Ik heb met mijn collega (elektroman) over dat vervroegen gehad.
Wij hebben te weinig informatie om echt aan te geven wat het precies is.
Gepraat over magnetische velden, de impedantie van de spoelen, zelfinductie, inwendige sluiting, capaciteit van de spoelen, schijbare weerstand, L, R en Z, en alle veranderingen die dan hiermee eventueel te maken kunnen hebben.
Boeiende theorie allemaal.

Omdat ik de spoel zelf niet in handen heb is het natuurlijk lastig om de oorzaak te achterhalen.

Na veel denken en overleg, ben ik van menig dat er inwendige sluiting van de primaire spoel die pas bij een hoger toerental optreed.
Ik weet het natuurlijk niet zeker omdat ik de spoel niet aan het testen ben. Het is ook niet zomaar 123 te doen.

John: jij had toch een bougie waar je de verbranding mee kan zien? Misshien een idee om eens te kijken hoe de vonk is als hij vervroegt. Kijk weer iets wat we mee kunnen nemen in ons denk proces.

Het blijft mooi hoor zulke dingen, maar wel moeilijk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967