Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#100580 12/03/14 04:47 AM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo beste solex vrienden ik zit met een vraag hoe kan het dat steeds mijn condensator kapot gaat
heb dit zeker al 10 keer meegemaakt heb van alle soort condensators geprobeerd wat kan hiervan de oorzaak zijn
alle antwoorden zij welkom
m.v.g Theo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Alle soort condensators?
Gebruik je dan niet de gewone Solex condensator?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zet er een van deze in , neem er dan wel een van 630 Volt :

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...sator#Post94457

En hier de volledige omschrijving :

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...sator#Post33203


Last edited by FFAnders; 12/03/14 06:15 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
hallo ik heb de gewone voor solex gebruikt gaan kapot
toen ook die zelf gemaakt zoals op voorbeeld ook kapot toen ander geplaatst van 22 nano 1000 volt gaan ook meteen kapot zou het kunnen zijn dat de spoel te veel stroom geeft ik weet het niet wie kan dit raadsel oplossen

Last edited by theohendriks; 13/03/14 04:16 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb al tientallen oude Solex condensators zien hemelen, maar een zelfgemaakte nog nooit.
Hoe weet je zeker dat de condensators kapot zijn?
Kom gerust eens met alles langs, ik kan ze testen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo John tester heb ik ook en die geeft aan dat ze kapot zijn
de zelf gemaakt welke gebruikt u dan
of vebind ik ze verkeert door als ik er twee paralel zet volgens mij maakt het toch niet uit of wel
gr Theo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik gebruik de meest linkse van deze link:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...sator#Post94457

Gewoon naast elkaar verbinden, een kant een kabeloogje, andere kant kabeltje + oogje, en zó ingebouwd. Staat ergens een foto op dit forum.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zet er eens een andere ontsteekspoel in.

Mogelijk is de Primaire spanning (veel) te hoog zodat de condensators doorslaan.
Twee condensators paralel : je kan de waarden bij elkaar optellen.
Dus 2x0,1 > 0,2.
Die capaciteit zegt nog niets over de spanning.
Staat er 400Volt opgedrukt( op beide) dan blijft dat 400Volt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo ik ga het morgen nog eens proberen
maar nog even iets mischien heeft dat er mee te maken als ik thuisde brug af rijd gaat loop de solex wl 5o dus eigenlijk over zijn toeren zou dat een reden zijn dit is zou maar een sugestie
gr Theo

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kan zijn dat bij die snelheid de piekspanningen de condensator sloopt.

De meeste solexen hebben daar geen last van: brug af , condensator stuk.

Er zijn veel verschillende ontsteekspoelen in omloop, net als lichtspoelen zitten er nogal wat verschillen in de geleverde spanningen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zou niet vol gas de brug af rijden en 50 laten knallen. De carters kunnen daar echt niet tegen. Straks loopt je lagerpassing mogelijk eruit. Dus misschien toch wat minder toeren laten draaien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo vandaag nog een zelfgemaakte geprobeerd maar ook die ging stuk dus ik ga een andere spoel monteren en condensator kijken of er verschil is of hij dan heel blijft
kan ik ook meten hoeveel spanning een ontstekingspoel leverd
en hoe kan ik dat dan meten
m.v.g
Theo

Last edited by theohendriks; 14/03/14 06:16 AM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee, de spanning is niet te meten. Wel kun je testen of hij goed werkt. Bijvoorbeeld zoals het filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=_1WLDOCLLBM&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo vandaag nog een zelfgemaakte geprobeerd maar ook die ging stuk dus ik ga een andere spoel monteren en condensator kijken of er verschil is of hij dan heel blijft
kan ik ook meten hoeveel spanning een ontstekingspoel leverd
en hoe kan ik dat dan meten
m.v.g
Theo


De primaire spanning, de spanning aan de kontaktpunten, is wel te meten met behulp van een oscilloscoop.
Deze geeft exakt de spanningsvorm aan.

Hier een voorbeeldje van de spanning die een lichtspoel afgeeft :



Wat je ziet :
een beeldschermpje met een raster, vierkantjes.
Ieder vierkantje ,in de hoogte, is 10Volt.
Halverwege het schermpje is de "Nullijn"
Onder en boven die nullijn zie je spanningpieken van ruim 30Volt.
30Volt positief en 30volt negatief.

Hiermee , de oscilloscoop dus, is ook de spanning op de kontaktpunten en dus ook de condensator te meten.
Mits deze (in mijn geval) onder de 1000Volt blijft.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb dit scoopbeeld als eens laten zien. Hier kun je ook de condensator op juiste werking zien. Natuurlijk ook andere dingen.

Misschien ook eens aan de punten meten. (primair) Want dit is secundair he.

Attached Images
Scoopbeeld My Amuse.jpg (200.12 KB, 650 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo vandaag geprobeerd met andere spoel en condensator 22uf 600 volt de condensator is nog oke dus ik denk dat de andere spoel berg af een te hoge spanning leverde waar door de condensator steeds kapot ging
m.v.g
Theo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo vandaag geprobeerd met andere spoel en condensator 22uf 600 volt de condensator is nog oke dus ik denk dat de andere spoel berg af een te hoge spanning leverde waar door de condensator steeds kapot ging
m.v.g
Theo


Bedoel je niet 0,22uF. Of naak ik me nu een vergissing.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een condensator die geschikt is voor 600 volt gaat gegarandeerd niet kapot als hij op de juiste manier gemonteerd is over de ontstekingsspoel .
De max. spanning is ongeveer 450 volt als de bougie kabel laat vonken op de grootste afstand dat de vonk nog overslaat op je blok.
Als de vonk gewoon over slaat over de bougie in de open lucht dan zal de spanning op de condensator niet hoger zijn dan ongeveer 250 t0t 300 volt.
Bij vonk overslag in de motor bij een flinke compressie dan zal de spanning op kunnen lopen tot ongeveer 350 tot 400 volt deze is afhankelijk van de electrode afstand .
Dus de condensator kan dus niet stuk gaan door de spoelspanning
De oude solex condensatoren zijn altijd niet goed werkend doordat ze teveel condens er in is gekomen en vooral bij het warmer worden geven deze een te grote belasting over de spoel .
Dus de spanning zal nu niet zo hoog kunnen worden over de condensator en dus ook niet over de ontsteking wikkeling en de vonk blijft uit bij hogere temp . en te grote opening tussen de bougie punten.
Je mag bij het zelf maken van deze condensatoren nooit een soldeer middel gebruiken en ook moet de gehele constructie goed vochtdicht zijn.
Ook het meten gaat meestal fout door een niet geschikte meetmethode en een meter die er niet geschikt voor is om een condensator goed te meten.
Ook kan je met een digital meetinstrument niet aan deze spoelen meten ( de golfvorm is niet meetbaar ).
meer weten meer vragen.
Als de vorige zelf gemaakte condensatoren niet goed meer zijn
denk dan aan soldeerzuur - vocht -foute condensator.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo JAN niet solderen schrijf je maar als ik hier op het forum lees doe ze de oude open maken en solderen het een draadje aan de het potje en de andere kant boven aan het bouwtje of lipje en gieten deze daarna vol met 2 compenenten lijm is dit dus niet goed hoe kan ik dan in zijn werk volgens u
m.v.g Theo

Last edited by theohendriks; 20/03/14 04:07 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Jan Vennix schrijft over Soldeer vloeistof.
Dit is vaak een soort van S39.

Dat is nogal agressief spul als daar resten van achter blijven.

Je hebt ook soldeertin met een harskern, dit wordt voor b.v. printplaten gebruikt en is
niet agressief voor het materiaal en omgeving (kontaktpunten, spoelen)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
BEDANKT ALLEMAAL VOOR JULLIE REACTIES
HEB ER TOCH VEEL VAN GELEERD OOK FIJN VOOR ANDER SOLEX BEZITTERS
M.V.G
THEO

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
GRAAG GEDAAN THEO whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik heb niet gezegt (niet solderen ) maarik had gezegd gebruik geen soldeer middel want deze resten gaan gekke dingen doen na het ingieten van de hars.
Dus tin gebruiken waarmee gewerkt wordt in de electronica (zuir vrij )

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo nog even een vraag zou ik een condensator kunnen gebruiken
van 15uf - 400 of 500 volt
ik heb nog een motor liggen uit 1956 kamzuiger en daar zit een condensator in van 0.06 uf 500 volt
wie heeft hier ervaring mee
m.v.g
Theo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo nog even een vraag zou ik een condensator kunnen gebruiken
van 15uf - 400 of 500 volt
ik heb nog een motor liggen uit 1956 kamzuiger en daar zit een condensator in van 0.06 uf 500 volt
wie heeft hier ervaring mee
m.v.g
Theo


Ik denk dat de capacitiet aan de kleine kant is. I k zou de oude niet gebruiken. Laat hem lekker bij dat blok zitten. Condensatoren verouderen en wie zegt dat deze nog goed is.
Gewoon een nieuwtje bestellen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo ik denk dat ik er achter ben waarom mijn condensators steeds stuk gaan ik vulde de potjes met polyesterhars en volgens mij taste die de beschermlaag van de condensator aan
kan ik met een multie meter ook een condensator testen of die goed is waar te koop
is makkelijk om op vakantie mee te nemen makelijker dan mijn test kast mee nemen
m.v.g
Theo

Last edited by theohendriks; 06/04/14 09:46 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo ik denk dat ik er achter ben waarom mijn condensators steeds stuk gaan ik vulde de potjes met polyesterhars en volgens mij taste die de beshermlaag van de condensater aan
kan ik met een multie meter ook een condensator testen of die goed is


Je kunt ze ook inbouwen zonder potje, doe ik al een jaar of twee en er is er nog geen kapot gegaan. Ik durf dus gerust te zeggen dat het goed werkt.
zie hier de link met foto's:
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/85649/Searchpage/6/Main/6901/Words/condensator/Search/true/Re:_Waarom_doet_hij_het_nu_nie#Post85649


Met een multimeter kun je de condensator niet testen. Ik heb een testapparaat die dat wel kan, je bent welkom wink

Last edited by john meisters; 06/04/14 10:01 PM. Reason: link toegevoegd

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo John ik heb een test kast voor spoelen en condensators mee te testen maar ik dacht dat het met een mutiemeter ook kon zou makelijk zijn als ik op vakantie ben hoef ik die kast niet mee te nemen
gr Theo

Last edited by theohendriks; 07/04/14 05:06 AM.
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je hoeft bij de zelfgemaakte samengestelde condensators nooit een meet apparaat mee te nemen dat is alleen maar ballast in je tas
Deze gaan wanneer deze goed gemaakt zijn en 600 volt zijn bij 0,2 mF zal je niet meer zolang met deze solex kunnen rijden dat vervangen weer nodig zal zijn.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 72 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.053s Queries: 75 (0.019s) Memory: 1.1958 MB (Peak: 1.5369 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 15:14:34 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS