Beste liefhebbers ben een 3800 blokje aan het reviseren, heb nu enige twijfel over een geplaatste keerring achter de opvulring vanaf de krukas wang gezien, of deze daar wel thuishoort. bij demontage was deze geplaatst, ik had wel het idee dat het lager ook al niet meer in de felsrandborging zat en het lager iets naar buiten was gekomen/ of zat door de keerring. graag jullie reactie voor dat ik alles terug monteer en het niet goed zou zijn
Volgens mij hoort alleen de meest rechtse plaat ertussen en kan de linkse weggelaten worden.
Han
Han
was ook mijn mening, mogelijk in het verleden "verkeerd" gereviseerd. blijft staan de krukas afdichting naar de atmosfeer, zou een lagerafdichting van metaal goed genoeg zijn ???
Volgens mij hoort alleen de meest rechtse plaat ertussen en kan de linkse weggelaten worden.
Han
Han
was ook mijn mening, mogelijk in het verleden "verkeerd" gereviseerd. blijft staan de krukas afdichting naar de atmosfeer, zou een lagerafdichting van metaal goed genoeg zijn ???
Die linker ring is de keerring, ik dacht Frans model en hoort aan de lagerkant en dicht af op de bronzen bus die uit de rol steekt.
Bij de andere 3800's zit er een keerring aan de rolzijde en hoeft het lager er niet uit om te vervangen. Die metaalringen in het lager dichten niet af.
Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.
2 a 3 stukjes weg aan het lager is al afdoende hoeft niet rondom, productie technisch is dat handiger, 1 klap en je vouwt de hele rand om, revisie technisch is dat een ramp. wel carter goed warm maken bij omvouwen want dan is het materiaal niet zo bros
Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.
2 a 3 stukjes weg aan het lager is al afdoende hoeft niet rondom, productie technisch is dat handiger, 1 klap en je vouwt de hele rand om, revisie technisch is dat een ramp. wel carter goed warm maken bij omvouwen want dan is het materiaal niet zo bros
JOAN
wat is een veilige temperatuur zonder de keerring te beschadigen ?/
Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.
2 a 3 stukjes weg aan het lager is al afdoende hoeft niet rondom, productie technisch is dat handiger, 1 klap en je vouwt de hele rand om, revisie technisch is dat een ramp. wel carter goed warm maken bij omvouwen want dan is het materiaal niet zo bros
Niet mee eens, rondom felsen is altijd steviger dan op een paar puntjes anders hadden ze dat vroeger ook wel gedaan, bij de Black & roll carters zit het lager wel op een paar puntjes vast maar die lagers vallen er na een jaar ook gewoon uit , en waarom zou je dat niet doen zoveel meer werk is het niet, op de foto een lager met overmaat ring omdat dit carter veel te ruim was.
Carter kan je opwarmen in de oven op 150/200 graden, ik doe het met de verfstripper, als het carter warm genoeg is dan pas de kering ring en lager in, en omdat het carter nu warm is gelijk de rand omvelsen.
Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.
2 a 3 stukjes weg aan het lager is al afdoende hoeft niet rondom, productie technisch is dat handiger, 1 klap en je vouwt de hele rand om, revisie technisch is dat een ramp. wel carter goed warm maken bij omvouwen want dan is het materiaal niet zo bros
JOAN
wat is een veilige temperatuur zonder de keerring te beschadigen ?/
groet ANdre
Vind ik een goede vraag, voor de oudere cartertjes waar je de keerring onder het lager moet leggen. Ik warm op tot 150 graden maar knijp een beetje met de billen bij dit soort cartertjes
voor het rubber van de keerring niet veel hoger gaan dan die 150 graden, het rubber warmt niet makkelijk door dus dat geeft bij die temperatuur voldoende reserve.
Rubber (keerring) dus NIET meewarmen maar pas aan warm carter toevoegen
En dan de keerring op de otto blokjes zijn die nog te koop want dat is een klein rubberen ring die op de krukas zit O ringetjes zijn eigenlijk net te groot
het is een U vormig ringetje geweest, vind je niet meer. Ik laat ze weg hebben geen nut Als je toch wil monteren gebruik dan voor elke groef 1 O-ringetje en er zijn er die de juiste snoerdiameter hebben, die vind je helaas niet in de "assorti" setjes die overal te koop zijn en waar een hele serie "handige' maten in zitten ( geen idee wie deze bedacht heeft) O-ringen met rubber van een zeer bedenkelijke kwaliteit ( lijkt meer plastic met veel weekmaker) Het is vast geen "Buna" ( met nog een code erachter) of Viton of Kalrez of silicone zoals echte O-ringen ontwikkeld zijn