
Is dat bovenste kogeltje wel aanwezig ??
Soms is de schroef bovenin vervangen door een andere die wat langer is en het kogeltje klem zet waardoor deze de doorstroming afsluit.

Als alles in elkaar zit kan je het retourslangetje bij de carburateur losnemen en als je er op blaast (geen compressor gebruiken) dan moet er benzine uit de overloop van de carburateur komen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Net even gekeken en als ik bovenop de benzinepomp de schroef eruit draai, zie ik binnenin niks zitten.. Ik ga er dus vanuit dat dat bovenste kogeltje inderdaad ontbreekt.. Kan ik daar gewoon een bolletje van een inktpatroon van een vulpen insteken? of is dat te klein?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dat is goed!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
John,

En het klopt dat dit balletje er gewoon los inligt? Ik schroef dus de bovenste schroef uit en laat gewoon het balletje erin vallen?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Doe maar wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Net balletje erin gedaan en eens de blaas en zuig test gedaan. Blazen in benzinetoevoer gaat perfect, zuigen niet. Zuigen uit benzineuitvoer gaat, blazen erin niet.. Daaruit concludeer ik dat het pompje zelf ok is.

Kan het nu liggen aan het membraam en het plastiekje?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Heb je het pompje al gemonteerd? Hij zou gewoon moeten pompen als membraan en plaatje goed zijn.

Volgende test: blaas via de retourslang in de tank ( tankdop eraf, platte hand op het gat). Nu moet benzine uit de overloop stromen. Zo niet, dan zit ergens een verstopping.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik weet niet of het al gezegd is, het plastieken plaatje moet met de holle kant naar het membraam wijzen.

Last edited by Alfons_Amuse; 15/03/16 11:29 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
John, je tip om eens door de retourslang te blazen deed wonderen! Plots begon de bezine langs alle kanten te stromen. De ontsteking nog eens even nagekeken (heel mooie en constante vonk!), de boor op de ontstekingsmoer gezet en proberen maar... een eerste pufje rook, een tweede, een boor die tegenwerkt.. Het was zover! Na meer dan 30 jaar stilstand zit er weer leven in het oude beestje :-) Meteen even de parking in de straat op en, ja hoor!, hij rijdt :-) Eerst even aarzelend, maar vervolgens veel regelmatiger. Wel even wennen aan de bediening, maar al heel snel reed hij mooi door.

Ik vrees wel dat 1 van de dichtingen in het bezinepompje ontbreekt of kapot is, aangezien daar nogal wat benzine wegstroomt. Waar moeten daar zoal dichtingen tussen?

Nu ook even verlichting-tekeningen zoeken. Werkt momenteel niet, maar dat is bijzaak. Belangrijkste is dat hij terug draait :-)

bedankt alvast iedereen voor de goede tips en de hulp!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mooi dat hij weer loopt! Lekken bij het pompje kan bij de aansluitingen, of ongelijkmatig vastdraaien van de 4 schroefjes. Ook bij het voorste dekseltje kan het lekken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Bij de pomp moet er alleen onder de massabout en de bout waar het filterkapje mee vastzit een koperen ringetje zitten. Dit zijn de enige dichtingen, het kan ook zijn dat het filtertje niet goed afdicht.

Han

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
De ontsteking blijft toch problemen geven. Mijn provisoire oplossing met ducktape blijkt dan niet toereikend te zijn. Best even de bougiekabel vastsolderen aan de ontstekingsbobijn.. Dan nog even verlichting proberen te fixen..

Kan het dat zo een verlichtingsbobijn stuk gaat?

En heeft iemand een afbeelding van hoe de aansluitingen juist zitten? Ik zie nu op het verlichtingskapje een schakelaar (http://solex.biedmeer.nl/Files/3/5000/5806/ProductPhotos/Small/1584559.jpg) en aan de onderkant zit daar een hendeltje aan. Ik zie echter alleen dat als je aan het schakelaartje draait, dat je dat hendeltje tegen een boutje in het carter duwt.. Is dat voldoende om connectie te maken?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja kan natuurlijk stuk gaan, maar dat is zelden.

Ja het contact is voldoende.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Superia
De ontsteking blijft toch problemen geven. Mijn provisoire oplossing met ducktape blijkt dan niet toereikend te zijn. Best even de bougiekabel vastsolderen aan de ontstekingsbobijn.. Dan nog even verlichting proberen te fixen..

Kan het dat zo een verlichtingsbobijn stuk gaat?

En heeft iemand een afbeelding van hoe de aansluitingen juist zitten? Ik zie nu op het verlichtingskapje een schakelaar (http://solex.biedmeer.nl/Files/3/5000/5806/ProductPhotos/Small/1584559.jpg) en aan de onderkant zit daar een hendeltje aan. Ik zie echter alleen dat als je aan het schakelaartje draait, dat je dat hendeltje tegen een boutje in het carter duwt.. Is dat voldoende om connectie te maken?


