Zo de eerste spullen voor 2015 liggen al weer op de plank. ben benieuwd wanneer het 2015 reglement komt en ook of daar de "peperbus" in past want de mijne hebben gegoten spruitstukken en daar past sleuteltje 10 niet op. tevens zit het potje hoog onder de tank, en vanaf het potje is het vrij, goed dat dat zo is heb je ruimte om een demper te plaatsen maar voor "potje hoog" zijn er dan nog legio andere opties.
misschien een reden om ook een 3800 uit te voeren met een kamzuiger uitlaat ??
Ik heb vernomen dat afwijkende konstrukties zonder meer afgekeurd worden, maar dat is wat ik heb gehoord. Weet wel dat het regelement snel komt en dat t niet heel veel is verandert op technisch vlak maar alleen strakkere regels. Grootste verandering voor de rijders is dat er hoogstwaarschijnlijk met n goedgekeurde helm gereden moet worden vanwege de MON verzekering. Nog even wachten en dan weten we 't.
Ik heb vernomen dat afwijkende konstrukties zonder meer afgekeurd worden, maar dat is wat ik heb gehoord. Weet wel dat het regelement snel komt en dat t niet heel veel is verandert op technisch vlak maar alleen strakkere regels. Grootste verandering voor de rijders is dat er hoogstwaarschijnlijk met n goedgekeurde helm gereden moet worden vanwege de MON verzekering. Nog even wachten en dan weten we 't.
mag je dan straks nog maar met 1 type solex meedoen, een 3800 ?
en afwijkende constructies: waar begint dat: motorhevel, motorveren ? verstevigde frames en hoe verstevigd dan wel ? wel of niet gebruiken van actieve jerry baby tanks , andere schetsplaten, koppelingen rollen ontstekingen , licht , koppen,( hoog laag klein), getrapt of cylindrisch, luchtfilter constructies ( gezien oa open losse K&N achtige filters) zadels, sturen ?
in alle sporten beschrijft een reglement wat mag en wat niet , wat niet beschreven is is open voor toepassing, er zijn reglementen waarbij zelfs de lucht in de banden is voorgeschreven. Veel reglementen zijn er uitsluitend om de veiligheid te borgen zoal nu oa de kans dat er met een goedgekeurde helm gereden moet worden, in mijn ogen prima gezien de massaliteit van het evenement en de kans elkaar te raken.
voor het 2014 evenement had ik een snelle drop down van zaken waar ik als keurmeester aandacht aan zou willen besteden en dat is bijvoorbeeld de lengte van draadstukken die uit moeren steken.
Zo de eerste spullen voor 2015 liggen al weer op de plank. ben benieuwd wanneer het 2015 reglement komt en ook of daar de "peperbus" in past want de mijne hebben gegoten spruitstukken en daar past sleuteltje 10 niet op. tevens zit het potje hoog onder de tank, en vanaf het potje is het vrij, goed dat dat zo is heb je ruimte om een demper te plaatsen maar voor "potje hoog" zijn er dan nog legio andere opties.
misschien een reden om ook een 3800 uit te voeren met een kamzuiger uitlaat ??
in het kader "wat heb je aan je solex gedaan" toch maar even hier posten gisteren 3 kopjes gegoten voor het peperbus 24 uren 2015 project, nu de gaten er nog weer in boren.
Ja, voor jou hardlopen in het bos en minimaal 250 keer kunnen opdrukken. Marco van Basten is beschikbaar als prive trainer, voor het geld hoeft hij het niet de doen. Alex Pastoor ook beschikbaar maar dan weet je niet of je boekhouding binnen een paar dagen op straat ligt maar ook die hoeft het voor het geld niet meer te doen.
Technisch gezien: lever weer een rijwiel in zorg ik dat je kan fietsen
Of die tweede fout is kan ik van hieruit niet bepalen. Misschien is de krukwang dunner, dus lichter en is ook afhankelijk van het soort drijfstang staal of aluminium ??
Of die tweede fout is kan ik van hieruit niet bepalen. Misschien is de krukwang dunner, dus lichter en is ook afhankelijk van het soort drijfstang staal of aluminium ??
Ik neem aan dat het gewicht wat Jan eraan hangt van het juiste gewicht is. Ben ik zeker van.
Dan is het gewoon helemaal slecht die 2de, maar dat weet je ook.
Soort materiaal maakt niet uit he. 50 gram is 50 gram.
