Het zou iets kunnen helpen.
Ik heb veel Kamzuigercilinders in den handen gehad en bij alle cilinders zitten de spoel en uitlaatgaten op verschillende hoogten.
Ook de gatdiameters zijn bij de meesten verschillend.
Kortom je kan er niet vanuit gaan dat een sleufje in de zuiger of achter het aluminium spoeldekseltje al veel verbetering geeft.
Gaat eerst maar eens goed zoeken wat er allemaal al over geschreven is want zomaar een vijl of boor ergens doorheenhalen hoeft geen verbetering te zijn .

B.V. een stukje text van Jan Vennix :

Ik zal even proberen u verder te helpen.
Plaats de zuiger met cilinder op het carter.
Draai de krukas tot de zuiger de bovenste spoelpoorten net open gaan.
Kras nu met een naald op de zichtbare gedeelte van de zuiger.
Draai nu de zuiger in de onderste stand en kijk nu of er ook in die stand wat van de zuiger af gehaalt moet worden.
In deze twee standen moet niets meer van de zuiger te zien zijn door het onderste spoelkanaal.
Nu kan men de zuiger aan de binnenkant rond het gat een beetje afronden voor een betere doorstroming(radius ongeveer 2 m.m.).
Zit er een verdikking in de zuiger dan deze weg halen.
Dan nu het inlaatkanaal.
Het inlaatgat vanuit het 8 m.m. kanaal kelkvormig uitvijlen of frezen tot een horizontale breedte van 17 tot 19 m.m..
De hoogte niet groter maken dan het gat.
De onderkant zo recht mogenlijuk maken met onderaan een zo klein mogenlijke radius.
Ik zal nu proberen uit te leggen waarom.
Wanneer de inlaat open gaat is het van belang dat het zo snel mogenlijk een grote opening is .
Bij het begin van de inlaat is de onderdruk het hoogst dus is nu een grote doorlaat van groot belang om zoveel mogenlijk binnen te krijgen en daarbij een grote luchtsnelheid te krijgen.
Bij een grote luchtsnelheid zal er bij lage snelheid van de moter het carter al geheel volstromen en is het belangrijk dit binnen te houden en is een zo laagmogenlijke poort een belangrijk gegeven om rekening mee te houden.
De onderste overstoom poort kan men een beetje af ronden,de bovenste twee poorten moet men niet te veel afronden om het schuin naar boven spoelen te voorkomen en de lucht niet meer tegen de bult van de zuiger zal blazen en de spoeling niet meer goed te krijgen is (nooit meer).
Een snelheid van 30 k.m. is goed mogen lijk met een kamzuiger
Verder wil ik er op wijzen dat veel zuiger slijpers de zaak niet altijd goed rond en recht kunnen slijpen vanwegen de vele poorten in de cilinderwand en zal de zuiger zeer lang moeten inlopen en er dan al weer zoveel slijtage is dat weer moet overwegen om hem weer opnieuw te laten slijpen.
Een goed uitgeslepen zuiger -cilinderkombinatie zal niet vast lopen.
Wel is bij een nieuwe cilinder met een kleine speling 0,02 m.m. per kant een stofdeeltje van minder dan 0,01 m.m. al een vastloper geven omdat soms door de zijwaardse druk op de zuiger de oliefilm minder dan 0.01 m.m. kan zijn en er krassen op de zuiger kunnen komen.
Bij vastloopproeven is gebleken dat bij een geheel schone motor
de motor niet vermogen genoeg had om schade aan de zuiger en de cilinder te maken bij een klemmende zuiger.
Ik heb dat vijf maal achter elkaar geprobeert en er was geen schade aan de zuiger te zien.(bij dezelfde cilinder)

Ik heb verschillende afnemers die geen ene motor laten inlopen en er is bijna nooit een vastgelopen (verhuurbedrijven).
Hiermee wil ik waarschuwen voor niet geheel schoon gemaakte motoren bij het moteren van een nieuw uitgeslepen cilinder.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy