Origineel bericht van: Johnnie
Volgens mij is 3 x kruisen meer dan genoeg, maar je zou de laadste kruising ook nog een keer kunnen vlechten. Dan krijg volgens de sterkste constructie.
Als je 4 x gaat kruisen dan is de belasting exstreem bv: als je een berijder hebt ruim over de 100kg.


Het gewicht van de rijder: Ik zie die "extreme" belasting niet, dat maakt voor een spaak niets uit of je niet kruist of over 4. Alleen de spaak waar je aan "hangt" verandert van positie de rest zorgt dat het wiel niet uitbuikt
Waarom zou je dan kruisen zou je zeggen: nu voor de zijdelingse stijfheid, de spaken steunen nu elkaar op de punten waar ze aanliggen, reden voor racefietsen om de spaken nog afwisselende voorlangs achterlangs te halen zodat ze gevlochten zijn als een (vis)net.

Ook erg belangrijk voor de naaf, bij niet kruisen vertrekt de spaak bijna haaks uit de naaf, de neiging is dan groot om het spaakgat uit de naaf te trekken. Bij vier keer kruisen zie je dat de spaak bijna vlak uit de naaf komt en veel meer materiaal heeft dat hij weg zou moet trekken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)