Balanceren is echt een ingewikkeld iets, maar het is zeker al vele malen beter dat het zo al goed gebalanceerd is.
Ik zal eens aan een collega vragen die in de cart racerij zit, hoe hun dat benaderen. Ben benieuwd. Zelf heb ik ook wel best ideeën erover.
Daarom mijn gestelde vraag aan Jan en wie er verder ook mee bezig is.
Deze 2 krukassen zijn niet uitgezocht op minimaal en maximaal, als je dat wel gaat doen is het verschil nog groter.
Inderdaad Alfons, het gewicht is het uitgerekend balansgewicht. Zuiger, drijfstang, en niet te vergeten alle ringetjes en moertje. Dus bij de tweede krukas moet onder wat bij, Zo ook bij de 104, deze was niet helemaal oké. Iniddels zit er een stukje wolfram in.
Heel mooi Jan. Maar hoe staan jullie tegenover mijn inzicht om 1 a 2 gram meer krukaswang gewicht te gebruiken. Dit i.v.m. dat de massakracht omhoog groter is dan omlaag.
Heel mooi Jan. Maar hoe staan jullie tegenover mijn inzicht om 1 a 2 gram meer krukaswang gewicht te gebruiken. Dit i.v.m. dat de massakracht omhoog groter is dan omlaag.
even een update van mijn kant, wat heb ik gisteren aan mijn solex gedaan. de oogst van een zondag gieten ( stevig doorwerken is dat to 's avonds 1/2 elf bezig geweest. resultaat 3 koppen waarvan de eerste een 4 gats uitvoering DO ( sleutelgat) word. ter vergelijking een 1950 model en mijn oude "recept "van 2014 gisteren op de draaibank gezet en schoongekietelt. ze komen met 1 ( dikke) koelrib teveel, nodig voor de gietdruk om de mal te vullen. op de draaibank ( let niet op de beitel in foto 4 die is van de vorige klus) even aangepast leuk detail het vinnetje tussen de koelribben dat heeft CNC niet
Heel mooi Jan. Maar hoe staan jullie tegenover mijn inzicht om 1 a 2 gram meer krukaswang gewicht te gebruiken. Dit i.v.m. dat de massakracht omhoog groter is dan omlaag.
Hoezo omhoog en omlaag, omdat de zwaarte kracht nog van invloed zou zijn of zoiets ? bij mij zit dat al in het systeem trouwens want ik doe net als Jan op de werkbank balanceren en niet tegen het plafond, dat was een mislukking . ik balanceer overigens ook voor de dwarskrachten en dat is veel lastiger. De drijfstangen die ik gebruik moeten juist een lichtere wang hebben dus inplaats van wolfram komt er magnesium in . Ook het gewicht van mijn drijfstang is anders verdeeld, de steel is bijna niets, alles is geconcentreerd rond het bigend
Dit is een mooie, simpele meetopstelling om te balanceren .
Maarrrrrrrr (altijd een maar ?!) als je deze as in deze opstelling laat draaien van 1000 > 5000toeren, dan weet je toch ook of er wel of niet veel trillingen zijn.
Hoef je hem ook niet eerst in te bouwen voor het eindresultaat te weten.
Deze 2 krukassen zijn niet uitgezocht op minimaal en maximaal, als je dat wel gaat doen is het verschil nog groter.
Inderdaad Alfons, het gewicht is het uitgerekend balansgewicht. Zuiger, drijfstang, en niet te vergeten alle ringetjes en moertje. Dus bij de tweede krukas moet onder wat bij, Zo ook bij de 104, deze was niet helemaal oké. Iniddels zit er een stukje wolfram in.
Als je nu mailt André of belt voor de prijzen, ga er dan even bij zitten.
Wil je leren balanceren, zou ik beginnen met lood, en dan niet het lood naast je schoorsteen, maar bijv. waar je wielen van je auto vroeger meer gebalanceerd werden, dat is namelijk een stukje harder. Er zijn nog meer harde soorten maar dan moet je even zoeken.In de grafische industrie bijv. Oude "zetletters" doen het goed.
Bij gebruik van lood, maak dan rondom een groef midden in het gat wat je geboord hebt. Lood smelten, gieten, af laten koelen, dan krimpt het. Aankloppen, en afwerken.
Een andere en wat goedkopere mogelijkheid is het gebruik van WolfraamKoper 80/20. Wordt gebruikt voor zinkvonken (ff googelen). Soortelijk gewicht zo rond de 17kg. Is in alle vormen en maten verkrijgbaar.
