Origineel bericht van: Punky
Bestaat hetgeen wat je vraagt wel.

Ik heb hier een overgangsmodel en dat is een frans-frame met Nederlandse delen en een Oto (nederlands) blokje. Naar mijn weten waren er in die tijd meer blokjes dan frames. Dus en nederlands frame met een frans blokje lijkt me er niet geweest.


Wat jij bedoelt is wel het franse model frame, maar dat frame werd gemaakt bij ENAF in nederland. zet maar eens zo'n overgangsmodel naast een 3800 met die grijze handvaten(model met draaigas). dan zie je dat de bagagedrager anders is, het tandwiel van de trappercrank en ongetwijveld nog wel iets wat anders is. als je de solex encyclopedie van bromfiets erbij pakt staat er ook wel in dat ze in nederland in 1967 overgestapt zijn naar het franse model frame maar dat dat in nederland bij ENAF gemaakt werd. pas vanaf 1969 kwamen volledig franse solexen naar nederland.

en wat ik dus bedoel is het volgende:
De solex van opa Ris is het eerste model solex met het franse model frame(maar dus nederlands fabrikaat). Eerst nog met de solex oto motor, zoals ook die van opa Ris

Maar!! vanaf eind 67 diezelfde solex met een 3800 motor(met zwart lichtkapje met OTO opdruk) terwijl op het luchtfilter wel die rode 3800 sticker zit.
het stuur is gewoon het nederlandse stuur, met handvatten met lengteribbels(beige), maar niet meer met de kunststof gashandeltjes, maar alleen kunststof grijze decompresseur en Gas/voorrem combi. dit is het eerste type 3800 dat in nederland verscheen. en ik ben dus op zoek naar foto's van dit model. ze zijn niet superzeldzaam want ik het ze vaker gezien, alleen nu ik zelf een partij delen gekregen heb van zo'n machine zou ik graag foto's willen hebben om te kijken hoe dat eruit ziet als het in elkaar zit. vandaar!

Zelf dacht ik ook altijd dat dat overgangsmodel ook echt een frans frame had. maar alleen het model is blijkbaar frans, maar in nederland gebouwd en vanaf 1969 dus ook daadwerkelijk uit frankrijk afkomstig