|
rikkes
Unregistered
|
rikkes
Unregistered
|
Hallo Heb 2 weken geleden mijn eerste Solex gekocht. ( zonder papieren ) Er zat spijtig genoeg geen luchtfilter op dus heb ik geen referentie hoe die er moet uit zien. Dit is een foto van het luchtfilterhuis. http://picasaweb.google.com/erik.vanbaarle/20100810#[/img] Kan iemand mij vertellen welk model ik nodig he? Mijn motornummer is 1498965 Chassisnummer is 1544124 Volgens wat ik kon vinden zou deze Solex een model 1400 zijn Bouwjaar 1958 of 59 Klopt dit? Alvast bedankt. MVG Erik
|
|
|
|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Plaats eens een foto van de solex die je hebt gekocht. Op welke plaats staat je framenummer, aan de hand daarvan kan je ook zien of het een Franse solex is en misschien ook het type bepalen. Bij mij op de solex 2200 staat het op het motorblok daar op de plaats waar het pompje zit.
groeten Carl
|
|
|
|
rikkes
Unregistered
|
rikkes
Unregistered
|
Hoi Carl Ik heb nog een paar foto's genomen zoals gevraagd. Het is wel degelijk een frans model ( motor ) Hopelijk geraken we er zo uit. http://picasaweb.google.com/erik.vanbaarle/Solex#[/img] In ieder geval al heel hard bedankt om mij te helpen. MVG Erik
|
|
|
|
Joined: Jun 2010
Posts: 43
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2010
Posts: 43 |
De solex lijkt op een 1700 en zou prima een 1400 kunnen zijn.
Voor de 1700 past de standaard luchtfilterring artikelnummer #1017 bij ad van heerbeek (solexservicepuntcom)en luchtfilter #1018. Dit zou gelijk zijn aan de 1400.
Succes.
|
|
|
|
rikkes
Unregistered
|
rikkes
Unregistered
|
Hallo Heb net op het internet gezien dat een 1700 een automatische koppeling heeft en die heb ik nog niet, dus zal het dan toch een 1400 zijn. Heb ik buiten die luchtfilter niets nodig om deze op zijn plaats te houden. Het luchfilterhuis binnenin is wel rond zoals de filter maar er zitten verdikkingen onderin. Blijft zo'n luchtfilter vanzelf zitten? Waar de luchtfilter komt te zitten zit er hier een soort metalen ring. Deze past net over de ring van het luchtfilterhuis zelf. Moet deze dan over de luchtfilter geschoven worden om hem op zijn plaats te houden? MVG Erik
|
|
|
|
Joined: Aug 2008
Posts: 242
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2008
Posts: 242 |
Aan je motornummer kun je zien dat het een 1400 is.(eerste 2 cijfers)
Voor wat betreft het luchtfilter adviseer ik je om contact op te nemen met Jan Vennix. Je stuurt dan je filterhuis op en Jan stuurt hem aangepast en voorzien van een perfect passend luchtfilter weer terug.
groet Nop (Solex 660; bouwjaar 1955)
|
|
|
|
Joined: Aug 2008
Posts: 242
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2008
Posts: 242 |
groet Nop (Solex 660; bouwjaar 1955)
|
|
|
|
rikkes
Unregistered
|
rikkes
Unregistered
|
Bedankt voor alle goeie tips, links en uitleg. Deze hebben mij zeker geholpen. Groetjes uit België Erik
|
|
|
|
Joined: Jan 2014
Posts: 6
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jan 2014
Posts: 6 |
Hoi collega's, Ik heb ook pas een solex 1400 gekocht (motor nr 1626312 / frame nr 165678) uit 1959. De solex liep niet. Inmiddels heb ik spoel vervangen, carburateur schoongemaakt, benzine-leidingen schoon gemaakt, pomp schoongemaakt, pompmembraam vervangen, luchtfilter gecontroleerd, contactpunten nagekeken, ontsteking gesteld, bougie vervangen. Motortje loopt wel, maar en zit heel erg weinig power in terwijl ik wel het gevoel heb dat er voldoende compressie is. Wie o wie kan me helpen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2013
Posts: 32
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Oct 2013
Posts: 32 |
Ik denk dat je ook de uitlaat eens moet nazien als deze niet dicht zit
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Het soort luchtfilter is niet zo belangrijk als het maar aan de volgende voorwaarde kan voldoen. Zo veel mogelijk lucht laten passeren in een korte tijd. Zo veel mogelijk aardkorst delen tegen houden. Dus niet alleen dode vliegen en bakstenen ,zelf geen delen hiervan. Ook niet kleine stofdelen die zo klein zijn dat je ze niet ziet maar er wel in grote aantallen in onze lucht aanwezig zijn. Dan is het ook nodig dat al deze punten voor een lange tijd in een filter aanwezig zijn. Hieraan voldoen bijna geen enkel filter voor een solex aan. Dan is er een groot voordeel voor solex motoren die al een grote zuiger speling hebben want deze motoren kunnen grotere stenen verorberen omdat deze dan nog net tussen de zuiger en de cilinderwand naar boven kunnen en de motor kunnen verlaten via de uitlaat. Bij een motor met een goede passende zuiger hebben de toegevoegde aardkorst delen hier grote moeite mee en moeten om langs de zuiger te komen zeer veel keer aanleggen om boven de zuiger te komen en de motor weer te kunnen verlaten. Het voordeel hier van is wel dat de zuiger heel mooi blank zal blijven ondanks het vele vuil wat de zuiger zal moeten passeren. Bij een schone motor zal bijna de hele zuiger rok geheel bruin worden door heel kleine kooldeeltjes die op de zuiger de kans krijgen vast te gaan zitten. Ik kan je gerust stellen er zijn maar weinig bruine zuigers in solexen. Althans ik heb er nog niet heel veel gezien. De bruine laag op de zuiger zal namelijk de cilinderwand niet raken als er een olie film is ( DAAR IS N.L.DE OLIE VOOR BIJ DE BRANDSTOF GEDAAN VOLGENS MIJ DAN ) wie het beter idee heeft mag het zeggen.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
We zullen nooit het perfecte filter vinden. Stof zal het altijd winnen en we moeten de schade ervan accepteren. Toch kunnen we proberen de schade te beperken. Maar een goed filter is er best wel, om ons zoveel mogelijk te helpen. http://www.youtube.com/watch?v=22_-JxzsDgM
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Dat filtertje past niet op mijn solex. Een Cycloon filter is misschien wel wat . Moeten ze wel wat kleiner gebouwd worden
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jan 2014
Posts: 6
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jan 2014
Posts: 6 |
Was ik nog vergeten te melden; de uitlaat is ook schoon!
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Valse lucht? zoek de nattigheid bij de kop en de voet vd cilinder, mogelijk ook bij de rol.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Was ik nog vergeten te melden; de uitlaat is ook schoon! uit je beschrijving een paar berichten eerder haal ik dat je al heel veel hebt gedaan, is de uitlaatpoort goed schoon en ook het buisje van het kleine spruitstuk. soms camoufleert kool zichzelf zeer goed in de uitlaatpoort en lijkt het net cylinderwand. ook controleren of je gas wel goed open staat als je niets doet ( standaard is gas open) als de bediening te kort is bijvoorbeeld omdat het stuur te hoog staat ga je het niet redden om het gas open te krijgen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jan 2014
Posts: 6
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jan 2014
Posts: 6 |
Inmiddels heb ik al jullie adviezen opgevolgd: - gas staat open. Bediening is niet te kort; - valse lucht gezocht. Uitlaat- en inlaatpoort gecontroleerd (want daar was het inderdaad wat nat), nieuwe pakking gemaakt. - ontstekingstijdstip nogmaals gecontroleerd en bijgesteld. Nog steeds: motortje loopt wel, maar heeft nauwelijks vermogen en reageert "traag" op het gasgeven.
Wie o wie heeft er nog ideeen?
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Misschien dat het decompressie klepje niet goed afsluit. Daar kan ook wat koolaanslag tussen zitten. Bij een twijfelgeval ik een beetje schuurpasta tussen klepje en zitting, daarna klepje met een schroevendraaier , langdurig, links en rechtsom draaien . Klepje eruit halen en goed schoonmaken, de zitting ook goed schoonmaken. Als het goed is zie je een mooi schoon randje op het klepje en zitting zitten.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
En dan kun je nog lekkage hebben bij de rol, Bij de rol is het dan meestal nat aan de krukaszijde.
of je cilinder/zuigercombinatie is aan vernieuwing toe. Heb je het cilindertje al eraf gehad?
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jan 2014
Posts: 6
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jan 2014
Posts: 6 |
Ik heb het cilindertje er inderdaad nog niet af gehad. Voor mijn gevoel is er voldoende compressie.
Misschien moet ik dat toch maar eens doen. Kan ik gelijk het decompressie klepje goed controleren.
|
|
|
|
Joined: Jan 2014
Posts: 6
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jan 2014
Posts: 6 |
Collegae,
Inmiddels heb ik enige frustratie opgelopen over dit motortje. Ik heb nl alles gecontroleerd en schoongemaakt. Helaas heb ik het motortje nog steeds niet (goed) lopend gekregen. Ik ben eigenlijk aan het ein dvan mijn latijn en denk er over om het motortje naar iemand te brengen zodat iemand anders er eens naar kan kijken. Weten jullie iemand in de omgeving van Utrecht/Gouda die hier naar zou kunnen kijken?
B.v.d. Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Hoogland ligt niet zo ver van utrecht toch ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Zou het dan wel goedkomen ?
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Zou het dan wel goedkomen ? Ach voor Han blijft het dan een gokje.
Last edited by Alfons_Amuse; 03/03/15 02:51 AM.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jan 2014
Posts: 6
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jan 2014
Posts: 6 |
Ik neem die gok wel hoor.
Wanneer kan ik eens langskomen in Hoogland?
groet Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Ik neem die gok wel hoor.
Wanneer kan ik eens langskomen in Hoogland?
groet Han Ik heb een PM ( Personal Message ) gestuurd. Meestal ben ik in de buurt van mijn schuur, alleen binnekort een dagje naar de beurs in Hardenberg
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
121
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|