Ik heb een groothandel gevonden Ronald, eerst even proberen dan zal ik er wat op voorraad leggen. Pen hoogte klopt niet, moeten we even kijken hoeveel, en of we daar dan drijfstangen voor op maat laten maken.
Da's mooi John, hoe ik geen nieuwe te maken . Hier 10 dagen NIETS gefreubeld !! Resultaat : schone handen ,even vastgelegd met de gevoelige chip.
Ik zie een heel interessante levenslijn Er zullen binnenkort belangrijke gebeurtenissen gaan plaatsvinden...
Ben benieuwd. rechter elleboog en linker schouder zijn al voor 90% hersteld maar vandaag weer heupklachten. Als het daar bij blijft en ik verder geen wartaal op ga schrijven dan komt het helemaal goed.
Mooi krantebericht, proficiat voor al uw knappe prestaties Jan. Ik zou u 1 vraag wille stellen : ik zie op de foto krantenartikel een stalen vliegwiel op standaard ? spoelenplaat. Ik denk er ook aan om het standaard vliegwiel en de spoelenplaat te vervangen door een type MBK 51, elektronisch (Moryama,kleine cone). Ik weet evenwel niet of deze ombouw eenvoudig wordt. Kan jij wat raad geven hieromtrent en welk type is dit op de foto ? PS : 2 van mijn 3 Solexen gaan nu 43 Ã 45 km/u.
De grootste verbeteringen aan motor zijn door iemand anders uitgevoerd. Ik moet mij niet houden aan de reglementen 24u Solex race. Carbu is uitgeboord naar 8 mm, en ik heb ander spruitstuk met ruimere inlaat gemonteerd en inlaat in cylinder evenredig vergroot. Ik zou spoelgaten in zuiger nog kunnen vergroten naar onder toe, maar niet meer nodig. Voor en achterbork zijn verstevigd, er is modern draaigas en een schijfrem vooraan. 45km/u is prima, sneller hoeft niet, maar bij felle rugwind of bergaf gaan ze zelfs naar 47 km/u. Ik wil evenwel geen stukken vliegwiel als granaat in mijn linkerbeen krijgen, vandaar.
Sachs heeft boring 38 en boring 40 ligt er aan welk blok ook pen 12 en pen 14 ligt eraan welke drijfstang maar komen alle twee voor ook puch heeft boring 40 de latere typen grand prix en cobra,s meestal de aluminium cilinders met nicassil
of hier eens kijkenDas Moped - Museum www.moped-museum.de Liebe Besucherin, lieber Besucher,
auf diesen Seiten entsteht das Moped Museum. Hier finden Sie Informationen und Datenblätter für in Deutschland erhältliche Mopeds, Mokicks, Klein- und Leichtkrafträder aus deutscher und österreichischer Produktion. Außerdem wurde die Marke "Vespa" mit aufgenommen. Der dargestellte Zeitraum soll 1960 - 1984 umfassen.
Die Seiten befinden sich zur Zeit im Aufbau.
Bitte wählem Sie ihre Marke
DKW Hercules Sachs Kreidler KTM Maico DKW Zweirad Union Hercules Sachs KREIDLER KTM Sonstige bisher hinterlegte Datensätze : 25 bisher hinterlegte Datensätze : 43 bisher hinterlegte Datensätze : ca. 200 bisher hinterlegte Datensätze : 13 bisher hinterlegte Datensätze : 11 NSU Maico Maico Maico Zweirad Union Sonstige Puch Vespa Zündapp Zweirad Union Express Victoria bisher hinterlegte Datensätze : 11 bisher hinterlegte Datensätze : noch keine bisher hinterlegte Datensätze : 11 bisher hinterlegte Datensätze : 67 bisher hinterlegte Datensätze : 25
Klopt de 47cc zijn meestal brommers en de 50cc motorfietsen of crossers je hebt dan ook de ketting aan de andere kant is een heel ander blok
maar met een lange slag hebben de meeste sachs-en een boring 48, voor zundap is een slag gekozen dat de boring 39 mm is en voor kreidler komt het erop neer dat de slag zo is gekozen dat er een boring 40 gebruikt word, een sachs boring 40 ben ik pas onlangs tegen gekomen en er maar gelijk gebruik van gemaakt (gaat gebruikt worden voor blok voor 2016, als er dan nog 24 uurs race is tenminste)
Vandaag het "Huwelijk" gehad van de Solex. De motor op het aangepaste frame gezeten vanavond nog even een kilometerteller erop gemaakt. Helaas weer motregen dus voluit in de bochten was het even wat rustiger aan doen. Wel een mooie gelegenheid om de voorrem met regen te testen. Het werkt minder maar het werkt.
