Lieve vrienden, familie, kennissen, collega’s en alle bekenden.
Op Maandag 12 mei ga ik proberen naar Piskopiano (Kreta), Griekenland, te rijden op de Solex. Elke dag een klein avontuur die elke kant op kan gaan.
Ik wil jullie graag meenemen op mijn reis. In de fietstas of achterop? Helaas dat gaat niet. Ik ga zoveel mogelijk info van mn voorbereiding en mijn dagen onderweg, met tekst, foto’s en een GPS tracker aan board, op het forum van www.solex.nl zetten.
Met mijn trip wil ik, buiten jullie mee te laten genieten van mijn dagelijks avontuur, wat anders onder de aandacht brengen.
De laatste maanden ben ik veel te vaak geconfronteerd met de nare ziekte k-anker. Mensen om mij heen, die te horen hebben gekregen dat ze k-anker hebben, hebben gehad of zelfs overleden zijn aan deze slopende ziekte.
Veel verdriet, pijn, de strijd en het onbekende in de toekomst. Steun de mensen, het onderzoek en alles wat er voor nodig is om de strijd tegen deze verschrikkelijke ziekte te overwinnen!
De Daniel den Hoed stichting, doneer, steun mijn aktie en maak een mooi bedrag over, maak k-anker kansloos!
Op onderstaande link heb ik een aktiesite gemaakt waar je een donatie kan doen. Je naam en evt een bericht achter laten kan.
Bedankt, Ik ga mn best doen , volg mij op de Solex door Nederland, Belgie, Duitsland, Oostenrijk, Italie en Griekenland en misschien nog een puntje van Luxemburg en Frankrijk.
Jan de Laat, Jan Vennix en Ad v Heerbeek helpen mij om het doel, Piskopiano (Kreta), te bereiken. Helpt u de Daniel den Hoed stichting haar doel te bereiken?
ook vanuit belgie wensen we je veel geluk roben ik vind het ook heel mooi wat jan vennix en jan de laat en ad van heerbeek doen om je eind doel te berrijken zo ben je teminste toch zeker van een supper motortje en zoals alfons al zei wie zou er niet domeren voor zo een goede actie veel succes groetjes pierre
Jawel, maar het is toch wel fijn dat ik in mijn hoofd een klein beetje een plan heb welke richting ik wil rijden. Daarbij wil ik niet blind rijden op alleen de navigatie. Een backup of plan B noemen we dat bij de brandweer.
Jawel, maar het is toch wel fijn dat ik in mijn hoofd een klein beetje een plan heb welke richting ik wil rijden. Daarbij wil ik niet blind rijden op alleen de navigatie. Een backup of plan 2 noemen we dat bij de brandweer.
Plaatje erin: zo zit hij erachter, als je een URL hebt waar je plaatjes bestanden op kan slaan zoals Picasa dan kun je ze invoegen met de 4e buton die boven deze tekstbox staat ( als je aan het editen bent)
Hoi Rob, als ik dit zo nalees zijn er heel wat "hobbels" te nemen voor het goede doel. In eerste instantie dacht ik aan een zwangerschap toen je het had over : "wat anders leuks is onderweg" . Ik zie dat je eindpunt Piscopiano is, een straat met restaurants en apartementen. Als je de berg afrijdt kom je in "OH CHERSO" , maar dan moet je eerst die berg nog op ........ voel m'n kuiten nu nog als ik er aan denk . Bij deze wens ik je alle sterkte, succes en een voorspoedige reis voor het goede doel.
Klopt Ronald, het is een klein dorpje op een helling van een berg. Mijn maatje uit Australie is daar het seizoen en heeft een appartement. Dus ik ga "even" op de koffie op mn Solex.... Ik heb daar 12 jaar in het seizoen met hem samen gewerkt. Leuk om hem weer eens te zien. Hieronder een linkje van ons. Moeite waard om het te bekijken. Inskippen op ongeveer een minuut.