Als het goed is zit daar ook een veertje aan, verbonden met een messing strip.
Het ene uiteinde maakt kontakt met het voorlichtlampje en aan het andere uiteinde kan je de draad van het achterlicht bevestigen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Voor wat betreft je bougiekabel:

Als het goed is zit er eerst een klein koperen busje wat met een messing schroefje in de bougiekabel geschroefd zit.
Hier zit idd een veertje. Aan het uiteinde ban het veertje zit dan weer een koperen dopje. Dit dopje drukt tegen de messing strip op de spoel en het veertje zorg ervoor dat een goede verbinding gewaarborgd blijft. Eis is natuurlijk wel dat de kabel op zijn plek blijft zitten en niet door het kunsstofbwarteltje heen en weer kan schuiven.
Je kunt dit ev voorkomen door een stukje krimpkous om de kabel aan te brengen onder de wartel. Standaard hoort daar een rubberringetje om.
Als je dit allemaal voor elkaar hebt en de bougiekabel vanaf de spoelzijde naar boven aanbrengt en daarna de spoel op zn plek zet zul je nooit meer problemen hebben.

Last edited by 49cc; 18/03/16 06:55 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Ik denk dat ik de bougiekabel gewoon rechtstreeks vastsoldeer aan het veertje dat uit de ontstekingsbobijn steekt en er vervolgens inderdaad een krimpkous rond doe zodat er zeker geen contact is met het carter. Lijkt me ook een vrij solide oplossing.. toch?

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Idd heen goede oplossing. Om het goed te doen denk ik dat het slim is de spoel eerst los te nemen. Dan strip mooi blank maken en kabel solderen en daarna zaak weer terug te zetten met een ring van krimpkous. Je kabel zit dan nl mooi gefixeerd.

Ohw ja: Er zit toch wel een kunststof tule/kabeldoorvoer in je blok he?? Zonder die tule kun je je kabel onmogelijk goed fixeren. Bovendien mis ja dan een goede afdichting tegen water en vuil.

Last edited by 49cc; 19/03/16 06:50 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Deze motor heeft een andere doorvoer op een andere plaats



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Ontsteking zit ondertussen goed. Motortje draait heel proper en ook het benzinelekje is opgelost..

Rest me alleen nog de verlichting. Ik heb het gevoel dat ik ergens over kijk.. Heeft iemand een foto van hoe de verlichting in de kap aangesloten moet worden? Aan de kap zit een hendeltje dat verbonden is met de lichtschakelaar op het kapje. Als je aan die schakelaar draait schuift dat hendeltje tot tegen een schroef dat Door het Carter zit en verbonden is met de verlichtingsbobijn. Het voorlicht zit met een draadje verbonden aan een haakje en dit haakje is door middel van een veertje verbonden aan het hendeltje van in de kap. Ook het achterlicht is verbonden met dat haakje..

Mis ik iets? Zit er iets fout verbonden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zoals je het omschreven hebt klopt het wel.

Lampfitting met een draadje naar de strip en tussen strip en schakelaar een veertje.
Achterkant lampje komt tegen een verende kontaktstrip die met een holle klinknagel aan het kapje vastzit,
dezelfde waar het kapje mee vastgezet wordt op de motor.
Dat is het massa kontakt .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Geeft de lichtspoel wel stroom ?
Makkelijk te testen bij lopende motor even schroevendraaier aan de koperen pin houden en massa laten maken op het blok. Dan moet het wat vonken wanneer ie werkt.

Han

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Hij werkt zeker en vast. Als ik nu aansluiting maak met het achterlicht springt het lampje steeds. Heb het gevoel dat er teveel stroom naar het achterlicht gaat. En er zit ergens een slecht contact maar dat krijg ik wel opgelost.

Wat voor lampje steek ik er best in achteraan?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dit heeft Jan Vennix eens geschreven, ik heb dit al bij diverse Solexen toegepast en het werkt tot nu toe perfect!
Lampjes: vóór 6V 7,5W en achter 6V 2,5W


[quote=Jan Vennix]Voor 50 cent tweediodes 1n4001 en twee nieuwe lampjes ben je klaar.
Zet de diodes in serie met de draad naar het voorlicht en de andere diode naar het achterlicht.
Zet de ene met de merk ring naar het achterlicht.
En zet de andere met de merk ring niet naar de voorlamp maar andersom.
De wisselstroom zal dan met positieve stroom door de voorlamp gaan.
En de negatieve stroom zal alleen door het achterlicht gaan.
Wordt op een of andere reden de stroom van een van beide lampen even onderbroken dan geeft het geen twee kapotte lampen (meestal geen kapotte lamp )


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Lijkt me het proberen waard! Ik ben dan wel een leek op het vlak van elektronica, maar 2 draadjes aansluiten zal nog wel lukken :-)

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
John,
Vandaag even rondgekeken maar vind niet meteen deze diodes.. Enig idee waar ik die kan kopen? Ik vond er wel 2 op internet, maar dan kosten ze 40 cent en dan nog eens 5 euro verzending..

