heb vandaag een solex koffertje weten op de kop te tikken. er staat op het motorblok van der heem en op het kader een rood stickertje met stokvis op. ziet er volgens mij redelijk compleet uit. wat er volgens mij ontbreekt is: -het kofferdekseltje -kettingkast -staander om de solex op te zetten(pikkel in onze volksmond).
die stond al jaren in een zeecontainer stof te verzamelen. maar het motortje zit nog mooi los en heeft nog compressie. nu weet ik nog niet zo heel veel van deze types. maar is volgens mij een 45cc motortje met kamzuiger. graag had ik deze volledig op punt gezet en goedlopend gemaakt. is dit nog de moeite om dit te doen?
Op het carter staat ook welke cilinderinhoud de motor zou moeten hebben, in dit geval 49cc. Leuk ding, niet teveel aan doen/veranderen maar wel kompleet maken met staander, dekseltje, kettingscherm en een paar nieuwe banden natuurlijk. Het lijkt me ook verstandig om het carterdeksel er af te halen en kan je het carter goed schoonmaken. Nog even niet proberen te starten maar eerst de ontsteekspoel op de kachel (CV) laten drogen om doorslag te voorkomen. Doe ook wat nieuw vet in de wiellagers
Ivm die staander.welk type heb ik hiervoor nodig?is dit gelijk aan de oto? En kan je die wielkast nog nieuw krijgen ergens? Het dekseltje kan je nog nieuwe krijgen. En de dichtingen zijn die gelijk van een 3800?of heb ik deze nodig voor het oudere type motor? Grts tom
Origineel bericht van: FFAnders
Op het carter staat ook welke cilinderinhoud de motor zou moeten hebben, in dit geval 49cc. Leuk ding, niet teveel aan doen/veranderen maar wel kompleet maken met staander, dekseltje, kettingscherm en een paar nieuwe banden natuurlijk. Het lijkt me ook verstandig om het carterdeksel er af te halen en kan je het carter goed schoonmaken. Nog even niet proberen te starten maar eerst de ontsteekspoel op de kachel (CV) laten drogen om doorslag te voorkomen. Doe ook wat nieuw vet in de wiellagers
heb vandaag eens gekeken op het blok. er staat idd 49cc op het blok. ik ga binnenkort het motortje eens open doen. welke dichtingen zou ik nodig hebben voor dit type. dat cilindrtje is iets anders dan de nieuwere.er hangt aan de voorkant van de cilinder een plaatje op. moet ik dan pakkingen bestellen voor solex oudere type? of zijn dit de zelfde als die van een 3800 solex?
grts tom
Origineel bericht van: FFAnders
Op het carter staat ook welke cilinderinhoud de motor zou moeten hebben, in dit geval 49cc. Leuk ding, niet teveel aan doen/veranderen maar wel kompleet maken met staander, dekseltje, kettingscherm en een paar nieuwe banden natuurlijk. Het lijkt me ook verstandig om het carterdeksel er af te halen en kan je het carter goed schoonmaken. Nog even niet proberen te starten maar eerst de ontsteekspoel op de kachel (CV) laten drogen om doorslag te voorkomen. Doe ook wat nieuw vet in de wiellagers
heb vandaag eens gekeken op het blok. er staat idd 49cc op het blok. ik ga binnenkort het motortje eens open doen. welke dichtingen zou ik nodig hebben voor dit type. dat cilindrtje is iets anders dan de nieuwere.er hangt aan de voorkant van de cilinder een plaatje op. moet ik dan pakkingen bestellen voor solex oudere type? of zijn dit de zelfde als die van een 3800 solex?
grts tom
Origineel bericht van: FFAnders
Op het carter staat ook welke cilinderinhoud de motor zou moeten hebben, in dit geval 49cc. Leuk ding, niet teveel aan doen/veranderen maar wel kompleet maken met staander, dekseltje, kettingscherm en een paar nieuwe banden natuurlijk. Het lijkt me ook verstandig om het carterdeksel er af te halen en kan je het carter goed schoonmaken. Nog even niet proberen te starten maar eerst de ontsteekspoel op de kachel (CV) laten drogen om doorslag te voorkomen. Doe ook wat nieuw vet in de wiellagers
ik ga volgend weekend naar de beurs in wieze. zal daar ook uitkijken om een staander en eventueel een kettingkastje voor erop.weet er iemand welke staander er op hoort te zitten?want er zijn waarschijnlijk veel verschillende modellen?of moet ik enkel kijken voor de juiste lengte?
de lengte van de staanders kan varieren voor 24 inch en 23 inch wielen de staanders voor de 3800 ( de meesten) zijn kompleet anders ketingkasten zijn volgens mij ongeveer hetzelfde maar meet voor de zekerheid de afstand op tussen het kleine gaatje in de frame ligger net boven het ketting wiel ( gat voor verzonken boutje en het gat aan de rechterachterkant aan de ligger voor de achterste bevestiging ( zijn ook soorten in) zodat je weet of de kettingkast ook dezelfde afstand heeft
heb het ondertussen ook eens bekeken en gemeten.een staander van een solex met 24" wielen zou moeten passen.en staat het achterwiel dan ietsje hoger vind ik niet erg.zou zelfde moeten zijn als op mijn 1010 met 24" wielen. dus zal wel iets vinden in wieze. lucasolex staat daar ook altijd. en deze zit woont niet zo ver van mijn huis.(35km) ben daar al enkele malen geweest. http://lucasolex.com/
Origineel bericht van: john meisters
Heb laatst van een oude 2200 de staander vervangen door een die hier nog lag. Stond lekker hoog op zijn pootjes... 24"staander??
Is super vriendelijk.maar is alleen een heel eind om eens binnen te springen achter zo een staander(154km).ik moest meer tegen de grens gewoond hebben é....
Origineel bericht van: Pierre
Ik heb ze beiden nog nog liggen met kruis en rond gat je moogt er altijd eentje van komen halen gr pierre
vandaag ook wat tijd gehad om wat aan het koffertje verder te werken. ook zijn er wat onderdelen toegekomen die ik besteld had bij solex noord. bandjes met witte rand,binnenbanden,deksel voor koffertje,en nog wat prul.
spoelen afgedaan
zat een stuk plastikzak achter de bobijn en rond het onstekings drukpinnetje????
liggen al te drogen voor het haardvuur
motortje afgenomen en ook het frame eens grondig gereinigd
vorige eigenaar kleefde blijkbaar graag zijn binnenbandjes
het frame is op plaatsen goed verweerd maar echt niet rot. de wielen zijn ook niet rot maar er hangt niets meer aan van chroom....zijn wel nog mooi recht.zal ze opnieuw eronder stoppen maar wel eens opnieuw vet in doen .zijn er nog puntjes dat ik oet doen aan het achterwiel ivm rem ofzo?
Er zit nu dezelfde spoel in als nr 12.ook met een plaatje aan de spoel.dan zit er een contactpuntje in het carter met een veertje.je kan het zien enkele posts terug op de foto.de spoel is correct van model maar vraag mij af of de inhoud het zelfde is?
Origineel bericht van: Johnnie
Normaal zit er toch een spoel in met een contact-pen aan de spoel? Die steek je dan in zo'n bakeliet haaks bochtje in het carter?
AlS je kijkt naar de foto van de genummerde spoelen twijfel ik tussen 12 en 13.of zijn dat nu gelijke?omdat van de ene het lipje links zit en van de andere rechts?
Origineel bericht van: Johnnie
Kan de kabel (indien met koperkern) ook rechtstreeks aan het lipje van de spoel maken. En zelfs vastsolderen.
ga volgende week ook eens beginnen met het motortje in orde te brengen. maar zoals ik hier al heb gelezen op het forum zijn de motortjes met een kamzuiger niet de snelste en vlotste cilindertjes die er zijn. nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om op het blokje een gewone cilinder met vlakke zuiger erop te plaatsen.zou terug een overmaatse cilinder bestellen en een piston met slotjes.maar ik zal dan wss ook een ander cilinderkopje nodig hebben?en een ander uitlaatje ook wss?want zit nu ééntje op met demperpotje langs boven. ik ben er wel voor om alles origineel te laten maar het is de bedoeling om er ook mee te rijden.en dan wil ik wel vlot kunnen rond rijden zonder constant bij te trappen.