Ik ga op mn racesolex (OTO). Daar voel ik me tenminste goed bij als ik van de berg af kom. Het frame is verstevigd waar je aan de buitenkant niets van ziet. Fijn is ook wel dat ik op de pedalen kan staan als ik de heuvel op moet. Verder rij ik gewoon met een gietijzeren cilinder en normale zuiger, geen hi-end getuned blokje zoals voor de race. Betrouwbaar, dat is waar ik op inzet.
Afgelopen dagen wat dingen veranderd aan de Solex. Onder andere extra achterlichten gemonteerd. (Toch wel fijn als ze me niet voor mn flik-ker rijden.. ) Verder het oude stalen crankset met spieen vervangen voor een aluminium spieloos crankset.
Weer wat gedaan, gisteravond het stroomregelaartje getest voor de Tom Tom. Werkt geweldig.
Omdat ik totaal geen verstand van elektronica heb, geen elektrotechnicus ben of een soldeerboutfetish heb was ik verbaast dat het koelplaatje een kookplaatje werd. Wat een hitte, oplopend tot wel 120c met de infraroodmeter gemeten.
Verder is het rete simpel om zo'n ding in elkaar te solderen, mooi kitje. Soort "IKEA" beschrijving zit erbij. dus als ik het kan...
(Mocht iemand het kitje willen aanschaffen, vergeet niet een koelplaatje erbij te kopen!)
Tom Tom Kabeltje gezocht om het laaddock van de navi aan te sluiten. Ook daar was ik vebaasd over, de prijsverschillen!! Uiteenlopend van 15 tot wel over de 40 euro. Bij Mediamarkt voor nog geen tien euro, incl verzenden! Dat is snel bespaard.
Binnenkort alles maar eens netjes wegwerken in het koplamphuisje.
Bedankt Ali, ik ga elke dag proberen wat van me te laten horen onderweg. En idd, wij gebruiken de temperatuurmeter (warmtebeeldcamera) vaak bij de brandweer. Meten is weten.. Superhandig.
Alle elektronica vanmorgen in het koplamphuisje gelijmd met 2 componenten meng/satestok-doe het zelf-klieder-plak-lijm...... vast zit het en..... het werkt. Bij de Action een telefoonlader gekocht voor nog geen 2 euro, gesloopt, ingekort, andere plug er aan gesoldeerd en holleeeeeee mn telefoon kan geladen worden onderweg. De ledverlichtig werkt en mn tomtom-telefoonlader ook... Vanmiddag visite gehad... een goede vriend, fanatieke wielrenner. Leuke gesprekken gehad met hem, ook iets mindere want hij wenste mij veel succes met de alpen op de solex... weet je gelijk wie je vrienden zijn.. Op de pedalen staan......
Vanaf de spoel Andre. Ik wil minimaal gewicht meeslepen. Vooralsnog werkt het prima. Binnenkort ga ik met de Solex naar mn werk op en neer. Mooie testrit van bijna 80 km.
Bedankt Andre. Het motorblokje komt idd bij Jan vandaan. Net als bij de voorgaande 24 uurs races is ook nu voor mijn trip bijna alles vernieuwd aan de Solex. Problemen kan je nooit uitsluiten maar ik hoop het op deze manier wel zo goed mogelijk te voorkomen. Het zal uitkomen op een dubbele 24 uursrace aan kilometers met enorme hoogteverschillen.
Als ik er aan denk voel ik het al in mijn kuiten Rob, ben wel een beetje bekend die kant op maar dan op een Yamaha TDM850 en die had wat mij betreft nog wel iets meer pk's mogen hebben.
Bedankt Roelof.... Dat doet me goed om te horen.. Komt goed, ik geef niet snel op . Maar kom ik echt niet de hobbels over dan ga ik er met een trein doorheen. Aan de andere kant stap ik uit de trein en spring ik weer op mn Solex.... en weer verder. Ik ga het zien, voelen en meemaken.
Ik heb respect voor je hoor en met wilskracht komt alles goed. Misschien wel leuk voor de techneuten om wat technische details van de solex te vertellen.
De solex is mijn racesolex die gebruikt is met de afgelopen 3 24 uursraces.
Het motorblokje is een "tamme" uitvoering van de raceblokjes. Het is een cnc carter met een Bosch ontsteking en een Tomos koppeling. Er zit er een volle krukas in en is de carburateur opgeruimd naar een grotere diameter.
