Origineel bericht van: Jan Vennix
Ik zal even uitleggen waarom de oude rollen steeds doorslippen als het nat weer is,dat ligt aan de mannier hoe een rol gemaakt is en aan de korrelscherpte van de korrels en de hardheid van de nieuwe korrels.
De oude rollen hadden een zeer poreuze binding van de korrels waar veel water door de band ingeperst kan worden en er bij het verder draaien van de rol er weer er uit geslingert kan worden,dus de rol is eigenlijk altijd geheel doordrengt met water en zal er altijd een behoorlijke waterfilm tussen rol en band aanwezig zijn.
de nieuwe rollen hebben een dichte structuur waar geen water in kan gaan zitten, dus als de rol bij de volgende passage op dde band komt is deze niet voorzien van een waterfilm en komen de korrels meteen op de band en niet eerst op een waterfilm ,die ze moeten wegdrukken voordat ze de band kunnen mee nemen.

Dat de nieuwe rollen (jullie rollen dus) beter zijn daar bestaat geen twijfel over Jan, maar dat zal echt alleen te maken hebben met de structuur van het carborundum.
Dat het te maken heeft met wateropname daar geloof ik niks van.
Ten eerste omdat de oude rollen geen water opnemen (getest door er een onder te dompelen in water en te kijken of het waterniveau zou zakken, wat niet gebeurde) en ten tweede doordat bij pakweg 4000 toeren van het rolletje zelfs een kubieke millimeter water niet de kans krijgt om er zelfs maar aan te denken om in de rol te kruipen.
Wat niet weg neemt dat ik graag zo'n Vennix rol zou willen hebben! smile


Groet, Tim