wat is er mis met de oude spoel, staat nog wel mooi het jaarnummer op, iets van februarie ( 02) 1957 (57) en een cylinder kan je zo omzetten, kun je de kop van de kamzuiger ook gewoon voor gebruiken wel dit type blok smeren met 1: 25 want je drijfstang hoort glijlagers en geen naaldlagers te hebben das wat kritischer op zijn olie
de drijfstang is idd met naaldlagers.met mijn ander motortje smeer ik ook 1:25
Origineel bericht van: Joan
wat is er mis met de oude spoel, staat nog wel mooi het jaarnummer op, iets van februarie ( 02) 1957 (57) en een cylinder kan je zo omzetten, kun je de kop van de kamzuiger ook gewoon voor gebruiken wel dit type blok smeren met 1: 25 want je drijfstang hoort glijlagers en geen naaldlagers te hebben das wat kritischer op zijn olie
ik hoef geen berini maar wil gewoon vlot rijden met de solex. en heb ondertussen wel al effect gehad met mijn 1010. deze rijd nu heel vlot en ben tevreden met de prestaties die hij nu opbrengt. ik ben nog maar enkele maanden bezig met de solexjes en moet idd nog veel vragen hier op het forum.(dient het toch voor?).
mvg tom
Origineel bericht van: Huub
Koop een Berini die lopen als een kogel hoef je al die drama,s niet te doorlopen je stapt van het ene gat in het andere zonder effect
Ik word nergens nerveus van ,Maar iedere maand komt dit ritueel voorbij ,Ik heb een Solex gevonden maar hij start niet ,na alle ontstekings brandstof kering lager problemen te hebben opgelost komt men tot de ontdekking dat ie rond de 30 km loopt en dan moet ie sneller worden maar hij moet wel orgineel blijven dat zijn dan weer dingen die weer niet samen gaan , dit is niet alleen op dit forum zo .Het zelfde gebeurd op Het Bromfiets forum Kreidler forum Zundapp forum
Ik word nergens nerveus van ,Maar iedere maand komt dit ritueel voorbij ,Ik heb een Solex gevonden maar hij start niet ,na alle ontstekings brandstof kering lager problemen te hebben opgelost komt men tot de ontdekking dat ie rond de 30 km loopt en dan moet ie sneller worden maar hij moet wel orgineel blijven dat zijn dan weer dingen die weer niet samen gaan , dit is niet alleen op dit forum zo .Het zelfde gebeurd op Het Bromfiets forum Kreidler forum Zundapp forum
Beste Huub, Volgens mij vraagt Tom hier alleen om wat adviezen en een van de vragen is inderdaad het wat sneller maken van zijn Solex. Wat is daar mis mee? Er zijn hier genoeg forumleden die daar verstand van hebben en met plezier een advies willen geven, dat blijkt wel. Als jij dat niet kunt of niet wil dan is dat toch ook prima? Ik heb geen ervaring/verstand van opvoeren dus hou mijn mond, maar ik lees wel met veel plezier mee.
Dat dacht ik ook....het is niet dat ik onmiddellijk hier een vraag neer pen zonder dat ik eerst gezocht heb op het forum....(heb de laatste maanden meer gelezen op het forum dan dat ik in de laatste 10jaar gedaan heb...maar als ik twijfel of met een vraag in de maag zit pen ik ze bij mijn topic neer.en dan ben ik altijd blij dat er hier mij iemand met raad en daad bijstaat....waarvoor mijn dank groot is ..
Ik vind het ook leuk hier gewoon mee te lezen, is telkens een soort herbeleving van mijn geknoei toen ik mijn eerste Solex had gevonden Ook doe ik zo nog steeds kennis op!
Voor antwoorden ben ik doorgaans te laat met de wandelende Solexencyclopedieen die hier op het forum zitten. Bovendien weten die het ook veel beter uit te leggen.
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Gewoon doorvragen Tomtim, niks van andere aantrekken. Beter iets 2 keer vragen, dan iets kapot gaan maken wat door te vragen voorkomen had kunnen worden.
Het mooie aan vragen is dat je er (vaak) van leert, en als je dat dan weer in de praktijk hebt toegepast kun je in veel gevallen ook weer anderen van dienst zijn. Wat dat betreft is een forum soms net als een stel musketiers: 1 voor allen en allen voor 1 Ikzelf heb hier wel degelijk voor een deel mijn leerschool gehad. Belangrijk zijn de 3 D's:
Durven - Denken - Doen!
