|
Joined: Aug 2015
Posts: 29
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 29 |
Ik heb net een nieuwe zuiger besteld, die mooi past bij mijn nieuwe cilinder. Maar hoe krijg ik de oude zuiger eraf en de nieuwe erop??
De clipjes heb ik reeds verwijderd maar krijg dat buisje er met geen kracht uit. Wil uiteraard de rest van de motor niet beschadigen.
Bedankt!!
|
|
|
|
Joined: Jul 2013
Posts: 42
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2013
Posts: 42 |
de zuiger verwarmen met een verfbrander goed warm stoken en dan proberen eruit te drukken...zuiger wel ondersteunen met een oude oven handschoen aan...eigenlijk moet je een piston pen drukker hebben maar soms lukt het ook zo...anders moet je de drijfstang eraf halen en de oude zuiger klemmen in de bankschroef deze gebruik je waarschijnlijk toch niet weer
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 29
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 29 |
Ja, heb al geprobeerd met hitte maar wellicht niet genoeg. Zal nog eens proberen.
Je eraf halen wou ik ook proberen maar als ik die moer wil lossen draait de krukas telkens om. Hoe blokker ik die?
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 29
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 29 |
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Eenvoudig zelf te maken.
Vroeger een tip geweest van Leis, maar die staat er niet meer op. Ik heb er een gehad, maar heb nu een echte drukker ivm veelvuldig gebruik. Maten zijn geschat uit wat ik me herinner. Wie het nog weet of er een heeft: verbeter me gerust.
Pak een stukje koperbuis 12 mm, ca 7 cm. lengte en een stukje draadstang M6, ca 15 cm. Een paar ringen en moertje M6, en een grotere ring waar de pen doorheen past. Steek de draadstang door de zuiger, zet aan een kant het koperbuisje, zo draai je de pistonpen makkelijk naar buiten.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Wel goed Michiel dat je niet gaat slaan met een hamer ofzo. Je slaat zo de drijfstang krom en hem je nadien problemen he. Ik kan wel een fototje maken morgen hoe het eruit ziet wat John zegt. Of is het niet nodig.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Ik heb onlangs ook een pistonpendrukker aangeschaft. Dat werkt prima en geeft je het gevoel dat je volledig "in control" bent!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Mooi stukje gereedschap.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Mooi stukje gereedschap. Werkt als een trein, in mijn ogen ook goede prijs/kwaliteit verhouding. (EUR 19,99)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Ik heb onlangs ook een pistonpendrukker aangeschaft. Dat werkt prima en geeft je het gevoel dat je volledig "in control" bent! en een redelijk spoelpatroon en slotjes aan de zuigerveren waarom de zuiger vervangen ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 29
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 29 |
Bedankt voor de reacties en tips!
Dergelijk stuk gereedschap heb ik helaas niet tot mijn beschikking. Ik heb het dan maar gedaan met warmte. De zuiger opgewarmd en dan met een smalle lange dop (dopsleutelset) het buisje eruit kunnen duwen/kloppen.
Daarna het buisje van de nieuwe zuiger in de vriezer gestopt en dan vervolgens de nieuwe zuiger ook terug opgewarmd. Ik kon hem er dan met een handdoek gewoon met de hand indrukken (toch wel aardig duwen, maar lukte wel).
Heb dan onmiddellijk de solex terug gemonteerd, zuiger paste precies in de cilinder, spant er mooi in. Solex reed onmiddellijk al een stuk beter dan hij deed toen ik hem kreeg, makkelijk 24-27km/u.
De zuiger nog een beetje laten roderen en dan moet 30kmph wel lukken vermoed ik.
Bedankt voor jullie hulp!
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Ik heb onlangs ook een pistonpendrukker aangeschaft. Dat werkt prima en geeft je het gevoel dat je volledig "in control" bent! en een redelijk spoelpatroon en slotjes aan de zuigerveren waarom de zuiger vervangen ? Ik ben wat vergelijkingstesten aan het doen Joan. Daarom handig om toch zo'n stukje gereedschap te hebben om vrij snel cilinder/zuiger combi te wisselen en weer terug naar de voorkeurs combinatie.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Mogelijk nog een tip om sneller te wisselen: Laat het spruitstuk en carburateur op de cilinder zitten. Décompresseur los, carburateur kwartslag draaien, gasschuif eruit en laten bungelen aan de fietsspaak. Hup het hele zaakje eraf, spruitstukboutjes zijn nu goed bereikbaar
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Mogelijk nog een tip om sneller te wisselen: Laat het spruitstuk en carburateur op de cilinder zitten. Décompresseur los, carburateur kwartslag draaien, gasschuif eruit en laten bungelen aan de fietsspaak. Hup het hele zaakje eraf, spruitstukboutjes zijn nu goed bereikbaar bij mij kan het nog sneller, tank eraf, benzine toevoer aan de pomp loshalen vier cartermoertjes los en cylinder inclusief kop,carburateur en de hele klimbim aan de gas stang of kabel laten bungelen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
1 members (FFAnders),
170
guests, and
2
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|