Vandaag de laatste hand gelegd aan de Solex 114. De laatste LED voeding en lamp aangesloten , wat een werk om alles een beetje fatsoenlijk in de voorvork te verbergen maar het is gelukt. Ook nog een dunnere voetpakking teruggeplaatst omdat met de 0,2mm dikkere toch wat vermogen verdwenen was. Ook weer mijn oude carburateurtje, waar ik al 3 jaar mee rij, teruggeplaatst omdat de opgepoetste versie het toch wat minder deed. Zaterdag de GROTE DAG
Is iedereen door de keuring of waren er nog problemen.
bij 115 is de gasgever afgekeurd zo ook een opzet stuk op de carburateur dat feitelijk alleen een verloop is om wat ruimte te maken voor een oud type luchtfilter nog op de carburateur zat bij de keuring maar feitelijk aan het luchtfilter had gehoord zit nu een andere carburateur op en loopt ook goed maar moet nog voor de herkeur ben benieuwd wat er aan de krukassen is afgekeurd want de nieuwe regel in het reglement is knap vaag, ik doe ook iets dat niet aan het volume werkt om "cartervuling" te bereiken , juist tegen gesteld het volume word minder ( kleinere diameter)
Is iedereen door de keuring of waren er nog problemen.
bij 115 is de gasgever afgekeurd zo ook een opzet stuk op de carburateur dat feitelijk alleen een verloop is om wat ruimte te maken voor een oud type luchtfilter nog op de carburateur zat bij de keuring maar feitelijk aan het luchtfilter had gehoord zit nu een andere carburateur op en loopt ook goed maar moet nog voor de herkeur ben benieuwd wat er aan de krukassen is afgekeurd want de nieuwe regel in het reglement is knap vaag, ik doe ook iets dat niet aan het volume werkt om "cartervuling" te bereiken , juist tegen gesteld het volume word minder ( kleinere diameter)
Ik stelde deze vraag omdat ik dit wel had verwacht.
Is iedereen door de keuring of waren er nog problemen.
Volgens de keurmeester waren er toch nog drie met een verkeerde krukas, oeps!!!
En er was er een met een mooi ringetje in de Carburateur, hij viel door de mand.
over dat ringetje: ik heb iets getest en dat werkt ook, want ik verbaasde me dat er de laatste rondes langzamer gereden word en dan denk je toch dat er "IETS" is dat helpt aan de snelheid en dat heel snel te vervangen is. Door alle onderdelen heel goed te beschouwen viel in een keer het kwartje, een ander kan dat dus ook verzinnen ben benieuwd of het door iemand toegepast word Overigens met de ervaringen van mijn boodschappensolex er zijn er die met echt standaard 6.5 ook heel goed lopen.
Klopt Joan, niet normaal. Ze hebben nu op het evenementen terrein, op de solex baan, gebroken puin gelegd. veeeel valpartijen, Ook onze meiden (37) gaan regelmatig onderuit. Gelukkig valt bij ons de schade aan de solex nog mee, maar bij de laatste val partij is de val beugel in de tank gedeukt, duimen dat de tank het houd. dit is geen succes.
Die Puin is veel te grof die gaat nooit vast zitten met overal rotzooi op de baan wat meegesleept word de weg op zitten stenen tussen zo groot als eieren en hardstige scherp dikke min jammer
Tot nu toe alle keien weten te ontwijken, nou ja, de meeste. Zo rond 2 uur begon de motor toch wel veel klopgeluiden te maken. Na een voorzichtige controle bleek toch de zuiger tegen de kop te komen door een nogal dikke laag kool op zuiger en kop. O-ring eruit, pakking ertussen, opgelost , tot nu to tenminste . Er zit nogwel een geluidje in de motor maar dat was er al voor aanvang van de race .LED werkt prima
Team 14 Ad v Heerbeek uit de race, frame doormidden gebroken, de rijder waarschijnlijk sleutelbeen gebroken.
Ja heel erg jammer, doe je je best om met een zo origineel mogelijk ogende solex aan de start te komen in plaats van met een compleet plaatframe word je zo afgestraft, heb je een detail foto voor me van de las onderaan het balhoofd, zit daar een roestplek in de vorm van een duimnagel ?
blijft natuurlijk voor de rest een uitdaging om je ook eens een keer direct op rondetijd te challengen daar zet je nog steeds iets neer wat niet te volgen is.
en verder: valt me tegen van de MON, toen ik daar reed ook wel eens een cross georganiseerd en ze zijn heel streng met baankeuring of moet ik zeggen "waren" als je puin gebruikt mag je maar gezeefd gebroken puin gebruiken met een max grootte van ca 2 cm liever kleiner als dat opgeworpen word en het raakt een rijder heeft die ook verwondingen
Hopelijk wordt er door de organisatie lering getrokken uit deze onverkwikkelijke terrein situatie, al was het op de eerste plaats al vanwege veiligheid en lichamelijke bescherming van de rijders. Het feit dat dit jaar (voor het eerst) een goedgekeurde helm verplicht is voor alle rijders is mogelijk nog een geluk bij een ongeluk.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Aanvullende info: team 63 (Otterlo I) staat niet op de 1e pagina van de lijst om 08:00u omdat de voorvork was gebroken. Om middernacht stonden ze nog op positie 8 in het klassement. Via een contact in de pits verneem ik zojuist dat de 63 over 10 minuten weer kan gaan rijden. Prima gedachte om er alles aan te doen om de race toch uit te rijden!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
dat frames gaan knappen met zulke haakse bruggen is niet raar op deze manier van racen in een parkoers en stenen als rotsen het is de Dakar rally niet...word tijd dat men wat gaat doen aan z,n parkoers qua veiligheid ook voor de rijders...het lijkt wel of het daar draaid om het zuipen en feesten..en de solex op de achtergrond word gedrukt
Voor de solex racers is de solex het belangrijkste Voor de organisatie is zoveel mogelijk geld binnen takelen de insteek hoe maakt niet uit. dus wat dat feesten betreft heb je gelijk Klaas35 ik ben ook voor de race en alles eromheen kan me gestolen worden maar 90% van het publek gaat voor het feestje en niet voor de race
het geld binnen halen voor het goeie doel is natuurlijk super...maar er mag ook wat tegen over staan. Voor de rijders die het weekend maken. Zoals hun veiligheid...die spring schansen en sommige hele smalle paadjes die moeten er gewoon uit dat levert ongelukken op en dat moet men niet willen..dan moeten ze maar wat trail rijders aanhalen die een showtje willen geven..
Kika staat helemaal los van de organisatie en ik hoop dat ze mega geld binnen halen .maar de rest antree zuip en vreetschuren parkeren is voor de feest commissie
Voor de solex racers is de solex het belangrijkste Voor de organisatie is zoveel mogelijk geld binnen takelen de insteek hoe maakt niet uit. dus wat dat feesten betreft heb je gelijk Klaas35 ik ben ook voor de race en alles eromheen kan me gestolen worden maar 90% van het publek gaat voor het feestje en niet voor de race
nou viel het aantal publiek me dit jaar ontzettend tegen ik ben om 15:00 weg gegegaan er reden nog mar ca 50 solexen waarvan meer dan de helft meer trappend en in de overlevingsmodus dan dat er sprake was van een spannend avontuur om naar te kijken, ik heb al van diverse gehoord dat als het zo moet ze iets anders gaan doen
Ja Joan dat had ik ook al gezien over de baan kun je kort zijn die ligt er nou eenmaal je kunt op dat moment niet meer terug kun je wijzen naar iedereen maar dat verandert niks meer les voor de volgende keer . tip [puin er uit en vervangen voor Beton brekerzand is heel fijn en verdicht als de beste rijd je ook geen gaten in ]
De teleurstelling zal groot zijn voor die er veel tijd en energie in hebben gestoken en de eindstreep niet gehaald hebben.....maar overall hopelijk toch wel een plezierig weekend gehad!
Ja Joan dat had ik ook al gezien over de baan kun je kort zijn die ligt er nou eenmaal je kunt op dat moment niet meer terug kun je wijzen naar iedereen maar dat verandert niks meer les voor de volgende keer . tip [puin er uit en vervangen voor Beton brekerzand is heel fijn en verdicht als de beste rijd je ook geen gaten in ]
en staalplaat nr 31 bij de stierenstal is ook door menigeen met argwaan bekeken, er zijn er die tijdens het rijden de tikken zijn gaan tellen en van meerderen hoorde ik het het getal "de 31ste'
Vandaag heb ik ook een aantal uren vertoefd op het terrein van de 24-race en een groot aantal bekenden ontmoet. Dreke2 en ik waren vanuit Drunen per Solex naar Heeswijk getogen (ca. 30km enkele reis) Er waren op het terrein wat wisselende stemmingen (understatement?) in verband met de staat van een deel van het parcours, met name het deel tussen de pits en de wagen van de wedstrijdleiding. Plaatjes zeggen meer dan woorden, vandaar een paar foto's om de thuisblijvers toch een kleine indruk te geven.
Ik had het "geluk" om net een pechgeval van team 37 te kunnen vastleggen, Kijk op het filmpje hoe Rob Kruidenier binnen een minuut de rijdster van team 37 (Girlpower) weer in het zadel helpt, good job Rob! Een zeer gedreven meid die weer door kon met de race door goed teamwork. Ze was "not amused" dat ze even aan de kant moest daar ze door de pech al trappend vanaf de achterkant van het circuit moest terugkomen naar de pits. Zeg nou eerlijk, wie zou dan wèl blij zijn?
Zoals Joan al schreef was het vanmiddag tussen 12:00u en 15:00u vrij rustig op het terrein, de meeste bezoekers waren eigenlijk te vinden bij de "koek en zopie" tenten. Let ook nog even op een andere dame die deelnam, in dit geval een rijdster van team 13 (Europower) die van het talud komt!
wat steentjes bij het verlaten van de tent met podium....
beetje meer detail
dat had wel wat drukker mogen zijn
voor de inwendige mens
nog 3u 46 minuten te gaan, let ook op de grote bekers op het platdak en de zeer fraaie Solex zijspan van Christ (Stoolex)
de eenzame rijder in de pits
een kwartet bekende forumleden (v.l.n.r. dreke2, Jan, stoolex en Joan)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63