(misschien moet er wel een 4e D bij: Delen)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Deze week begin ik met het motortje nog onder handen te nemen.houd jullie maar vast voor terug een reeks vragen....want zoals Johnnie zegt beter vragen dan de handel verkloten..... Grts tom
De nagel recht op de kop slaan. ..ben zeker dat ik zonder dit forum al veel kapot had geholpen....en dat is toch zonde vind ik...
Origineel bericht van: RedFox
Het mooie aan vragen is dat je er (vaak) van leert, en als je dat dan weer in de praktijk hebt toegepast kun je in veel gevallen ook weer anderen van dienst zijn. Wat dat betreft is een forum soms net als een stel musketiers: 1 voor allen en allen voor 1 Ikzelf heb hier wel degelijk voor een deel mijn leerschool gehad. Belangrijk zijn de 3 D's:
Ziet er op zich allemaal goed uit toch? Drijfstanglager heeft altijd best wel wat speling. Marja van hieruit is het moeilijk te beoordelen. Wat wil je precies weten. Kun je een filmpje maken.
de zuiger zwemt echt in de cilinder.had al een flauw vermoeden om dat hij bija geen compressie heeft. dus ik vrees dat het niet echt krachtig zal worden. en bij het demonteren van de zuigerveren is er 1tje gebroken. heb het nogthans met alle voorzichtigheid gedaan. het veertje had echt niks nodig om te breken.
ingelopen cilinder waar zuiger veren op het onderste punt komen
dus ik denk van een er andere cilinder en vlakke piston op te plaatsen. is het mogelijk om er ook een andere drijfstang met lager in te plaatsen? en kan ik dan de sleutelgat vorm luchtfilter terug gebruiken? en de zelfde cilinderkop? of moet er daar dan ook een ander kopje op?
De andere drijfstang kan volgens mij. Heb ik ook al gedaan. Toch moet even een ervaren iemand van ons eens de zuiger en cilinder moet bekijken. Honen en nieuwe veren doet wonderen.
Als je een andere drijfstang met naaldlager wilt plaatsen dan moet je (meestal) ook een ander carterdeksel plaatsen. Deze drijfstangen zijn wat dikker aan de uiteinden en lopen dan tegen het deksel aan. Een nieuwe cilinder en zuiger past daar op en je kunt hetzelfde kopje gebruiken. Mocht je op een beurs een kopje tegenkomen voor een vlakke zuiger,bougie schuin naar voren, dan kan je hem altijd nog omwisselen. Ook het Sleutelgat filter kan je dan blijven gebruiken. Controleer voor montage van het kopje of dat de decompressieklep goed afsluit.
moest ik het zo kunnen oplossen en als alles dan terug goed is kan ik gerust de cilinder laten zitten .maar volgens mij kan ik de cilinder zo niet terug monteren.er zit echt veel spelling tussen de zuiger en de cilinder.ik heb wel al een cilinder en kamzuiger tegen gekomen op marktplaats.maar wie zegt dat deze in orde zal zijn.
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De andere drijfstang kan volgens mij. Heb ik ook al gedaan. Toch moet even een ervaren iemand van ons eens de zuiger en cilinder moet bekijken. Honen en nieuwe veren doet wonderen.
De andere drijfstang kan volgens mij. Heb ik ook al gedaan. Toch moet even een ervaren iemand van ons eens de zuiger en cilinder moet bekijken. Honen en nieuwe veren doet wonderen.
Dat is wel zo maar dan moet je ook een overmaat kamzuiger hebben.( Marcel v.d. Ven, Solex-onderdelen-Limburg heeft misschien nog wat)
Ik heb wel een vraagje. Heb je die zuiger schoon gemaakt, want als een zuiger versleten is, en ook de veren, dan ziet de zuiger er ook erg zwart uit aan de zijkanten. Deze zuiger niet.
ik heb deze niet schoon gemaakt.kwam er zo uit. maar ik vond het ook al vreemd dat alles er redelijk netjes uitkomt.mss heeft er iemand aan gesleuteld voordien en dan toch tot de conclussie gekomen dat het niet werkt mat al die spelling.
Meen op één van de eerste foto's te zien dat de zuigerveren vast in de zuiger zitten. En omdat de zuiger schoon ziet zou je ook nieuwe zuigerveren kunnen proberen en dat de slotspeling minder groot is. Dat honen zou ik niet doen omdat de cilinder dan weer groter wordt.
Je kan natuurlijk het een en ander proberen maar als je dit in je cilinder ziet en als je daar een overgang voelt dan heeft ieder probeersel weinig nut. Als je dan ook naar dat plaatje van de buitenkant van de cilinder kijkt(erg stoffig) én wetend dat een sleutelgat filter niet de beste stoffilters waren dan is dat de oorzaak van slijtage en een schoongeschuurde zuiger.
Als je dan het zuigertje van Viktore30 bekijkt dan is deze ook brandschoon maar zie je de draaigroeven nog mooi inzitten = nagenoeg geen slijtage.
Ik ga deze cilinder en zuiger niet meer gebruiken.komt echt niet goed daarmee. Heb een nieuwe overmaatse cilinder en zuiger met slotjes gekocht voor erop.doordat de oude drijfstang ook heel wat spelling heeft heb ik ééntje met lagers gekocht voor erin.
vandaag op de beurs in wieze volgende onderdelen gekocht voor het koffertje: cilinderkopje voor vlakke zuiger. staander en veer remblokhouders en nieuwe schoentjes voor erop nieuwe ketting
heb nu bijna alles om het koffertje terug rijklaar te maken.
toen ik het cilindertje wilde vast schroeven kon ik het ene moertje blijven aanspannen.het schroefdraad eindje trekt gewoon uit het carter. Hoe kan ik dit oplossen?kan dit op èèn of andere manier er in vast gelijmd worden? Of hoe los ik dit het best op? Grts tom
Heb bij 1 vd bllokjes voor de cilindervoet helcoils gebruikt.(moeten gebruiken zelfs) Als je hierin de draadeindjes draait heb je een mooie degelijke bevestiging. Je moet nl wel een beetje geluk hebben dat de draad in het carter en carterdeksel nog niet teveel verkloot is. Probeer de draadeindjes iig met de hand of geringe kracht zo diep mogelijk in het carter te draaien. Hoe meer draad, hoe minder kwetsbaar de bevestiging.
Heb ev nog wel een geschikt carter voor u. Geheel gaaf. Het carter blijkt helaas niet geschikt te zijn voor een OTO.(heb ikzelf 2 van) Wil hen wel ruilen tegen een goed OTO carter of anders verkopen voor 40 euro.
Hey Zal het in gedachten houden.maar zal eerst proberen het tapgat te herstellen. Grts
Origineel bericht van: 49cc
Heb ev nog wel een geschikt carter voor u. Geheel gaaf. Het carter blijkt helaas niet geschikt te zijn voor een OTO.(heb ikzelf 2 van) Wil hen wel ruilen tegen een goed OTO carter of anders verkopen voor 40 euro.
Is er ook geen mogelijkheid om het gat iets verder uit te boren en met een langer draadeinde te werken? En dan als extra nog een eens te borgen met metaal lijm?is maar ideetje.
Is er ook geen mogelijkheid om het gat iets verder uit te boren en met een langer draadeinde te werken? En dan als extra nog een eens te borgen met metaal lijm?is maar ideetje.
Tuurlijk. Alles is mogelijk. Maar of het goed is? Koop gewoon een Helicoil setje. Een betere (sterkere) oplossing bestaat niet.
Jaa, zo'n setje van HBM heb ik ook een keer op een beurs gekocht. Echt gemakkelijk in gebruik Tomtim, Zit metaalboor bij voor het gaatje iets ruimer te maken, met het tapje schroefdraad maken en met het tooltje de helicoil erin draaien met een beetje borgmiddel. Peanuts!!
Tip : Aan zo'n helicoil zit een hulpstukje om hem in het vers getapte gat te draaien. Wanneer je het indraaigereedschapje de andere kant opdraait, tegen de klok in, dan breekt dat gedeelte af.
Let daar op als je toevallig het carter doorgeboord hebt dat dat stukje niet, ongemerkt, in het carter valt.
de helicoil is gelukt. cilindertje sluit terug mooi af tegen het carter.
nu zit aales terug gemonteerd en wou ik eens proberen te starten. niets!!!!! krijgt geen ontsteking. dus na alles te controleren en meerdere bougies te proberen heb ik besloten om de geteste spoel die ik gekocht had aan ene rinus op marktplaats te monteren. ook niets!!!! geen onsteking. nieuwe kabel van bij jouke en nieuwe bougiekop ook. contactje zit mooi tegen het plaatjes te duwen van de spoel. ik weet niet meer waar ik moet zoeken nu. kan er mij iemand helpen met raad? helicoil
toen ik net alles gemonteerd had kreeg ik een mooie vonk. nu dat geval met die helicoil krijg ik niets meer.ik snap het ook niet want dit staat los van elkaar toch.
Volgens mij heb je het kabeltje van de ontstekingsspoel bij de verkeerde bout zitten. Je hebt het kabeltje rechtstreeks op de condensator zitten. Het kabeltje moet bij het boutje langs de verbindingsstrip naar de condensator. En dan niet geïsoleerd. Hoop dat ik het duidelijk schrijf.
idd tim.heb ik ook niet gedaan. zal eens duidelijker zijn wat ik juist heb gedaan.
drie dagen geleden had ik alles gemonteerd. gecontroleerd op vonk en die was goed. gecontroleerd op benzine retour bij het draaien aan vliegwiel en dat was ook goed. toen ik een startpoging deed zag ik dat hij benzine blaasde tussen cilinder en carter.dit was dus de draad die kapot was. vandaag helicoil gemonteerd en cilinder er terug op gezet. dus in de veronderstelling dat alles nu tip top zou moeten zijn terug start poging ondernomen. hij sloeg niet aan en de benzine loopt netjes terug door retour. dan gecontroleerd op ontsteking en had niets meer.
De spoeldraad zit goed op de condensator. Die onderdste schroef is afgeïsoleerd en is massa, het blokje waar de strip aanzit is geïsoleerd van massa en aan dit blokje zit ook de contactpunt. Als je een multimeter hebt kan je meten of er geen massasluiting is , je moet dan wel even de spoeldraad losmaken en de contactpunt openen. Je mag dan geen weerstand meten.
Maar als je helicoils maakt voor de cilindervoet, dan hoef je de ontsteking toch niet te demonteren??
Dacht ik ook. En de kabel... Maakt niet uit.
Pak een 9 volt blokbatterij, trek de punten open en zet de contacten van de batterij op de punten. Op dat moment moet er een vonk overspringen. Test dat eens
hey ik hed contactjes open getrokken en de blokbatterij er tegen gehouden(denk dat ik het correct gedaan heb)en er gebeurt niks.ik begrijp het echt niet meer.drie dagen geleden had ik echt deftige vonk en nu niks meer.
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: zeezout
Maar als je helicoils maakt voor de cilindervoet, dan hoef je de ontsteking toch niet te demonteren??
Dacht ik ook. En de kabel... Maakt niet uit.
Pak een 9 volt blokbatterij, trek de punten open en zet de contacten van de batterij op de punten. Op dat moment moet er een vonk overspringen. Test dat eens
die fiberbusjes zitten er aan beide vijsjes in.maar bij het vijsje(gele pijl)zit er geen zo een fiber ringetje tussen.dus geeft het gele vijsje rechtstreeks contact door naar de massa.
Origineel bericht van: john meisters
Normaal zijn dat fiber buisjes die van onder tot boven doorlopen. Ik zie dat bij één schroefje wel maar bij de andere niet...?
Dat loopt inderdaad mooi, zoals een originele Solex hoort te lopen. Ben wel benieuwd waar dat isolatieringetje is gebleven tijdens het aanbrengen van de helicoil.
hey ik begrijp het ook niet. maar ik ben honderd procent zeker dat ik ontsteking had vooraleer ik de helicoil heb geplaatst.ik weet ook wel dat die helicoil daar niets mee te zien had. heb vandaag nog eens willen starten en hij sloeg eventjes aan en daarna niets meer....terug geen ontsteking meer. er zal meer aan de hand zijn dan dat isolatieringetje. dus het is nog niet opgelost.
Origineel bericht van: FFAnders
Dat loopt inderdaad mooi, zoals een originele Solex hoort te lopen. Ben wel benieuwd waar dat isolatieringetje is gebleven tijdens het aanbrengen van de helicoil.
moet er wel bij zeggen dat ik nog niet het gepaste ringetje heb gevonden om het perfect te isoleren.had er een klein smal rubberringetje tussen gestopt en is het mss toch niet heel goed geisoleerd.dus zal eerst eens zoeken achter een gepast ringetje.
hey john probleem is dat ik van electronica niet veel afweet. ik wil wel die contactjes doormeten met de multimeter maar weet niet echt goed hoe ik dat moet doen.
