|
Joined: Dec 2015
Posts: 8
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2015
Posts: 8 |
Beste heer/ mevrouw,
Binnenkort ga ik kijken naar een solex die ik overweeg om aan te schaffen (ong.500 euro). Type 3800, bwjaar 1967. Het ziet er qua foto's prima uit, maar ik heb zelf onvoldoende technische kennis. Zijn er tips (of adviezen) waar ik op kan letten bij de bezichtiging? Qua onderhoud leg ik het bij brommer/fietsenmaker in het dorp, ik begrijp goed dat zulke modellen goed moeten worden onderhouden, maar koop liever niet een kat in de zak. Kon geen tips vinden, vandaar dit forumbericht. Alvast bedankt voor uw reacties!
Groet, Richard
Verstuurd vanaf mijn iPad
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Het beste is, iemand meenemen die verstand heeft van Solexen. Onderhoud moet jezelf doen. De meeste brommer zaken hebben echt geen verstand van Solexen. Gewoon hier leren. Je krijgt genoeg hulp. En het is juist leuk om aan een Solex sleutelen. Een Solex heeft zeker veel aandacht nodig en moet best op een goede manier gebruikt worden. Succes met kopen en neem echt iemand mee.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Een Solex ziet er over het algemeen op een foto mooier uit dan wanneer je er voor staat. Maak een proefrit, dan heb je een idee hoe de Solex is. Als deze vlot start en goed optrekt dan is de motor in orde.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Dec 2014
Posts: 195 |
Er zijn enkele regels: Ga proefrijden en kijk of de solex goed loopt en let op bijgeluiden. Let er op of de koppeling in orde is (dat bij stilstand de motor blijft draaien!) Kijk of in ieder geval het chroom van de velgen in goede/redelijke staat zijn en beoordeel evt.roest Let er op of de solex op kenteken staat. Zoniet kost dit nog behoorlijk wat euro's Er is in 1967 ook nog een overgangsmodel gemaakt. Die heeft een frans frame en een Hollandse motor(niks mis mee! Let er op dat het een echte solex is en geen chinese black&roll. De black & rolls zijn herkenbaar aan de trommelrem in het voorwiel. Een goede 3800 (op kenteken) mag tussen de 500 en 700 euro kosten. Vraag: Waarom precies uit 1967??
Last edited by HAGRO; 27/12/15 03:58 AM.
|
|
|
|
Joined: Dec 2015
Posts: 8
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2015
Posts: 8 |
Bedankt allen voor de goede tips! Zo heb ik een aantal richtpunten, zodat ik een goede afweging kan maken. Wat bedoel je met 'Waarom precies uit 1967?' Ik heb geen voorkeur, maar dit was de informatie die ik heb gekregen.
|
|
|
|
Joined: Dec 2015
Posts: 8
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2015
Posts: 8 |
Als het een Black n Roll blijkt te zijn, is dan de geschatte waarde/ kwaliteit een stuk minder?
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,887 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,887 Likes: 14 |
Als het een Black n Roll blijkt te zijn, is dan de geschatte waarde/ kwaliteit een stuk minder? Voor ons Solex fans koop je dan geen Solex maar een imitatie, helaas niet van de beste kwaliteit. We kunnen je ook voor B&R adviseren mocht je er een hebben, maar nu je nog de keus hebt: ga voor ècht!
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Als het een Black n Roll blijkt te zijn, is dan de geschatte waarde/ kwaliteit een stuk minder? Voor ons Solex fans koop je dan geen Solex maar een imitatie, helaas niet van de beste kwaliteit. We kunnen je ook voor B&R adviseren mocht je er een hebben, maar nu je nog de keus hebt: ga voor ècht! Yes, de Nederlandse Oto. The only one.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Dec 2015
Posts: 8
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2015
Posts: 8 |
Haha... Wil de echte fans niet teleurstellen, dus dat advies neem ik gelijk aan!
|
|
|
|
Joined: Dec 2015
Posts: 8
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2015
Posts: 8 |
Sinds vanmorgen ben ik officieel de eigenaar van de Solex! Aangezien het niet in de aanhanger bleek te passen kon ik gelijk mijn eerste lange (en koude) rit maken richting huis. Helemaal blij!
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Nu verwachten we we foto, s van de nieuwe aanwinst.
En hoe lang was de rit?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
|
25000km gereden
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507 |
als hij van 1967 is kan het toch geen blak en rol die zijn er pas veel later gekomen toch en uiteraard is de oto de mercedes onder de solexen gr pierre
|
|
|
|
Joined: Dec 2015
Posts: 8
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2015
Posts: 8 |
Last edited by RNoot; 28/12/15 06:48 PM.
|
|
|
|
Joined: Dec 2015
Posts: 8
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2015
Posts: 8 |
Ruim 2 uur.. Wel goede testrit zo!
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178 Likes: 6 |
De enigste manier om goed te testen, was je al verzekerd?
|
|
|
|
Joined: Dec 2015
Posts: 8
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2015
Posts: 8 |
Jep, had dat eerst telefonisch geregeld..
|
|
|
|
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
|
25000km gereden
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507 |
ik krijg deze link toch niet open zo gr pierre
|
|
|
0 members (),
44
guests, and
3
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|