Verder, een gietijzeren cilinder met een origineel solex kopje. Het brandstofpompje wat gemonteerd is, is een cnc uitvoering van Ad van Heerbeek.
De uitlaat is ook nieuw en heb ik aan de binnenkant aangepast. Minder herrie en meer vermogen met optrekken.
Uiteraard neem ik alleen het hoognodige gereedschap mee. Dat heb ik weer bij de Action gekocht voor enkele euro's om dat vervolgens in Kreta achter te laten ivm het gewicht op mn terugreis in het vliegtuig.
Bedankt Tim, en ehhh..... een chesterfield op mn solex gaat m niet worden Han , ik moet ook nog op de pedalen kunnen staan als het moet. En met mijn formaat achterwerk heb ik aan dat zadel wat er nu op zit ruim genoeg.
Vandaag hebben we de GPS tracker getest. Superleuk. Mn maatje Arco had de tracker in zn auto vanmiddag. Ik kon op internet precies zien waar naar toe hij zich verplaatste. Van zn werk naar huis vervolgens naar de supermarkt in het centrum en weer naar huis. Elke minuut geeft het apparaatje een signaal af en alles word opgeslagen. Tijd van vertrek, aankomst, gemiddelde snelheid, max snelheid, etc etc. Leuk voor de statistieken aankomende tijd.
Jouw ogen zijn echt goed Tim! Je ziet ook dat het rechte lijnen zijn van minuut tot minuut dat de Tracker registreerd. Dat zal bij mij niet het geval zijn met die lage snelheid van de Solex.
Vandaag de magische grens van 1000 euro bereikt voor Daniel den Hoed stichting!!! Alle donateurs bedankt!!!(Zie onderstaande link) We zijn dr nog niet dus alle bedragen zijn welkom lieve mensen!!! Trek de piekenpijp open, slacht het spaarvarken, leeg de stinksok van opa of oma, lever die afgrijselijke gouden erfstukken in of doneer het statiegeld van de bierkratten van het afgelopen feestje... Niets is te gek.
Morgenochtend naar mn werk op de Solex. Mooie testrit met de Tomtom, tassen en jerrycan achterop. (Tomtom heb ik niet nodig om op mn werk te komen. hahahaha )
Vandaag een mooie sportscam gekocht, soort gopro maar dan voor 1/3 van de prijs van gopro. Cam&Co gaat 5 euro daarvan doneren naar mijn actie tegen k-anker. Willen jullie ook zo'n camera aanschaffen, en doet dat bij Cam&Co (http://www.marktplaats.nl/verkopers/20640422.html) dan gaat hij van elke aankoop 10% van het bedrag doneren aan Daniel den Hoed. (Wel vermelden dat je van het solexforum bent!)
Vanmorgen vroeg op de solex naar mn werk gereden..... Wat was het kkkkkkkkoud! Als een bevroren diepvrieskip viel ik bij aankomst (38km) bijna van dat ding af... Op een paar kleine dingetjes na ging het prima.
Kees, kippenvel toen ik je bericht las bij je donatie! Ik wens je sterkte en ik hoop dat je plezier beleefd aan mn berichten die ik zal posten op het forum de komende tijd.
Rob weet jij hoe je een noodspaak kan maken als er een spaak breekt aan de tandwiel kant lijkt op een bajonetje elke oude fietsenmaker kan het je leren neem er een stuk of 5 mee voor het geval dat vr gr en goede reis Hans Welp
Klopt Hans, ik weet waar je over praat. Ik ben gediplomeerd fietsenmaker, was mn beroep voordat ik bij de brandweer ging werken. Bij alle 4 de 24 uursraces die we gereden hebben is er nog nooit 1 spaak gebroken, verwacht t eerlijk gezegd niet dat het nu zal gebeuren, beide wielen heb ik opnieuw gespaakt. Ik zal er zeker twee meenemen voor t geval, t gewicht is het niet. Bedankt voor de tip iig!
Over een week is het dan zo ver. Omdat ik woensdagochtend naar het jaarlijkse camping/bluesfestival weekje ga in het pittoreske Kwadendamme, Zeeland en zondag pas terug ben wil ik jullie vandaag al een indruk geven wat ongeveer mijn plan is voor mijn tripje. Onderstaand een klein verslagje.
Maandagochtend vertrek ik uit Den Bommel richting Venetie. Eenmaal aangekomen in Venetie stap ik op de boot die twee nachten en een dag later aan komt in Patras, Griekenland. Vanuit Piraeus, soort Scheveningen van Athene, stap ik weer op de boot naar Heraklion op Kreta. (De route zal ik vanavond op het forum zetten.)
Vorige maand Is alles geboekt, de twee vaarten en het vliegtuig terug. Ik heb 10 dagen gepland om in Venetie te komen. Woensdag 21 mei. We zullen zien of dat genoeg is of dat ik daarmee tekort kom. Een rustdag zou ideaal zijn. In dat geval zou het leuk zijn om misschien een brandweerkazerne te bezoeken of misschien wel een overnachting op een kazerne te doen. Ik heb mooie schildjes meegekregen van mn werkgever als presentje om weg te geven als blijk van dank.
Verder, 28 mei is de vliegtuigvlucht terug ook al geboekt. Daarbij 40 kg extra aan bagage, voor mn solex en spullen die ik mee terug wil nemen. De Solex zal ik helemaal moeten demonteren en in twee dozen moeten verpakken, samen met mn andere spullen. Om gewicht te sparen zal ik zoveel mogelijk in Griekenland achter laten. ( t –shirts, ketting van solex, jerrycan, gereedschap, kortom alles wat ik niet meer nodig heb.)
Jan de Laat gaat voor mij al mn berichten, foto’s en GPS gegevens posten op het forum als ik onderweg ben. Ik ben helaas niet in de gelegenheid om een laptop mee te nemen en zal alles vanaf mn telefoon moeten doen.
Vakbroeder waarom ben je met rijwielhersteller gestopt,ik heb 13 jr geleden mijn winkeltje verkocht aan een werknemer gelukkig heeft hij mij af en toe nog nodig voor bv een trapas van een oude Gazelle zg cycloide jammer die goede dingen zijn er niet meer ook een pedaalrevisie is te duur koop maar nieuw nogmaals toi toi und hals und beinbruch Hans Welp
Griekenland Patras Langs de kustlijn naar Korinth Megara Elefsina Piraeus
Kreta Heraklion Piskopiano
Mocht iemand zien dat ik bij een goede bekende van je door t dorp rijd stuur me dan een pb, misschien zeg ik dan wel even gedag voor je en drink ik een bak koffie bij die mensen wanneer het kan. Afhankelijk hoe mijn trip gaat.
Het is ongeveer 1300 km naar Venetie, tien dagen = 130 km p/dag. In de alpen gaat dat niet helemaal op dus ik zal dagen hebben dat ik meer moet rijden om dat te compenseren. Ik ga s'morgens rijden en kijk hoe mn dag er uit ziet. Afhankelijk van de wegen, weer, hoogteverschillen en evt pech zal ik meer of minder rijden. Desnoods een keer een nachtelijk ritje.
Moet goed te doen zijn. Ik lees dat Han, Solexnl, 190 km per dag aflegt. Bergop is hard werken en zal wat minder kilometer per dag opleveren, ook afhankelijk hoe sterk de motor is.
Als kleuter ging ik achterop de Solex met mijn ouders naar Frankrijk op vakantie. (zal er eens een foto van opzoeken en scannen). Ok, is geen Griekenland, maar in mijn herinnering is alles technisch altijd alles goed gegaan. Maar goed ook, want mijn vader had de technische vaardigheid van een boekhouder. Was ie niet maar als voorbeeld dus. Benzine met olie mengen kon ie nog net en een band plakken ging ook nog wel maar daar hield het wel mee op. Ik spreek nu over 1955 of zo iets. Zwaar bepakte Solexen met een kampeeruitrusting. En denk maar niet dat er in die tijd lichtgewicht tentjes bestonden. Zwaar katoen en houten stokken met messing bussen. Wat ik maar wil zeggen: Het gaat je lukken Rob!!! Veel meer technische kennis en voorbereiding dan die ouwelui van mij en het doel is natuurlijk de grootste stimulans. Succes!!!!
Super leuk om te lezen Tim, ik heb dezelfde verhalen over mijn ouders. Toen was dat normaal. Over toen en nu gesproken. Zit nu op de camping met mn groteee handen een bericht te versturen op mn telefoonn. Digitale tijdperk . Het oude in ere houden, op de solex naar kreta. Ik ga dr voor, zeker na tranen in mn ogen toen mn dochter uitzichzelf naar mn toe kwam en zei.. Kijk papa.. 10 euro...is voor de zieke mensen...
Vandaag alles ingepakt, Tomtom, gps, HD camera en telefoon aan de lader. Morgen richting Roermond door het Brabantse land. Hopelijk zit het weer een beetje mee.
Jeetje die Rob vandaag, die had waterkoeling. Wat een weer was het. Inmiddels is hij van den Bommel in Roemond aangekomen waar hij de eerste nacht doorbrengt bij John Meisters. De middag pauze was bij Ad Heerbeek
Gisteravond om 17.00 uur kwam Rob bij ons aan, in de stromende regen . Vanmorgen was het al beter, we zijn een stukje meegereden tot st.Odiliënberg, daarna ging hij richting Duitsland. Rob, heel veel succes gewenst!
Gisteren en vandaag... Er zijn mooie dagen en iets minder mooie dagen zullen we maar zeggen. Gisteren was een mooie dag, begon goed met zwarte wolken en veel water. Gelukkig kon ik ongeveer 100 km, met buienalarm app op mn telefoon, tussen de buien door rijden. Bij Ad v Heerbeek een heerlijke lunch genuttigd en een paar bakken Koffie. Alles ging voorspoedig toen ik weg ging. Tot de laatste 30 km. Alleen maar zware regenval en ik kwam verzopen bij John Meisters in Roermond aan. Welbekend van het forum en solexverhuur Roermond. Bere gezellig, heerlijk gegeten en een aantal biertjes met de familie.
Vanmorgen vroeg wakker. Nieuwe route in Tomtom gezet en een lekker ontbijt met John en Mieke. Tassen ingepakt en de ezel opgetuigd.
Op de tandem hebben John en Mieke nog meegereden een stuk. Mooi omgeving het limburg. Late start wel, gewacht op de hoosbuien die voorbij gingen. Nadat ze omgekeerd waren werd het alleen maar slechter. Een minder mooie dag dus. Enorme buien en heb ik dus veel geschuild. Daarmee veel tijd verloren. Later bleef het maar regenen en ben ik doorgereden. Kan niet blijven wachten. Duitsland in en gelijk al heuvelachtig. Later België in, nationaal park de eifel. Geweldig mooie omgeving maar ook in belgië alleen maar regen. Dan t volgende. Tomtom stuurde alleen over verharde wegen. Maar België is een land met verrassingen want ik belande op onverhard. Ik dacht doorrijden maar, zal zo wel over op verhard gaan..... Ik heb uiteindelijk 5 km door het bos gereden en langs de landerijen... Als een parijs dakar rijder staand en gas geven. Tot ik vast stond in de bagger. Als een beer kwam ik dr uit... Dejavu van een 24 uursrace enkele jaren terug. Monchau.. Mooie omgeving ook echter erg berg/heuvelachtig. 9 en 14% gehad. Één keer moeten lopen omdat t motortje t niet meer trok. Meerdere malen terug gezakt naar 11km/u en staand op de pedalen. Ook nog keertje wegopbreking gehad na een flinke klim... Terug en omgereden richting winterspelt. Daar wilde ik een pension zoeken maar dat had wat voeten in de aarde... Niets te vinden. Nu uiteindelijk wat gevonden, ouwe taart achter de bar, geen passie voor t pension en alles valt uitelkaar. Maar... Ze hebben een bed en een warme douche in te pension. Dus ik was al snel tevreden.
Alle apparatuur weer aan de lader en morgen weer een dag. Hopelijk een droge... Na twee dagen ben ik dat water wel zat..
Het weer wordt beter Rob, hopelijk ook bij jou. Tjonge wat heb jij het voor je kiezen gehad! Maar als je zo begint ben je gelijk al "ingeslingerd" dus het gaat je zeker lukken. Prachtig zoals je ons op de hoogte houdt! Succes!!
Vandaag had Rob eindelijk een droge dag. maar waar hij nu zit....geen wifi dus ik heb geen foto's Tripafstand 156,8 Rijtijd 5.06 gemiddel snelh 30.7 max 60.5
Altijd gezellig een poesje en een kaktus erbij. Hij zit nu in Frankrijk, maar wil vandaag terug Duitsland in. Hij heeft niet zoveel met die Fransen aan zijn SMSjes te lezen
Hallo allemaal! Gisteren geen Wifi dus geen internet. Gistermorgen eindelijk droog asfalt en weg uit het hondehok waar ik verbleef. De eerste 20 km alleen maar naar beneden gereden. Vanaf Sinspelt en heel Luxemburg een erg mooie route met mooi weer. Bij Grevenmacher een kodakmomentje met de druivenvelden en de Moezel op de achtergrond. In de middag, rond 4 was ik er klaar mee. Nadat ik zelf een lekke koppakking had gehad omdat ik veel op de pedalen moest staan vond ik het aan het eender van de dag tijd voor een biertje. Een restaurant langs de weg met terras was de uitgelezen plek om de locals te vragen voor onderdak. Met een biertje besteld en de eigenaresse met de mededeling dat haar ouders een kamer had voor 23 euries was dat het juiste moment voor nog 2 bier en een grote schnitzel met spek en champignons. Helemaal goed. Savonds naar het "zimmer frei". Ouwe man doet open. Aardige vent maar volgens mij zo dement als een deur. Als eerste vroeg hij waar ik vandaan kwam. Holland.. Geen interesse dat ik dat gereden had maar meer dat ik gelijk naar zn medailles en vaantjes moest kijken van wel 30 jaar touwtrekken... Ook in nederland natuurlijk. Savonds de Solex bij die ouwe een gewassen. De kans want hij had een slang liggen.. Helemaal top!
Vanmorgen een super ontbijt. Ongelofelijk. Verzint het en het lag op tafel. Verse broodjes van de bakker. Perfect gekookt ei en een puddingbroodje. Er lag zoveel dat ze zei, neem neem maar mee voor lunch.
Vandaag ook frankrijk in.... Nu heb ik het al niet zo op Fransen... Omdat ik via een landweg Frankrijk in reed geen bord zoals je tegen komt met de text welkom in... Bleek ook wel want na 500 meter automobilist toeteren of ik even aan de kant kon. Sukkel. Niet veel later in het dorp Bitche (laat de e maar weg) moest een buschauffeur mij zonodig inhalen om mij vervolgens de kant in te drukken omdat hij de afslag moest nemen. WTF !!! Het enige wat ik mooi vond aan frankrijk is dat de wegen relatief vlak waren en de rugwind. Als een raket dat land weer uit!
Over de Rijn Duitsland weer in. Bijzonder wel. Een energiecentrale, vistrap en sluis of bakken water om de boten naar enkele meters hoger/lager te brengen.
Laatste 15 km een pas gehad. Het hoch schwarzwald strasse over. Omdat het motortje het vermogen niet om kan zetten in snelheid omhoog, graaf het aandrijfrolletje zich in de band als een duitser op het strand van Burgh Haamstede... Als oplossing moet ik de motorlifter iets lichten zodat de weerstand minimaal is en gas blijven geven. Uiteraard fietsen. Ja ja vrouwen die dit lezen.. Ik kan drie dingen tegelijk...
Maar... Ik ben wel over de 1000 meter gereden nu en met 8 graden bezweet naar beneden was dat best fris.
Nu in Kniebis, ook bij mensen thuis.
Een mooie dag aan kilometers.
Tripafst: 200.5 km Rijtijd: 6:20 Gemidd snelheid: 31.68 km/u Max snelh: 63.8 km/u
En vandaag 15 liter benz verreden bij 700 km! Reken maar uit hoeveel het motortje verbruikt.