Een andere en wat goedkopere mogelijkheid is het gebruik van WolfraamKoper 80/20. Wordt gebruikt voor zinkvonken (ff googelen). Soortelijk gewicht zo rond de 17kg. Is in alle vormen en maten verkrijgbaar.
Jan dank voor je terugkoppeling, kon het zelf niet vinden denk dat ik nogal wat gewicht moet aanbrengen om de krukas goed te krijgen. met lood heb je wel iets meer volume nodig om dat te bereiken, het moet niet zo zijn dat mijn krukas een gat wordt opgevuld met lood. maar we gaan eens wegen meten en berekenen, moet tenslotte bezig blijven, wie weet gaat het wel met lood.
Lood kan heel goed, en is goedkoop, zeker als het verschil niet zo groot is, bijv. als je een standaard krukas wilt verbeteren. Bij grotere verschillen, zoals bij het maken van volle krukassen in combinatie met stalen drijfstang, kom je met lood, maar Net uit. Dan is wolfram, of wolfram koper een mooie oplossing.
dan ga jij ervanuit dat de volle krukas compleet ïjzer" is neem ik aan. zou ook ander vulmateriaal(lichter) op de wangen kunnen zijn, of zie ik het verkeerd
Jan dank voor je terugkoppeling, kon het zelf niet vinden denk dat ik nogal wat gewicht moet aanbrengen om de krukas goed te krijgen. met lood heb je wel iets meer volume nodig om dat te bereiken, het moet niet zo zijn dat mijn krukas een gat wordt opgevuld met lood. maar we gaan eens wegen meten en berekenen, moet tenslotte bezig blijven, wie weet gaat het wel met lood.
groet ANdre
Kei mooi Adré, Ik ben benieuwd hoe je dat gaat uitwegen. De vuistregel is: tussen de 50 en 60 %. Waar ga jij zitten??
dan ga jij ervanuit dat de volle krukas compleet ïjzer" is neem ik aan. zou ook ander vulmateriaal(lichter) op de wangen kunnen zijn, of zie ik het verkeerd
groet ANdre
Nee, dat klopt. Hoe lichter dat materiaal boven die hardlijn hoe beter.
Jan dank voor je terugkoppeling, kon het zelf niet vinden denk dat ik nogal wat gewicht moet aanbrengen om de krukas goed te krijgen. met lood heb je wel iets meer volume nodig om dat te bereiken, het moet niet zo zijn dat mijn krukas een gat wordt opgevuld met lood. maar we gaan eens wegen meten en berekenen, moet tenslotte bezig blijven, wie weet gaat het wel met lood.
groet ANdre
Kei mooi Adré, Ik ben benieuwd hoe je dat gaat uitwegen. De vuistregel is: tussen de 50 en 60 %. Waar ga jij zitten??
om te beginnen op 57%, daarna mbv minimagneetjes het toe te voegen gewicht bepalen op de juiste plek, dan uitrekenen hoeveel gietijzer er weg moet en hoeveel lood erin moet, verschil even uitrekenen tussen gietijzer en lood
Jan dank voor je terugkoppeling, kon het zelf niet vinden denk dat ik nogal wat gewicht moet aanbrengen om de krukas goed te krijgen. met lood heb je wel iets meer volume nodig om dat te bereiken, het moet niet zo zijn dat mijn krukas een gat wordt opgevuld met lood. maar we gaan eens wegen meten en berekenen, moet tenslotte bezig blijven, wie weet gaat het wel met lood.
groet ANdre
Kei mooi Adré, Ik ben benieuwd hoe je dat gaat uitwegen. De vuistregel is: tussen de 50 en 60 %. Waar ga jij zitten??
om te beginnen op 57%, daarna mbv minimagneetjes het toe te voegen gewicht bepalen op de juiste plek, dan uitrekenen hoeveel gietijzer er weg moet en hoeveel lood erin moet, verschil even uitrekenen tussen gietijzer en lood
dan ga jij ervanuit dat de volle krukas compleet ïjzer" is neem ik aan. zou ook ander vulmateriaal(lichter) op de wangen kunnen zijn, of zie ik het verkeerd
groet ANdre
Nee, dat klopt. Hoe lichter dat materiaal boven die hardlijn hoe beter.
Mijn volle krukassen bestaan uit een ring om de originele heen, de twee 3 hoekige openingen naast het bigend dan uitvullen met magnesium plaat, kom ik voor de uitbalancereing goed weg met 3 proppen van 13 mm rond aan lood ter dikte van de krukas, ik gebruik wel daklood dat ik niet in de krukas giet maar eerst in een proppenmal en dan de prop die iets hoger is dan de krukas dik met een pers van twee kanten uit"stuiken" door de deformatie word het lood ook harder en komt gemeen vast te zitten, bij gieten heb je weer de krimp en dan komt hij los, moet je alsnog persen, hameren uit de boze kun je lokaal verharding krijgen en springen er chips uit weg ( een stuk lood dat ik gebruikte om deuken uit tanken mee weg te werken ( tegenmal met de juiste ronding) is me eens in verschillende stukken om de oren gevlogen en daar werd niet eens direct op gehamerd maar met de tankwand ertussen
Jan dank voor je terugkoppeling, kon het zelf niet vinden denk dat ik nogal wat gewicht moet aanbrengen om de krukas goed te krijgen. met lood heb je wel iets meer volume nodig om dat te bereiken, het moet niet zo zijn dat mijn krukas een gat wordt opgevuld met lood. maar we gaan eens wegen meten en berekenen, moet tenslotte bezig blijven, wie weet gaat het wel met lood.
groet ANdre
Kei mooi Adré, Ik ben benieuwd hoe je dat gaat uitwegen. De vuistregel is: tussen de 50 en 60 %. Waar ga jij zitten??
om te beginnen op 57%, daarna mbv minimagneetjes het toe te voegen gewicht bepalen op de juiste plek, dan uitrekenen hoeveel gietijzer er weg moet en hoeveel lood erin moet, verschil even uitrekenen tussen gietijzer en lood
groet ANdre
Lekker onderwerp, zit al 3 avonden me suf te zoeken en te lezen over de theorie hierachter. Wel wat wijzer geworden
Tunen is niet alleen de cilinder bewerken, balanceren is daar een heel balangrijk onderdeel van. Nu met het nieuwe reglement hebben we daar minder last van, maar wat denk je van de jaren daarvoor, toen we nog wel met volle krukassen mochten rijden. Dan moet je aan de bak. Jaren geleden heb ik daar even heel veel tijd in gestopt, samen met mijn maatje Jopie 2 weken in de kerstvakantie, elke dag verschillende balans gewichten/uitwegen!! getest, geprobeerd. Tot op een gegeven moment Jopie terug komt van weer een rit met een glimlach van oor tot oor. Het kost dus even tijd, maar dan ben je wel weer een stapje verder.
Ja de discussie over trillingen is al veel gevoerd. Volle krukasen maakt het vaak makkelijker om goed te balanceren, met de originele heb ik meer problemen boven de 40 trillen ze allemaal . mijn 2014 uitvoering was nagenoeg trillingvrij alleen het tipje van de motorlift hevel had bij 1 toerentalgebied een klein aanslagpunt maar dat heb ik ook weg gebalanceerd . Ik begreep dat er weer diversen hun hendel kwijt zijn geraakt . kapot getrild in 24 uur ( of sneller)
Een andere en wat goedkopere mogelijkheid is het gebruik van WolfraamKoper 80/20. Wordt gebruikt voor zinkvonken (ff googelen). Soortelijk gewicht zo rond de 17kg. Is in alle vormen en maten verkrijgbaar.
Ik heb wel eens gehoord dat die ankers gegoten worden van omgesmolten krukassen Maar in jou geval zou ik het met lood proberen, zeker als het te gebruiken gewicht niet groot hoeft te zijn.
Een andere en wat goedkopere mogelijkheid is het gebruik van WolfraamKoper 80/20. Wordt gebruikt voor zinkvonken (ff googelen). Soortelijk gewicht zo rond de 17kg. Is in alle vormen en maten verkrijgbaar.
Ja de discussie over trillingen is al veel gevoerd. Volle krukasen maakt het vaak makkelijker om goed te balanceren, met de originele heb ik meer problemen boven de 40 trillen ze allemaal . mijn 2014 uitvoering was nagenoeg trillingvrij alleen het tipje van de motorlift hevel had bij 1 toerentalgebied een klein aanslagpunt maar dat heb ik ook weg gebalanceerd . Ik begreep dat er weer diversen hun hendel kwijt zijn geraakt . kapot getrild in 24 uur ( of sneller)
Zie ik nu pas, klopt!!, je hebt Chris gesproken natuurlijk in Drunen. Ik ben net jouw aan het worden Ook deze motorlifter bleek al het nodige mee gemaakt te hebben, dus jongens ALLES goed nakijken op scheurtjes.
Ik begreep dat er weer diversen hun hendel kwijt zijn geraakt . kapot getrild in 24 uur ( of sneller)
Zie ik nu pas, klopt!!, je hebt Chris gesproken natuurlijk in Drunen. Ik ben net jouw aan het worden Ook deze motorlifter bleek al het nodige mee gemaakt te hebben, dus jongens ALLES goed nakijken op scheurtjes.
Dat model wordt niet meer nieuw aangeleverd, helaas.
Bij de 24uurs heb je hem ook niet echt nodig zolang je kunt rijden blijft de motor op de band.
Ik begreep dat er weer diversen hun hendel kwijt zijn geraakt . kapot getrild in 24 uur ( of sneller)
Zie ik nu pas, klopt!!, je hebt Chris gesproken natuurlijk in Drunen. Ik ben net jouw aan het worden Ook deze motorlifter bleek al het nodige mee gemaakt te hebben, dus jongens ALLES goed nakijken op scheurtjes.
Dat model wordt niet meer nieuw aangeleverd, helaas.
Bij de 24uurs heb je hem ook niet echt nodig zolang je kunt rijden blijft de motor op de band.
Precies, motortje is gaan lopen zaterdagmiddag om 4 uur en is uitgezet op zondagmiddag 4 uur.
Vakgebied, met super vergrootglas gezien dat motolifter al aan het scheuren was.
Duidelijk, maar voor mij ben jij nu meer ( in the meaning of profesor and not in the meaning of "cool" but the selection is limited) dan dat je jezelf als profileert Toch ?
Vakgebied, met super vergrootglas gezien dat motolifter al aan het scheuren was.
Duidelijk, maar voor mij ben jij nu meer ( in the meaning of profesor and not in the meaning of "cool" but the selection is limited) dan dat je jezelf als profileert Toch ?
vlak voor het sleutelen aan die solex voor een ander ( zie "wat heb je aan je solex gedaan" ) nog weer eveb wat extra gruis op de werkbank. voor het 2015 project peperbus blijkt dat ik wel een serie cylinder heb ( pas nog weer wat gekocht) voor peperbus maar wat blijkt ? al die dekseltjes weg, zo gekocht. Moet toch ergens iemand een blik van die dingen hebben zonder de cylinders. ben ik toch aan het gieten kan dat er ook nog wel even bij .
eindelijk tijd om mijn 24 uurs blok uit elkaar te halen. door rolproblemen heeft deze maar feitelijk 15 uur gedraaid waarbij de laatste uren zeker niet op zijn top. ziet er goed uit van binnen. iets zand in het carter maar dat zou ook van het schoonspoelen kunnen zijn of gekomen via dat verrekte gat achterin die 3800 carburateurs, dat zeefje daar zat redelijk vol , ook geen filterolie gebruikt in het schuimfilter, maar die hoek was merkwaardig schoon. geen schade aan de zuiger. Spoelpatroon in de kop netjes, squish band zou iets smaller kunnen aan de bougiekant om het "snelle" gas wat korter bij te brengen spoelpatroon op de zuiger netjes symetrisch en vooral aan de achterkant dus zo ver mogelijk weg bij de uitlaat ( geen verlies "vers"gas naar de uitlaat, de plek zou iets breder mogen maar mogelijk beinvloed door de periode van langszaam rijden
Een "knelpuntje"wat ik tegenkwam was de passing van het spoelenplaatlager. Die zat , op z'n Brabants, Kei en Keivast door een soort van Passingroest. Uiteindelijk, weet niet meer hoe, de plaat met lager losgekregen om de rol te kunnen wisselen. Ook de tweede rol(42mm) hield het, door een verkeerde samenstelling, na ruim 12 uur voor gezien.
Nee dat is een zelfgemaakte maar door een verkeerde samenstelling was de slijtage in zanderig terrein nogal hoog. Ik heb er ook een op een verhuursolex zitten en die blijft goed.
Een "knelpuntje"wat ik tegenkwam was de passing van het spoelenplaatlager. Die zat , op z'n Brabants, Kei en Keivast door een soort van Passingroest. Uiteindelijk, weet niet meer hoe, de plaat met lager losgekregen om de rol te kunnen wisselen. Ook de tweede rol(42mm) hield het, door een verkeerde samenstelling, na ruim 12 uur voor gezien.
in principe had ik een glijdende passing gemaakt dat hij er snel af zou moeten kunnen, alleen dat 4 mm pennetje om de koppeling op zijn plaats te houden moet eerst weg. ik zal de passing voortaan smeren met siliconenvet. voor wat de rol betreft dat gaat nu heel anders worden, de bedoeling is dat je daar nog een tank mee uit het moeras kan trekken.
Wordt hier nog iets gewerkt of gedaan voor de race solexen ?? Het is zoweer zover!!!!
Gr ikke *104
Nou in "Hier" misschien niet maar in Hoogland krijgen de mallen amper tijd om af te koelen. want als het straks buiten min 10 is het werken in die schuur ook nunununununnununnnununnuniet alles dus dan zal het maar vast klaar liggen
Het is maar stil hier heeft het iedereen voor elkaar ? Of te druk om wat te schrijven !
Gr ikke # 104
Zeker jongens kom op dadelijk ben je weer te laat
Nog veel verder dan denken en brainstormen hoe we het gaan doen, welke teams we gaan vormen, wie monteur wordt, zijn we nog niet. Dat we meedoen is zeker. Dat we niet gaan winnen is ook bijna zeker maar we willen continu verbeteren dus ook in 2015.
Het is maar stil hier heeft het iedereen voor elkaar ? Of te druk om wat te schrijven !
Gr ikke # 104
Zeker jongens kom op dadelijk ben je weer te laat
Nog veel verder dan denken en brainstormen hoe we het gaan doen, welke teams we gaan vormen, wie monteur wordt, zijn we nog niet. Dat we meedoen is zeker. Dat we niet gaan winnen is ook bijna zeker maar we willen continu verbeteren dus ook in 2015.
Nou is daar bij ons niet zo hééél veel voor nodig
Ons doel is alweer bekend jhon zorgen dat we de andere teams bij kunnen houden wordt een grote opgaven maar we gaan het proberen !!!
Gr ikke #104
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Het is maar stil hier heeft het iedereen voor elkaar ? Of te druk om wat te schrijven !
Gr ikke # 104
Zeker jongens kom op dadelijk ben je weer te laat
Nog veel verder dan denken en brainstormen hoe we het gaan doen, welke teams we gaan vormen, wie monteur wordt, zijn we nog niet. Dat we meedoen is zeker. Dat we niet gaan winnen is ook bijna zeker maar we willen continu verbeteren dus ook in 2015.
Nou is daar bij ons niet zo hééél veel voor nodig
Als zo'n 25 koplopers/snelste rijders zware pech krijgen dan zitten wij bij de eerste 10
Wij hebben afgelopen maand al zeker 30km gefietst en de conditie is duidelijk verbeterd.
Misschien dat ik volgende maand nog wat ga fietsen, 20, 30 km , dan komt het helemaal goed
Het is maar stil hier heeft het iedereen voor elkaar ? Of te druk om wat te schrijven !
Gr ikke # 104
Zeker jongens kom op dadelijk ben je weer te laat
Nog veel verder dan denken en brainstormen hoe we het gaan doen, welke teams we gaan vormen, wie monteur wordt, zijn we nog niet. Dat we meedoen is zeker. Dat we niet gaan winnen is ook bijna zeker maar we willen continu verbeteren dus ook in 2015.
Nou is daar bij ons niet zo hééél veel voor nodig
Als zo'n 25 koplopers/snelste rijders zware pech krijgen dan zitten wij bij de eerste 10
Wij hebben afgelopen maand al zeker 30km gefietst en de conditie is duidelijk verbeterd.
Misschien dat ik volgende maand nog wat ga fietsen, 20, 30 km , dan komt het helemaal goed
Goed bezig mannen niet te veel trainen jullie anders moeten wij dat ook !!
Gr ikke #104
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
gewoon niet trainen, vertrouw op de PK's zorg wel voor voldoende rijders want met zijn 2en is het wel heel zwaar. Oude blok zit al weer bijna in elkaar met hier en daar een lichte aanpassing is de bedoeling dat hij met minimaal 3000 toeren uit de bocht komt . 2015 model word nog aan gewerkt die moet met 4000 toeren uit de bocht komen zo ook aan de peperbus uitvoering
Ja ik vind het nadeel van dit type zuiger ( zo ook Yamaha en andere) dat de pistonpen nogal laag zit en dan is de spoeldoorgang onder de zuiger naar de overstroomkanalen nogal aan de lage kant als de zuiger in onderste dode punt staat . je dient er ook een goede drijfstang bij te vinden anders klopt de positie van de zuiger niet in de cylinder .
Is dit een zuiger met een 14 mm pen ?
Ik heb van dergelijk zuigers wel eens de pistonpen heel erg ingekort, de groef voor de borgveer opnieuw aangebracht (veel dieper in de boring) en wat daarna over was aan zijkant van de zuiger tot net onder de zuigerveer geheel verwijderd
Heb afgelopen jaar de zuiger( origineel Yamaha) bewerkt met n bolkopfreesje onder de pistonpen maar veel nut had dit niet want de poorten lopen tot bovenin. Ik had n drijfstang uit Boxtel ,maar dat was geen succes dus komend jaar gaat er iets anders in van staal. Moet ik wel de boel balanceren.
Ja ik vind het nadeel van dit type zuiger ( zo ook Yamaha en andere) dat de pistonpen nogal laag zit en dan is de spoeldoorgang onder de zuiger naar de overstroomkanalen nogal aan de lage kant als de zuiger in onderste dode punt staat . je dient er ook een goede drijfstang bij te vinden anders klopt de positie van de zuiger niet in de cylinder .
Is dit een zuiger met een 14 mm pen ?
Ik heb van dergelijk zuigers wel eens de pistonpen heel erg ingekort, de groef voor de borgveer opnieuw aangebracht (veel dieper in de boring) en wat daarna over was aan zijkant van de zuiger tot net onder de zuigerveer geheel verwijderd
Heb afgelopen jaar de zuiger( origineel Yamaha) bewerkt met n bolkopfreesje onder de pistonpen maar veel nut had dit niet want de poorten lopen tot bovenin. Ik had n drijfstang uit Boxtel ,maar dat was geen succes dus komend jaar gaat er iets anders in van staal. Moet ik wel de boel balanceren.
Die aluminium drijfstangen valt niet mee, we geven nog niet op, maar er komen nu bij ons stalen in van puch maxi. Ook die van ons zijn de binnen busjes aan de wandel gegaan. die binnenbusje/ringen zijn spiegelglad en moeilijk vast te houden, ze zaten er met een klempassing van 0,03 in. Nu gaan we de binnenringen zelf maken, en laten de buitenkant vonken, dat is wat ruw, en dus hopelijk wel vast te houden op het aluminium. we blijven bezig
Heb afgelopen jaar de zuiger( origineel Yamaha) bewerkt met n bolkopfreesje onder de pistonpen maar veel nut had dit niet want de poorten lopen tot bovenin. Ik had n drijfstang uit Boxtel ,maar dat was geen succes dus komend jaar gaat er iets anders in van staal. Moet ik wel de boel balanceren.
snap ik niet ( dat rode tekst stuk) zeker omdat ik oorzaak en reden ( er staat "want" tussen wat duid dat er een argument is) niet zie en zeker niet aan elkaar kan koppelen .
Ik gebruik al jaren puch maxi niks mis mee ( vinden de puch tuners ook en die gaan echt hard met die blokken) naast de puch heb ik nu ook een doos vol met andere typen die ga ik eens lekker uit testen.
Aluminium: ja dat zet uit en wel harder dan staal, die originele solex dingen zitten onwijs vast in hun drijfstang enigszins verwarmen om ze eruit te krijgen is echt noodzaak anders heb je kans op "vreten" tussen alu en staal bij verwijderen , erin zitten ze zo, drijfstang warm maken op een plaat hout leggen en je donderd een nieuw lager er zo in (vandaar op die plaat hout anders dondert hij erdoor
Hij liep geen meter harder met de bewerkte zuiger dus kun je concluderen dat de spoelkanalen vergenoeg open blijven staan bij onze racecylinder i.c.m. de Yamahazuiger. We hebben de 24 uursrace uitgereden met een originele drijfstang i.c.m. met een JRT zuiger. Daar liep ie net geen 50 km/u meer mee, misschien dat t bewerken van zo een zuiger wel nut heeft.
het bewerken van zo een zuiger ( de zijkanten weghalen) heeft weinig zin. de pistonpen zit net onder de zuigerveren waardoor de opening onder de pistonpen maximaal is om gas van onder de zuiger boven te krijgen. Zuigers waar de pistonpen lager zit kunnen niet zo een grote hap uit de zuiger hebben waardoor de opening naar het spoelkanaal kleiner word, dan heeft het wel zin daar een extra tochtgat te maken door een stuk van de zuiger te offeren.
Mooi Jan, ik gebruik Aspen om van de stank af te zijn , dat is op zich ook al een hele vooruitgang als je wat minder giftige dampen uitstoot. Maar het blijven verbrandingsgassen dus afzuigen blijft nodig. Nu hebben de buren ook minder geluid als je binnen kunt testen. Ook een mooie magneetverstelling
Wat ben je toch weer lekker aan het knutselen he. Kun je nu ook nagaan hoeveel belasting je geeft? M.a.w. hoeveel Newton je ingeeft, of komt dat later nog? Maar een super mooie testbank zo.
Dat ziet er weer prachtig uit Jan!! Tegenwind of een helling kan je nu via een draaimechanisme regelen. Ik neem aan dat er een schaalverdeling op staat. Indirect kan je waarschijnlijk ook het koppel meten en het toerental. De volgende stap is alles via een interface inlezen in b.v Excel of gewoon opschrijven op een blaadje. En dan weer terug naar het edele handwerk, het tunen van een cilinder en weer testen. Zo kom je de winter (het Solexloze seizoen) wel door. Hoe moet het nu met de anderen die de 24-uurs race willen winnen?
Bedankt jongens. Er staat een schaalverdeling op maar dat moet nog nauwkeuriger, (zoekende) en het moet nog geijkt worden. Ideeën daarover zijn welkom. Voorheen was de stand van de magneet (belasting) vast, en was zoals hij liep met mij als persoon 85 kg. Dus die 50 km/uur die je nu ziet is niet zeker dat het ook zo is. Het snelste en enige wat ik nu kan doen is het blokje op een frame zetten en weer gaan rijden met gps om de stand van de magneet weer zo op de schaalverdeling te zetten. We kunnen nu wel meer meten, belasting/toerental. Als er nog iemand is die dat in excel kan stoppen??? met een grafiekje, zou mooi zijn. 2 gegevens stand magneet (belasting) en toerental.
Een meetklok op het bewegende gedeelte/magneet en de taster tegen de alu. schijf. Klok wel "wegkantelen" als de schijf gaat draaien. In feite kan je aan de klok een dunne metalen strip maken die je tegen de magneet kunt plakken, niet te groot anders krijg je hem niet meer los .
Als je een rol neemt met een bepaalde diameter ( en dus ook bekende omtrek) en een bepaald gewicht, kun je de versnelling van de rol meten binnen een bepaalde tijdsduur. Hieruit krijg je de gegevens om je vermogen te berekenen. Ik weet t niet 100% zeker, maar ik dacht dat dat ongeveer de procedure bij een Dynojet bank is. Ik heb wel eens gehoord dat de rol op een Dynojet 600kG is. Dat is wel erg veel voor een Solex maar als je een lichtere variant maakt,kun je een leuk testbankje maken. Blijft wel t probleem dat je een computer whizzkid moet kennen om een programma'tje te maken voor je, of je moet er hobby in hebben om n hele avond met je zakjapanner alles uit te rekenen en dan grafieken te tekenen. Ik heb ongeveer 10 jaar met een wervelstroom bank gewerkt bij wat toen 's werelds grootste revisiebedrijf was. Hoe dat kreng werkte weet ik niet echt maar we hadden ook een testbank die eigenlijk op een retarder zat aangesloten en dan kun je ook gaan meten.
Bedankt jongens. Er staat een schaalverdeling op maar dat moet nog nauwkeuriger, (zoekende) en het moet nog geijkt worden. Ideeën daarover zijn welkom. Voorheen was de stand van de magneet (belasting) vast, en was zoals hij liep met mij als persoon 85 kg. Dus die 50 km/uur die je nu ziet is niet zeker dat het ook zo is. Het snelste en enige wat ik nu kan doen is het blokje op een frame zetten en weer gaan rijden met gps om de stand van de magneet weer zo op de schaalverdeling te zetten. We kunnen nu wel meer meten, belasting/toerental. Als er nog iemand is die dat in excel kan stoppen??? met een grafiekje, zou mooi zijn. 2 gegevens stand magneet (belasting) en toerental.
excel geen probleem. kom maar op met je gegevens ( e-mail bekend ?)