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bij Conrad, zie onder:



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
John,

Heb je een foto van zo een installatie bij een van jouw solexen met die diodes?

Last edited by Superia; 22/03/16 12:31 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Helaas... Het zijn niet mijn Solexen maar van mensen hier uit de buurt. (mijn Solexen hebben geen verlichting...).
Zie je pm wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Toch een fotootje gevonden: tussen 2 kroonsteentjes in zetten, eenmaal kenmerk naar lampje, eenmaal andersom.



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Het is me uiteindelijk gelukt. 2 diodes ertussen, nieuwe lampjes, draadjes nagekeken en alles werkt terug. Eindelijk ook eens een paar foto's van het afgewerkte resultaat :-)

Op foto 1 zie je trouwens ook 1 van men andere machines :-)

Attached Images
Solex 660 - 1.JPG (50.95 KB, 571 downloads)
Solex 660 - 2.JPG (49.89 KB, 574 downloads)
Solex 660 - 3.JPG (97.89 KB, 759 downloads)
Solex 660 - 4.JPG (104.68 KB, 620 downloads)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Nu wachten op mooi weer en sturen maar smile

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Vandaag een nieuw projectje opgehaald bij mijn vader. Stond al een jaar of 10 op zolder: een Flandria Vedette van 1958. In de volksmond de Solex van Flandria.

Zoals je kan zien is de techniek hier heel anders.. Cilinder hangt naar beneden en tankje hangt er bovenop. Ben eens benieuwd hoe eenvoudig deze techniek is..

Attached Images
Flandria Vedette.JPG (110.94 KB, 585 downloads)
Flandria Vedette 2.JPG (53.4 KB, 472 downloads)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zo te zien aardig compleet, ga je hem compleet restaureren of alleen schoonmaken en aan het lopen maken ?

Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Pierre heeft er zo ook een paar, mooi opgeknapt. Ze lopen geweldig goed wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Alleen technisch in orde zetten en voor de rest eens goed opkuisen. Is inderdaad nog helemaal compleet en origineel. Alleen een achterband heb ik nog nodig. Dezelfde maat als mijn Solex 660, dus dat is nog te vinden!

Na deze Vedette volgt de vedette met gesloten spatborden, die staat ook nog verborgen op zolder :-)

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Mischien makkelijk als je de banden maat er bij zet

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Huub,

Sorry, vergeten! Het gaat om een 600x45B (24 x 1 1/2 x 1 3/4). Zonde dat er steeds zoveel verzendkosten bijgerekend worden.. Band zelf kost me 27 euro gemiddeld, verzendkosten zijn meestal 12 euro..

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Superia
Huub,

Sorry, vergeten! Het gaat om een 600x45B (24 x 1 1/2 x 1 3/4). Zonde dat er steeds zoveel verzendkosten bijgerekend worden.. Band zelf kost me 27 euro gemiddeld, verzendkosten zijn meestal 12 euro..

Deze al geprobeerd?
Marktplaats banden


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Superia
Huub,

Sorry, vergeten! Het gaat om een 600x45B (24 x 1 1/2 x 1 3/4). Zonde dat er steeds zoveel verzendkosten bijgerekend worden.. Band zelf kost me 27 euro gemiddeld, verzendkosten zijn meestal 12 euro..

Voor een achterband hoef je geen rolprofielband te gebruiken.
Misschien heb je nog meer (Solex??) onderdelen nodig dan kan je dat meebestellen.
Dre totaalprijs is dan wel hoger maar het is dan maar 1x verzenden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Bedankt zeezout, heb meteen gemaild!

FFAnders, misschien in de toekomst nog andere Solex-stukken nodig, maar momenteel niet :-) Ik plan wel nog een aantal Solexen te kopen. Wat is er fijner dan een brommer na jaren stilstand tot leven te wekken? De Flandria draait ondertussen ook al. Stond meer dan 10 jaar stil. Na enkele meters lopen was hij al terug vertrokken :-)

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
FFanders,

wat voor achterband zou je dan aanraden? Ik was nu van plan om mijn iets mindere voorband (met rolprofiel) naar achter te verhuizen en een nieuwe met rolprofiel vanvoor te monteren..

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat maakt in principe niet zo veel uit als de maat maar goed is.
Zo heb ik een 330 staan waar achter een oude Vredestein fietsband omligt, 24x1½ en dat bandje is misschien ook al 40 jaar oud.
Een goede voorband (met rolprofiel) is wel belangrijk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Ik sta op het punt om een band 24x1,5x15/8 te kopen. Ik veronderstel dat deze past op een velg voor een 24 x 1 1/2 x 1 3/4? Wat is het verschil tussen deze banden?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Superia
Ik sta op het punt om een band 24x1,5x15/8 te kopen. Ik veronderstel dat deze past op een velg voor een 24 x 1 1/2 x 1 3/4? Wat is het verschil tussen deze banden?

1/8 smaller ( 3/4 is zelfde als 6/8 en je monteert er maar 5 van die acht in plaats van 6 )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Je moet banden-maten altijd vergelijken met de ETRO-maat.
Dit is de europese aanduiding.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Je moet banden-maten altijd vergelijken met de ETRO-maat.
Dit is de europese aanduiding.

Dat staat er bij de oude banden nog niet op helaas.
Zo zocht ik 25x2 .

Attached Images
ey56ta2.jpg (62.19 KB, 460 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Johnnie
Je moet banden-maten altijd vergelijken met de ETRO-maat.
Dit is de europese aanduiding.

Dat staat er bij de oude banden nog niet op helaas.
Zo zocht ik 25x2 .

past ook 24 bij 1 1/2 op ( 25 -2*2=21 en 24 - 2*1 1/2=21)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
25x2 is de maat van de bakfietsband.
Nog te krijgen in Oirschot, hoe-heet-ie-ook-weer.
Oude fietsonderdelen. Ff googelen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik zie ze niet op die website staan maar het is inmiddels niet meer nodig want de Renata heeft nu andere eigenaar.
Ik had er 3 (voor de prijs van2) maar i.v.m. ruimtegebrek moesten er 2 weg, kan ik weer wat Solexen binnen stallen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vredestein zwaar transport, heb ik gehad, maar is 26x2.
Kan zijn dat jouwe kleinere wielen heeft?
(JLO motor?)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Yep wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Vandaag nog eens een klein ritje gemaakt met de Solex. Nu heb ik het gevoel dat hij niet helemaal op toeren geraakt.. heb het gevoel dat hij een beetje inhoudt. Rijdt nu een 20 a 25km/u gok ik..

Iemand een idee waar ik best eens naar kijk?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het kan zijn dat de Solex wat minder presteert als deze een tijd heeft stilgestaan.
Wat verse benzine en wat kilometers maken geeft vaak verbetering.

Bij de HEMA verkopen ze mooie kilometertellertjes voor 15 à 17 euro.
Handige dingetjes om de prestaties van de Solex bij te houden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Superia
Vandaag nog eens een klein ritje gemaakt met de Solex. Nu heb ik het gevoel dat hij niet helemaal op toeren geraakt.. heb het gevoel dat hij een beetje inhoudt. Rijdt nu een 20 a 25km/u gok ik..

Iemand een idee waar ik best eens naar kijk?

en wat doet hij als je wat speelt met je remlucht regel hendeltje ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Joan, gisteren geprobeerd en wat gespeeld met het hendeltje, maar dat geeft geen opmerkelijke verbeteringen. Helemaal naar links valt hij stil, midden en helemaal rechts rijdt hij zoals altijd.

Ik ga er vanuit dat ik gewoon aan de limiet van de mogelijkheden van mijn Solexje zit.

Trouwens wel opvallend hoe vlotjes hij steeds opnieuw start. 2 meter duwen en hij vertrekt..

Nu wil ik hem cosmetisch nog een beetje verbeteren. Iemand een idee hoe je verweerde lak (zwarte lak waar de roest stilaan doorkomt) zo mooi mooi mogelijk kan laten ogen? Ik hou hem graag zo origineel mogelijk, dus spuiten is geen optie..

Bedankt!

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je hebt van Kroon Poetsolie, daar gaat alles van glimmen, ook de roest.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Net nog even zitten poetsen aan mijn Solex. Nu kwam ik een staafje tegen dat ik niet meteen kan plaatsen.. Iemand enig idee wat hiervan de bedoeling is? Zie foto's..

Attached Images
Solex hendeltje.JPG (92.95 KB, 791 downloads)
Solex hendeltje 2.JPG (120.14 KB, 474 downloads)
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Misschien om de houder van het reserveblik vast te zetten?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
KM tellertje aan gezeten ??


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 69 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.108s Queries: 184 (0.040s) Memory: 1.7187 MB (Peak: 2.5347 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 21:38:19 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS