Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey iedereen

heb vandaag een solex koffertje weten op de kop te tikken.
er staat op het motorblok van der heem en op het kader een rood stickertje met stokvis op.
ziet er volgens mij redelijk compleet uit.
wat er volgens mij ontbreekt is:
-het kofferdekseltje
-kettingkast
-staander om de solex op te zetten(pikkel in onze volksmond).

die stond al jaren in een zeecontainer stof te verzamelen.
maar het motortje zit nog mooi los en heeft nog compressie.
nu weet ik nog niet zo heel veel van deze types.
maar is volgens mij een 45cc motortje met kamzuiger.
graag had ik deze volledig op punt gezet en goedlopend gemaakt.
is dit nog de moeite om dit te doen?

zo heb ik deze gaan halen


na een kleine wasbeurt




nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Op het carter staat ook welke cilinderinhoud de motor zou moeten hebben, in dit geval 49cc.
Leuk ding, niet teveel aan doen/veranderen maar wel kompleet maken met staander, dekseltje, kettingscherm en een paar nieuwe banden natuurlijk.
Het lijkt me ook verstandig om het carterdeksel er af te halen en kan je het carter goed schoonmaken.
Nog even niet proberen te starten maar eerst de ontsteekspoel op de kachel (CV) laten drogen om doorslag te voorkomen.
Doe ook wat nieuw vet in de wiellagers wink

Last edited by FFAnders; 26/01/16 10:26 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey

Ivm die staander.welk type heb ik hiervoor nodig?is dit gelijk aan de oto?
En kan je die wielkast nog nieuw krijgen ergens?
Het dekseltje kan je nog nieuwe krijgen.
En de dichtingen zijn die gelijk van een 3800?of heb ik deze nodig voor het oudere type motor?
Grts tom

Origineel bericht van: FFAnders
Op het carter staat ook welke cilinderinhoud de motor zou moeten hebben, in dit geval 49cc.
Leuk ding, niet teveel aan doen/veranderen maar wel kompleet maken met staander, dekseltje, kettingscherm en een paar nieuwe banden natuurlijk.
Het lijkt me ook verstandig om het carterdeksel er af te halen en kan je het carter goed schoonmaken.
Nog even niet proberen te starten maar eerst de ontsteekspoel op de kachel (CV) laten drogen om doorslag te voorkomen.
Doe ook wat nieuw vet in de wiellagers wink


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb nog wel wat koffertje (heb er zelf geen meer) spul liggen volgens mij, ook 24" wielen met glimmend chroom.

Zal het even bij elkaar zoeken en er een foto van maken, dan kun je kijken of je er wat mee kunt/wilt.

Han

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey han

Is goed....je mag ze zeker eens aanbieden.dan zien we wel.bedankt alvast
Origineel bericht van: solexnl
Ik heb nog wel wat koffertje (heb er zelf geen meer) spul liggen volgens mij, ook 24" wielen met glimmend chroom.

Zal het even bij elkaar zoeken en er een foto van maken, dan kun je kijken of je er wat mee kunt/wilt.

Han



nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Wat een mooie vondst, zo zie ik ze het liefst! Niet teveel aan opmaken, wel technisch in orde.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey johnnie

ik denk ook om hem te laten zoals hij is.
technisch in orde en oppoetsen.
motortje reviseren en nieuwe bandjes.
grts

Origineel bericht van: Johnnie
Wat een mooie vondst, zo zie ik ze het liefst! Niet teveel aan opmaken, wel technisch in orde.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

heb vandaag eens gekeken op het blok.
er staat idd 49cc op het blok.
ik ga binnenkort het motortje eens open doen.
welke dichtingen zou ik nodig hebben voor dit type.
dat cilindrtje is iets anders dan de nieuwere.er hangt aan de voorkant van de cilinder een plaatje op.
moet ik dan pakkingen bestellen voor solex oudere type?
of zijn dit de zelfde als die van een 3800 solex?

grts tom

Origineel bericht van: FFAnders
Op het carter staat ook welke cilinderinhoud de motor zou moeten hebben, in dit geval 49cc.
Leuk ding, niet teveel aan doen/veranderen maar wel kompleet maken met staander, dekseltje, kettingscherm en een paar nieuwe banden natuurlijk.
Het lijkt me ook verstandig om het carterdeksel er af te halen en kan je het carter goed schoonmaken.
Nog even niet proberen te starten maar eerst de ontsteekspoel op de kachel (CV) laten drogen om doorslag te voorkomen.
Doe ook wat nieuw vet in de wiellagers wink


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357


Origineel bericht van: tomtim
hey

heb vandaag eens gekeken op het blok.
er staat idd 49cc op het blok.
ik ga binnenkort het motortje eens open doen.
welke dichtingen zou ik nodig hebben voor dit type.
dat cilindrtje is iets anders dan de nieuwere.er hangt aan de voorkant van de cilinder een plaatje op.
moet ik dan pakkingen bestellen voor solex oudere type?
of zijn dit de zelfde als die van een 3800 solex?

grts tom

Origineel bericht van: FFAnders
Op het carter staat ook welke cilinderinhoud de motor zou moeten hebben, in dit geval 49cc.
Leuk ding, niet teveel aan doen/veranderen maar wel kompleet maken met staander, dekseltje, kettingscherm en een paar nieuwe banden natuurlijk.
Het lijkt me ook verstandig om het carterdeksel er af te halen en kan je het carter goed schoonmaken.
Nog even niet proberen te starten maar eerst de ontsteekspoel op de kachel (CV) laten drogen om doorslag te voorkomen.
Doe ook wat nieuw vet in de wiellagers wink


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Het heeft even geduurd maar hier wat foto's van wat ik heb liggen.

Doe maar pb van wat je gebruiken kan. Ik heb het spul ook op Marktplaats gezet maar wanneer jij interesse hebt ga je voor.

Han

Attached Images
gereedschapsdeksel.jpg (86.74 KB, 776 downloads)
motorbeugel.jpg (97.39 KB, 836 downloads)
wielen.jpg (99.17 KB, 808 downloads)
vliegwielkap kunstst.jpg (91.85 KB, 792 downloads)
lichtkap mg.jpg (97.58 KB, 783 downloads)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ik ga volgend weekend naar de beurs in wieze.
zal daar ook uitkijken om een staander en eventueel een kettingkastje voor erop.weet er iemand welke staander er op hoort te zitten?want er zijn waarschijnlijk veel verschillende modellen?of moet ik enkel kijken voor de juiste lengte?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
de lengte van de staanders kan varieren voor 24 inch en 23 inch wielen
de staanders voor de 3800 ( de meesten) zijn kompleet anders
ketingkasten zijn volgens mij ongeveer hetzelfde maar meet voor de zekerheid de afstand op tussen het kleine gaatje in de frame ligger net boven het ketting wiel ( gat voor verzonken boutje en het gat aan de rechterachterkant aan de ligger voor de achterste bevestiging ( zijn ook soorten in) zodat je weet of de kettingkast ook dezelfde afstand heeft


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Heb laatst van een oude 2200 de staander vervangen door een die hier nog lag. Stond lekker hoog op zijn pootjes... 24"staander??

Er zat een "kruis" in de constructie...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

heb het ondertussen ook eens bekeken en gemeten.een staander van een solex met 24" wielen zou moeten passen.en staat het achterwiel dan ietsje hoger vind ik niet erg.zou zelfde moeten zijn als op mijn 1010 met 24" wielen.
dus zal wel iets vinden in wieze.
lucasolex staat daar ook altijd.
en deze zit woont niet zo ver van mijn huis.(35km)
ben daar al enkele malen geweest.
http://lucasolex.com/
Origineel bericht van: john meisters
Heb laatst van een oude 2200 de staander vervangen door een die hier nog lag. Stond lekker hoog op zijn pootjes... 24"staander??

Er zat een "kruis" in de constructie...


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Heb laatst van een oude 2200 de staander vervangen door een die hier nog lag. Stond lekker hoog op zijn pootjes... 24"staander??

Er zat een "kruis" in de constructie...

dat zou dan wel eens eentje van een 26" kunnen zijn. de latere zijn allemaal van gemept ijzer met ronde gaten erin


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
was het ook zo een staander dan john?
op mijn 1010 24" solexje zit er ook een staander met een versterking in kruis langs achter erop.





nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ja zo zie ik ze bij vd Heem niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Ik heb ze beiden nog nog liggen met kruis en rond gat je moogt er altijd eentje van komen halen gr pierre

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey Pierre

Is super vriendelijk.maar is alleen een heel eind om eens binnen te springen achter zo een staander(154km).ik moest meer tegen de grens gewoond hebben é.... laugh
Origineel bericht van: Pierre
Ik heb ze beiden nog nog liggen met kruis en rond gat je moogt er altijd eentje van komen halen gr pierre


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
vandaag ook wat tijd gehad om wat aan het koffertje verder te werken.
ook zijn er wat onderdelen toegekomen die ik besteld had bij solex noord.
bandjes met witte rand,binnenbanden,deksel voor koffertje,en nog wat prul.

spoelen afgedaan



zat een stuk plastikzak achter de bobijn en rond het onstekings drukpinnetje????


liggen al te drogen voor het haardvuur


motortje afgenomen en ook het frame eens grondig gereinigd


vorige eigenaar kleefde blijkbaar graag zijn binnenbandjes


het frame is op plaatsen goed verweerd maar echt niet rot.
de wielen zijn ook niet rot maar er hangt niets meer aan van chroom....zijn wel nog mooi recht.zal ze opnieuw eronder stoppen maar wel eens opnieuw vet in doen .zijn er nog puntjes dat ik oet doen aan het achterwiel ivm rem ofzo?

grts tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Het is toch een blokje zonder koppeling toch?

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ja hoor johnny.waarom vraag je dat?iets gezien die niet juist is mss?is met zo een sleutelgat vorm luchtfilterdeksel.
Origineel bericht van: Johnnie
Het is toch een blokje zonder koppeling toch?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Das een mooi, gebruikt binnenbandje, haha

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Je bent goed bezig zie ik gr pierre

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Zou deze spoel juist zijn voor op het koffer blokje?
Ik denk dat nr12 dezelfde is?
Kan iemand mij daar wat zekerheid over geven?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Normaal zit er toch een spoel in met een contact-pen aan de spoel? Die steek je dan in zo'n bakeliet haaks bochtje in het carter?

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Er zit nu dezelfde spoel in als nr 12.ook met een plaatje aan de spoel.dan zit er een contactpuntje in het carter met een veertje.je kan het zien enkele posts terug op de foto.de spoel is correct van model maar vraag mij af of de inhoud het zelfde is?
Origineel bericht van: Johnnie
Normaal zit er toch een spoel in met een contact-pen aan de spoel? Die steek je dan in zo'n bakeliet haaks bochtje in het carter?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Kan de kabel (indien met koperkern) ook rechtstreeks aan het lipje van de spoel maken. En zelfs vastsolderen.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
AlS je kijkt naar de foto van de genummerde spoelen twijfel ik tussen 12 en 13.of zijn dat nu gelijke?omdat van de ene het lipje links zit en van de andere rechts?
Origineel bericht van: Johnnie
Kan de kabel (indien met koperkern) ook rechtstreeks aan het lipje van de spoel maken. En zelfs vastsolderen.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Denk dat het niet zo spannend is, denk zelfs dat de foto in spiegelbeeld is.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Wat bedoel je met spannend?
Origineel bericht van: Johnnie
Denk dat het niet zo spannend is, denk zelfs dat de foto in spiegelbeeld is.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Dat het niet uitmaakt, lipje links of rechts.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ahzo

bedankt alvast.dus zijn dit volgens u dezelfde spoelen en passen ze beide op het blokje?
Origineel bericht van: Johnnie
Dat het niet uitmaakt, lipje links of rechts.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Maar kan de afstand tussen de boutgaten zo niet beoordelen. Dus dat moet je ff controleren.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ga volgende week ook eens beginnen met het motortje in orde te brengen.
maar zoals ik hier al heb gelezen op het forum zijn de motortjes met een kamzuiger niet de snelste en vlotste cilindertjes die er zijn.
nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om op het blokje een gewone cilinder met vlakke zuiger erop te plaatsen.zou terug een overmaatse cilinder bestellen en een piston met slotjes.maar ik zal dan wss ook een ander cilinderkopje nodig hebben?en een ander uitlaatje ook wss?want zit nu ééntje op met demperpotje langs boven.
ik ben er wel voor om alles origineel te laten maar het is de bedoeling om er ook mee te rijden.en dan wil ik wel vlot kunnen rond rijden zonder constant bij te trappen.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Koop een Berini die lopen als een kogel hoef je al die drama,s niet te doorlopen je stapt van het ene gat in het andere zonder effect

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
wat is er mis met de oude spoel, staat nog wel mooi het jaarnummer op, iets van februarie ( 02) 1957 (57)
en een cylinder kan je zo omzetten, kun je de kop van de kamzuiger ook gewoon voor gebruiken
wel dit type blok smeren met 1: 25 want je drijfstang hoort glijlagers en geen naaldlagers te hebben das wat kritischer op zijn olie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

de drijfstang is idd met naaldlagers.met mijn ander motortje smeer ik ook 1:25

Origineel bericht van: Joan
wat is er mis met de oude spoel, staat nog wel mooi het jaarnummer op, iets van februarie ( 02) 1957 (57)
en een cylinder kan je zo omzetten, kun je de kop van de kamzuiger ook gewoon voor gebruiken
wel dit type blok smeren met 1: 25 want je drijfstang hoort glijlagers en geen naaldlagers te hebben das wat kritischer op zijn olie


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
huub

word je beetje nerveus door al mijn vraagjes?haha laugh

ik hoef geen berini maar wil gewoon vlot rijden met de solex.
en heb ondertussen wel al effect gehad met mijn 1010.
deze rijd nu heel vlot en ben tevreden met de prestaties die hij nu opbrengt.
ik ben nog maar enkele maanden bezig met de solexjes en moet idd nog veel vragen hier op het forum.(dient het toch voor?).

mvg tom
Origineel bericht van: Huub
Koop een Berini die lopen als een kogel hoef je al die drama,s niet te doorlopen je stapt van het ene gat in het andere zonder effect


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
terug wat verder gewerkt aan het koffertje.
de lagers van de wielen voorzien van nieuw vet en de bandjes erop gemonteerd.





nooit te oud om bij te leren
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ik word nergens nerveus van ,Maar iedere maand komt dit ritueel voorbij ,Ik heb een Solex gevonden maar hij start niet ,na alle ontstekings brandstof kering lager problemen te hebben opgelost komt men tot de ontdekking dat ie rond de 30 km loopt en dan moet ie sneller worden maar hij moet wel orgineel blijven dat zijn dan weer dingen die weer niet samen gaan , dit is niet alleen op dit forum zo .Het zelfde gebeurd op Het Bromfiets forum Kreidler forum Zundapp forum

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Huub
Ik word nergens nerveus van ,Maar iedere maand komt dit ritueel voorbij ,Ik heb een Solex gevonden maar hij start niet ,na alle ontstekings brandstof kering lager problemen te hebben opgelost komt men tot de ontdekking dat ie rond de 30 km loopt en dan moet ie sneller worden maar hij moet wel orgineel blijven dat zijn dan weer dingen die weer niet samen gaan , dit is niet alleen op dit forum zo .Het zelfde gebeurd op Het Bromfiets forum Kreidler forum Zundapp forum

Beste Huub,
Volgens mij vraagt Tom hier alleen om wat adviezen en een van de vragen is inderdaad het wat sneller maken van zijn Solex. Wat is daar mis mee? Er zijn hier genoeg forumleden die daar verstand van hebben en met plezier een advies willen geven, dat blijkt wel. Als jij dat niet kunt of niet wil dan is dat toch ook prima? Ik heb geen ervaring/verstand van opvoeren dus hou mijn mond, maar ik lees wel met veel plezier mee.


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Is toch leuk Huub? Daar is het hobby voor wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey

Dat dacht ik ook....het is niet dat ik onmiddellijk hier een vraag neer pen zonder dat ik eerst gezocht heb op het forum....(heb de laatste maanden meer gelezen op het forum dan dat ik in de laatste 10jaar gedaan heb...maar als ik twijfel of met een vraag in de maag zit pen ik ze bij mijn topic neer.en dan ben ik altijd blij dat er hier mij iemand met raad en daad bijstaat....waarvoor mijn dank groot is ..


nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Ik vind het ook leuk hier gewoon mee te lezen, is telkens een soort herbeleving van mijn geknoei toen ik mijn eerste Solex had gevonden smile
Ook doe ik zo nog steeds kennis op!

Voor antwoorden ben ik doorgaans te laat met de wandelende Solexencyclopedieen die hier op het forum zitten. Bovendien weten die het ook veel beter uit te leggen.


Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Gewoon doorvragen Tomtim, niks van andere aantrekken. cool Beter iets 2 keer vragen, dan iets kapot gaan maken wat door te vragen voorkomen had kunnen worden.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Het mooie aan vragen is dat je er (vaak) van leert, en als je dat dan weer in de praktijk hebt toegepast kun je in veel gevallen ook weer anderen van dienst zijn.
Wat dat betreft is een forum soms net als een stel musketiers: 1 voor allen en allen voor 1 grin
Ikzelf heb hier wel degelijk voor een deel mijn leerschool gehad.
Belangrijk zijn de 3 D's:

Durven - Denken - Doen!

(misschien moet er wel een 4e D bij: Delen)


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Deze week begin ik met het motortje nog onder handen te nemen.houd jullie maar vast voor terug een reeks vragen....want zoals Johnnie zegt beter vragen dan de handel verkloten..... grin
Grts tom

Last edited by tomtim; 08/02/16 05:10 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
De nagel recht op de kop slaan. laugh ..ben zeker dat ik zonder dit forum al veel kapot had geholpen....en dat is toch zonde vind ik...
Origineel bericht van: RedFox
Het mooie aan vragen is dat je er (vaak) van leert, en als je dat dan weer in de praktijk hebt toegepast kun je in veel gevallen ook weer anderen van dienst zijn.
Wat dat betreft is een forum soms net als een stel musketiers: 1 voor allen en allen voor 1 grin
Ikzelf heb hier wel degelijk voor een deel mijn leerschool gehad.
Belangrijk zijn de 3 D's:

Durven - Denken - Doen!

(misschien moet er wel een 4e D bij: Delen)


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Ben aan het overwegen om een stroboscoop lamp aan te kopen om het ontsteking tijdstip perfect te kunnen afregelen.
Nu kwam ik volgende tegen.
https://nl.vidaxl.be/p/210069/stroboscoop-xenon?gclid=CIyJvv6J6soCFawp0wod0RAEzQ

Heeft iemand hier ervaring mee?
Mvg tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Ik heb een vergelijkbare, werkt goed. Je hebt wel een accu nodig.
Daarom gebruik ik een mini-stroboscoop. 9V batterij, klaar 25€ wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
vandaag cilinder en carterdeksel gedemonteerd.

vies motorblokje


kopje gedemonteerd



cilinder en piston hebben enorm veel spelling



ziehier ingelopen cilinder(je voelt echt een verschil aan de overgang tot waar de zuigerveren komen).en je ziet het ook duidelijk op volgende foto's






zuigerveren zeker 1mm spelling




ook zit er wat spelling tussen de krukas en de pistonarm.

graag eens jullie mening van hoe ik het nu best aanpak?

mvg tom

Last edited by tomtim; 09/02/16 09:52 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gewoon doen. Voldoet altijd wel en voor die prijs zeker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ziet er op zich allemaal goed uit toch?
Drijfstanglager heeft altijd best wel wat speling.
Marja van hieruit is het moeilijk te beoordelen.
Wat wil je precies weten.
Kun je een filmpje maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
de zuiger zwemt echt in de cilinder.had al een flauw vermoeden om dat hij bija geen compressie heeft.
dus ik vrees dat het niet echt krachtig zal worden.
en bij het demonteren van de zuigerveren is er 1tje gebroken.
heb het nogthans met alle voorzichtigheid gedaan. frown
het veertje had echt niks nodig om te breken.


ingelopen cilinder waar zuiger veren op het onderste punt komen



dus ik denk van een er andere cilinder en vlakke piston op te plaatsen.
is het mogelijk om er ook een andere drijfstang met lager in te plaatsen?
en kan ik dan de sleutelgat vorm luchtfilter terug gebruiken?
en de zelfde cilinderkop?
of moet er daar dan ook een ander kopje op?

mvg tom

Last edited by tomtim; 09/02/16 10:05 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De andere drijfstang kan volgens mij. Heb ik ook al gedaan. Toch moet even een ervaren iemand van ons eens de zuiger en cilinder moet bekijken. Honen en nieuwe veren doet wonderen.

Last edited by Alfons_Amuse; 10/02/16 12:02 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Als je een andere drijfstang met naaldlager wilt plaatsen dan moet je (meestal) ook een ander carterdeksel plaatsen.
Deze drijfstangen zijn wat dikker aan de uiteinden en lopen dan tegen het deksel aan.
Een nieuwe cilinder en zuiger past daar op en je kunt hetzelfde kopje gebruiken.
Mocht je op een beurs een kopje tegenkomen voor een vlakke zuiger,bougie schuin naar voren, dan kan je hem altijd nog omwisselen.
Ook het Sleutelgat filter kan je dan blijven gebruiken.
Controleer voor montage van het kopje of dat de decompressieklep goed afsluit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Idd een ander carter deksel is nodig. Was het effe vergeten te zeggen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

moest ik het zo kunnen oplossen en als alles dan terug goed is kan ik gerust de cilinder laten zitten .maar volgens mij kan ik de cilinder zo niet terug monteren.er zit echt veel spelling tussen de zuiger en de cilinder.ik heb wel al een cilinder en kamzuiger tegen gekomen op marktplaats.maar wie zegt dat deze in orde zal zijn.
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De andere drijfstang kan volgens mij. Heb ik ook al gedaan. Toch moet even een ervaren iemand van ons eens de zuiger en cilinder moet bekijken. Honen en nieuwe veren doet wonderen.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De andere drijfstang kan volgens mij. Heb ik ook al gedaan. Toch moet even een ervaren iemand van ons eens de zuiger en cilinder moet bekijken. Honen en nieuwe veren doet wonderen.


Dat is wel zo maar dan moet je ook een overmaat kamzuiger hebben.( Marcel v.d. Ven, Solex-onderdelen-Limburg heeft misschien nog wat)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb wel een vraagje. Heb je die zuiger schoon gemaakt, want als een zuiger versleten is, en ook de veren, dan ziet de zuiger er ook erg zwart uit aan de zijkanten. Deze zuiger niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ik heb deze niet schoon gemaakt.kwam er zo uit.
maar ik vond het ook al vreemd dat alles er redelijk netjes uitkomt.mss heeft er iemand aan gesleuteld voordien en dan toch tot de conclussie gekomen dat het niet werkt mat al die spelling.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je mag altijd met het spulletje naar Middelburg komen en dan wil ik best even kijken en echt meten hoe het spulletje ervoor staat.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Meen op één van de eerste foto's te zien dat de zuigerveren vast in de zuiger zitten. En omdat de zuiger schoon ziet zou je ook nieuwe zuigerveren kunnen proberen en dat de slotspeling minder groot is. Dat honen zou ik niet doen omdat de cilinder dan weer groter wordt.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Je kan natuurlijk het een en ander proberen maar als je dit in je cilinder ziet en als je daar een overgang voelt dan heeft ieder probeersel weinig nut.
Als je dan ook naar dat plaatje van de buitenkant van de cilinder kijkt(erg stoffig) én wetend dat een sleutelgat filter niet de beste stoffilters waren dan is dat de oorzaak van slijtage en een schoongeschuurde zuiger.

Als je dan het zuigertje van Viktore30 bekijkt dan is deze ook brandschoon maar zie je de draaigroeven nog mooi inzitten = nagenoeg geen slijtage.









Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey

Ik ga deze cilinder en zuiger niet meer gebruiken.komt echt niet goed daarmee.
Heb een nieuwe overmaatse cilinder en zuiger met slotjes gekocht voor erop.doordat de oude drijfstang ook heel wat spelling heeft heb ik ééntje met lagers gekocht voor erin.

Is een opgeboorde originele cilinder.


Last edited by tomtim; 11/02/16 08:48 AM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Gisteren avond voor de TV het sleutelgat filterke opgepoetst.
Voor

Na



nooit te oud om bij te leren
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat gaat helemaal goed komen zie ik. En lekker weer bling bling.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

vandaag op de beurs in wieze volgende onderdelen gekocht voor het koffertje:
cilinderkopje voor vlakke zuiger.
staander en veer
remblokhouders en nieuwe schoentjes voor erop
nieuwe ketting

heb nu bijna alles om het koffertje terug rijklaar te maken.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
En waar is het filter om de vliegen tegen te houden want als dat er niet in zit krijgen deze beestjes een vreselijke dood.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
haha jan.

ikzelf als dierenvriend plaats er terug het filtertje in hoor.
deze ligt in de garage.
was enkel het filterhuis die ik heb opgepoetst... laugh

Origineel bericht van: Jan Vennix
En waar is het filter om de vliegen tegen te houden want als dat er niet in zit krijgen deze beestjes een vreselijke dood.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey
Troubles troubles troubles.

toen ik het cilindertje wilde vast schroeven kon ik het ene moertje blijven aanspannen.het schroefdraad eindje trekt gewoon uit het carter.
Hoe kan ik dit oplossen?kan dit op èèn of andere manier er in vast gelijmd worden?
Of hoe los ik dit het best op?
Grts tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
lees deze even door :
Origineel bericht van: 49cc
Heb bij 1 vd bllokjes voor de cilindervoet helcoils gebruikt.(moeten gebruiken zelfs)
Als je hierin de draadeindjes draait heb je een mooie degelijke bevestiging. Je moet nl wel een beetje geluk hebben dat de draad in het carter en carterdeksel nog niet teveel verkloot is. Probeer de draadeindjes iig met de hand of geringe kracht zo diep mogelijk in het carter te draaien. Hoe meer draad, hoe minder kwetsbaar de bevestiging.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Dus enige oplossing zijn helcoils.
Heb deze nog nooit gebruikt.
Zal deze week eens zien waar ik er kan aan geraken.
Mvg tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Heb ev nog wel een geschikt carter voor u. Geheel gaaf. Het carter blijkt helaas niet geschikt te zijn voor een OTO.(heb ikzelf 2 van)
Wil hen wel ruilen tegen een goed OTO carter of anders verkopen voor 40 euro.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Effe YouTube. Genoeg filmpjes.

Als ik eentje monteer dan gebruik ik ook altijd borgvloeistof.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey
Zal het in gedachten houden.maar zal eerst proberen het tapgat te herstellen. Grts
Origineel bericht van: 49cc
Heb ev nog wel een geschikt carter voor u. Geheel gaaf. Het carter blijkt helaas niet geschikt te zijn voor een OTO.(heb ikzelf 2 van)
Wil hen wel ruilen tegen een goed OTO carter of anders verkopen voor 40 euro.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Is er ook geen mogelijkheid om het gat iets verder uit te boren en met een langer draadeinde te werken? En dan als extra nog een eens te borgen met metaal lijm?is maar ideetje.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: tomtim
Is er ook geen mogelijkheid om het gat iets verder uit te boren en met een langer draadeinde te werken? En dan als extra nog een eens te borgen met metaal lijm?is maar ideetje.

Tuurlijk. Alles is mogelijk. Maar of het goed is? crazy
Koop gewoon een Helicoil setje. Een betere (sterkere) oplossing bestaat niet.


Groet, Tim
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Dit kan mss ook een oplossing bieden voor dit geval.
Verloop tapeinde van m6 naar m8


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Nog maar een keer dan sleep

Tuurlijk. Alles is mogelijk. Maar of het goed is? crazy
Koop gewoon een Helicoil setje. Een betere (sterkere) oplossing bestaat niet.


Groet, Tim
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hihi Tim.
Ben een lastig manneke hé....
Dus een helicoil is de beste oplossing....haha


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Hier zijn die reparatiesetjes niet zo duur, in België zal dat ook wel te vinden zijn.

https://www.hbm-machines.com/producten/g...d-reparatiesets


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Jaa, zo'n setje van HBM heb ik ook een keer op een beurs gekocht. Echt gemakkelijk in gebruik Tomtim, Zit metaalboor bij voor het gaatje iets ruimer te maken, met het tapje schroefdraad maken en met het tooltje de helicoil erin draaien met een beetje borgmiddel.
Peanuts!!

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey mannen

heb al een setje helicoils kunnen bemachtigen van een vriend van mij.
dus komt in orde één dezer dagen...

grts


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Tip :
Aan zo'n helicoil zit een hulpstukje om hem in het vers getapte gat te draaien.
Wanneer je het indraaigereedschapje de andere kant opdraait, tegen de klok in, dan breekt dat gedeelte af.

Let daar op als je toevallig het carter doorgeboord hebt dat dat stukje niet, ongemerkt, in het carter valt.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Andere tip is. Smeer vet aan dat gereedschap en als het afbreekt dat haal je het zo naar voren en valt het niet omlaag.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Bij mij zit er een tooltje bij om dat stukje weg te breken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: tomtim
Dit kan mss ook een oplossing bieden voor dit geval.
Verloop tapeinde van m6 naar m8

niet doen M8 erin forceren dan is echt al je metaal weg eigenlijk was er voor M6 al te weinig vandaar dat hij het regelmatig opgeeft.

en bij repareren vooral recht boren anders wil het cylinder niet meer over de tapeinden ik heb daar hulpstukken voor .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Okay mannen

Zal normaal deze middag eens proberen.
Bedankt voor de tips.
Grts


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

de helicoil is gelukt.
cilindertje sluit terug mooi af tegen het carter.

nu zit aales terug gemonteerd en wou ik eens proberen te starten.
niets!!!!!
krijgt geen ontsteking.
dus na alles te controleren en meerdere bougies te proberen heb ik besloten om de geteste spoel die ik gekocht had aan ene rinus op marktplaats te monteren.
ook niets!!!!
geen onsteking.
nieuwe kabel van bij jouke en nieuwe bougiekop ook.
contactje zit mooi tegen het plaatjes te duwen van de spoel.
ik weet niet meer waar ik moet zoeken nu.
kan er mij iemand helpen met raad?
helicoil







Last edited by tomtim; 25/02/16 09:46 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Had je een vonk of ben je um kwijt?

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
toen ik net alles gemonteerd had kreeg ik een mooie vonk.
nu dat geval met die helicoil krijg ik niets meer.ik snap het ook niet want dit staat los van elkaar toch.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Volgens mij heb je het kabeltje van de ontstekingsspoel bij de verkeerde bout zitten. Je hebt het kabeltje rechtstreeks op de condensator zitten. Het kabeltje moet bij het boutje langs de verbindingsstrip naar de condensator. En dan niet geïsoleerd. Hoop dat ik het duidelijk schrijf.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
dus moet het volgens u op het blauwe of het gele pijltje aangesloten worden?




nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Ik zou kiezen voor blauw, maar onder dat isolatie schijfje. Je kan het controleren op Google afbeeldingen, zoeknaam. ontsteking solex.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
idd

dan zit deze volgens google verkeerd.loop nu even naar de garage om dat te veranderen.tot binnen 20min.bedankt en hopelijk is het al opgelost.
Origineel bericht van: Johnnie
Ik zou kiezen voor blauw, maar onder dat isolatie schijfje. Je kan het controleren op Google afbeeldingen, zoeknaam. ontsteking solex.

Last edited by tomtim; 25/02/16 10:31 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
kabeltje is dan te kort johnnie?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
volgens dit plaatje van internet zit het ook rechtstreeks op de condensator hoor?
http://www.alyda.nl/images/stories/Solex/ontsteking_b.jpg


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Maar als je helicoils maakt voor de cilindervoet, dan hoef je de ontsteking toch niet te demonteren??


Groet, Tim
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Klopt inderdaad. cool Maar wat is er dan aan de situatie van jouw blok veranderd? Snap het ff niet.
Moet je ff voor jezelluf nagaan of er iets gebeurd is.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
idd tim.heb ik ook niet gedaan.
zal eens duidelijker zijn wat ik juist heb gedaan.

drie dagen geleden had ik alles gemonteerd.
gecontroleerd op vonk en die was goed.
gecontroleerd op benzine retour bij het draaien aan vliegwiel en dat was ook goed.
toen ik een startpoging deed zag ik dat hij benzine blaasde tussen cilinder en carter.dit was dus de draad die kapot was.
vandaag helicoil gemonteerd en cilinder er terug op gezet.
dus in de veronderstelling dat alles nu tip top zou moeten zijn terug start poging ondernomen.
hij sloeg niet aan en de benzine loopt netjes terug door retour.
dan gecontroleerd op ontsteking en had niets meer.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
De spoeldraad zit goed op de condensator.
Die onderdste schroef is afgeïsoleerd en is massa, het blokje waar de strip aanzit is geïsoleerd van massa en aan dit blokje zit ook de contactpunt.
Als je een multimeter hebt kan je meten of er geen massasluiting is , je moet dan wel even de spoeldraad losmaken en de contactpunt openen.
Je mag dan geen weerstand meten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Dan kan het alleen iets met de bougiekabel zijn want die gaat wel los en zal misschien ergens geen contact meer maken. Een gedachtte......

Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Origineel bericht van: zeezout
Maar als je helicoils maakt voor de cilindervoet, dan hoef je de ontsteking toch niet te demonteren??


Dacht ik ook. En de kabel... Maakt niet uit.

Pak een 9 volt blokbatterij, trek de punten open en zet de contacten van de batterij op de punten. Op dat moment moet er een vonk overspringen. Test dat eens wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey
ik hed contactjes open getrokken en de blokbatterij er tegen gehouden(denk dat ik het correct gedaan heb)en er gebeurt niks.ik begrijp het echt niet meer.drie dagen geleden had ik echt deftige vonk en nu niks meer.
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: zeezout
Maar als je helicoils maakt voor de cilindervoet, dan hoef je de ontsteking toch niet te demonteren??


Dacht ik ook. En de kabel... Maakt niet uit.

Pak een 9 volt blokbatterij, trek de punten open en zet de contacten van de batterij op de punten. Op dat moment moet er een vonk overspringen. Test dat eens wink


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
heb al rechtstreeks met een vijsoogje geprobeerd ook en ook geen vonk daarmee.
Origineel bericht van: Johnnie
Dan kan het alleen iets met de bougiekabel zijn want die gaat wel los en zal misschien ergens geen contact meer maken. Een gedachtte......


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
moet het ook geisoleerd zijn met zo een ringetje tussen het plaatje en het (gele pijl)vijsje?die van de condensator komt?
Origineel bericht van: tomtim
dus moet het volgens u op het blauwe of het gele pijltje aangesloten worden?




nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Hee Tim, goed gezien, dat is de fout.
Als dit niet geïsoleerd is gaat de stroom rechtstreeks via de massa weg.

Ook met de batterij krijg je dan geen vonk. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
dus moet er zo een isolatie ringetje tussen het vijsje en het plaatje die van de condensator komt?of onder het plaatje die van de condensator komt?
Origineel bericht van: john meisters
Hee Tim, goed gezien, dat is de fout.
Als dit niet geïsoleerd is gaat de stroom rechtstreeks via de massa weg.

Ook met de batterij krijg je dan geen vonk. wink

Last edited by tomtim; 26/02/16 12:21 AM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Normaal zijn dat fiber buisjes die van onder tot boven doorlopen.
Ik zie dat bij één schroefje wel maar bij de andere niet...?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht.
Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

die fiberbusjes zitten er aan beide vijsjes in.maar bij het vijsje(gele pijl)zit er geen zo een fiber ringetje tussen.dus geeft het gele vijsje rechtstreeks contact door naar de massa.
Origineel bericht van: john meisters
Normaal zijn dat fiber buisjes die van onder tot boven doorlopen.
Ik zie dat bij één schroefje wel maar bij de andere niet...?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
het is gelukt.het kwam dis idd door het gele vijsje die niet was afgeisoleerd.
https://www.youtube.com/watch?v=gB3jz6wSmLs


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Klinkt mooi

Han

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Die loopt mooi!


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Dat loopt inderdaad mooi, zoals een originele Solex hoort te lopen.
Ben wel benieuwd waar dat isolatieringetje is gebleven tijdens het aanbrengen van de helicoil.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey
ik begrijp het ook niet.
maar ik ben honderd procent zeker dat ik ontsteking had vooraleer ik de helicoil heb geplaatst.ik weet ook wel dat die helicoil daar niets mee te zien had.
heb vandaag nog eens willen starten en hij sloeg eventjes aan en daarna niets meer....terug geen ontsteking meer.
er zal meer aan de hand zijn dan dat isolatieringetje.
dus het is nog niet opgelost.
Origineel bericht van: FFAnders
Dat loopt inderdaad mooi, zoals een originele Solex hoort te lopen.
Ben wel benieuwd waar dat isolatieringetje is gebleven tijdens het aanbrengen van de helicoil.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
T blijft een Solex he ?
Denk je klaar te zijn en dan ......



Han

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
moet er wel bij zeggen dat ik nog niet het gepaste ringetje heb gevonden om het perfect te isoleren.had er een klein smal rubberringetje tussen gestopt en is het mss toch niet heel goed geisoleerd.dus zal eerst eens zoeken achter een gepast ringetje.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Je zou deze tip eens kunnen uitvoeren:

Origineel bericht van: john meisters
Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht.
Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft wink


Je ziet dan ook of de puntjes wel contact maken, ook belangrijk wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey john
probleem is dat ik van electronica niet veel afweet.
ik wil wel die contactjes doormeten met de multimeter maar weet niet echt goed hoe ik dat moet doen. confused
Origineel bericht van: john meisters
Je zou deze tip eens kunnen uitvoeren:

Origineel bericht van: john meisters
Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht.
Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft wink


Je ziet dan ook of de puntjes wel contact maken, ook belangrijk wink


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Dit is er misschien vanaf geperst met aandraaien.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Origineel bericht van: tomtim
hey john
probleem is dat ik van electronica niet veel afweet.
ik wil wel die contactjes doormeten met de multimeter maar weet niet echt goed hoe ik dat moet doen. confused
Origineel bericht van: john meisters
Je zou deze tip eens kunnen uitvoeren:

Origineel bericht van: john meisters
Koppel de spoel eens los en meet de weerstand tussen de contactpuntjes, zowel open als dicht.
Zo zie je of het circuit geen sluiting heeft wink


Je ziet dan ook of de puntjes wel contact maken, ook belangrijk wink


Eenvoudige test:
Verwijder het vliegwiel.
Ontkoppel de spoel.
Zet de meter op weerstand
zet één pen op de vaste contactpunt en de andere pen op de beweegbare.
Nu moet je zien dat de weerstand "0" is (nul).
Dan maken je puntjes goed contact.

Open nu de puntjes met je vinger of duim
en zet de pennen weer op de vaste en op de beweegbare contactpunt.
Nu moet je op de meter zien dat je veel weerstand hebt.. soms aangeduid met een liggende 8, soms met een "1"

Als deze testen positief zijn dan heb je dat stukje in orde. Je bent dan zeker dat je vaste punt goed massa maakt, en je beweegbare punt goed geïsoleerd is aangesloten. Vonkt het dan nog niet, dan zit de fout verderop, denk aan slecht contact van je spoel-aansluiting, slechte spoel, slechte aansluiting bougiekabel, slechte bougiekabel (vergeet dat oogje bovenin niet: zit regelmatig alleen maar in de isolatie en het koper zit 2 mm dieper! Stukje kabel afknippen doet soms wonderen).

Veel meer is het niet! Als je alles hebt nagelopen zul je vonk hebben wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

vandaag eens gemeten met de multimeter.
bij gesloten puntjes meet ik 0(nul).
bij open puntjes een 1(één).
dus dit zou dan volgens de beschrijving van john in orde moeten zijn.
bougiekabel,bougie is nieuw.
bougiekopje zit zeker in koper gedraaid.kabeltje voor de zekerheid stukje ingekort.
zal nog eens die andere spoel proberen die volgen de verkoper getest is geweest.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Das prima allemaal.

Maakt je bougiekabel wel goed contact met de spoel??
Anders moet ie gewoon lopen tenzij je spoel is doorgeslagen.
Daarna (eigenlijk vooraf) tijdstip nog wel ff goed zetten.

Last edited by 49cc; 28/02/16 06:15 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

hij draait terug .
het was het contactpuntje in het bakelieten elleboogje die te los zat. en zo naast het contactpuntje op de spoel kwam te zitten.
contact puntjes had ik al ongeveer op het zicht juist gezet en eens hij draaide perfect getimed met de stroboscooplamp.
hij start en rijd nu perfect.

grts tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Mooi: Gaan met die banaan !


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey

Heb wat problemen met de terugtrapnaaf van het koffertje.
Als ik rem blijft de rem soms wat hangen.
En als ik na het remmen terug vooruit wil trappen kan ik soms 2 á 3 wentelingen maken vooraleer hij aanpakt.wat kan ik hieraan doen.had al reeds nieuw vet in de naaf gedaan.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Dubbelpost blush


Last edited by 49cc; 16/03/16 10:11 AM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ik zou hem geheel demonteren en daarna opnieuw afstellen. Dat is een klusje waar je rustig voor moet gaan zitten en eerst uitvoerig de instructie van de Beckson naaf moet gaan zitten lezen. Daarna wiel uitnemen en systematisch de zaak demonteren en de onderdelen op volgorde (en montagerichting) wegleggen. Dan alles reinigen en invetten en systematisch weer opbouwen. Het afstellen van de speling is waar het op aan komt. Uit mijn hoofd iets van 1.5? mm en ik gebruikte daarvoor een stukje karton van de juiste maat. Als je denk dat je klaar bent gewoon eerst het losse wiel proberen. Als ie reutelt staat ie te strak. Gewoon proberen tot ie goed is.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Het kan ook zijn dat het vet de lamellen laat kleven Wij gebruikten altijd olie met de montage,de ruimte tussen de lamellen was altijd de dikte van een lamel lekker glibberig door de olie vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Dus moet de naaf volledig uit elkaar gehaald en gereinigd worden.
Zal mij eens moeten verdiepen in die naaf want heb dit nog nooit volledig gedemonteerd.wordt vervolgd en bedankt alvast.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Komt vast goed, tekeningen van de naaf zijn volgens mij hier op het forum te vinden.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
is al heel vaak de revue gepassered en olie voor de lamellen en vet voor de lagers


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 111 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.142s Queries: 287 (0.049s) Memory: 2.2756 MB (Peak: 3.5843 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-21 06:48:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS