Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Dat is de afstelling voor de remlucht. Hoe verder het boutje ingedraaid wordt, hoe minder remlucht de motor aanzuigt en hoe meer benzine hij dus krijgt. Daarmee kun je elke Solex zodanig afstellen dat het "chokehendeltje" bij warme motor altijd gewoon helemaal naar rechts kan staan. Je hoeft dus niet onder het rijden aan je chokehendeltje te zitten om de Solex het best te laten lopen.

Jan Vennix is hiermee begonnen en heeft dat ook op de Solexen van Jan de Laat toegepast toen hij ze in orde gemaakt heeft.


Inderdaad een goede oplossing, want het grote gat in de as van de remluchthevel heeft een heel merkwaardig "afblind" gedrag zodat het instellen van de hoeveelheid remlucht niet altijd even zuiver is.
de "methode Vennix" zal dat grote gat met het boutsteelstje wat dicht draaien en dan heb je minder luchtspeelruimte.

Als alternatief gebruikte ik voor de carburateurs met de losse messing schroef boven op een serie van luchtsproeiers met M6 draad, daarmee knijp je ook de toe te voeren lucht, beetje experimenteren had je wel verschillende sproeiers nodig, maar eenmaal ingesteld hetzelfde resultaat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)