Origineel bericht van: john meisters
Je zou deze tip eens kunnen uitvoeren:
Origineel bericht van: john meisters
Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht. Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft
Je ziet dan ook of de puntjes wel contact maken, ook belangrijk
hey john probleem is dat ik van electronica niet veel afweet. ik wil wel die contactjes doormeten met de multimeter maar weet niet echt goed hoe ik dat moet doen.
Origineel bericht van: john meisters
Je zou deze tip eens kunnen uitvoeren:
Origineel bericht van: john meisters
Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht. Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft
Je ziet dan ook of de puntjes wel contact maken, ook belangrijk
Eenvoudige test: Verwijder het vliegwiel. Ontkoppel de spoel. Zet de meter op weerstand zet één pen op de vaste contactpunt en de andere pen op de beweegbare. Nu moet je zien dat de weerstand "0" is (nul). Dan maken je puntjes goed contact.
Open nu de puntjes met je vinger of duim en zet de pennen weer op de vaste en op de beweegbare contactpunt. Nu moet je op de meter zien dat je veel weerstand hebt.. soms aangeduid met een liggende 8, soms met een "1"
Als deze testen positief zijn dan heb je dat stukje in orde. Je bent dan zeker dat je vaste punt goed massa maakt, en je beweegbare punt goed geïsoleerd is aangesloten. Vonkt het dan nog niet, dan zit de fout verderop, denk aan slecht contact van je spoel-aansluiting, slechte spoel, slechte aansluiting bougiekabel, slechte bougiekabel (vergeet dat oogje bovenin niet: zit regelmatig alleen maar in de isolatie en het koper zit 2 mm dieper! Stukje kabel afknippen doet soms wonderen).
Veel meer is het niet! Als je alles hebt nagelopen zul je vonk hebben
vandaag eens gemeten met de multimeter. bij gesloten puntjes meet ik 0(nul). bij open puntjes een 1(één). dus dit zou dan volgens de beschrijving van john in orde moeten zijn. bougiekabel,bougie is nieuw. bougiekopje zit zeker in koper gedraaid.kabeltje voor de zekerheid stukje ingekort. zal nog eens die andere spoel proberen die volgen de verkoper getest is geweest.
Maakt je bougiekabel wel goed contact met de spoel?? Anders moet ie gewoon lopen tenzij je spoel is doorgeslagen. Daarna (eigenlijk vooraf) tijdstip nog wel ff goed zetten.
hij draait terug . het was het contactpuntje in het bakelieten elleboogje die te los zat. en zo naast het contactpuntje op de spoel kwam te zitten. contact puntjes had ik al ongeveer op het zicht juist gezet en eens hij draaide perfect getimed met de stroboscooplamp. hij start en rijd nu perfect.
Heb wat problemen met de terugtrapnaaf van het koffertje. Als ik rem blijft de rem soms wat hangen. En als ik na het remmen terug vooruit wil trappen kan ik soms 2 á 3 wentelingen maken vooraleer hij aanpakt.wat kan ik hieraan doen.had al reeds nieuw vet in de naaf gedaan.
Ik zou hem geheel demonteren en daarna opnieuw afstellen. Dat is een klusje waar je rustig voor moet gaan zitten en eerst uitvoerig de instructie van de Beckson naaf moet gaan zitten lezen. Daarna wiel uitnemen en systematisch de zaak demonteren en de onderdelen op volgorde (en montagerichting) wegleggen. Dan alles reinigen en invetten en systematisch weer opbouwen. Het afstellen van de speling is waar het op aan komt. Uit mijn hoofd iets van 1.5? mm en ik gebruikte daarvoor een stukje karton van de juiste maat. Als je denk dat je klaar bent gewoon eerst het losse wiel proberen. Als ie reutelt staat ie te strak. Gewoon proberen tot ie goed is.
Het kan ook zijn dat het vet de lamellen laat kleven Wij gebruikten altijd olie met de montage,de ruimte tussen de lamellen was altijd de dikte van een lamel lekker glibberig door de olie vr gr Hans Welp
Dus moet de naaf volledig uit elkaar gehaald en gereinigd worden. Zal mij eens moeten verdiepen in die naaf want heb dit nog nooit volledig gedemonteerd.wordt vervolgd en bedankt alvast.