Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo forumleden

Ik heb eigenlijk 2 vragen
1) ik heb een solex die als hij koud is goed loopt en als hij eenmaal warm is en wij hebben een half uurtje rust gehad dan loopt hij nog maar 19 kmh
Dit duurt dan weer 10 minuten tot een kwartier en dan gaat hij weer langzaam sneller lopen, maar nog niet zoals in het begin.
Mijn vrouw rijdt op deze solex en aan het einde van deze rit had ze uitgevonden dat, als hij na afremmen of een kruising oversteken weer op gang moest komen zij de hevel van de carburateur in de chokestand zette en dan gelijk weer naar de rijstand en dan kwam hij weer.
Ik zou zeggen carburateur vervangen cq schoonmaken, maar wat denken jullie hiervan.
2) Kan een condensator door een dichte uitlaat kapot gaan?

Ik wacht graag op jullie antwoorden cq ideeen

gr Willem

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hallo Willem, welkom op het forum.
Als hij na 10 minuten stilstand nog maar 19 rijdt, helpt het dan ook om de "choke" even naar links te doen?
Oorzaak kan lekkage zijn, of valse lucht, maar verkeerde ontsteking kan ook.

Hoe goed start hij met volledig koude motor? En als hij warm is?

Verstopte uitlaat en condensator... Ik zie daar geen verband tussen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja en hoe goed weten julie dat die choke zo maar ergens in het midden moet staan en niet helemaal naar rechts ?
als hij koud is kanhij best een tijdje arm draaien om dan over verhit te raken, dat voorkom je door iets rijker te rijden.

als hij zo beroert loopt en je spuugt op de cylinder hoe loopt dat dan af ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
als hij zo beroert loopt en je spuugt op de cylinder hoe loopt dat dan af ?


Met een Sisserrr... hangt er ook vanaf of dat je rijdt of stilstaat


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik neem aan dat de dichte uitlaat in vraag 2 geen verband houdt met de probleemvaststelling in vraag 1?

Probeer eens een klein ritje te maken met luchtfilter er compleet af, kijk of dat verbetering geeft. Zo ja, dan zit je filter foam vol. Vermijd hierbij stofferige zandwegen.
Kijk ook de carburateurfilter even na als het luchtfilterhuis er dan toch af is. Dat filtertje zit nogal snel vol troep.

Geeft het rijden zonder luchtfilter geen verbetering, probeer de carburateur dan eens te doorblazen langs de sproeieropening. Gebruik hiervoor een oud retourdarmpje en wat benzine die je in de carburateuropeningen giet of spuit. Al blazend kun je met de vingers op de openingen bovenaan de druk op de vloeistof regelen. Als de carburateur niet te erg vervuild is heb je kans dat je hem zo vrij kan maken. Bescherm de ogen. En kijk dan ook even de sproeier na.
Anders kun je ofwel dit proces blijven herhalen tot ...
Of je kunt de carburateur demonteren en met perslucht uitblazen. Let wel op! Combineer NOOIT perslucht met brandstof!!!

Ik zeg het toch maar eens voor de zekerheid. De sproeier mag niet te vast gezet worden, deze moet vast afsluiten zonder dat je hem extra aanschroeft. Als de sproeier gekuist moet worden, doe dat dan bij voorkeur door hem door te blazen. Maak de opening niet groter door hem te raggen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
als hij zo beroert loopt en je spuugt op de cylinder hoe loopt dat dan af ?


Met een Sisserrr... hangt er ook vanaf of dat je rijdt of stilstaat

En of er veel wind is en wie er achter je rijdt. eek


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: willem23
Hallo forumleden

Ik heb eigenlijk 2 vragen
1) ik heb een solex die als hij koud is goed loopt en als hij eenmaal warm is en wij hebben een half uurtje rust gehad dan loopt hij nog maar 19 kmh
Dit duurt dan weer 10 minuten tot een kwartier en dan gaat hij weer langzaam sneller lopen, maar nog niet zoals in het begin.
Mijn vrouw rijdt op deze solex en aan het einde van deze rit had ze uitgevonden dat, als hij na afremmen of een kruising oversteken weer op gang moest komen zij de hevel van de carburateur in de chokestand zette en dan gelijk weer naar de rijstand en dan kwam hij weer.
Ik zou zeggen carburateur vervangen cq schoonmaken, maar wat denken jullie hiervan.
2) Kan een condensator door een dichte uitlaat kapot gaan?

Ik wacht graag op jullie antwoorden cq ideeen

gr Willem




Hoi Willem, nu weet ik toevallig dat er heel veel Solexmannen en vrouwen in Brandwijk en omstreken wonen die jou zouden kunnen helpen.
Mocht dat niet het geval zijn dan kan je altijd in Kinderdijk terecht.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Bedankt forumleden

De uitlaat is splinternieuw ( dikke ) en starten doet hij gewoon zoals het hoort ( drie keer trappen en lopen )
En John, als hij weer goed loopt. dan loopt hij tegen de 30 dus wat kan er dan verkeerd zijn aan de ontsteking.
Net nieuwe puntjes en afgesteld met een lamp, 2 mm vóór het punt.
Joan, dat van jouw begrijp ik niet zo goed.
Mijn vrouw rijdt al meer als een jaar op deze solex en ik heb één keer als test dit heveltje omgedraaid en toen dit geen succes had weer teruggezet.
Maar tot 2 weken geleden liep hij gewoon prachtig.
Ik heb er een nieuwe uitlaat ( dikke ) opgezet, membraampje vervangen en nieuwe puntjes opgezet.
Toen ik hem daarna testte reed hij zoals hij dat altijd deed.
maar bij de eerste lange rit begonnen de problemen.
En wat gebeurd er dan met een cilinder die overhit is, tenminste dat bedoel je toch met erop te spugen?
En Alien, als de carburateur ergens vervuild is hoe kan het dan dat hij ( na heen en weer gegaan te zijn met de choke ) dat ding ineens weer, zij het langzaam, gaat lopen.
Maar als ze maar even afremt voor een bocht of auto dan moet ze weer opnieuw beginnen.
Oja compressie is 6.4
Ik hoor graag jullie reacties

gr Willem

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: willem23
Bedankt forumleden

Joan, dat van jouw begrijp ik niet zo goed.
Mijn vrouw rijdt al meer als een jaar op deze solex en ik heb één keer als test dit heveltje omgedraaid en toen dit geen succes had weer teruggezet.
Maar tot 2 weken geleden liep hij gewoon prachtig.
Ik heb er een nieuwe uitlaat ( dikke ) opgezet, membraampje vervangen en nieuwe puntjes opgezet.
Toen ik hem daarna testte reed hij zoals hij dat altijd deed.
maar bij de eerste lange rit begonnen de problemen.
En wat gebeurd er dan met een cilinder die overhit is, tenminste dat bedoel je toch met erop te spugen?
gr Willem

inderdaad, over verhit. Hij raakt dan zijn compressie kwijt en dat is toch al niet bar dan zakt zijn power weg.

Hoe staat je remluchthevel normaal ? hij kan even iets te ver naar rechts staan en dan arm lopen dat merk je niet totdat hij daardoor te heet loopt en dat merk je wel.
in welke stand liep en loopt hij het beste ?
Wanneer is je uitlaatpoort en cylinderspruitstuk voor het laats ontkoolt ?
ik heb cylnders gehad die aardig dichtgekoold waren en daar was de kool zo mooi gepolijst dat je niet eens zag dat hij dichtgekoold was anders dan dat je de uitlaatpoort vorm niet meer herkende .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Compressie van 6,4 is niet geweldig, kijk de zuigerveren eens na


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: willem23
...
En Alien, als de carburateur ergens vervuild is hoe kan het dan dat hij ( na heen en weer gegaan te zijn met de choke ) dat ding ineens weer, zij het langzaam, gaat lopen.
Maar als ze maar even afremt voor een bocht of auto dan moet ze weer opnieuw beginnen.
Oja compressie is 6.4
Ik hoor graag jullie reacties

gr Willem

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met een dicht slippende carburateur. Toen de symptomen voor het eerst optraden hielp het even om de remluchthendel van links naar rechts te draaien. Naarmate de carburateur verder dicht slipte liep de motor alleen nog met hendel naar links, weliswaar beroerd. Tot dat hij uiteindelijk niet eens meer startte.
In mijn geval was de vervuiling veroorzaakt omdat ik te veel (of de verkeerde) luchtfilterolie had gebruikt.

Het verband tussen een verhitte motor en te weinig compressie is ook een mogelijkheid.
Hoe ziet de bougie eruit?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Meestal is de opbrengst van de pomp bij een warme motor te klein en zal de pomp en de carburateur te warm worden en gaat de pomp bij een bepaalde snelheid er gewoon even mee ophouden.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hoe is de retourstroom als de motor nog niet op temperatuur is, en hoe is de retourstroom wanneer hij slechter begint te lopen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo mensen

Ik ben eruit. Wat ik nu ga vertellen wisten ze op onze club ook niet en hadden er nog nooit van gehoord.
Ik had nieuwe puntjes erop gezet en die moeten eerst altijd even naar de as gaan staan.
MAARRRRRR,,
Achter het bakkelieten nokje op deze puntjes zit een ijzer bobbeltje. Een soort bevestiging van dat bakkelieten nokje.
Toen de nieuwe puntjes mooi rond gesleten waren raakte dat ijzeren bobbeltje net iedere keer de as.
daardoor stond de ontsteking niet goed omdat ik deze op tijd zet met een lampje.
Toen ik de puntjes eraf haalde zag ik dat het ijzeren bobbeltje een beetje ingesleten was en daardoor kontact maakte met de as.
Ik dacht dat ik baggerpuntjes gekocht had maar insiders hier van de club zeiden dat ze dat nog nooit gezien hadden.
En deze puntjes kan je niet anders erop zetten, want deze maak je vast op een niet te verschuiven plaats.
Ik heb dat ijzeren bobbeltje af gevijld, puntjes terug gezet en lopen als een tiet.
Dit had je ook niet kunnen bedenken, maar het gebeurde wel.
Allemaal bedankt voor jullie reacties

gr Willem

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja, aan zoiets denk je ook niet meteen.
Weer opgelost en nu gaan met die banaan. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: willem23
Hallo mensen

Ik ben eruit. Wat ik nu ga vertellen wisten ze op onze club ook niet en hadden er nog nooit van gehoord.
Ik had nieuwe puntjes erop gezet en die moeten eerst altijd even naar de as gaan staan.
MAARRRRRR,,
Achter het bakkelieten nokje op deze puntjes zit een ijzer bobbeltje. Een soort bevestiging van dat bakkelieten nokje.
Toen de nieuwe puntjes mooi rond gesleten waren raakte dat ijzeren bobbeltje net iedere keer de as.
daardoor stond de ontsteking niet goed omdat ik deze op tijd zet met een lampje.
Toen ik de puntjes eraf haalde zag ik dat het ijzeren bobbeltje een beetje ingesleten was en daardoor kontact maakte met de as.
Ik dacht dat ik baggerpuntjes gekocht had maar insiders hier van de club zeiden dat ze dat nog nooit gezien hadden.
En deze puntjes kan je niet anders erop zetten, want deze maak je vast op een niet te verschuiven plaats.
Ik heb dat ijzeren bobbeltje af gevijld, puntjes terug gezet en lopen als een tiet.
Dit had je ook niet kunnen bedenken, maar het gebeurde wel.
Allemaal bedankt voor jullie reacties

gr Willem

Hadden ze toch beter het forum moeten lezen, heb er al meerdere keren op gewezen, weliswaar niet bij nieuwe puntjes maar bij oude waar de nok wat versleten is, dat er hier een contactpunt zit. altijd even kijken dus want deze storing komt vaker voor.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 75 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 47 (0.013s) Memory: 1.0692 MB (Peak: 1.2947 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 11:05:55 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS