Ik heb onlangs een complete solex 3800 gekocht( uit elkaar), maar ik raak er niet echt uit van wat jaar hij is en uit welk land. dus had ik graag jullie hulp gekregen. op het balhoofd plaatje staat 3800*** en op de motor 0015*** de nullen zijn echt geslagen en het is een 3800 blokje de transfer op het frame is een geel en rode VELOSOLEX
weet iemand van wat jaar hij is en van waar hij komt?
Ik heb onlangs een complete solex 3800 gekocht( uit elkaar), maar ik raak er niet echt uit van wat jaar hij is en uit welk land. dus had ik graag jullie hulp gekregen. op het balhoofd plaatje staat 3800*** en op de motor 0015*** de nullen zijn echt geslagen en het is een 3800 blokje de transfer op het frame is een geel en rode VELOSOLEX
weet iemand van wat jaar hij is en van waar hij komt?
alvast bedankt.
Een Motobecane uit 1976 volgens deze lijst met frame nummers. Ben je zeker dat het motornummer niet met een 9 begint?
Last edited by AlienSolexfiend; 08/08/1207:20 AM. Reason: motornummer
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Het framenummer zou volgens de eerder vernoemde productie tabbellen uit 1976 dateren. Vanaf dit jaar werden ze in Saint Quentin geproduceerd onder licentie van Motobecane, het jaar ervoor werden ze geproduceerd in de SINFAC fabriek te Courbevoie onder Renault (Renault Motors Development). Aan de hand van de Franse productie tabbellen met motornummers dacht ik dat jou motor het nummer 9015*** heeft i.p.v. 0015***. Ik weet niet hoe accuraat deze motorlijst is, vermoedelijk kan er wat misgelopen zijn tijdens de verhuizing en overname. Onlangs was er iemand op het forum waarvan het frame nummer een tiental cijfers lager was dan het laagste in de lijst van 3800**** nummers, vermoedelijk geproduceerd in Courbevoie of misschien wel een oncomplete lijst. Wie zal het zeggen? Een andere mogelijkheid die ik bedenk is dat je een vervangblokje hebt. Wat me ook opvalt als ik naar het motor nummer kijk: de cijfers zijn niet gelijkmatig ingeslagen.
Hieronder de Franse productietabellen:
Motornummers / Periode / Bijzonderheden
1000 - 140095 mei 1946 t/m juni 1951 type 650 45cc 26 inch wielen 140096 - 325205 juni 1951 t/m okt 1953 type 600 45cc 24 inch wielen 325206 - 653388 okt 1953 t/m sep 1955 type 330 1953 t/m 1955 49cc 24 inch wielen 653389 -1016250 sep 1955 t/m april 1957 type 660 1955 t/m 1957 1016251 - 1394500 april 1957 t/m sept 1958 type 1010 1957 t/ml958 vlakken zuiger 1394501 - 1702028 sept 1958 t/m okt 1959 type 1400 1958 t/m 1959 23 inch wielen 1702029 - 2202000 sept 1958 t/m juni 1961 type 1700 1958 t/m 1961 automatische koppeling 2202001 - 3283292 juni 1961 t/mokt 1964 type S2200 1961 t/m 1964 met ontstoring 3283293 - 3800000 okt 1964 t/m mei 1966 type S3300 1964 t/m 1966 motortype S2200
3800001 - maart 1966 t/m jan 1967 type S3800 - (Vélo Solex 1966 t/m 1975) 4003600 jan 1967 t/m jan 1968 type S3800 4252840 jan 1968 t/m jan 1969 type S3800 - (Micron 1968 t/m 1975) 4533060 jan 1969 t/m jan 1970 type S3800 4600285 jan 1970 t/m jan 1971 type S3800 - (5000 16 inch 1970 t/m 1980 witte tank) 4713001 jan 1971 t/m jan 1972 type S3800 4767151 jan 1972 t/m jan 1973 type S3800 4816551 jan 1973 t/m jan 1974 type S3800 - (PliSolex 1973 t/m 1978 ) 4859701 jan 1974 t/m jan 1975 type S3800 - (5000 12inch 1974 t/m 1980) 4914560 jan 1975 t/m jan 1976 type S3800 - Motobécane 9000001 jan 1976 t/m jan 1977 type S3800 - Motobécane 9015000 1977 type S3800 – Motobécane
Ik had ook al eens in de boeken en tabellen gekeken en raakte er niet uit. specialeke zekers elke solex heeft zo toch zijn eigen verhaal he, ze moesten eens kunnen vertellen.
Ik hoopte dat iemand zou weten op welke solexen die geel met rode velosolex sticker gebruikt zijn. want daar heb ik geen idee van.
Heel interessant, is het nu Motobecane of Renault, misschien export? Hier en daar vind je mondjesmaat informatie over deze periode. Transfers indien origineel vertellen al iets. Welke andere kenmerken zijn er nog, achter- en voorlicht, ...?
Dit is een Duitse VeloSoleX 3800 uit 1974 met dezelfde oranje gele transfers. Op het balhoofdplaatje zie je dat deze geproduceerd is door SINFAC (te Courbevoie dus). De roll-driver en cilinder zijn veranderd. Bedoelt hij hiermee het ganse blokje?
Last edited by AlienSolexfiend; 11/08/1209:13 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
De Duitse S3800 had toen in ‘74 dus een S5000 blokje (38 mm rol, geen knuppel bovenaan en aparte koplamp). Eigenlijk zoals de S4600 voor de Amerikaanse export, maar dan met een kleinere rol en tragere cilinder? Het blokje van Joche heeft “de standaard 3800 motorkapje/lichtkapje met zilveren 3800 er op”. Hoewel de nummers in de lijsten niet terug te vinden zijn, mogen we vermoeden dat het een model uit 1975-1976 is?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Hallo Brian, van harte welkom op het forum. Ik maak vaak gebruik van jouw websites en beleef er veel plezier aan. Ook de video’s op youtube vind ik mooi gedocumenteerd.
Naast het technische aspect boeit de geschiedenis van de Solex me sterk, zo heb ik nog wel wat vragen. De productie van de S4600 werd stopgezet in 1978, toch bleef Motobecane (vanaf 1983 MBK) de S3800 verder produceren. Wat was eigenlijk de reden om de S4600 niet verder te maken?
Zijn er verschillen met het (voor de Verenigde Staten) export model 3800 en de S3800 voor de Europese markt?
Last edited by AlienSolexfiend; 24/11/1202:40 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Hallo Brian, van harte welkom op het forum. Ik maak vaak gebruik van jouw websites en beleef er veel plezier aan. Ook de video’s op youtube vind ik mooi gedocumenteerd.
Hartelijk dank voor het welkom, en voor de vriendelijke woorden.
Originally Posted By: AlienSolexfiend
Naast het technische aspect boeit de geschiedenis van de Solex me sterk, zo heb ik nog wel wat vragen.
Ik zou graag antwoord geven op alle vragen over het model 4600, of over de Solex in amerika.
Originally Posted By: AlienSolexfiend
De productie van de S4600 werd stopgezet in 1978, toch bleef Motobecane (vanaf 1983 MBK) de S3800 verder produceren. Wat was eigenlijk de reden om de S4600 niet verder te maken?
S4600 is onjuist. 4600 Is correct. De productie van de 4600 is in December 1979 beëindigd.
Elke Staat in de Verenigde Staten heeft hun eigen verordeningen betreffende motorvoertuigen en motorfietsen. In sommige staten zijn de voorschriften strikter zijn dan in anderen. De Solex was niet in elke lidstaat verkocht. In de late jaren zestig en vroege jaren zeventig, de Solex was verkocht in Michigan en de aangrenzende staten. De verordeningen in Michigan was niet streng, en de Solex S 3800 was zeer populair. Ze werden in fiets winkels verkocht en in sportartikelen winkels verkocht. In 1974 gebeurde twee belangrijke dingen. Nieuwe verordeningen werden door de AMERIKAANSE regering voor motorfietsen gemaakt. Het is nu noodzakelijk om veiligheidsuitrusting, bijvoorbeeld een remlicht en een elektrische claxon. Ook in 1974 werd Motobecane de nieuwe eigenaar van de Solex bedrijf. Een nieuwe Solex versie werd voor verkoop in de VERENIGDE STATEN, de Solex 4600 V2 (1975 - 76) en 4600 V3 (1977 - 79). Deze Solex heeft alle noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen. En een nieuw rederij werd door Solex te verkopen de Solex in de VS; Motobecane-America en Velosolex-America gemaakt . Maar was de Solex niet populair meer. Het was te langzaam vergeleken met de Puch, Garelli, Motobecane bromfietsen. Ook het nieuwe bedrijf gestationeerd in New Jersey, een staat met strikte bromfiets verordeningen. De regels in New Jersey zijn hetzelfde voor een bromfiets zoals voor een grote motorfiets. Minder en minder Solexes werden verkocht in de Verenigde Staten. En Solex niet langer toegestaan de winkels in Michigan te verkopen de Solex. Motobecane-Amerika en Velosolex-Amerika gesloten in 1980, en dat was het einde van de 4600 en van de Solex in de VS, tot de Hongaarse Solex in 1999.
Zijn er verschillen met het (voor de Verenigde Staten) export model 3800 en de S3800 voor de Europese markt?
Op de AMERIKAANSE versie van de S 3800, is de lamp in de koplamp clear, niet geel. Ook zijn de band buis grote (Schraeder) kleppen, niet kleine (Presta) kleppen. Op de 1971-74 VS S 3800, is er een ovale SOLEX sticker dat glanzend goud, groen en wit is. Op het 1974 VS S 3800 en 1973 VS S 3800 zijn er glanzend zilver, witte en groene SOLEX stickers op de zijkanten van het frame.
Dankjewel Brian, ik vind het heel interessant. Hier in België zowat het zelfde verhaal over de teloorgang van de Solex, ik hoopte dat de S4800 het getij zou doen keren … helaas. Echt zo populair als in Frankrijk en Nederland is hij hier niet geweest, en nu de helmplicht hier al tien jaar is ingevoerd voor snorfietsen weerhoudt het veel mensen om te snorren met een Solex denk ik.
Sommige 4600’s hebben een metalen voetplaatje (ik zag al 2 verschillende metalen plaatjes), anderen hebben de gewone rubberen bekleding. Zijn die met het metalen voetplaatje de luxe uitvoering?
Ik zag bij sommige V2’s een sticker met “The Horse” bij de pedalen, die vind ik realy awesome!
Dat ze meer paardenkracht hebben, zit dat verschil in de compressie of zijn er nog andere factoren die hierbij een rol spelen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Dankjewel Brian, ik vind het heel interessant. Hier in België zowat het zelfde verhaal over de teloorgang van de Solex, ik hoopte dat de S4800 het getij zou doen keren … helaas. Echt zo populair als in Frankrijk en Nederland is hij hier niet geweest, en nu de helmplicht hier al tien jaar is ingevoerd voor snorfietsen weerhoudt het veel mensen om te snorren met een Solex denk ik.
Hier in New York is een helm niet reuired. Ook, verzekering is niet vereist. Het is alleen nodig om te registreren de Solex, en een nummerplaat. Maar elk van de 50 staten heeft verschillende regels over deze dingen.
Originally Posted By: AlienSolexfiend
Sommige 4600’s hebben een metalen voetplaatje (ik zag al 2 verschillende metalen plaatjes), anderen hebben de gewone rubberen bekleding. Zijn die met het metalen voetplaatje de luxe uitvoering?
Er zijn geen luxe versies van de 4600. De metalen voetplaatje was een optioneel accessoire, hetzelfde als in Nederland en Frankrijk.
Originally Posted By: AlienSolexfiend
Ik zag bij sommige V2’s een sticker met “The Horse” bij de pedalen, die vind ik realy awesome!
Ja, slechts een deel van de 4600 V2 hebben de "The Horse" stickers. Deze sticker is niet op de 4600 V1 of V3.
Dat ze meer paardenkracht hebben, zit dat verschil in de compressie of zijn er nog andere factoren die hierbij een rol spelen?
Waar bent u krijgt deze informatie? 1974-79 4600 hoeft niet meer compressie dan de 1974-79 3800 of 5000. De 4600 gebruikt dezelfde fundamentele Cyclomoteur 3800-engine als de 3800 en 5000. Dezelfde compressie. Hetzelfde pk.
Je hebt gelijk, ik had de gegevens en meeteenheden door elkaar gehaald.
Ook nog een interessante opmerking is: de waarde die aangegeven is voor de S 3800 (0,78 pk) is metrisch ('continental horsepower'), de aangegeven waarde voor de 4600 (0,75 pk) is mechanisch (‘imperial horsepower’ zoals gebruikelijk in de VS en UK).
Bijvoorbeeld: bij de S 4800 geeft MOPEX 0,62 kW aan, wat omgerekend 0,83 pk is. Velosolexamerica geeft aan 0.80 hp @ 2200 rpm.
De S 4800 wordt dus iets sterker voorgesteld. Buiten de elektronische ontsteking verschilt de 3800 motor niet veel met die van een S4800. Zou er dan toch verschil zijn of is het eerder een marketing truckje?
Een leuke foto met het paard.
Last edited by AlienSolexfiend; 28/11/1205:44 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Of het nu 0,75 , 0,78 of 0,83 Pk is ,verschil is max 0,08 Pk !! Kan daar niet zo van wakker liggen . Wel ofdat je een maandagmorgen-cilinder hebt .
Ik heb ooit eens een Maandagmorgen auto gehad , alles trilde los . Luchtfilter ,carburateur , bout van schakelvork in versnellingsbak , enzv. Wat dat betreft hebben zeb.v. bij Solex ook wel eens een steekje laten vallen.
Of het nu 0,75 , 0,78 of 0,83 Pk is ,verschil is max 0,08 Pk !! Kan daar niet zo van wakker liggen . Wel ofdat je een maandagmorgen-cilinder hebt .
Het verschil tussen 0,78 Pk en 0,83 pk zal voor een Solex niet veel uitmaken, maar de zelfde vergelijking met een 100 pk motor scheelt al aardig zes paarden.
Origineel bericht van: FFAnders
Ik heb ooit eens een Maandagmorgen auto gehad , alles trilde los . Luchtfilter ,carburateur , bout van schakelvork in versnellingsbak , enzv. Wat dat betreft hebben zeb.v. bij Solex ook wel eens een steekje laten vallen.
Ik vermoed dat mijn achterwiel op een maandagochtend is gemaakt. Vorige week hapte mijn rem zodanig dat ik zijwaarts over het wegdek slipte. Het resultaat was dat mijn band tegen het spatbord kleefde. Tja, ik had het al zien aankomen, het moest er maar eens van komen. Ik moet het wiel er nog afhalen, ik ben benieuwd hoe het met de rem is gesteld.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
De S 4800 wordt dus iets sterker voorgesteld. Buiten de elektronische ontsteking verschilt de 3800 motor niet veel met die van een S4800. Zou er dan toch verschil zijn of is het eerder een marketing truckje?
De S 4800 wordt dus iets sterker voorgesteld. Buiten de elektronische ontsteking verschilt de 3800 motor niet veel met die van een S4800. Zou er dan toch verschil zijn of is het eerder een marketing truckje?
Marketing truckje.
“De opgave van het vermogen wordt door bedrijven meestal zo gunstig mogelijk voorgesteld. Soms sprak men ook wel van 'verkoop-pk's'. Het vermogen van auto's en motorfietsen werd ook in pk's uitgedrukt, maar de opgegeven getallen konden dus misleidend zijn. Als men het vermogen direct aan de krukas meet, zal het vermogen hoger uitvallen dan als men het aan de wielen meet of als motoren worden ontdaan van de hulpapparatuur, zoals de dynamo, versnellingsbak, hydraulische pompen en andere zaken die extra door de motor worden aangedreven. Daarnaast kan de motor op een zeer gunstige manier zijn afgesteld, waardoor men het meeste vermogen meet”
“Traditioneel werd de paardenkracht (pk) gebruikt, die echter niet in alle landen op exact dezelfde wijze was gedefinieerd. Bovendien hing de oorspronkelijke definitie af van de plaatselijke waarde van de zwaartekrachtversnelling”.
de japanners deden traditioneel ook steeds een PK of 2 bij het opgegeven vermogen van oa hun cross motoren zodat je elk jaar maar weer een nieuwe zou kopen, soms klopte het, soms viel het tegen
hallo mannen ik heb ook een vraag .ik heb een solex utt hongarije op de motor staat cyclo moteur.. wat voor een motor heb ik dan? dus wat betekent cyclo moteur ? ik weet wel dat dat het een later gebouwde solex is? mijn vraag?? is de motor in ook in hongarije gebouwt ? of is dat nog frans?? of ook hongarije ? het woord moteur klinkt wel frans?? ik bedoel eigen lijk is dit nog een echte solex. orginele solex motor??
mijn hobby is zundapp en solex dus eigenlijk oude brommers heb nog een zun dapp een solex en een yamaha fs1
en wat is "echt" ? sommige echte hoef je ook niet blij van te zijn/worden en als "Frans" echt is zijn dan alle "vd Heems" vals ? en die uit denemarken en zwitserland ?
ja ja wat dat betref heb je gelijk.. maar eigenlijk bedoel ik? werden de motortjes gewoon besteld in frankrijk nederland daar staat bvb vd heem dus neem ik aan dat hij ook in nederland is geproduceerd? cyclo betekend fiets?? wat ik bedoel. heb dan ieder land zijn eigen motor opdruk. bvb vd heem... fiets stokvis . staat er bij vd heem ook cyclo dat is eigenlijk de vraag
mijn hobby is zundapp en solex dus eigenlijk oude brommers heb nog een zun dapp een solex en een yamaha fs1
De Spaanse hebben er Orbea in staan, meen ik toch? de duitse motortjes hebben geen eigen kenmerk (nooit ontdekt tenminste).
Bij van der Heem staat volgens mij geen cyclo, zover ik me kan herinneren. ik zal het morgen eens nazien voor de zekerheid... nooit echt op gelet.
nee geen cyclo, wel een hoop andere tekst over patenten en vaak ook een typekeur nummer al dan niet met een streep erdoor ( kon je hem geautoriseerd als revisiemotor monteren)